Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MMA, legaliserad misshandel?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Ska vi verkligen tillåta denna kampsport i Sverige.

post-113-1258060472.jpg

 

Vilka signaler sänder detta till de yngre. Helt ok att slå mot huvud och slå en liggande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Jag gissar att Rebelle kommer att svara förr eller senare.

 

Jag tycker det är legaliserad misshandel, precis som trådtiteln säger. Liksom boxning och en del andra liknande jävligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt det här.

 

På ett sätt har människan rätten att bestämma över sig själv. Men och andra sidan är det knappast ofarligt. Lika illa som att man slår ner någon på stan, fast nu är det i en ring och då accepteras det. Väldigt dubbla signaler.

 

Organiserad misshandel. Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tittar på debatten om detta på SVT.

 

Oj vad hjärndöda en del är..

En tyckte att det är var och ens ensak om två människor går upp i ringen och gör upp.

 

Bra träning för kroppen tyckte en tjej...

 

antagligen saknar de redan hjärna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tyckte att det är var och ens ensak om två människor går upp i ringen och gör upp.

 

 

Sen ska folket betala skatt så personen som är halvt ihjälslagen ska få vård mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska folket betala skatt så personen som är halvt ihjälslagen ska få vård mm.

 

Precis min tanke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är fundersam på vad jag ska tycka lite. Jag tränar ju, som många av er antagligen vet, medeltida kampkonst med inriktning på orustad strid. Eftersom vi försöker efterlikna riktig strid så mycket som möjligt så strävar vi efter att ha så få regler som möjligt, eftersom det var så som strider fungerade på den tiden. Dock är vi fullt medvetna om att det kan vara farligt, så givetvis använder vi skydd och tränar på att sparras på ett säkert sätt (någonting som de här herrarna tydligen inte har). Vad gäller officiella "regler" så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan oss, utan det är snarare en fråga om mentalitet. Vi har lite inofficiella regler som innebär att vi inte stryper eller slår varandra endast i syfte att motståndaren ska få ont och ge upp. Vi ger upp när vi inser att om det hade varit riktig strid med skarpa vapen så hade någon dött.

Jag skulle nog säga att man inte bör förbjuda kampsporten helt. Däremot kanske man behöver ändra på deras mentalitet litegrann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska folket betala skatt så personen som är halvt ihjälslagen ska få vård mm.

Nej det känns inte rätt ... TV sporten har också ett inslag om just detta

 

Jonas Karlsson ....

Halvtid i Sportspegeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag vet inte hur mycket jag vill diskutera detta med er, man märker klart och tydligt att ni inte är så insatta.

 

Kan ge min bakgrund lite:

 

Har uttövat MMA i snart 5 år, varit instruktör i 3,5 år. Tävlat 2 gånger i inriktningen Shootfighting som är lite hårdare reglerat än MMA. Skillnaden är att i Shootfighting är inte slag mot huvudet tillåtet när någon ligger på backen.

 

Jag har haft denna diskussion med många här i Linköping och utanför, har tagit emot dem med öppna armar att vara med på en eller några träningar på vår klubb.

 

Givit dem lite mer insikt i vad MMA egentligen går ut på. Och jag är väldigt stolt över att allihop har ändrat åsikt efter detta.

 

Men det skall också tilläggas att även inom MMA finns det rötägg, de som söker sig till sporten för att utöva den någon annanstans. Och det är riktigt trist, för det är en riktig badwill för oss som vill visa vad MMA egentligen är.

 

Men det finns fler rötägg på andra ställen, t.ex supporters till olika klubblag. Och jag kan med gott samvete säga att majoriteten av dessa inte är MMA utövare.

 

Jag skulle dock önska en sak, att ni slutar upp med era fördomar. För det är precis lika vidrigt i alla lägen oavsett vad man diskuterar.

 

Nog sagt.

 

Mvh Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag vet inte hur mycket jag vill diskutera detta med er, man märker klart och tydligt att ni inte är så insatta.

 

Kan ge min bakgrund lite:

 

Har uttövat MMA i snart 5 år, varit instruktör i 3,5 år. Tävlat 2 gånger i inriktningen Shootfighting som är lite hårdare reglerat än MMA. Skillnaden är att i Shootfighting är inte slag mot huvudet tillåtet när någon ligger på backen.

 

Jag har haft denna diskussion med många här i Linköping och utanför, har tagit emot dem med öppna armar att vara med på en eller några träningar på vår klubb.

 

Givit dem lite mer insikt i vad MMA egentligen går ut på. Och jag är väldigt stolt över att allihop har ändrat åsikt efter detta.

 

Men det skall också tilläggas att även inom MMA finns det rötägg, de som söker sig till sporten för att utöva den någon annanstans. Och det är riktigt trist, för det är en riktig badwill för oss som vill visa vad MMA egentligen är.

 

Men det finns fler rötägg på andra ställen, t.ex supporters till olika klubblag. Och jag kan med gott samvete säga att majoriteten av dessa inte är MMA utövare.

 

Jag skulle dock önska en sak, att ni slutar upp med era fördomar. För det är precis lika vidrigt i alla lägen oavsett vad man diskuterar.

 

Nog sagt.

 

Mvh Pierre

 

Det är säkert jättefin stämning bland er som är seriösa med det, det tvivlar jag inte på. Samt att ni antagligen tar större hänsyn till den ni slår på, för att inte skada personen allvarligt.

 

Men, det är fortfarande misshandel, organiserad misshandel. Det säger sig självt att det är skadligt att slå någon, oavsett om han själv är med på det. Så att försvara det kommer som du själv antagligen förstått, att ge föga resultat. Jag har själv i yngre år utövat karate, men där får man inte slå någon, bara markera.

Så jag lutar nog mer åt att just denna typ utav kampsport (eller vad det nu kallas?) ska vara olaglig, precis som det är att slå någon utanför ringen. Jag vill heller inte se att boxning är tillåtet. Visserligen så verkar boxning få många strulputtar att få lite ordning och stabilitet i tillvaron, hur det är med den saken i MMA vet jag dock inte. Men det är dumt att slåss, oavsett var, när och hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska folket betala skatt så personen som är halvt ihjälslagen ska få vård mm.

 

Man betalar ju skatt för allt annat skit i det här landet plus att det redan finns okontrollerat patrask som slår ner folk...inget man skulle önska men sker ändå så det känns som det inte spelar någon roll.

 

Förresten...det är ju coolt att betala skatt, eller? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv i yngre år utövat karate, men där får man inte slå någon, bara markera.

 

Det beror på vilken gren av Karate du tränat. jag gissar på att du tränat Shotokan som är en mildare variant med mycket kata och markering.

 

Har du någonsin tränat Karate Kyukushin/kai som är den största grenen ?

 

Det är en fullkontakts gren som är riktigt hård. Inga handskar heller för den delen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken gren av Karate du tränat. jag gissar på att du tränat Shotokan som är en mildare variant med mycket kata och markring.

 

Har du någons tränat Karate Kyukushin/kai som är den största grenen ?

 

Det är en fullkontakts gren som är riktigt hård. Inga handskar heller för den delen.

 

 

 

Det var självklart Shotokan, har ingen lust att göra illa varken mig själv eller någon annan! :)

Men Shotokan är den största grenen i karate, inte Kyukushin.

 

Offtopic; jag avskydde verkligen kata! Jag lärde mig aldrig mönstret utan tittade bara på dem andra, ändå var jag den enda med A gradering i gruppen! XD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker MMA ska få vara kvar.

Gillar att se all slags kampsport.

 

Blir det olagligt så kan vi lika väl ta bort hockey, där slåss dem en hel del när det väl kommer igång.

Där går ju vår skatt till deras sjukhusbesök också.

 

Så nej, jag hoppas det får finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla närkontaktsporter i Europa har mer eller mindre sitt ursprung i den grekiska übervåldsamma sporten pankration. Det var de facto tillåtet att strypa sin motståndare till döds i den sporten. Nåt som inte är tillåtet i MMA. Jag vill bara säja att vi har ändrat attityd genom åren gentemot hur vi får tävla mot varandra i såna här sporter. I vissa kulturer är det fortfarande tillåtet att låta tjurar springa lösa genom gatorna medan de jagar människor. I andra kulturer spetsar man varandra med spjut. En kultur på nån ö i Indonesien gör det tillåtet för kvinnor i grupp, eller ensamma, att våldta och/eller förödmjuka män - med alla till buds stående medel.

 

För egen del får de gärna puckla på varandra i MMA men det ska inte visas i TV och inte heller vara tillåtet för människor under en viss ålder att se på det. Jag är lite kluven till detta med kampsporter som går ut på att puckla på motståndaren tills denne ligger ner. Jag har inget emot proffsboxning då jag anser det vara en ren och ganska ärlig sport, om den sker inom rimliga regler skrivna av en viss engelsk markis. MMA tycker jag bara är tråkigt och onödigt våldsamt. Det är ingen sport egentligen utan gatuslagsmål med organiserade regler. Låt dom hållas men de ska inte få göra reklam för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del får de gärna puckla på varandra i MMA men det ska inte visas i TV och inte heller vara tillåtet för människor under en viss ålder att se på det.

 

Dem har åldersgräns på det. När man ska se det live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot proffsboxning då jag anser det vara en ren och ganska ärlig sport, om den sker inom rimliga regler skrivna av en viss engelsk markis. MMA tycker jag bara är tråkigt och onödigt våldsamt. Det är ingen sport egentligen utan gatuslagsmål med organiserade regler. Låt dom hållas men de ska inte få göra reklam för det.

 

Du talar emot dig själv tyvärr. Den personliga åsikt har du rätt till och den respekterar jag dig för men det är inte relevant i frågan om det skall förbjudas eller inte.

 

Frågan är OM det är farligare på sikt än andra sporter?

Ser det värre ut än vad det är?

Var går gränsen för sport/idrott och våld?

 

Det som jag tycker är våldsamt kanske inte är det för någon annan. En del accepterar boxning som mest medan andra kanske tycker att gränsen går vid Judo.

 

Det är så svårt att sätta en fast punkt för vad som är och inte är.

 

Sen att det kan vara tråkigt är ju upp till var och en att tycka. Men ingen tvingar någon att titta på det heller.

 

Boxning är inte renare eller ärligare än MMA, det har bara funnits längre på marknaden och är mer accepterat. Det är dessutom större risk för permanenta hjärnskador vid upprepade slag mot huvudet.

 

En boxare tar betydligt fler slag i huvudet än en mma utövare.

 

Nej och åter nej, det är inget gatuslagsmål. Man har inga agg mot varandra i en match. Och du kan inte enbart förlora på att bli totalt sönderslagen som många av er verkar tro att man blir.

 

Domaren kan bryta, din hörna kan kasta in handduken, du kan ge upp, du kan bli knockad.

 

De 3 första alternativen avgör cirka 90/100 ggr.

 

I ett slagsmål kan du inte ge upp, ingen som kastar in handduken, ingen domare som bryter. Och inget fairplay förekommer. Efteråt brukar man inte krama varandra och tacka för matchen heller ;)

 

Man kan diskutera MMA som en skadedrabbad sport, och då får man jämföra med annat för att komma fram till om det är relevant eller inte att införa ett förbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och åter nej, det är inget gatuslagsmål.

 

...

 

Domaren kan bryta, din hörna kan kasta in handduken, du kan ge upp, du kan bli knockad.

Vad är själva syftet? I brottning är syftet att få ner motståndarens båda skuldror i mattan. I boxning är syftet att slå knock på motståndaren.

 

EDIT: I både brottning och boxning KAN man vinna på poäng också, men det tar man bara till när själva syftet inte uppnåtts. Så återigen, vad är syftet med MMA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi tillåta dueller också, två människor väljer vapen och gör upp?

Ser ingen skillnad på att slå sönder hjärnan på en annan än att sätta en kula i huvudet på honom, alternativt rispa upp honom med en värja. Båda är ju överens om riskerna.

 

Touché

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tränat MMA och Kyukushin men jag har aldrig tävlat i någon av dessa två sporter. Det som alla forskare är överens om är att upprepat våld mot huvudet är farligt men det finns en hel del andra sporter som är direkt farliga och skaderisken är hög.

 

Speedway

Mycket farlig sport då nästan varje vurpa innebär ett sjukhusbesök och för något år sedan så var det ett dödsfall i Sverige efter en kraftig vurpa.

 

Ishockey

Mycket farlig sport där vi har flera fall av hjärnskakningar, benbrott samt några fall där spelare har blivit förlamade efter en "boarding".

 

Fotboll

Många knäskador som leder till flera år av rehab. Benbrott och ihopskallningar vid nickdueller är vanligt.

 

 

Det jag vill komma till är att vi skattebetalare betalar redan en enormt stor summa varje år till rehab, akutvård osv i de socialt accepterade sporterna idag. Hockey är en mycket våldsam sport men det ses som en självklarhet att man får tåla leken om du åker ut på planen.

 

Om diskussionen handlar om skaderisken och vad vi betalar så är det överhängande på de vardagliga sporterna då de har så väldigt många utövare i Sverige. Jag tycker att sporten MMA är våldsam i USA men i Sverige är det betydligt bättre med bättre domare och hårdare krav på arrangörer.

 

Jag tycker det inte handlar om misshandel då båda parter är med på upplägget, jag tycker det handlar om kampsport och det har funnits längre hos oss människor än någon annan sport. Skall vi förbjuda MMA så bör vi förbjuda de andra våldsamma sporterna där människor också väljer att deltaga på egen risk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ni våldsförespråkare oftast glömmer i era jämförelser är att de andra sporterna inte har som SYFTE att motståndarna ska skadas. I exempelvis boxning ÄR målet hjärnskada (dvs knockout) hos motståndaren.

 

Hockeyslagsmål är inte lagliga. Tacklingar är tyvärr det, och det är tragiskt, men det ena misstaget berättigar inte det andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ni våldsförespråkare oftast glömmer i era jämförelser är att de andra sporterna inte har som SYFTE att motståndarna ska skadas. I exempelvis boxning ÄR målet hjärnskada (dvs knockout) hos motståndaren.

 

Hockeyslagsmål är inte lagliga. Tacklingar är tyvärr det, och det är tragiskt, men det ena misstaget berättigar inte det andra!

 

Det jag talar om är skaderisken, jag talar inte om syftet med sporten. Om du kallar mig för våldsförespråkare så är du helt fel ute och du läser förmodligen det du vill läsa. Jag struntar i om ett slagsmål i hockey är lagligt eller inte, det förekommer väldigt ofta och de tacklingar som delas ut är ofta uppskattade av publiken men du nämner inget om den våldsförespråkande publiken.

 

Läs det jag skriver istället för att lägga in dina egna värderingar om människor du inte känner. :armskeptisk:

 

EDIT: Stavfelskorrigering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder ett fel inom en sport för att rättfärdiga felet inom "din" sport. Inte så bra...

 

Jag vill naturligtvis ta bort våldet inom alla andra sporter. En ren sport innehåller inga avsiktliga skademoment! Om det sen är ishockey, boxning eller pistolduell, det spelar för mig ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara lite, om två killar kommer överens om att de ska närmast bulta ihjäl varandra på gatan en fredagkväll, kan de göra det då utan att någon hamnar i finkaburen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...