Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MMA, legaliserad misshandel?


Pocahontas

Rekommendera Poster

...

Samma sak på gatan. Du kan använda MMA som självförsvar, men varför tror ni att man måste slå någon för att försvara sig?

 

Du behåller lugnet, du lär sig känna av en situation, du lär dig hantera människor och får generellt ett väldigt stabilt psyke. Det är av den anledningen som jag personligen tycker att både MMA och annan kampsport är bra.

 

Men som alltid finns det undantag, alla ska inte syssla med detta, men det var knappast någon nyhet.

Som jag förstått den här tråden lär man sig i MMA att utöva våld som kan göra människor medvetslösa, något som du tycker gör att man lär sig hantera människor. Jag tycker det låter lite som att man vet att man vid behov kan slå ihjäl folk och därför kan slappna av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar
Som jag förstått den här tråden lär man sig i MMA att utöva våld som kan göra människor medvetslösa, något som du tycker gör att man lär sig hantera människor. Jag tycker det låter lite som att man vet att man vid behov kan slå ihjäl folk och därför kan slappna av.

Right on! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behåller lugnet, du lär sig känna av en situation, du lär dig hantera människor och får generellt ett väldigt stabilt psyke. Det är av den anledningen som jag personligen tycker att både MMA och annan kampsport är bra.

 

 

Som jag förstått den här tråden lär man sig i MMA att utöva våld som kan göra människor medvetslösa, något som du tycker gör att man lär sig hantera människor. Jag tycker det låter lite som att man vet att man vid behov kan slå ihjäl folk och därför kan slappna av.

 

Kom igen nu.. som jag redan sagt, man behöver inte se allt i enbart svart o vitt.

 

Kan du inte hålla med om att man kan känna sig lite mer självsäker om man vet att man kan försvara sig i en ev. hotfull situation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu.. som jag redan sagt, man behöver inte se allt i enbart svart o vitt.

 

Kan du inte hålla med om att man kan känna sig lite mer självsäker om man vet att man kan försvara sig i en ev. hotfull situation?

Jag norpar frågan. Ja, man känner sig mer självsäker. Men om jag går till mig själv så valde jag att inte vara med på det jutsu-läger där vi skulle få lära oss att peta ut ögonen på motståndaren. Tyckte det blev lite väl brutalt. Det finns andra sätt att försvara sig på som är skonsammare men ändå effektiva, därmed inte smärtfria. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag norpar frågan. Ja, man känner sig mer självsäker. Men om jag går till mig själv så valde jag att inte vara med på det jutsu-läger där vi skulle få lära oss att peta ut ögonen på motståndaren. Tyckte det blev lite väl brutalt. Det finns andra sätt att försvara sig på som är skonsammare men ändå effektiva, därmed inte smärtfria. :totaltgalen:

Förstår precis vad du menar. Jag bytte min KravMaga-träning till fördel för jiu jitsu pga av den dåliga (dålig personkemi med) tränaren/instruktören.

 

I jiu jitsun lärde vi oss att det var ett "humant självförsvar" vi tränade. T ex om en kollega börjar fyllebråka på en firmafest så behöver man ju inte knäcka ryggen o mosa pungen på honom. Vi fick lära oss "mjuka" men ändå bestämda handledsgrepp mm som gör att en störig person lätt kan hållas i schack. Man ska ju ändå tillbaka till jobbet på måndagen efter. :kaffe:

 

Sitter man dock helt plötsligt med en vägg i ryggen o hotfull(a) person(er) framför sig så kan man iaf ha bra nytta av träning i självförsvar/kampsport. :crossfingers: Men det är väl där som skon klämmer.. som den gamla "klyschiga" frågan; "Om du hade ett vapen i din hand, skulle du skjuta ihjäl en person som hotar att döda din familj och dig själv?" :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in här lite med nya erfarenheter.

Nyligen har vi börjat träna medeltida brottning istället för långsvärd. Vi tillåter t.ex. strypgrepp och liknande. Dock har vi en regel att man är ändå snäll mot sin motståndare och gör liknande som jag antar att man gör i MMA: man är medveten om sin och motståndarens situation och om man känner att man inte klarar mer så "klappar man ut". Och då vet motståndaren att han vunnit. Dom klipp som ofta visas upp är antagligen klipp i extremsituationer. Jag tror att det är extremt ovanligt att folk svimmar inom MMA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu.. som jag redan sagt, man behöver inte se allt i enbart svart o vitt.

 

Kan du inte hålla med om att man kan känna sig lite mer självsäker om man vet att man kan försvara sig i en ev. hotfull situation?

Jo, visst är det bra om JAG kan försvara mig, men om man blir lite svartvit så är ju även de jag kan behöva använda eventuella MMA-kunskaper mot kunniga i just MMA, och då kan jag ju inte försvara mig. Slutsatsen för min del blir att det påminner om vapentokarnas resonemang i USA, och de verkar ju, till skillnad från dig, inte kloka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det bra om JAG kan försvara mig, men om man blir lite svartvit så är ju även de jag kan behöva använda eventuella MMA-kunskaper mot kunniga i just MMA, och då kan jag ju inte försvara mig. Slutsatsen för min del blir att det påminner om vapentokarnas resonemang i USA, och de verkar ju, till skillnad från dig, inte kloka.

Så sant, man har alltid sin överman nånstans (därute). Sen gäller det ju oxå att välja sina omgivningar. Är man tjej så ska man inte / bör man inte gå ensam hem en natt mellan lör-sön då det fortfarande är mkt folk på stan, lika lite som oavsett kön, storlek mm så bör man inte gå emellan o försöka skingra ett gängslagsmål ute i ett industriområde. :propellerbaver:

 

Har man däremot (lite) kunskaper om självförsvar / kampsport så kan det hända att man ev. riskerar sig själv genom att rädda nån annan som sitter brunt till, om denne misshandlas e.d. Det hela är en fråga om avvägning. Ska jag rädda eller larma? Bara man gör nåt så är det ju en bra början iaf. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Johan_angeflo

Jag själv har tränat MMA under flera år på olika ställen i Sverige och jag har följt UFC ända sedan de började och för mig är detta som vilken idrott som helst, alla har vi olika intressen När te x UFC första startade så var de ju i stort sätt inga regler alls men som de är idag så är de väldigt strikta regler på vad man fr göra och vad man inte får göra under en match. Alla som börjar träna MMA vet ofta vad de handlar om. Den som inte vill börja behöver inte. Men även på träning så är de ett väldigt stort regelverk och vilken nivå träningen ligger i för att det just inte ska bli skador. Om jag ska gå match så givetvis vill jag ju vinna utan att behöva skada min motståndare för mycket. men vissa människor gillar ju den biten med stående och gillar boxning, Thaiboxning, men samma där.. dom vet vad dom ger sig in på, folk som inte förstår denna sport har så mycket fördomar om den och väljer ofta att hata den direkt istället för att ge den en chans och kanske försåt den. De är ingen som tvingar folk att stå i buren och fightas utan alla ger de på ren egen vilja. Så frågar man mig.... för mig är den en riktigt rolig sport som jag har fått ut mycket av vad de gäller både psykiskt och fysiskt

.

Det är säkert jättefin stämning bland er som är seriösa med det, det tvivlar jag inte på. Samt att ni antagligen tar större hänsyn till den ni slår på, för att inte skada personen allvarligt.

 

Men, det är fortfarande misshandel, organiserad misshandel. Det säger sig självt att det är skadligt att slå någon, oavsett om han själv är med på det. Så att försvara det kommer som du själv antagligen förstått, att ge föga resultat. Jag har själv i yngre år utövat karate, men där får man inte slå någon, bara markera.

Så jag lutar nog mer åt att just denna typ utav kampsport (eller vad det nu kallas?) ska vara olaglig, precis som det är att slå någon utanför ringen. Jag vill heller inte se att boxning är tillåtet. Visserligen så verkar boxning få många strulputtar att få lite ordning och stabilitet i tillvaron, hur det är med den saken i MMA vet jag dock inte. Men det är dumt att slåss, oavsett var, när och hur.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...