Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Människor är rädda för det okända, för människor som vågar gå mot strömmen, som vågar välja något annat än det som de flesta väljer, som vågar ha annan attityd och annat sätt än det som andra har.

Därför känner sig Windows-användare provocerade av Mac-användare. Grundgrejjen är alltså att Windows är störst på marknaden och Mac har en egen nisch och marknad som är i omfång mindre än hela Windows-världen.

Och eftersom den som har valt Mac, har valt något annat än majoritetsvalet så tillhör den personen en sekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar

En rätt intressant grej som jag lade märke till var när jag "övergav" Windows till förmån för Mac. Nu har jag inte övergivit Windows helt eftersom jag uteslutande använder Windows i jobbet men hemma är det Mac som gäller.

 

Det var i alla fall en benkant som direkt gick igång på att Mac var rena skräpet och det ena med det tredje.

Jag bad honom motivera vad det var som var så fruktansvärt dåligt med Mac och han kunde inte riktigt sätta fingret på det. Vi är båda datorentusiaster sedan långt tillbaka och vi har båda sysslat väldigt mycket med hemmabyggen av PC-datorer. När jag lade fram argumentet att jag egentligen tröttnat på att hålla på med hårdvaruuppgraderingar hela tiden och att jag övergett Windows som spelplattform (den biten sköts nu av Xboxen) var jag bara ute efter att använda datorn som ett redskap och detta skulle då ske med så liten ansträngning som möjligt. Jag understök alltså Macens lättanvändhet och att allting bara funkar.

Detta planterade ett något udda... argument eller vad man kan kalla det i huvudet på min vän.

 

"Just det, använda en Mac kan väl varenda wuzz göra"

 

Detta fick mig att stanna upp lite. Ja vad exakt är det som är så dåligt med att alla kan använda en Mac?

Fick mig att tro att bara för att man är entusiast så måste man köra Windows eftersom man är en "avancerad" användare. Vet inte riktigt i vilken mening han tyckte att Windows är ett mer avancerat system än Mac OS X men jag lät diskussionen dö ut. Det verkar i alla fall som att man kan lägga datoranvändare i två fack: Ett där man gärna går omvägar just för att det går, och ett där man vill kunna utföra ett arbete med minsta möjliga ansträngning.

 

Är man cool om man gör livet svårt för sig? Och är man fullständigt ohipp om man väljer att komma igenom ett datorarbete utan en ständig kamp mot maskinen?

 

I vilket fack hamnar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man cool om man gör livet svårt för sig? Och är man fullständigt ohipp om man väljer att komma igenom ett datorarbete utan en ständig kamp mot maskinen?

 

I vilket fack hamnar du?

 

Se det som att åka bil, Man är cool om man kan bemästra en ferrari, och du är fullständigt ohipp om du inte vågar utan köper en volvo (för samma peng) eftersom ALLA kan köra volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det som att åka bil, Man är cool om man kan bemästra en ferrari, och du är fullständigt ohipp om du inte vågar utan köper en volvo (för samma peng) eftersom ALLA kan köra volvo.

 

En bättre liknelse vore väl att jämföra Windowsburken med en rostig gammal Peugot - en bil som man måste kunna en massa trix för att hålla rullande - blåsa på tändstiften, sätta mössa på fördelardosan när det är kallt och blanda ättika i tanken när den hackar. Du behöver ju inte kunna nåt särskilt för att köra en Ferrari, så länge man kör som vanligt. Den är ju lika driftsäker och enkel som en modern Volvo...

 

(Observera att inlägget handlar om jämförelsen, inte om operativsystemen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Vet inte riktigt i vilken mening han tyckte att Windows är ett mer avancerat system än Mac OS X ...

Det är lite som flygmaskiner. De har hundratals mätare i cockpiten. Det skulle vara avancerat om de hade en joystick och inget mer. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd det här. Skulle vilja höra varför alla egentligen utgår från att det måste krigas. En annan intressant aspekt är att även man talar om att tolerans gentemot "andra sidan" är ens ledstjärna så kan man nog inte med 100 % säkerhet säja att man inte kommer att fara ut i invektiv gentemot den person som förlöjligar ens val.

 

Vad med Mac kontra linux? Nåt bråk där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför tex kostnaden för en biljett till en fotbollsmatch och kostnaden för en spis. Jag har hört många bråka om fotbollslag, men aldrig om spismärke - ändå kostar spisen hundra gånger mer...
Har det någonting att göra med att män går på fotbollsmatcher och kvinnor står framför spisen kanske…?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det någonting att göra med att män går på fotbollsmatcher och kvinnor står framför spisen kanske…?

 

Vilket kvinnor inte ska göra. De kan nämligen inte laga mat (usch, nu blev jag så där fördomsfull igen!). Vad jag menar är att de kvinnor jag känt (rätt så många!) har samtliga varit sämre på att laga mat än mej och mina killkompisar. Så det så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det någonting att göra med att män går på fotbollsmatcher och kvinnor står framför spisen kanske…?

 

vad som om det skulle vara männen som startade alla krig :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stålsträngade Ibanez som jag köpte begagnad 1977 för 750:- och som är den enda jag har anses av många som en guldgitarr. Vackert klingande ljud och lättspelad! Den är väldigt optimal!!!! :w00t: Närjag tänker efter är den EXTREMT optimal!!! :elaktflin:

 

Och min MIJ Jazz Bass var tammef*n divisioner bättre än MIM eller US original :)

 

</off topic>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå? Dör man av en snytning.

 

Det var inte det som kommentaren gällde. När jag hade skrivit den så hajjade jag till för det såg ut som om jag önskade livet ur Alix vilket är det sista jag önskar honom. :respekt::kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker spela ett fördomsfullt kort i denna diskussion. Jag vill hävda att "kriget" grundar sig i okunskap från Windows-hållet. En typisk Windowsanvändare, i alla fall en typisk anti-mac användare (jag utgår från dem i min närhet) har otroligt svårt att de helheten i en dator.

När de läser prestanda så tittar de enbart på pappret. De förstår inte hur systemet påverkar datorns prestanda eller hur valet utav applikationer påverkar prestandan (vilka de kör samtidigt, osv). De ser heller inte någon nytta i datorns kvalité eller hur datorns kvalité kommer att förlänga dess livslängd. Förstår ni vad jag menar?

De tror att en intel Core 2 duo presterar likadant i en Mac som i en Windows PC. För det första så kräver Winburken mer, den måste dessutom ha antivirus mjukvara igång och dylikt för att vara säker.

De väljer också att se applikationernas kvantitet i stället för kvalité. Det finns fler applikationer till en windosbaserad dator, men majoriteten utav dem är utav vilket kvalité?

 

Det är samma typ utav människor som tror att kamerors kvalité mäts i megapixlar.

 

Väljer man att bara se prestandan och funktionen utifrån pappret så kan jag förstå att det blir frustrerande när vissa envisas med att köpa en Mac, om man kan få samma juice ur en burk som är några tusenlappar billigare. Många väljer också att se det ofta fantastiskt låga priset på en PC som en stor fördel. Varför köpa en bärbar dator för 13,000 när du kan få en för 3,500? Det är frustrerande för dem, helt enkelt. De förstår inte vår logik.

 

Sedan är det mycket skitsnack från båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla som har PC vet att de egentligen vill ha Mac, men eftersom de inte har råd/ vill verka coola så vänder de på avundsjukan och blir sura och arga på oss som har en mac....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** Ruskigt off topic här ***

 

Det är lite som flygmaskiner. De har hundratals mätare i cockpiten. Det skulle vara avancerat om de hade en joystick och inget mer. :P

 

Har läst att Charles Lindbergh inte hade någon bensinmätare i planet när han flög solo över Atlanten. Han räknade ut i huvudet hur mycket bränsle som gick åt, och vred sedan på kranar till olika tankar allt eftersom. En Mac eller Windows människa?

 

Och min MIJ Jazz Bass var tammef*n divisioner bättre än MIM eller US original :)

 

Fender Japan håller mycket hög kvalitet. Ska du köpa en ny Fender – satsa på japanskt. Men dom är inte billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentet att de som vill ha ett svårt operativsystem väljer Windows stämmer väl knappast i dagens läge det är ju Linux de kör! De flesta Windows-användare som jag känner är frustrerade Windows-användare som egentligen vill ha Mac men de tror att a) Mac är mycket dyrare och B) om de får problem med Mac så känner de knappt någon (förutom mig) med Mac och då är det enklare att ha samma grej som grannen kör med. Och sen har jag hört argumentet att eftersom jobbet kör Windows så måste de köra Windows hemma för det är för jobbigt att köra på olika system, de klarar inte av det helt enkelt.

Det är intressant att jag inte har hört någon Windows-användare, av de som jag känner, som sagt "Jag har valt Windows för jag anser det är bäst", utan argumenten handlar om sekundära omvärldsfaktorer - dvs, vad grannen kör med, vad jobbet kör med, vad skolan kör med och så vidare. Egentligen skulle de vilja köra Mac men tror att det är krångligare eftersom omvärlden där de befinner sig kör Windows och då måste de också köra Windows.

 

Mac är ett medvetet val, Windows är ett omedvetet val som skylls på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om de får problem med Mac så känner de knappt någon (förutom mig) med Mac och då är det enklare att ha samma grej som grannen kör med.

 

Det är ju skönt att omge sig med experter, men hur kommer det sig att det kryllar av experter på windows.......? Det är inte bara för att Windows är dominerande.... de i min bekantskapskrets som är Win-experts är självlärda.... varför då...? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbannat bra sagt! Känner igen resonemanget från gitarrer. Man har köpt nåt dyrt, och därför låter den "otroligt bra".

 

Jag krigar inte mot Windows eller andra. Det är upp till var och en att välja. Jag har Mac för att jag är fåfäng.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriget mellan Mac och PC användare är ett ilands problem! I många fattiga länder krigar dom på riktigt med blodigt utfall, våld mot folkgrupper, våldtäkter u name it! Det borde vara en viktigare fråga men här i ilandet så får vårat kriga vara så allvarligt som kriget mellan PC och Mac :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen har jag hört argumentet att eftersom jobbet kör Windows så måste de köra Windows hemma för det är för jobbigt att köra på olika system, de klarar inte av det helt enkelt.

 

Mac är ett medvetet val, Windows är ett omedvetet val som skylls på andra.

Så sant. Här i kvarteret har alla anställda långtradarchaufförer med familjer sina dyra nyinköpta familjebilar, Scania långtradare parkerade utanför porten. Ett helt omedvetet val.

Om de tänkt efter hade dem säkert istället valt den lilla tillverkaren av långtradare. Ett medvetet val.

 

Raphael. Jag håller med dig. Min egen väg är att införskaffa det jag anser passa mig bäst oavsett märke,

vara nyfiken och framför allt våga se framåt och genom att prova nya infall, smaka av hela soppan.

Det gäller att vara på hugget då ny soppa fylls på hela tiden.

 

salakalle :crossfingers: hälsar, ha det gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ?

 

Det är PC-användarnas fel. Om de bara erkände att de hade det sämsta systemet så skulle man inte behöva argumentera :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Astroturfing" är egentligen ett sorts konstgjort gräs men också ett uttryck för kampanjer som kan verka komma från entusiaster bland vanligt folk men är i själva verket orkestrerat av ett företag eller politiker som söker sympati.

 

Har sitt ursprung i USA politiken men har bland andra använts flitigt av Microsoft genom åren, bl.a. under den hetaste tiden i Antitrusträttegången. Det har spekulerats men aldrig helt bevisats att företag, t.ex. OEM- och Microsoft anställda, har deltagit i diskussioner på nätet i en förhoppning om att kunna påverka.

 

Nu är det väl långtifrån alltid så att astroturfare startar och eldar upp diskussioner om PC vs Mac, men det är definitivt något som påverkat. Folk är inte alltid vad de utger sig för att vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...