Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av program?


Poopster

Rekommendera Poster

Nu med Nätverksfunktionen direkt i ett Finderfönster behöver man inte genvägar (alias) till olika mappar på nätverket heller. Lägger bara in en i favoriterna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar
Anders Lundberg

Jag förvånas fortvarande av din totala ignorering av mina frågeställningar, Reefer. Du kan visst inte göra något annat än att leta upp eventuella missar/tillkortakommanden i andras argumentation eller poster, och klanka ner på dom.

 

Ledsen att behöva säga det, då jag ofta tidigare tyckt att du varit en förkämpe för det logiska och objektiva.

 

Och för att själv inte göra detsamma:

 

Visst är inte Apple uppe i Rolls-nivå på kvaliteten, men som Razor sa, dom är nog snarare datorvärldens BMW. Dyra, snygga, högstatusprylar (börjar bli iaf) med snygg yta och grym känsla.

 

Och, ännu en gång samstämmigt med Razor: Nej, det är inget egentligt problem. För om man hade för vana att skapa alias (något som jag inte tror speciellt många har med OS X, förutom symlinks med terminalen om man är lagd åt det) så skulle man ju veta om det där kommandot. I själva verket behövs knappt alias med ett smart upplägg av systemet (Applications-mapp, favoriter, dockan, etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förvånas fortvarande av din totala ignorering av mina frågeställningar, Reefer.

Jag har letat bland dina inlägg i den här tråden men några konkreta frågor hittar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att programet inte stängs av, när alla fönster är stängda.

 

När jag använder windows på skolan får man alltid sitta och vänta på att explorer ska gå igång, när man ska öppna en ny webbsida. Man får väl vänta på att programet startar igen, även om man redan har ett fönster öppet, men det kanske bara var i nån gamal windowsversion.

 

När man har många saker öppna samtidigt där, känns det omöjligt att hitta rätt bland sakerna i menyn där nere, vad den nu heter :( Rutorna är ju så små, så man ser inte vad det står i dom. Och att alla börjar med internet explorer.... nånting gör inte saken lättare.

Visst kan jag hålla med om att det huvudsakligen är en vanesak vad man föredrar när det gäller detta.

Men låt oss vända på det!

Om man VILL ha samma program öppet i två helt skilda processer, så går det inte (jo, kanske om man byter namn på programmet, men jag tvivlar).

Detta ser jag som en stor begränsning ibland, men jag får leva med det.

Personligen hade jag helst sett att OS X hade haft samma grundprincip som Windows - att ett fönster=ett program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man VILL ha samma program öppet i två helt skilda processer, så går det inte (jo, kanske om man byter namn på programmet, men jag tvivlar).

 

Det funkade i 9.X om man bytte på själva applikations-namnet (inte namnet på programfilen alltså), ett litet ResEdit/Rescorcerer-hack. Hade nytta av det en gång, varför minns jag inte. Det funkar troligen inte med alla program heller.

 

---

 

Jag tycker fortfarande att det är väldigt smidig att avsluta program i Mac OS. När jag surfar brukar jag vanligen ha många fönster (och flikar) öppna samtidigt .. när jag min vana trogen plötsligt inser att jag har bråttom i väg någonstans kör jag Command-Q eller högerklickar på ikonen i docken och väljer avsluta, smidigt och lätt tycker jag. Hur jag gör motsvarande sak i Windows minns jag inte, det kanske inte ens går(!?). (Uppenbarligen börjar jag förtränga Windows-hantering.. skönt. :lol: )

 

Att programmet inte avslutas bara för att inget fönster är öppet uppskattar jag särskilt mycket när jag surfar. Får många url:er att kolla på via e-post och då blir det att man sitter där och stänger fönstren efter att man är klar med en koll. Skulle inte vara någon höjdare om programmet behövde starta upp varje gång först. Förvisso är det ju smidigt att göra som Microsoft gjorde i Windows-98, dvs baka ihop 'Utforskaren' och 'Internet Utforskaren' så att 'Internet Utforskaren' går snabbt att 'starta' och så att 'Utforskaren' kräver mer resurser än nödvändigt. Att Sveriges största IT-företag valde att försöka radera så mycket som möjligt av 'Internet Utforskaren' ur sina system var ju förstås ett bakslag.. Hur kunde man föredra Netscape framför en av Microsofts superfinfina produkter!?

 

Sen tål det att påpekas att om mjukvaru-tillverkarna skulle vilja att deras program avslutades när ett fönster stängdes så skulle det vara en lätt match. Mac OS har stöd för det. I RealBasic, som jag vill rekommendera nästan alla att prova, så ser koden för att avsluta ett program ut såhär;

quit

.. det är bara att skriva in i vilken subrutin som helst.

 

Och till sist ett råd; Gör inte Reefer till lags genom att reta upp er på henne/honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hemskt annorlunda är det väl inte med Windows? Skillnaden är ju att ett "X" i programmenyn stänger av programmet (Mac har inget motsvarande "X" i sin fasta programmeny). Vad gäller fönster så har ju även Windows separata "X" för resp. fönster på samma sätt som Mac OS röda knapp.

Hur många gånger har man inte råkat trycka på fel "X" i Windows när man bara ville stänga ett speciellt fönster. Näe, istället trycker man på programmets "X" och måste starta upp det igen... Vanesak, men jag tror nog Mac är mer "naturligt" och "alla andra" (Windowsanvändare) är tvungna att lära sig "fel".

 

Kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förundras rätt kraftigt över disskutionen på denna tråd.

På vilket sätt tillförs människor ny kunskap med utgångspunkt för vad som är bra eller dåligt? Är inte information om funktion och användning det primära? När jag känner för att vara klåfingrig och pilla så så utsätter jag mig gärna för en pc alla förtretligheter helt enkelt bara för att jag har den läggningen o har ganska kul över eländet jag utsätter mig för. Vill jag bara ha det enkelt och stabilt och snyggt och med trivselfaktor så använder jag helst mac. Poängen då? Jo det är min bestämda uppfattning att det är meningslöst att ha åsikter om subjektiva saker som har med läggning att göra. min eller andras läggning fyller sina behov och förtjänar att så få göra. Bra/dåligt=meningslöst.

Det är som med förut nämnda bilar. Du mekar inte själv med rollsen(vad vet jag) utan njuter den som den är o tycker du det är kul att grejja så får det bli en tvåtakts saab.

Så er´e vet ni...

 

Mvh Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förundras rätt kraftigt över disskutionen på denna tråd.

På vilket sätt tillförs människor ny kunskap med utgångspunkt för vad som är bra eller dåligt? Är inte information om funktion och användning det primära? När jag känner för att vara klåfingrig och pilla så så utsätter jag mig gärna för en pc alla förtretligheter helt enkelt bara för att jag har den läggningen o har ganska kul över eländet jag utsätter mig för. Vill jag bara ha det enkelt och stabilt och snyggt och med trivselfaktor så använder jag helst mac. Poängen då? Jo det är min bestämda uppfattning att det är meningslöst att ha åsikter om subjektiva saker som har med läggning att göra. min eller andras läggning fyller sina behov och förtjänar att så få göra. Bra/dåligt=meningslöst.

Det är som med förut nämnda bilar. Du mekar inte själv med rollsen(vad vet jag) utan njuter den som den är o tycker du det är kul att grejja så får det bli en tvåtakts saab.

Så er´e vet ni...

 

Mvh Per

Väl talat !!!!!

 

Pia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tycker då det är helt ok att diskutera funktioner, och vad man tycker är bra eller dåligt med olika, för man kan ju faktiskt ha missat saker, eller kanske förbisett något självklart. Och då är det ju bra om man kan få det påpekat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Baronen. Detta är ju varför vi har ett forum!! (w00t) Att snacka tycke och smak och idéer hit o dit... det MÅSTE ju inte vara vetenskapligt belagt innan man yttrar sig om något... ;) Det är ju jättekul om någon yttrar sig och talar om vad man TYCKER!! Fortsätt med det!!! Vill någon hålla en tråd på ett strikt akademiskt plan så starta och mata en sådan tråd. Vi ska ha mångfald...( nu låter jag som en politiker........ :ph34r: ...) inte enfald....hahaha..... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Baronen. Detta är ju varför vi har ett forum!! (w00t) Att snacka tycke och smak och idéer hit o dit... det MÅSTE ju inte vara vetenskapligt belagt innan man yttrar sig om något... ;) Det är ju jättekul om någon yttrar sig och talar om vad man TYCKER!! Fortsätt med det!!! Vill någon hålla en tråd på ett strikt akademiskt plan så starta och mata en sådan tråd. Vi ska ha mångfald...( nu låter jag som en politiker........ :ph34r: ...) inte enfald....hahaha..... (w00t)

Jamen självklart!

Visst kan man ge utryck för vad som är fördelar för en själv. Vad jag tycker inte ger något är att tala om vad andra gör fel. Eller?

Med sig själv som exempel kan man inspirera tex mig till nytänkande, men knappast genom att tala om att det är fel genom tillmälen och överlägsenhet, Eller? Äh det är så självklart. Jag sitter ju här för att ta del. så vetenskap är inte vad jag efterlyser men väl kunskap.

 

Men traska ni i mörkret i ogudaktiga ty jag sola skåda ljuset emedan underjordens blinda kval får skägget att växa inåt på er och era av enfalden övertygade lärjeungar.

 

Vänligen

Skakad skattebetalare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte MOSX pga någon teknisk överlägsenhet, utan för att jag gillar uppbyggnaden, användargränsnittet osv osv. Saker man inte kan "bevisa", med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som tar störst plats i vår vardag och vårt medvetande är sådant som inte går att "bevisa"..... Tycke, smak, känslor......vi drivs på ganska bra av subjektiva ting.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är otydlig eller lämnar för mycket utrymme för tolkning. Se där, svårigheten med att inte kunna tala.

Så här ser jag det utan några synpunkter på de senaste inläggen.

Upplev pröva delge fråga tyck, ja vad du vill. Men bespara omvärlden åsikter om andras tillkortakommanden.(OBS!EJ RIKTAT MOT SENASTE INLÄGGEN) Som jag uppfattar det så är det en uppfattning som vi delar?

 

Frid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bespara omvärlden åsikter om andras tillkortakommanden.

Om du menar kommentarer, kritik eller dyligt om personer som används för att trycka ned, såra, mobba osv så bör omvärlden bli besparad.... Om de å andra sidan dyker upp så bör man ju påpeka detta..... Glutta gärna i tråden om forumetikett........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst. Men det finns också inlägg som rör sig i ett mer subtilt gränsland och som bara är tröttsamma eller triggar utan att det går att sätta fingret på det. Dessutom anser jag nog att det är vuxna människor som utrycker sig, och att man bara kan be en stilla bön om att de kan/förmår leva upp till det.(Vuxna)

Därav min vädjan om lite självransakan och etikett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...