Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av program?


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

En äkta nybörjarfråga: När jag stänger av ett program med den röda "bollen" stängs programet av, men i Dock så är det ändå en pil under ikonen. Är programmet ändå igång på något sätt då? För när jag väljer avsluta från menyn finns ingen pil under ikonen i Dock. Om man inte avslutar programmet med den röda bollen, vad är då dess funktion?

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Med krysset i vänstra översta hörnet så stänger du bara fönstret.

Vill du stänga ner programmet så ska du gå in i menyraden eller höger klicka på ikonen i dockan.

 

Finns ju undantag som systeminställninar som avslutas med att trycka i krysset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: jarting kom tydligen först.

Gör ju inte så mycket, nu fick han ju två förklaringar i stället för en ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allting fungerar som det är tänkt och man har en hyfsat modern Mac behöver man sällan avsluta programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grov designmiss av Apple som är helt ologisk och icke-intuitiv, stänger man ner fönstret så skall naturligtvis programmet stängas, det tycker alla människor är vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Självklart ska inte programmen avslutas/stängas av bara för att man inte har något dokument öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Självklart ska inte programmen avslutas/stängas av bara för att man inte har något dokument öppet.

Det är klart att dom ska, du kan inte på ett rationellt sätt hävda motsatsen, det är bara Mac som kör med den här idiotgrejen, tom fönsterhanterarna/skrivbordsmiljöerna i Linux kör "Windows-style" när det gäller detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows-style är idiotisk. Bara för att jag stänger alla öppna Mozilla-fönster så måste jag sitta och vänta på att programmet ska startas upp helt när jag vill använda det igen. Fullkomligt meningslöst. Bättre då att programmet hamnar i bakgrunden. Jag vill inte behöva ha fönster öppna för att köra programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows-style är idiotisk. Bara för att jag stänger alla öppna Mozilla-fönster så måste jag sitta och vänta på att programmet ska startas upp helt när jag vill använda det igen. Fullkomligt meningslöst. Bättre då att programmet hamnar i bakgrunden. Jag vill inte behöva ha fönster öppna för att köra programmet.

 

 

Konstigt då att alla OS förutom Mac kör det mest logiska sättet, dvs Window-style, varför det? därför att dom vet att dom flesta människor blir förvirrade av att programmet inte stängs när man klickar på x:et, DET är idiotiskt, ni har använt Mac för länge och försvarar det även i situationer där Mac och Apple är helt fel ute. Det finns något som heter människa-dator interaktion, Mac:s program -och fönsterhantering strider mot allt vad den vetenskapen lär ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Windows lagom mycket för att veta vilket jag föredrar...

 

Jag bryr mig inte ett skvatt om vad dom flesta människor tycker är mest logiskt. Dom flesta är totalt ignoranta när det gäller allt ens relaterat till datorer. Varför tror du Windows är så dominant, och Celeron över huvud taget säljer?

 

X:et stänger fönstret. 'Quit' stänger av programmet. För mig fungerar det bättre. Om du är av en annan åsikt så kan jag respektera det, men kom inte och påstå att det finns någon form av kallt logisk vetenskap man inte kan ifrågasätta angående detta, för då du har fel (där har vi det det enda objektiva hittills).

 

"Mängdargumentet" är dessutom ganska missvisande. Dom flesta djur på jorden har sex ben och exoskelett. Jag föredrar människor ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta är totalt ignoranta när det gäller allt ens relaterat till datorer.

 

Dom flesta Macanvändare är ignoranta mot resten av datorvärlden, det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det relevant? Jag menar att John Doe inte kan något om datorer, oavsett vilket system han använder. Jag är inte John Doe, och jag vill inte ha en dator som inte gör det jag vill att den ska, även om den råkar vara lite lättare för en idiot att använda (till allmänheten: ta inte illa vid dig om du känner dig berörd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det relevant? Jag menar att John Doe inte kan något om datorer, oavsett vilket system han använder. Jag är inte John Doe, och jag vill inte ha en dator som inte gör det jag vill att den ska, även om den råkar vara lite lättare för en idiot att använda (till allmänheten: ta inte illa vid dig om du känner dig berörd).

Lustigt, är det inte Mac främsta argument gentemot andra system? att den skulle vara så enkel att använda? "computing for the rest of us" och allt det där skitsnacket...

 

Du använder alltså ett system som var avsett från början att användas av just dom idoter som du nämner, känner du dig träffad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig köpt det där om att Mac OS skulle vara så lätt att använda... ska jag vara ärlig tror jag Windows numera är lättare att använda för en total nybörjare. Windows säger åt dig vad du ska göra. En "Start"-meny är en dead giveaway. Vet inte var du ska börja? Börja på Start! Wizards hjälper dig med allt och gemet tycker att du skriver ett brev... Men för en användare som mig är allt sådant bara irriterande. Så med andra ord, nej, jag känner mig inte det minsta träffad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att dom ska, du kan inte på ett rationellt sätt hävda motsatsen, det är bara Mac som kör med den här idiotgrejen, tom fönsterhanterarna/skrivbordsmiljöerna i Linux kör "Windows-style" när det gäller detta.

Linux fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer är ju kända för sin överlägsna användbarhet.

 

Skriver du aldrig fler än ett dokument i en textredigerare? Gör du aldrig mer än en bild i Photoshop? Ska iTunes stängas av så fort en låt slutar?

 

Vad är det som är bra med att behöva starta om programmen hela tiden? Jag har inget emot ett dokument-centrerat UI, men då måste ju allt i OS:et förändras till att fungera på det sättet. Att blanda ihop två olika gränssnittsparadigm resulterar ju bara i vimsighet och oklarhet för användaren.

 

Det finns något som heter människa-dator interaktion, Mac:s program -och fönsterhantering strider mot allt vad den vetenskapen lär ut.

 

Nä, det gör den förstås inte. Var har du fått det ifrån? Om du på allvar har läst det i någon bok eller undersökning så vore det trevligt om du kunde hänvisa till den. Om du vill kritisera fönsterhantering och kan något om HCI så vet du förstås att det största misstaget finns i Windows meny som inte ligger på samma ställe hela tiden utan följer med dokumentets fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig köpt det där om att Mac OS skulle vara så lätt att använda... ska jag vara ärlig tror jag Windows numera är lättare att använda för en total nybörjare. Windows säger åt dig vad du ska göra. En "Start"-meny är en dead giveaway. Vet inte var du ska börja? Börja på Start! Wizards hjälper dig med allt och gemet tycker att du skriver ett brev... Men för en användare som mig är allt sådant bara irriterande. Så med andra ord, nej, jag känner mig inte det minsta träffad.

 

Användare som dig....jag tror inte heller att Mac är lätt att använda för en nybörjare gentemot Windows, snarare tvärtom, men Apple har inte lyxen att tillverka ett system avsett för 97% av datoranvändarna, det har Microsoft, därav alla guider (som du lätt kan stänga av) och startmenyn, är det något som Microsoft är bra på så är det kontinuitet, en användare som kört Windows 95 för 9 år sedan ska inte ha några problem med att sätta igång med XP idag även om det ser annorlunda ut, det är inte fallet med Mac, dagens MacOS X är nästan totalt annorlunda mot MacOS 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]dagens MacOS X är nästan totalt annorlunda mot MacOS 7.

Det är knappast en nackdel... :P

 

Men, ja, det vore trevligt om du faktiskt hade något som stödjer dina åsikter, förutom obskyra referenser till att *nix skulle ha en användarvänlig fönsterhanterare och någon form av vetenskap...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, jag har visst startat lite av en pajkastning här. Det var absolut inte min tanke. <_< Jag kan ju kasta in åsikt i det hela, när vi ändå håller på.

 

Jag har använt PC i snart 13 år, och då menar jag inte att jag spelat spel hela den perioden. Jag får väl, tvärt emot svensk praxis, hävda att jag är mycket insatt vad gäller datorer och dess användande. Jag jämför mina 13 år av PC/Windows (och lite Linux) användande med min dryga vecka av Mac-erfarenheter:

 

* När jag gjort alla inställningar, fört över mina filer och installerat de program jag jobbar i möttes jag av ett problem: Jaha, vad ska jag nu göra? På XP är saken klar, tweaka som en galning och få bort så mycket man kan av det äckliga standardutseendet. Det kan man hålla på med hur länge som helst. Men på macen då? Jag kunde inte se något jag var jätte sugen att ändra på, eller tyckte mig behöva förbättra.

 

* Dialogrutorna i Mac är 1000 gånger bättre än i Windows! Man behöver inte ens läsa informationen, utan bara på knapparna. Spara. Spara inte. Avbryt. Skitenkelt! (I XP läser jag heller aldrig meddelandena, eftersom jag vet vad det står innan jag tryckt. Men inte för att det är självklart, utan för att jag lärt mig det utantill).

 

* Aqua är sjukt snyggt, och jag tycker att det känns konsekvent. Även när jag ger mig ut på djupt vatten känns det självklart hur man ska göra. "Jag tycker att det borde vara här man ska trycka", så visar det sig att det är så.

 

* Växla mellan program är jäkligt smidigt i OSX, exposé är en höjdare! Dessutom gillar jag, efter några minuters tillvänjning, att man slipper den gråa intetsägande "arbetsbakgrunden" i programmen. Här ser jag min Webläsare (eller lite av den iaf) även om jag jobbar i ett Photoshop dokument.

 

* I Finder är det jäkligt lätt att lägga till egna "genvägar" till mappar etc i kanten av finder-fönstret. Det kan du glömma i XP (iaf om du är grön). Där är det de mappar Microsoft vill att du ska använda, som du kan välja på.

 

* Trycka på Start för att avsluta? Kan ni tänka er en Video där man ska trycka på Play för att stänga av den? =)

 

* Mycket lättare att hitta , installera och avinstallera program på Mac. Någon mer än jag som fått pilla MYCKET i regedit i XP?

 

* Vad gäller det här med att stänga av programmen, som tråden egentligen handlade om, tycker jag såhär: Om man i 9 fall av 10 stänger fönstret med röd boll, ska man ju även göra det i det 10:e fallet. Och så visade det ju sig att det var också. Rätt logiskt att välja stänga av program, för att just stänga av programmet. Felet att man tror att man stängt av programmet med röd boll, när inget dokument är uppe, beror på att man är van vid detta beteende från Windows mfl. Det betyder inte att det är bättre. Dessutom ser man ju att programmet är igång (läs mitt första inlägg, trotts att jag inte fattade så fattade jag. :lol: Det var som jag trodde mao.)

 

Det var några saker jag spontant kom att tänka på. Sedan finns det ju fördelar med Windows också, problemet är bara att det tar så lång tid att komma på några. Och när man väl gör det, finns samma finesser (fast i bättre och snyggare tappning) på OSX ändå.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

välkommen till macvärlden

 

Kul med en switchare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Poopster. Välkommen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vad gäller det här med att stänga av programmen, som tråden egentligen handlade om, tycker jag såhär: Om man i 9 fall av 10 stänger fönstret med röd boll, ska man ju även göra det i det 10:e fallet. Och så visade det ju sig att det var också. Rätt logiskt att välja stänga av program, för att just stänga av programmet. Felet att man tror att man stängt av programmet med röd boll, när inget dokument är uppe, beror på att man är van vid detta beteende från Windows mfl. Det betyder inte att det är bättre. Dessutom ser man ju att programmet är igång (läs mitt första inlägg, trotts att jag inte fattade så fattade jag.  :lol:  Det var som jag trodde mao.)

Mjo, som sagt, jag tycker det är mer logiskt. Jag vill inte döda hela min webläsare bara för att jag stänger sista fönstret... Det är ju inte alltid så i Windows, heller. I Photoshop, till exempel, måste man stänga "arbetsfönstret" för att stänga av programmet, inte sista öppna dokumentet. Men med den lösningen får man ju dras med att ha alla öppna Photoshop-dokument i just ett arbetsfönster med den där trista grå bakgrunden, vilket jag anser är ett dåligt system.

 

 

 

Och, ja, välkommen till Mac-världen! :D

Om du behöver hjälp med något är det naturligtvis bara att fråga, så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Reefer: Varför blir du så, erm, vild? Inte ett enda argument framför du, men skriker i högan sky bara för att någon säger emot dig om den här lilla saken. Jag förstår inte, du brukar ju vara en sansad och förhållandevis objektiv debattör.

 

Sen om jag får säga min lilla mening i frågan så håller jag med alla övriga talare utom just dig. Det är jättebra att kunna stänga alla fönster i ett program utan att programmet avslutas. Tänk så mycket tid det sparar, och yta på skrivbordet (vilket iof inte spelar någon roll längre med exposé). Bara för att 99% av datorvärlden använder en metod innebär det inte att den metoden varken är bäst, mer logisk eller mer intuitiv.

 

 

Välkommen till mac, Patrik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl vara snäll och tacka för alla välkomnanden! :D Och tro mig, jag kommer störa er flitigt när jag behöver assistans! :lol:

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl vara snäll och tacka för alla välkomnanden!  :D Och tro mig, jag kommer störa er flitigt när jag behöver assistans!  :lol:

 

Mvh

 

Patrik

Det är bara att fråga på, finns många kunniga här på forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. för mig är någon som langar ur sig förolämpningar i vartannat inlägg motsatsen till en sansad och objektiv debattör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...