Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av program?


Poopster

Rekommendera Poster

Det är klart att det inte är svart och vitt mellan Windows och Mac... men innan jag går över till Windows så blir det under hot (eller en saftig lön som gör att jag skiter i sånt....) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar
Reefer har rätt i att inte allt är bättre med MacOS än Win XP. Men om man hittar 5 grejer som är sämre på OS X, hittar man minst 30 grejer som är sämre med XP. Personligen tror jag inte att något OS kommer ge användaren Nirvana, men OS X gör ett förbaskat bra försök. Det kan man inte säga om XP.

 

Mvh

 

Patrik

Allt är inte bättre med os x men mycket är det och jag håller med dig om att inget system kan tillfredställa någon helt!

 

Det finns fanatiska macanvändare som blundar för det negativa som berör os x men man får inte heller då glömma samma sorts människor fast på windose sida... (som för övrigt är många fler)

 

kringla w - stäng fönster

kringla q - avsluta program

 

Logiskt värre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har för första gången behövt radera inlägg in en tråd. SNÄLLA håll inläggen på lite högre nivå, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kringla w - stäng fönster

kringla q - avsluta program

 

Logiskt värre

 

Med risk för att ha missuppfattat: Jag tycker iallafall att det var logiska kortkommandon. W som i Windows och Q som i Quit. Men det var väl det du menade? :lol:

Bara för att förtydliga mitt förra inlägg; jag har använt mac os x panther i snart en vecka, och jag är lyrisk! Jag har aldrig sett maken till läckrare, smidigare och stabilare OS. Någonsin! Det är bara så gudomligt! Inte konstigt att Mac-användare älskar sina burkar. Fattar inte varför jag väntat så länge, har ju alltid sneglat på Apple och deras läckra skapelser.

 

Mvh

 

Patrik (ytterligare en switcher som ALDRIG går tillbaka!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att ha missuppfattat: Jag tycker iallafall att det var logiska kortkommandon. W som i Windows och Q som i Quit. Men det var väl det du menade?  :lol:

Bara för att förtydliga mitt förra inlägg; jag har använt mac os x panther i snart en vecka, och jag är lyrisk! Jag har aldrig sett maken till läckrare, smidigare och stabilare OS. Någonsin! Det är bara så gudomligt! Inte konstigt att Mac-användare älskar sina burkar. Fattar inte varför jag väntat så länge, har ju alltid sneglat på Apple och deras läckra skapelser.

 

Mvh

 

Patrik (ytterligare en switcher som ALDRIG går tillbaka!)

Jättekul att höra! Har höft fler än du säga sådana här saker och det är verkligen glädjande.. det är inte konstigt att man blir lite utav en fanatiker. :lol:

 

Jag tror iofs inte att folk här på det här forumet är så fanatiska som vissa antyder. De flesta här verkar ha ganska stor erfarenhet av andra operativ och att macare skulle vara särskilt ignoranta och inskränkta har jag väldigt svårt att tänka mig. Jag gillar inte Windows och jag drar mig inte för att hacka på det men det är mycket glimt i mitt öga om man säger så. :lol:

 

Det tål att sägas igen; Välkommen hit! .. och välkommen till Mac-världen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hören I otrogne!

 

Alla operativsystem kan inte vara EXAKT lika bra - något måste vara bäst - åtminstone subjektivt sett.

 

Jag har kört Mac och Win paralellt i 15 år. Mac är bäst på allt...och givetvis snyggast.

Win ser fortfarande ut som något juvenilt från Disneyland - Mac har en unikt egen estetik och en slags överlägsen renhet - en cool charm som genomsyrar hela gränssnittet. Man känner att folket på Apple är konstnärer - MS gänget är helt enkelt nördar och dom får liksom inte till det riktigt. Allt är fult, klumpigt och barnsligt. Det är det Jobs menar när han säger att dom inte har någon stil - ingen kultur - på MS.

 

Mac är en solbränd, vital och humoristisk demokrat med glimten i ögat - Winny är en finnig nervös liten tjuv med dålig andedräkt.

 

Båda företagen är kapitalistiska och drivs hårt av ägare och börskurser.

MS kränger ett oöverskådligt kluster som dom snart måste lämna ty INGEN vet längre varför datorerna måste startas om hela tiden.

Mackränger burkar och av bara farten så gör dom snygga och smarta grejer. Dom har helt enkelt talang. Talang. Och dom verkar trivas på jobbet.

 

Inte ens den mest notoriske Windowsanvändaren skulle tacka nej till ett jobb på Apple's utvecklingsavdelning - även om Gates & Co lockade med gratis mjukglass och frikort på Disney World.

 

Win dominerar världen, men det är givetvis ingen måttstock på initiativ, nytänkande och skönhet. Har aldrig varit det. Dom vann allt guld - dog stenrika - men lämnade inget av intresse efter sig. Loosers m.a.o. Loosers.

 

Det handlar om STIL, medborgare, STIL. Apple har STIL.

 

Amen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man? Radera den grymma verkligheten hur skall då folk lära sig av sina misstag om man inte kan se dem?

 

edit: Du borde ha lärt dig vid det här laget att påhoppen inte är acceptabla här och att du bör sluta NU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man? Radera den grymma verkligheten hur skall då folk lära sig av sina misstag om man inte kan se dem?

Personliga påhopp av det slaget som skedde borde de flesta vuxna människor veta att man inte ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara frågar ”måste man”-... JAG ser inte det som ett personligt påhopp om ens ett påhopp alls...

 

Det är en utvecklande fråga för oss alla.. låt oss diskutera den i stället... HUR skal folk veta vad som inte ör gångbart/tillåtet hä rom de inte får se vad som inte är gångbart tillåtet...

 

Maccis med sitt röda är på rätt spår genom att visa att en sådan fråga INTE får STÄLLAS här på detta forum. Eller visar han för mycket... ??? Det upenbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kringla w - stäng fönster

kringla q - avsluta program

 

Logiskt värre

 

Med risk för att ha missuppfattat: Jag tycker iallafall att det var logiska kortkommandon. W som i Windows och Q som i Quit. Men det var väl det du menade? :lol:

Bara för att förtydliga mitt förra inlägg; jag har använt mac os x panther i snart en vecka, och jag är lyrisk! Jag har aldrig sett maken till läckrare, smidigare och stabilare OS. Någonsin! Det är bara så gudomligt! Inte konstigt att Mac-användare älskar sina burkar. Fattar inte varför jag väntat så länge, har ju alltid sneglat på Apple och deras läckra skapelser.

 

Mvh

 

Patrik (ytterligare en switcher som ALDRIG går tillbaka!)

Vi har inte missuppfattar varandra, det är lungt!

 

Jag tycker som du! ;)

 

Sen är det alltid kul när det finns nya saker att hämta i programuppdateraren!!! Det är som julafton för oss maccare fast 15ggr om året ;):)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara frågar ”måste man”-...  JAG ser inte det som ett personligt påhopp om ens ett påhopp alls...

 

Det är en utvecklande fråga för oss alla.. låt oss diskutera den i stället... HUR skal folk veta vad som inte ör gångbart/tillåtet hä rom de inte får se vad som inte är gångbart tillåtet...

 

Maccis med sitt röda är på rätt spår genom att visa att en sådan fråga INTE får STÄLLAS här på detta forum. Eller visar han för mycket... ??? Det upenbara?

Vi diskuterar redan detta i en annan tråd. Det räcker med att en tråd blir söndertrasad av ifrågasättande av moderatorerna. Detta är vad man kan kalla off topic. Så snälla fjellis, håll dig till den redan påbörjade tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, titta på er själva, i inlägg efter inlägg sitter ni och dunkar varandra i ryggen och gnäller på Windows, "om vi bara tar med oss våra bärbara så kommer den dumma massan att skåda ljuset".

Jag kan ju bara svara för mig, men jag tycker jag har hållt mig ganska opartisk i denna debatten. Inte objektiv, naturligtvis... jag ger min åsikt, vilket är att Mac OS X är överlägset, men jag klarar iallafall av att ge SKÄL till att jag tycker så. Du svarar med att kalla oss Mac-talibaner... men den enda jag ser här som bara häver ur sig åsikter utan logisk uppbackning är du. Nog om det, dock.

 

Undrar btw hur många macnybörjare som drar genvägar från programmappen till skrivbordet och sedan när dom tröttnat på "genvägen", tar bort den och upptäcker att programfilen är borta, ännu en idiosyncrani från Apple som tycker att man måste lära sig konstiga tangentbordskommandon för att kunna lägga upp en genväg från ett program till skrivbordet.

 

:blink:

Ursäkta, men vad sjutton pratar du om? För det första har jag aldrig sett någon, nybörjare eller inte, lägga programgenvägar på skrivbordet i MOSX. För det andra, om man tar bort genvägen så försvinner inte programmet. Eller menar du att personen i sin förvirring skulle dra själva programmet till skrivbordet, och inte en genväg? Visst, då försvinner ju hela alltet om man flyttar det till papperskorgen, precis som i Windows, och, om jag får säga det själv, precis som sig bör. För det tredje (börjar nästan bli tjatigt), är "alt" en konstig tangentbordskombination? Enligt mig är det så otroligt logiskt det kan bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Reefer: Varför, varför kunde du inte svara på mitt förra inlägg? Du kommer ju inte direkt närmre att ändra någons inställning genom att ignorera andras inlägg och frågor...

 

Jag tycker det är väldigt trist att det här blev något slags pajkastningskrig. Jag tror jag fattar vad du menar med "mactaliban" nu, även om det är ett vulgärt uttryck. Jag tycker verkligen synd om moderatorerna som tvingas göra sitt jobb här (hehe), det är ju inte utan stolthet som vi brukar va helt befriade från inlägg som behöver moderering.

 

Men oavsett det: Jag kan fortfarande inte förstå hur du tror att det är logiskt argumenterande du försöker dig på. Apples GUI har absolut inte idiosynkratier på grund av dess skillnader mot windows (eller något annat GUI heller för den delen) - bara för att något dominerar, om än så starkt, så betyder det inte att det är mer logiskt eller på något objektivt sätt mer "rätt". Apple gör på ett sätt, Microsoft på ett annat, men ingen av dom kan sägas ha mer rätt än den andra, det är helt enkelt fråga om vad man föredrar. Eller är van vid (som det verkar för din del då).

 

Att flytta ett program från sin mapp till skrivbordet: Varför varför varför gör microsoft att det automatiskt skapar en genväg. Jag vill bestämma själv vad datorn skall göra. Om jag flyttar vill jag att den ska flytta (eller kopiera om det inte går att bara flytta). Men jag skulle gärna se att Apple lade till ett tgb-kommando för att dra-och-släppa genvägar istället för att flytta. Typ, håll inne alt-kommando, dra filen eller mappen, och vips så skapas det en genväg. Iof, den kanske redan finns? Vad vet jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Win dominerar världen, men det är givetvis ingen måttstock på initiativ, nytänkande och skönhet. Har aldrig varit det. Dom vann allt guld - dog stenrika - men lämnade inget av intresse efter sig. Loosers m.a.o. Loosers.

Bara för att Fiat säljer fler bilar än Rolls Royce gör, betyder det inte att Fiat gör en bättre bil. En Fiat är inte mer driftsäker, snyggare, krocksäkrare eller skönare att åka i. Den är bara mer spridd.

Samma ska gäller operativsystemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte helt svårt att fixa ett alias genom ctrl-menyn heller.....ctrl+klicka på filen o välj skapa alias. kan det bli enklare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jo, man skulle önska att man bara kunde dra filen eller mappen, med en eller ett par knappar nedtryckta, för att automatiskt skapa ett alias. Ett alias som heter precis samma som originalet, inte "[whatever] alias". Det vore både enklare och mer praktiskt. Men det ska alltid vara ett alternativ, inte grundinställningen, oavsett var man drar saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skapar ett Alias skapar man väl det inte speciellt ofta i samma mapp som originalet, så genom att cmd-alt-dra filen/applikationen till det ställe där man vill ha filen/programmet så får man ett alias på det nya stället, fast utan "alias"-tillägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man skulle önska att man bara kunde dra filen eller mappen, med en eller ett par knappar nedtryckta, för att automatiskt skapa ett alias. Ett alias som heter precis samma som originalet, inte "[whatever] alias". Det vore både enklare och mer praktiskt. Men det ska alltid vara ett alternativ, inte grundinställningen, oavsett var man drar saker.

Låt hos säga att det skulle vara som i windows...

 

Skulle det bli "svårt / jobbigt" istället å "installera" program, skulle bli allt vanligare med installationsprogram till program istället för att bara dra programmet till vart man nu vill ha det ligga. ;)

 

 

CMD+ALT å dra objektet så skapas ett alias, drar man objektet till samma mapp som objektet ligger i så lägger finder på alias i namnet, drar man det istället till annat ställe döper finder inte om objektet.

 

Objekt kan ju va fil, mapp, utklipp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej men då fanns ju ett sånt kommando iaf! Tack för upplysningen, jag kunde det faktiskt inte. Och det var faktiskt precis det där jag menade, inte alls som i windows, utan som jag sa: Att dra ett objekt med en eller flera knappar nedtryckta (alltså alt-cmd, visade det sig) och så skapar den ett alias istället för att flytta eller kopiera objektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men då fanns ju ett sånt kommando iaf! Tack för upplysningen, jag kunde det faktiskt inte. Och det var faktiskt precis det där jag menade, inte alls som i windows, utan som jag sa: Att dra ett objekt med en eller flera knappar nedtryckta (alltså alt-cmd, visade det sig) och så skapar den ett alias istället för att flytta eller kopiera objektet.

Det visste jag, jag tog exemplet för att jag vet att inte många känner til det, inte ens vana macanvändare, men det är förstås fortfarande inte ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att Fiat säljer fler bilar än Rolls Royce gör, betyder det inte att Fiat gör en bättre bil. En Fiat är inte mer driftsäker, snyggare, krocksäkrare eller skönare att åka i. Den är bara mer spridd.

Samma ska gäller operativsystemen.

Exemplet är rent löjeväckande, Apple har långt kvar innan dom kommer upp till Rolls-Royce kvalitetsnivå, att man öht har fräckheten att jämföra dom båda tyder på att man svalt lite för mycket skitsnack från Steve Jobs & Co

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exemplet är rent löjeväckande, Apple har långt kvar innan dom kommer upp till Rolls-Royce kvalitetsnivå, att man öht har fräckheten att jämföra dom båda tyder på att man svalt lite för mycket skitsnack från Steve Jobs & Co

Ersätt RR med BMW, då. Michael Dell kallade Apple datorvärldens BMW, inte sant? BMW är knappast det bilföretag med högst kvalitet, Apple är inte heller det företag som bygger datorer av högst kvalitet. Å andra sidan har jag aldrig haft några kvalitetsproblem med Apple-produkter, trots att jag har använt Mac i över tio år.

 

Dessutom var det bara ett exempel, det är meningen att det ska vara överdrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja använder iofs. aldrig eller så sällan att ja inte kommer ihåg sist ja använda stopp-ljus-knapparna.

Använder cmd+q och cmd+w och tycker det är bra att inte programmet stängs av när sista fönstret är stängt.

 

Kan iofs. tillägga att ja tyckte det a lite jobbigt i början eftersom det inte alls funkar så i windows men när man vänjer sig å lär sig leva med fördelarna så är det inget ja vill vara utan nu.

 

Finns det förresten något kortkommando till den gröna knappen zoom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men då fanns ju ett sånt kommando iaf! Tack för upplysningen, jag kunde det faktiskt inte. Och det var faktiskt precis det där jag menade, inte alls som i windows, utan som jag sa: Att dra ett objekt med en eller flera knappar nedtryckta (alltså alt-cmd, visade det sig) och så skapar den ett alias istället för att flytta eller kopiera objektet.

Det visste jag, jag tog exemplet för att jag vet att inte många känner til det, inte ens vana macanvändare, men det är förstås fortfarande inte ett problem?

Möjligen kan man jämföra det med att slipsen sitter snett på hela kostymen.... Men det går ju att fixa........ man byter ju inte kläder för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte minnas att ha skapat ett endaste alias eller genväg i MOSX, förutom i Dockan, och det sker ju automatiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...