Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av program?


Poopster

Rekommendera Poster

Reefer: Varför blir du så, erm, vild? Inte ett enda argument framför du, men skriker i högan sky bara för att någon säger emot dig om den här lilla saken. Jag förstår inte, du brukar ju vara en sansad och förhållandevis objektiv debattör.

 

Jag blir inte det minsta vild, jag konstaterar bara att det inte går att debattera med mac-talibaner, sure jag kör Mac men mer för att det är en UNIX-klon som har "allt" (til skillnad från L00nix) och det på en 64-bitars workstation.

 

Macs sätt att göra saker och ting på är många ggr föråldrat, ex i det här fallet men det vägrar vissa att inse, det borde ringa en klocka i huvudet på dom när trådar som den här skapas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Om det finns någon det inte går att debattera med, så är det dig.

 

 

En av dom sakerna jag blev mest irriterad på när jag körde bara Windows för ett tag sedan var att man inte kan fortsätta ha programmet öppet trots att det är stängt... och inte finns det någon bra "göm"-funktion heller. Om man minimerar så finns ju programmet kvar i aktivitetsfältet ändå. Nej, tacka vet jag då att bara fimpa fönstret. Dessutom, om man gör det försvinner ju det mesta av RAM:et programmet äter upp, så det gör inte så mycket att ha fönsterlösa program liggandes i bakgrunden.

 

Du säger att en tråd som denna borde vara en väckarklocka, men du glömmer naturligtvis helt bort att Poopster faktiskt håller med om att Mac OS:s metod är bättre, nu när han har vant sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med att Maccens fönsterhantering är smartare är Windows..... OOPS! Nu blev jag en Mactaliban (med allt vad det insinuerar av hjärndödhet och icketänkande.....) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att programet inte stängs av, när alla fönster är stängda.

 

När jag använder windows på skolan får man alltid sitta och vänta på att explorer ska gå igång, när man ska öppna en ny webbsida. Man får väl vänta på att programet startar igen, även om man redan har ett fönster öppet, men det kanske bara var i nån gamal windowsversion.

 

När man har många saker öppna samtidigt där, känns det omöjligt att hitta rätt bland sakerna i menyn där nere, vad den nu heter :( Rutorna är ju så små, så man ser inte vad det står i dom. Och att alla börjar med internet explorer.... nånting gör inte saken lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att alla börjar med internet explorer.... nånting gör inte saken lättare.

Oftast brukar väl titeln stå före ie i windows?

kanske det gör, jag är inte så hemma på windows, och det märks väl :lol:

 

jag har fortfarande inte lyckats byta skrivbordsbild, och få den sparad till nästa gång jag loggar in när jag sitter på skolan :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Reefer: Nu gör du fel igen. Kommer med påståenden rakt ur luften utan ett endaste litet argument. Vi har kommit med många argument för varför "stänga fönster" ej bör stänga av hela programmet, men du har inte fått fram en skymt av argument för varför motsatsen skulle vara sant. Förutom då påhopp som att vi skulle vara "mactalibaner" (vad nu det betyder), att det är "föråldrat" (utan att backa upp det med några fakta eller argument) och att vi "inte går att argumentera med".

 

Jag kan tänka mig att det finns argument för din ståndpunkt, även om jag inte har kommit på några själv. Men om du inte framför några så blir det ju väldigt svårt för någon av oss att varken ändra åsikt eller riktigt ta din "argumentation" på allvar. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle stänga Photoshop varje gång jag stängde en bild för att öppna nästa skulle jag inte få mycket gjort :lol: Eller Final Cut Pro (w00t)

 

Om Winmodellen eller Macmodellen är bäst eller innuitivast är nog en vanesak...men att Win ser ut som Win beror på att Mac's Finder är patenterad. MS hade kopierat Mac sättet även där om dom kunnat. Dom var istället tvungen att hitta på ett annat GUI-sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju säga att jag som kommer från UNIX, Linux miljö för att sedan ha kört Mac & Windows under ganska kort tid iförhållande till *nix så är det iallafal så att jag gillar mac:s GUI bäst hittills. Helt klart innovativt och lättlärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju säga att jag som kommer från UNIX, Linux miljö för att sedan ha kört Mac & Windows under ganska kort tid iförhållande till *nix så är det iallafal så att jag gillar mac:s GUI bäst hittills. Helt klart innovativt och lättlärt.

Skönt att höra. :)

 

Det vore roligt att göra ett hyfsat oberoende test med människor som aldrig har använt datorer alls förut. Vilket OS lär man sig snabbast. Var någon tidning (InternetWorld eller något sådant) som gjorde ett sådant test för några år sedan.. MacOS 'vann'. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startade firma så köpte jag mig min första Mac, en Performa 630!! Samtidigt så fick jag en data/bokföringskurs av arbetsförmedligen. Efter en vecka på Windowskursen så hade jag lärt mig mer själv om min mac på en dag...... då har jag aldrig hållit på med datorer innan.... nu jämför jag Windows 3.11 mot Mac 7.5.5

 

Jag blev så otroligt trött på detta S-K-I-T..... vi hade två lärare varav den ena gick runt i datasalen med en diskett och bootade datorer på heltid...... Den andra kunde inte nog bedyra sin beundran för Bill G. Jag försummade inte chanserna att tala om för alla som ville lyssna hur MYCKET enklare det var med Macen...hehehe.... (w00t) (w00t) (w00t) Efter data kursen var det många som höll med mig... läraren var inte HELT nöjd...... (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk får väl gilla Windows om de vill de. Fast att hålla Windows för 'standard' och ett givet förstahandsval är lite dumt tycker jag.. Folk borde vara villiga att i alla fall prova mac. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt är också att en del som testar inte gör det ordentligt utan tor att bara för det sätt de jobbar i windows inte alltid kanske fungerar i Macen så orkar de inte ens räkna ut att Macens sätt är bättre.

 

Man får så ofta svar från styrelsen eller liknande att vi har för lite pengar. Ett par månader senare köper de liks f******t in dyra Office-licenser.  <_<

Precis! Det är grymt tråkigt. Man ger liksom inte alternativet en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är det viktigt att vi håller oss i framkant. Tar med oss våra iBooks och PowerBooks och visar upp dem. Titta så enkelt, effektiv och bra. Sen tar man reda på i siffror man skulle spara genom att 'datadoktorerna' skulle kunna leta efter annat jobb.  :devil:

Det är faktiskt en av anledningarna till att jag vill ha en bärbar mac. Vore fint att sitta på tåget mellan Stockholm och GBG men en Mac framför sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, titta på er själva, i inlägg efter inlägg sitter ni och dunkar varandra i ryggen och gnäller på Windows, "om vi bara tar med oss våra bärbara så kommer den dumma massan att skåda ljuset".

 

Undrar btw hur många macnybörjare som drar genvägar från programmappen till skrivbordet och sedan när dom tröttnat på "genvägen", tar bort den och upptäcker att programfilen är borta, ännu en idiosyncrani från Apple som tycker att man måste lära sig konstiga tangentbordskommandon för att kunna lägga upp en genväg från ett program till skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så SKÖNT med positiva människor...... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, titta på er själva, i inlägg efter inlägg sitter ni och dunkar varandra i ryggen och gnäller på Windows, "om vi bara tar med oss våra bärbara så kommer den dumma massan att skåda ljuset".

 

Undrar btw hur många macnybörjare som drar genvägar från programmappen till skrivbordet och sedan när dom tröttnat på "genvägen", tar bort den och upptäcker att programfilen är borta, ännu en idiosyncrani från Apple som tycker att man måste lära sig konstiga tangentbordskommandon för att kunna lägga upp en genväg från ett program till skrivbordet.

Titta på dig själv då. Du sitter och gnäller på något folk gillar just där de som gillar det är samlade. Behöver du mothugg för att känna att du lever så tycker jag du kan besöka Livets ord och propagera ateism eller besöka Pride och propagera Nazism. Lycka till och ursäkta att vi inte förstår tjusningen med Windows .. jag hoppas för din skull (inte för min egen) att vi alla här så småningom om rättar in oss i de konforma leden hos den rättrogna majoriteten så att ordningen blir återställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag dunkar någon i ryggen när jag konstaterar att det jag lärde mig själv på en dag hemma på Macen tog en vecka med lärare på Windows..... Så var det, oavsett vem jag ska fjäska för.... (w00t) Menar du att vi ska överge Mac för att det kan strula med hanteringen av genvägar? Märkligt resonemang... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer har rätt i att inte allt är bättre med MacOS än Win XP. Men om man hittar 5 grejer som är sämre på OS X, hittar man minst 30 grejer som är sämre med XP. Personligen tror jag inte att något OS kommer ge användaren Nirvana, men OS X gör ett förbaskat bra försök. Det kan man inte säga om XP.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag verkligen älskar med Mac OS är docken. Perfekt att ha de program man använder mest i den. Funkar galant verkligen och är sådär härligt lätt att klicka på, jag har den inställt på halvstor-storlek med ganska stor förstoring den blir verkligen praktiskt och lättanvänd. Kanske det yttersta beviset för att Apple leder och Microsoft följer efter.. Apple gör något eget (litet) som både är väldigt snyggt och funkar helt perfekt. En metod jag ofta använder för att avsluta program är att högerklicka eller Ctrl-klicka i docken på det program jag vill avsluta, då kommer det upp en sub-meny där man kan välja Avsluta. Galant metod verkligen.. Windows har ju liknande system men de är inte alls i närheten av den fulländning Apple presterar. Inte konstigt att Microsoft programmerare vantrivs och att Apples programmerare gillar sitt företag. :lol:

 

Har Windows kommit till rätta med sina genvägar förresten? Förut gick det ju inte ens att öppna en fil via en genväg.. snacka om crappigt OS alltså. Fullt av billiga sub-optimeringar. :lol:

 

Kommer att ta många år innan Microsoft hinner i kapp Apple i fråga om användarvänlighet.. Känns som den enda användarvänligheten som finns i Windows är ett lite krakelerat och sprickande skal som inte tillåter några som helst utflykter till lite mer avancerad verksamhet. Man ska hålla sig inom ramen för det Microsoft tycker att en vanlig användare ska göra. Windows känns ljusår efter Mac OS där. Undrar när Microsoft kommer på att de ska plagiera docken i Mac OS? .. det dröjer nog inte länge men det blir väl som vanligt bara billigt plagiat. :lol:

 

Annars tycker jag att 'Senaste Objekt' är klockrent.. smidigt att man kan öppna de 20 senaste programmen man har använt därifrån. Det är verkligen klockrent när man håller på och testar något nytt shareware man ha tankat ner. Man slipper ju liksom lägga något Alias (genväg) eller så någonstans.. det hamnar där efter att man har använt det och sen ligger det kvar ett tag ungefär lagom tills dess att man har tröttnat och börjat använda andra program. Känns som Mac OS har skapats av tänkande människor för andra tänkande människor. Jag älskar min mac.. - det är inte många Windows-folk som säger detsamma om sina crap-burkar. Tack och lov att man inte behöver sitta med en sådan häck. :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Du kan öppna filer via genvägar i Win XP. På vilket sätt skulle inte det fungera? Senaste program/dokument finns även i Win XP. Men håller med dig, OS X är på många sätt ett betydligt trevligare system :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan öppna filer via genvägar i Win XP. På vilket sätt skulle inte det fungera? Senaste program/dokument finns även i Win XP. Men håller med dig, OS X är på många sätt ett betydligt trevligare system  :)

Visst är det!? :)

Jag älskar som sagt min mac. Den är verkligen trevlig att ha att göra med. :lol:

 

Har minnen av hur jag drog en fil till en genvägs-ikon och så öppnades en skum dialogruta och det hände varje gång hela tiden. Det var jobbigt junk men det kanske bara var det företagets tekniker som inte kunde sina grejer ordentligt. Själv hade jag ingen lust att sätta mig in i sådant där grundläggande.. tyckte det borde ha funkat utan större insatser och jag behövde ju faktiskt jobba lite också. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan, det är nog mer än ett tag när jag tänker efter ;) , skulle jag flytta några mappar med filer, på en PC i skolan. Naturligtvis gör jag som jag alltid gjort, markerar mapparna och drar dom ditt dom ska ligga.

Gissa om jag blev förvånad, när jag märkte att en mapp hade flyttats, en hade kopierats, och den sista hade fått en genväg dit (w00t)

Tyvärr hade jag hunnit med att slänga mapparna som låg kvar, så den som det bara skapades en genväg till, var förlorad :( tur att den inte innehåll något jätteviktigt. Men det skulle ju varit kul att ha kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Undrar btw hur många macnybörjare som drar genvägar från programmappen till skrivbordet och sedan när dom tröttnat på "genvägen", tar bort den och upptäcker att programfilen är borta, ännu en idiosyncrani från Apple som tycker att man måste lära sig konstiga tangentbordskommandon för att kunna lägga upp en genväg från ett program till skrivbordet.

Jag har aldrig hört talas om någon som kör med alias på skrivbordet i Mac OS X.

 

Varför köra med alias på skrivbordet när Dockan finns?

Sen finns ju Dragthing som inte jag kan vara förutan.

 

Finns att hämta här

Det har jag haft i många år nu, kostar ju en slant, men vad är det som inte kostar idag, dessutom är det ett bra program.

Bättre än Dockan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir extra glad att jag har mac när jag sitter hemma hos polaren och han sliter med sin Windows-burk. Allting verkar jobbigt på den. Tur att han bara spelar med den för spelen flyter ju hyfsat fint och bra.. det som är unket är att han får minimera CS som han spelar ganska ofta och fixa och strula för att få igång andra saker i bakgrunden. Uppdateringen för hans antivirus verkar inte kul det här.. går det igång när han spelar CS så är det kört.. Min stackars kompis förstår inte vad han missar.. Han borde ha en Playstation och en Mac istället för den där häcken och då har han ändå blivit erbjuden jobb som pc-tekniker (han är avdelningschef inom logistik nu). :lol:

 

Mac OS får mig nästan i Nirvana trots allt. ;):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. det som är mest tragiskt med min polares Windows-burk att den börjar bli för gammal redan. Min mac är betydligt äldre än hans burk och jag tror min mac kommer att täcka mina behov ett bra tag till... Hur var det nu!? Var Mac dyrare än Windows-burkar? :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...