Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Måste nämna en smart funktion i MyHeritage jag inte sett i något annat program om släkt forskning.

 

Ville ha närmaste vägen från mig själv till i detta fall Hans Nielsen Friis. Att följa det i släktträdet är nästan omöjlig, man går vilse hela tiden.

 

Så här kan det se ut:

 

post-18112-1266074999_thumb.png

 

Detta finns även i grafiskt format med bilder, fick med en liten bit.

 

Med vänlig hälsning

Olli

post-18112-1266074118.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Solfjädern är rätt häftig att i MacFamily Tree

 

post-113-1266075513.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har MacFamily Tree men inte prova solfjädern i 31 steg. Dessutom har jag inte uppdaterat trädet fullt ut ännu. Tar alltid Gedcom filen från MyHeritage när jag uppdaterar.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfjädern är rätt häftig att i MacFamily Tree

 

Snyggt. Och bra att den inte är låst vid 180 grader. Men snålt med bara 7 generationer. Jag använder alltid 10 i Reunion.

post-96-1266354455_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Och bra att den inte är låst vid 180 grader. Men snålt med bara 7 generationer. Jag använder alltid 10 i Reunion.

 

 

Jo den är snygg.

 

Jag har en version av Reunion, har försökt att exportera min MacFamilytree-fil men får inte med allt över..media. t.ex.

Något fel gör jag.

Det är alldeles för många olika varianter på inställningarna..för export/import :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja...komma och störa mitt under festen..

 

post-113-1266433306.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Haft problem med uppladdning till MobilMe som är en av de två adresser jag lägger upp mitt familjeträd till.

 

Filerna laddas upp, tar lång tid i vanlig ordning, och sedan när allt är framme går det inte att öppna sidan.

 

post-113-1271789089,42_thumb.jpg

 

Och jag har joxat och trixat, inget har hjälp, så till slut skrev jag till Syniums support och förklarade vad som händer..

(Inga problem att ladda upp hemsida till den andra servern som Synium har. )

 

Kom svar ikväll

 

Apple has changed the MobileME parameters... but we have solved this problem in version 5.7.4, available this week

 

Där ser man...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Family Tree Maker för Mac är på gång. Släpps senare i år. Finns skärmdumpar och det ser inte alls dumt ut.

http://www.familytreemaker.com/Mac/Default.aspx

Kul med fler släktforkningsprogram. Reunion behöver lite mer konkurrens på den här marknaden.

 

Mer på Ancestry Blog.

http://blogs.ancestry.com/ancestry/2010/04/28/family-tree-maker-for-the-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Family Tree Maker för Mac är på gång.

System requirements:

 

Mac OS X 10.5.8

Intel-based Mac-branded computer

1 GB of RAM

Tre fel av tre möjliga.  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Pocahontas

Något har vi att tacka kyrkan för, och det är införandet av Kyrkobokföringen

 

Hur skulle vi annars kunna finna ut var en del av våra förfäder levat och verkat..

 

Längst jag kommit är ner till runt 1630.

Har 11 generationer av kvinnor..i rakt nedstigande led..från min systerdotter född 1974 och ner till Kerstin Carlsdotter som är född 1630

 

Här är åtta av dem..utelämnar min mor, syster, och hennes dotter

 

post-113-1274519407,2_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något har vi att tacka kyrkan för, och det är införandet av Kyrkobokföringen

 

Hur skulle vi annars kunna finna ut var en del av våra förfäder levat och verkat..

 

Längst jag kommit är ner till runt 1630.

Har 11 generationer av kvinnor..i rakt nedstigande led..från min systerdotter född 1974 och ner till Kerstin Carlsdotter som är född 1630

 

Här är åtta av dem..utelämnar min mor, syster, och hennes dotter

 

post-113-1274519407,2_thumb.jpg

 

Trevligt att de håller fast vid traditionen med att ta faderns efternamn. Ovanligt i dagens läge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Röshult"? Vilket Röshult? Det finns ett mellan Vänersborg och Frändefors, men det finns säkert många många fler. Kan man inte se socken och eller härad i förteckningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Röshult i Älvsåker, kom just därifrån nu, vilken natur..ville bosätta mig där..rötterna kallar på mig..

 

http://maps.google.com/maps?client=safari&rls=en&q=röshult&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wl

 

äh..Google kan ju inte läsa Ö

 

post-113-1274531131,47_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har Synium/MacFamilyTree passat på att lägga ner sitt forum nu i samband med att de gjort om sin webbsida? Jag hittar det i alla fall inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har Synium/MacFamilyTree passat på att lägga ner sitt forum nu i samband med att de gjort om sin webbsida? Jag hittar det i alla fall inte.

 

 

Det var som tusan, det är borta, gillar de inte kritik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte bättre ut. Jag har hittills översett med en del konstigheter i programmet bara för att det är snyggt och trevligt men det här var droppen. Inte heller den minsta antydan om att de jobbar på ett nytt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ser inte bättre ut. Jag har hittills översett med en del konstigheter i programmet bara för att det är snyggt och trevligt men det här var droppen. Inte heller den minsta antydan om att de jobbar på ett nytt forum.

 

Vet inte om jag missat det tidigare men nu noterade jag följande:

 

Are you looking for the forum? Not to worry, we're working on a successor. The former Community could not be transferred to our new design which is why we de-activated it for a while.

 

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra, var där häromdagen och leta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röshult i Älvsåker, kom just därifrån nu, vilken natur..ville bosätta mig där..rötterna kallar på mig..

 

http://maps.google.com/maps?client=safari&rls=en&q=röshult&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wl

 

äh..Google kan ju inte läsa Ö

 

post-113-1274531131,47_thumb.jpg

 

-"retar" mig ibland på det där att man bara slängde prickarna i åäö och inte gjorde bokstäverna "danska" AE, AA OE - kan ibland bli lite fånigt utan prickar eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är du nöjd med MacFamilyTree jag har varit pc användare och anndvänt mig av min släkt men nu ska jag gå över till Macbook PRO 15,4" och i7 processor, men hur ska jag kunna anväda mina data har lagt ner rätt mycket jobb på min släktforskning. Ha de gott verkar vara ett jätte bra forum det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska, vad jag förstår, kunna gå att importera till Family Tree.

post-113-1282100219,58_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det har nyligen varit släktforskardagar i Örebro

 

 

Jag var där på lördagen. Köpte skivan "Historiska personer i Sverige och Norden". Den har dom jobbat med i 13 år. Ett stort plus är att innehållet på skivan är gjort i html så den funkar på Mac och är mer framtidssäkrat än många andra skivor.

 

Föreläsningarna var populära. Dom hade behövt dubbelt så många platser/kört föreläsningarna flera ggr för det var många som inte kom in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nu ska ni få något att fundera på i helgen.. :borstatanderna:

 

Hur många människor bakåt i 50 generationer har det krävts för att åstadkomma Janna Gustava här på bilden?

 

post-113-052483500 1350630804_thumb.jpg

 

Kan väl tillägga att jag jobbar på att få cirkeln fullständigt fylld :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många människor bakåt i 50 generationer har det krävts för att åstadkomma Janna Gustava här på bilden?

Det krävs i teorin 251-1 personer, vilket blir 2 251 799 813 685 250 personer.

50 generationer bakåt så krävs det 250 personer i den generationen. Det blir 1 125 899 906 842 620 personer.

 

Men vänta nu! Så många fanns det inte. Vad är felet med detta teoretiska resonemang?

Så vad är nu haken?

 

Haken är ingifte av släktingar, eller inavel om man så vill. Någon får barn med sin syssling eller kusin och så försvinner raskt stora delar av det teoretiska trädet. Om nu ett relativt stort antal förfäder gifter sig med en släkting så kommer antalet verkliga förfäder ner till det verkliga antalet personer som fanns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...