Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Anna Muller

Jag letar efter en duktig skribent som vill recensera ett släktforskningsprogram för oss. Du behöver inte vara släktforskningsproffs men ha hållt på lite grand i alla fall och ha lite koll på vad som är viktigt. Mejla mig på anna.muller@idg.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Släktforskar gör jag ju, och använder mig av MacFamilyTree från Synium men skriva om vad som är viktigt att ha i programmet vete katten ..men jag är rätt nöjd med det, utvecklas hela tiden.

 

Reunion använde jag tidigare.

Valde bort det när det strulade ett tag med svensk översättning..

Släktforskning är kul, tar tid, men det har man ju.

 

Många funktioner i MFT, ett virtuellt släktträd växer sakteliga fram :D

 

post-113-1242312418.jpg

 

Hoppas du hittar en bra skribent.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

jag släktforskade lite igår med google, mitt efternamn startade iallafall 1745 dvs för 265 år sän nästa år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Har provat att släktforska i: MacFamilyTree, Reunion, Genline, Familjeband, MyHeritaga, GeneaNet, OneGreatFamily. Den bästa på nätet i mitt tycke är MyHeritage.com. Det bästa programmet är MacFamilyTree. (absolut inte på nätet):)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat så många program, men de jag sett saknar funktioner för flyttningar. De flesta har funktioner för "händelser", som då äger rum på EN plats. Men en flyttning sker ju från plats A till plats B. Ofta är det dessutom många personer som flyttar (det gifta paret och HELA barnaskaran).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att skriva att det program jag använder heter Gene.

http://www.ics.uci.edu/~eppstein/gene/

Tyvärr är det Mac OS 9-program, men det funkar bra i Classic (PPC, Tiger & tidigare) och SheepShaver (Intel och/eller Leopard).

 

Det går att utöka med hjälp av ResEdit och litet tålamod, så jag har fixat till flyttningar.

 

Den största fördelen är navigeringen: Nästan allt är klickbart. Du klickar på ett namn i släktträdet och du får upp personkortet. Du klickar på en händelse för den personen och får upp händelsekortet. Där kan du klicka på platsen och få upp allt som hänt där.

Du länkar ett antal personer till ett "dokument", som kan vara en avskrift av ett husförhör, för enkel referens (bara ett klick borta!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Testa MacFamily Tree Telly så får du se att det är lättanvänt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Lite bilder från en gren på trädet, nere på 1600-talet

post-113-1242403989_thumb.jpg

 

post-113-1242404020.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa MacFamily Tree Telly så får du se att det är lättanvänt

Jag gjorde just det och jag gillade det inte. Det var svårt att navigera när saker inte är klickbara. Och hur kopplar jag ihop ett dokument (husförhörssida) med de personer som nämns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Källor skulle jag förmoda

 

post-113-1242408941.jpg

inte helt hundra, har barta använt det några månader, (haft Reunion innan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Lägger Ni inte in några bilder?

 

post-18112-1242441867.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Bilden innan var från MacFamilyTree

 

post-18112-1242443758.png

MyHritage

 

post-18112-1242443777.png

GeneaNet

 

En liten jämförelse mellan presentationen från de olika programmen. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en PC-fil från ett släktforskningsprogram som hette PAF jag fått från en släkting.

Är det något av alla dessa program som kan importera en sån fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Ja, Om programmet Du har kan skapa en GEDCOM-fil går det att importera till de flesta stora släktforskar program. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Tack, får kolla det. Problemet är att PAF inte är uppdaterat sedan Mac OS 8.2!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Provar just nu AD-online, köpte en månad för att testa, och jag är helnöjd.

Blir fler månader framöver. Rekommenderas.

Finns givetvis till Mac

 

Arkiv Digital

 

post-113-1261496753.jpg

 

 

Starkt vanebildande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fastnat för MyHeritage så gott som helt och hållet, har nu 2403 släktingar registrerade. Den äldsa från 1340 talet. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fastnat för MyHeritage så gott som helt och hållet, har nu 2403 släktingar registrerade. Den äldsa från 1340 talet. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Ser intresant ut, använder ett liknande som heter Gene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett spännande spår jag skulle vilja veta mer om:

Min farfarsfarfar Lars Hilmersson från Kville hade en skuta ihop med flera andra bönder uppe i Kville. De seglade på Skottland med sten. På tredje resan sjönk båten i en storm. Lars och alla de andra bönderna förlorade sina satsade pengar, det här var före assuransföretagens tid antagligen någon gång runt 1850-1860. Bönderna som satt sina gårdar i pant fick gå från gård och grund. Lars gick ut genom dörren och hördes inte av förrän han fyllde 50. Då kom ett fotografi från Amerika på honom och hans nya fru som var indianska.

Har försökt söka hos mormonerna men inte hittat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så han var alltså en sjöman som vistas länge utrikes :borstatanderna:

 

liksom denne

 

 

post-113-1262016251.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett spännande spår jag skulle vilja veta mer om:

Min farfarsfarfar Lars Hilmersson från Kville hade en skuta ihop med flera andra bönder uppe i Kville. De seglade på Skottland med sten. På tredje resan sjönk båten i en storm. Lars och alla de andra bönderna förlorade sina satsade pengar, det här var före assuransföretagens tid antagligen någon gång runt 1850-1860. Bönderna som satt sina gårdar i pant fick gå från gård och grund. Lars gick ut genom dörren och hördes inte av förrän han fyllde 50. Då kom ett fotografi från Amerika på honom och hans nya fru som var indianska.

Har försökt söka hos mormonerna men inte hittat något.

 

På GeneaNet.org hittade jag 20 träffar på namnet Hilmersson. Sökte dock bara på namnet inte orten.:)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite underligt att vi människor har så lite kunskaper om våra egna förfäder, hur många vet vad ens farfars farfars far sysslade med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en rookie, men är det någon som skulle kunna förklara lite om hur det verkligen fungerar?

Jag har INGEN aning om min släkt längre tillbaks än farmors mor typ. Hur börjar man? Vad behövs? Kan man börja med enbart ett namn eller måste man ha mer? Sköter man ALLT från datorn eller måste man sitta och ringa runt och få tag på gamla böcker eller hur funkar det liksom?

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan man sitta vid datorn och göra det mesta.

Du behöver lite uppgifter för att komma igång, det är födelseuppgifter och orter där dina farfäder, farfars far, mormors mor osv..

 

Det finns hur mycket som hels att läsa på nätet om hur du går tillväga, det finns även föreningar.

 

Tidigare satt jag på Landsarkivet och leta bland microfich, men som sagt, idag gör du det via datorn och köper in dig ex.vis på Arkiv Digital.

 

Har du väl börjat blir det som ett gift, du kan aldrig sluta..samt man lär sig otroligt mycket om vår historia de senaste 2-3 hundra åren du visste ett smack om...

 

http://www.arkivdigital.se/slaktforskning/...ktion/inledning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så han var alltså en sjöman som vistas länge utrikes :borstatanderna:

 

liksom denne

 

 

post-113-1262016251.jpg

 

Nej inte sjöman, han var partsredare. Ett stort antal bönder, 20-30 stycken intecknade gårdarna och köpte en skuta. Det var tydligen väldigt vanligt i norra Bohuslän under sill och stenhuggarperioderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...