Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Gammal tråd, men den får duga.

 

Retat mig på att när man lägger in namn på personer, så går det inte att göra tilltalsnamnet på person i fet stil eller med understruken text.

Många människor har ju fler än ett namn, och tilltalsnamnet behöver ju inte vara det första namnet.

 

ex Elsa Linnea Mathilda Johansson och hon kallas för Linnea vill jag att det ska kunna stå så här

Elsa Linnea Mathilda Johansson

eller Elsa Linnea Mathilda Johansson.

 

Skrev till Synium häromdagen och fick ett positivt svar

 

Hi!

Thanks for your feedback. I just added that request to our work list. I can't promise it will be implemented soon, but I absolutely see your point.

Regards


Moritz Schwering
Synium Software Support Team
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Jag skriver tilltalsnamnet med versaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver tilltalsnamnet med versaler.

Har funderat på det, men det ser inte så snyggt ut.

Tycker jag :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

Det finns det väl inte, men använder du dig av Ancestry.com, så länkas ju många ihop och du får in tips på släktingar som "kan" passa in på dem du söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

Problemet med det är risken för felaktigheter. Någon har skrivit av fel, någon har dragit felaktiga slutsatser osv.

Inte ens kyrkböckerna är felfria, men så nära man kan komma.

 

"Betalsajt ska samla all information"

http://hd.se/familj/slaktforskning/2014/02/02/betalsajt-ska-samla-all-information/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med det är risken för felaktigheter. Någon har skrivit av fel, någon har dragit felaktiga slutsatser osv.

Inte ens kyrkböckerna är felfria, men så nära man kan komma.

 

"Betalsajt ska samla all information"

http://hd.se/familj/slaktforskning/2014/02/02/betalsajt-ska-samla-all-information/

Det är vad jag efterlyst också, som man har nu, så måste man pröjsa på flera ställen för att få in information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med det är risken för felaktigheter. Någon har skrivit av fel, någon har dragit felaktiga slutsatser osv.

Inte ens kyrkböckerna är felfria, men så nära man kan komma.

 

"Betalsajt ska samla all information"

http://hd.se/familj/slaktforskning/2014/02/02/betalsajt-ska-samla-all-information/

Jag kan ju göra fel också...... men jag vill inte lägga ner den tiden så då får jag väl ta risken av att någon kan göra fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju göra fel också...... men jag vill inte lägga ner den tiden så då får jag väl ta risken av att någon kan göra fel.

I bästa fall finns ju referenser till vilken sida i vilken kyrkbok som uppgiften kommer ifrån. Och då är det ju snabbt att kolla på den sidan, jämfört med att leta upp den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga in källan, dvs kyrkböckerna, i databasen, inser jag att jag borde gjort från allra första början, numera gör jag det,

men många poster saknar detta, så det blir ett hästjobb att fixa det i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

 

DIS håller på med ett ambitiöst projekt som kallas RGD. Men det kommer ta lång tid att bygga upp denna databas. http://www.dis.se/sv/projekt/genealogisk-databas.html

Det finns mer information i DIS forum om RGD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Vill tipsa om Sverige Amerika Centret. I Skövdefilialen håller de på att forska fram personer som har utvandrat till Amerika men som flyttat tillbaka. Personalen består av arbetslösa i FAS 3, och till sin hjälp har de kyrkböcker via dator. Vad de ska göra med all info de får ihop vet jag inte.

 

http://www.skovdenyheter.se/artikel/14413/de-kartlagger-alla-inflyttade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Öppnar gammal tråd:

 

Det är kul när man får hjälp, när man tycker sig ha gjort mesta möjliga för att få fram uppgifter.

 

Minns inte om jag tidigare har berättat om en tragisk händelse som drabbade en familj för snart 100 år sedan i Fässberg ( Mölndal utanför Göteborg)

Det var när jag höll på med släktingar på min mormors sida för några år sedan, som jag råkade hitta denna fruktansvärda händelse.

 

Mormor var yngst i en större syskonskara, äldsta systern hade en dotter, Hanna Magdalena. Min mormors systerdotter alltså.

Hanna Magdalena gifter sig 1912 upptäckte jag, alltså lägger man till maken och deras barn.

 

Då ser jag att maken dör 26 dec på samma uppslag i Husförhörsboken, där han har sin nybildade familj.. lite underligt, måste kolla i Dödboken för 1918

 

Där ser jag att han avlidit av spritförgiftning, samtidigt ser jag fler på samma sida som dött av samma orsak, och de har samma efternamn, Nordström..

Oj, då anade jag att något förskräckligt inträffat.. ser att det är hans två bröder och hans pappa, alla boende i närheten.

En av dem dog på juldagen, de andra tre dog annandag jul.

 

Maken till Hanna Magdalena efterlämnade en flicka på 5 år, samt en pojke på 1 år.

Den andre brodern även han 2 barn samt ett på väg, som föds 7 månader senare. ( modern till barnen förklaras senare sinnessjuk, inte att undra på)

Fadern till sönerna hade fru och fler hemmavarande barn, 2 vuxna döttrar..

 

post-113-0-00507100-1486976706_thumb.jpg

post-113-0-64425500-1486977260_thumb.jpg

 

 

samt i

Svenska Tribunen-Nyheter

 

post-113-0-75104500-1486977312_thumb.jpg

 

https://newspapers3.mnhs.org/jsp/viewer.jsp?doc_id=mnhi0011%2F1DFYHT5B%2F19022601&query1&recoffset=0&collection_filter=All&collection_name=d411e839-fe68-4bb7-949b-ab2942c82cd0&sort_col=relevance&cnt=12&CurSearchNum=0&recOffset=0

 

och

http://www.mnhs.org/newspapers/swedishamerican

 

 

Så jag fick svar på vad som hade hänt.

Tyvärr lever ingen av de som var med vid händelsen.

Det ofödda barnet, född i juli 1919, avled 2007.

 

Mormors systerdotter, Hanna Magdalena avled 1981, och henne kände jag inte heller till.

 

 

(förstår inte varför en bild inte vill hamna på rätt plats, den skulle ligga som nr 3)

post-113-0-80105200-1486977252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...