Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du släktforskat någon gång?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Ursäkta en rookie, men är det någon som skulle kunna förklara lite om hur det verkligen fungerar?

Jag har INGEN aning om min släkt längre tillbaks än farmors mor typ. Hur börjar man? Vad behövs? Kan man börja med enbart ett namn eller måste man ha mer? Sköter man ALLT från datorn eller måste man sitta och ringa runt och få tag på gamla böcker eller hur funkar det liksom?

 

- Slice -

 

Mitt förslag är MyHeritages.com, där du kan lägga in 250 namn gratis, och se hur det fungerar.

Det räcker med namn men födelse- och dödsdatum är bra att lägga in, fråga alla dina släktingar om uppgifter. Sedan har MyHeritage har en automatisk funktion som heter Smart Matches som söker av alla som har någon koppling med din släkt. Titta gärna på min sida: ojonen.myheritage.com.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Är det inte bara för PC?

Det man hämtar hem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det funkar med Mac åxå men kanske inte lika bra (Man bör ha Internet Explorer v. 6.0 men måste inte ha det). Smart Matches är däremot väldigt bra, det är därför jag fått ihop över 2400 träffar på släktingar.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tydligen svaret varför det är så svårt att få reda på något om släkten från Kville

Orsaken till att det inte går att hitta några mikrokort från Kville före år 1860 är att prästgården brann 1904. Allt som kunde räddas av Kvilles, Bottnas och Svennebys kyrkoarkiv var Kvilles sista husförhörslängd (fr.o.m. 1895). Fjällbacka hade dock fått egen kyrkobokföring 1882, och de böckerna förvarades i Fjällbacka och klarade sig alltså undan branden. I övrigt finns bara SCB-utdragen fr.o.m. 1860.

-Undrar om det fanns något skeppsregister någon annan stans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sånt hyschande över släkten i släkten så det går inte att få veta särskilt mycket. Före pappas morfar slutar alla spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tydligen svaret varför det är så svårt att få reda på något om släkten från Kville

Orsaken till att det inte går att hitta några mikrokort från Kville före år 1860 är att prästgården brann 1904. Allt som kunde räddas av Kvilles, Bottnas och Svennebys kyrkoarkiv var Kvilles sista husförhörslängd (fr.o.m. 1895). Fjällbacka hade dock fått egen kyrkobokföring 1882, och de böckerna förvarades i Fjällbacka och klarade sig alltså undan branden. I övrigt finns bara SCB-utdragen fr.o.m. 1860.

-Undrar om det fanns något skeppsregister någon annan stans?

 

Sjöfartsregistret finns på Sjöfartsverket i Norrköping.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsregistret finns på Sjöfartsverket i Norrköping.

 

Med vänlig hälsning

Olli

-TAck då gäller det bara att definiera en sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder geni.com som är gratis men det finns pro-premunation som kostar och ger mer funktioner.

Där kan man bjuda in sina levande släktingar så kan de hjälpa till att bygga trädet i realtid samtidigt som du, man kan se ingiftas träd m.m.

 

Det som är rätt bra är att man synka ihop andras träd om de har samma person i sin.

 

 

offtopic: våran familj har bara kommit till 1500-talet. :o Vi har haft både bönder och borgare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som slår mig när jag rullar runt uti socknarna och ser alla personnamn som far förbi, så är det enbart gamla fina namn som Lars, Carl, Johanna, Christin, Pehr, Anna, Maja osv.

 

Det är dock två namn som är vanliga i slutet på 1700-talet, och det är Olena, och det andra är Hinric.

Inget av dem är vanliga är dag, har aldrig stött på nån Olena..

Tidens gång har förvandlat dem till Lena och Henrik.. Alla de andra finns kvar idag..

 

Denne prästen kunde skriva snyggt och läsbart

 

post-113-1262260954.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offtopic: våran familj har bara kommit till 1500-talet. :o

 

Då måste ni vara väldig gamla.

 

salakalle hälsar :crossfingers: offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir mycket sökande dessa dagar när man har tid för det..man blir rätt beklämd när man sida upp och sida ner läser hur eländigt det är i vårt land för 210 år sedan..

 

 

post-113-1262444283.jpg

post-113-1262444264.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså du Nabben..här du bor...? ;)

 

post-113-1262531830.jpg

 

Fast gården ligger här..

 

post-113-1262531890.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså du Nabben..här du bor...? ;)

 

post-113-1262531830.jpg

 

Fast gården ligger här..

 

post-113-1262531890.jpg

 

-30,3 km fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djäklar vad glada vi blev idag...flera veckors sökande gav resultat, för att vi börja gräva igen där jakten började i Bro

Vi har sökt igenom snart vartenda socken i Bohuslän efter farfars farfar..som vi tappat bort drygt 25 års leverne av.

 

Frugan sa, att nu börjar vi om igen. Det här går inte, han måste finnas i socknen där han är född, trodde hon.

Vi har inte sett skymten av vare sig honom eller hans föräldrar.

Hittade honom först när han gift sig och fått 2 barn i socknen..och då hade det gått 26 år, minst..

 

Från hans födelse och 25 år framåt..nu hitta vi minst 5 år av de åren..när han är mogen yngling, runt 20, och tycks bo på en gård där dottern senare blir hans hustru..

 

Det var inte lättfunnet, och jag tar inte åt mig äran, det var frugans lusläsande som fann ynglingen, jag fann dock den tilltänkta till Lars, hon står lite längre upp på listan, född 16 sept 1788, hennes namn är dock oläsligt, men jag är ganska säker på att det är hon..anar ett "chersti", samtidigt hitta vi alltså hennes föräldrar, en framgång det med..en ny gren att leta på..

 

Inte ett spår av föräldrarna, men vi letar vidare, utan dem kommer vi inte längre bak i historien.

 

Längst ner på sidan hitta frugan Lars Pehrsson på torpet Hellerna.

 

post-113-1262625700.jpg

 

Här har jag Lars när han gift sig med Cherstin och fått två barn, än var inte min farfars far, Joseph född, han kom som nr 4 i familjen.

 

post-113-1262626293.jpg

 

Han blev sedan soldat Lars Teg vid 27 års ålder vid Rote 106..vid

post-113-1262626750.jpg

 

post-113-1262626849.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tycker är mest störande med släktforskning är att man tar betalt för att visa offentliga handlingar som t.ex. mantalslängder och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tycker är mest störande med släktforskning är att man tar betalt för att visa offentliga handlingar som t.ex. mantalslängder och annat.

Besök på landsarkiven är väl gratis?

 

Men om du vill sitta hemma eller på det närmsta biblioteket så kostar det ju en liten slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitta vid datorn är otroligt bekvämt jämfört med att sitta och leta i microbilder på Landsarkivet.

Parkeringsavgifter och bensinkostnader, restid osv..dyrt det också..

AD-Online kostar 995:-/året, så det är inte farligt jämfört med Landsarkivet..

 

Anbytarforum som jag numera ofta besöker är till god hjälp .

 

Men visst är det trevligt att träffa folk "live" på Landsarkivet också... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besök på landsarkiven är väl gratis?

 

Men om du vill sitta hemma eller på det närmsta biblioteket så kostar det ju en liten slant.

 

Vill jag ha en offentlig handling från kommunen eller regionen begär jag bara den som .pdf och får den mailad. Utan kostnad. Landsarkivet och lantmäteriet har antingen hittat något kryphål i lagen om offentlig handling eller "tar en rövare så länge ingen protesterar" som de utnyttjar maximalt.

Handlingarna är ju, även om det var länge sedan, upprättade som en offentlig handling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har antingen hittat något kryphål i lagen om offentlig handling eller "tar en rövare så länge ingen protesterar" som de utnyttjar maximalt.

Hur då? När jag varit där har det alltid varit gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade information om släktforskningsprogram.

 

Sl_ktforskningsprogram___GeneaWiki.pdf

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

 

 

Tack Olli.

 

det fanns en hel del, numera har jag MacFamilytree, som vi inte riktigt gillar.

Hade Reunion tidigare i Mac OS 9, men så kom X och vi övergav Reunion..som vi gillade.

 

På din länk uppges det att det inte finns på svenska, men följer man upp, så finner man att MacData, som säljer programmet, ochså har en svensk översättningsfil.

Vilket jag också hade i Mac OS 9, då var det Gensoft i Åre som tillhandahöll den..

Kostar avsevärt mer, men vad tusan, bra grejor kostar.. ^_^

 

Ska ta hem demoversionen och testa det i Mac OS X. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till biblioteket och sökte i deras register. Men det roliga var att inget dök upp =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Olli.

 

det fanns en hel del, numera har jag MacFamilytree, som vi inte riktigt gillar.

Hade Reunion tidigare i Mac OS 9, men så kom X och vi övergav Reunion..som vi gillade.

 

På din länk uppges det att det inte finns på svenska, men följer man upp, så finner man att MacData, som säljer programmet, ochså har en svensk översättningsfil.

Vilket jag också hade i Mac OS 9, då var det Gensoft i Åre som tillhandahöll den..

Kostar avsevärt mer, men vad tusan, bra grejor kostar.. ^_^

 

Ska ta hem demoversionen och testa det i Mac OS X. :yeahbaby:

 

Har provat Reunion i demo version (Engelska) var inte helt nöjd, men bra ändå. Enligt listan på webapplikationer hittade jag inte min favorit MyHeritage men hittade ett mycket enkelt program som heter Family för Mac, dock för enkelt inga sökfunktioner.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag släktforskar en hel del men då inte på människor utan på djur. Det största problemet som jag upplever det är att de flesta släktforskarprogram (människa och djur) lider av att de producerar svåröverskådliga släktträd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag uppgraderade jag MyHeritage till Premium +(1500 kr 2 år), obegränsat utrymme för släkt (tidigare 2500 pers).

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...