Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordpoliser


sgt_slaughter

Rekommendera Poster

sgt_slaughter

Har märkt att en del forums medlemmar inte alla, klagar mera på rubriker eller stavfel än att försöka hjälpa de som frågar efter hjälp. Snacka om att ni har lite att göra.

 

Skärp er!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Stavfel gör vi alla, och är väl inget att orda om, men skriva usla rubriker det är vare sig bra för frågeställaren eller de som vill hjälpa till.

 

Hur skulle det se ut om vi hade 20 trådar som bara hade rubriken iTunes, eller iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hjälpa och informera är forumets primära uppgift, men med den taffliga svenskan som framförs ibland kan det vara på plats med ett litet påpekande emellanåt tycker jag. Det är ibland så illa ställt att man undrar om grundskolans lektioner i svenska språket är ersatt av "roliga timmen" eller något liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sgt_slaughter

Men hur givande är de om man frågar efter hjälp där minst 40 pers läst tråden och det enda man får till svars är.

 

Stava bättre.

 

 

Visst håller jag med om att de finns vissa extrema fall där man inte fattat något, men åtminstone så kan man ju säga...nu fattade inte jag exakt vad du försöker säga men om du formulerar om de hela så kan jag säkert hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur givande är de om man frågar efter hjälp där minst 40 pers läst tråden och det enda man får till svars är.

 

Stava bättre.

 

 

Det är därför man ska komma med konstruktiv kritik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att om man tex lider av dyslexi informera om det i sin signatur, då slutar nog många språkpoliser att klaga. Däremot är ju rubriker rätt viktiga om man vill att folk med kunskap skall få upp ögonen för tråden. Dessutom borde frågan vara hyffsat beskrivande så man kan svara direkt istället för att ställa kompletterande frågor. Men som sagt det är bara förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att sökfunktionen här inte är den vassaste, men det blir ju omöjligt att hitta relevanta trådar om rubrikerna är dåligt formulerade och viktiga sökord är felstavade. Visst, jag förstår att en del har svårt för att stava, men att inte ens försöka är nonchalant mot läsarna (som man ju faktiskt vill ha hjälp av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att stava rätt och inte särskriva för att det ska bli möjligt att på ett vettigt sätt använda sökmotorn.

Det är skillnad på gul stick och gulstick, även om inte alla anser det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst håller jag med om att de finns vissa extrema fall där man inte fattat något, men åtminstone så kan man ju säga...nu fattade inte jag exakt vad du försöker säga men om du formulerar om de hela så kan jag säkert hjälpa.
Är det kanske inte bättre att man försöker uttrycka sig ordentligt och stava rätt från början?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på gul stick och gulstick, även om inte alla anser det. ;)

 

Vad folk anser i detta fall är ointressant. Ett fel är fel, oavsett om någon vill hävda annorlunda :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan vi stava fel, men alla kan också ha rättstavningsfunktionen inkopplad. Alla röda understrykningar borde ju då ge en liten fingervisning om att allt inte står rätt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur givande är de om man frågar efter hjälp där minst 40 pers läst tråden och det enda man får till svars är.

 

Stava bättre.

Det är väl inte stavningen som är det stora problemet. Det stora problemet är ofta felbeskrivningen: VAD vill man ha hjälp med, VAD har man för utrustning, VAD har man för programversioner, VAD har man redan testat?

 

Om 40 pers läst tråden och inte svarat beror det på att ingen av dem vet svaret, eller kanske inte ens begripit frågan på grund av dålig svenska och avsaknad av klara fakta.

 

EDIT: Det var någon som skrev något liknande detta:

"Det är alltid bra att kunna uttrycka sig precist. Det är exempelvis ingen mening med att skriva ett telefonnummer på ett ungefär."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med SuperMek (det lyser rött under ditt namn föresten ;) ). Jag är också medveten om att det finns dyslektiker (rött ord?) överallt och tycker att man ska göra sitt bästa. Jag kan tycka att det är lite irriterande att läsa texter med mycket talspråk etc. just för att jag är skolad i att uttrycka mig i skrift och inte tala med hjälp av ett papper. =)

 

Ett stavfel här och där är inte farligt men särskrivning och talspråk i för stor omfattning blir jobbigt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det inte språkpoliser? :)

 

Nja, enligt radions språkprogram, där man diskuterar grammatik och ordbetydelser får det heta vad som helst nuförtiden.

Och någon måste ju alltid vara först med ett ord eller uttryck. Alltså borde rubriksättaren ha en eloge för att ha hittat på ett nytt uttryck, ett uttryck som består av två redan kända uttryck och som i sin nya form blir helt begripligt.

Ordpolis är det nya uttrycket, språkpolis är det gamla som håller på att gå ur tiden i vardagligt tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stavfel här och där är inte farligt men särskrivning och talspråk i för stor omfattning blir jobbigt i längden.

 

Jag erkänner att jag i vissa fall syndar där. Jag skriver t.ex. nåt i stället för något. (Alltså bara på ett forum som detta, förstås!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det inte språkpoliser? :)
Ordpolisen har hand om stavning och språkpolisen om grammatik - det vet ni väl!… :borstatanderna:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordpolisen har hand om stavning och språkpolisen om grammatik - det vet ni väl!… :borstatanderna:

 

Men eftersom grammatik är på utdöende så måste det väl också gälla språkpoliser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går och väntar på att folk ska börja klaga på att jag för det mesta skriver oklanderligt. Det är nästa steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går och väntar på att folk ska börja klaga på att jag för det mesta skriver oklanderligt. Det är nästa steg.

 

Hellre gå på isen och ha det glatt än att gå i lera och sörja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre gå på isen och ha det glatt än att gå i lera och sörja!

Don't be surprised, when a crack in the ice, appears under your feet... :D (vilken grupp och låt? :nerd:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don't be surprised, when a crack in the ice, appears under your feet... :D (vilken grupp och låt? :nerd:)

Pink Floyd, albumet The Wall, låten "The Thin Ice".

 

Fråga: Vilken grupp har gjort låten "A crack in the ice"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är van med forum när man kommer hit är det lite förvånande att man inte lärt sig att skriva bra rubriker.... är man nybörjare så kanske eller borde man vara grundlig och undersöka forumstrukturen ( vilket jag skulle göra... ) och kanske då kollar in "Hjälp! Jag är nybörjare" Under "Allmänt" och det första man möter där är en uppmaning att skriva bra rubriker....... :)

...

Dålig rubrik är därmed inte ursäktad. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stavar verkligen som en kratta. massa särskrivningar och stavfel. när jag ser i trådar jag har postat som det är för sent att redigera i så vill jag sjunka ner under bortet och begrava mig under datorn. förutom det där med stor bokstav så gör jag inte stavfelen med flit.

 

men jag tycker ändå inte om att bli rättad. och om jag blir det så tänker jag att du har jag spridit glädje gemom att ge en besservisser chansen att visa sig duktig och jag har skrivit ett inlägg som kanske hjälpte någon eller att jag får hjälp själv och då är båda nöjda.

 

men måste säga att jag inte uppleft att det finns så mycket språkpoliser eller ordpoliser här.

kanske beror det på att jag ofta skriver relevanta svar i trådar där folk behöver hjälp. och sällan blandar mig in i trådar i papperskorgen där folk bara vill bråka eller dumförklara det man postat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: slå på rättstavningen så undviker man onödiga stavfel. Sedan skadar det inte att läsa igenom det man skrivit, åtminstone en gång. Två enkla saker man kan göra för att visa respekt för de som tar sig tid att läsa om, och svara på ens problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...