Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordpoliser


sgt_slaughter

Rekommendera Poster

Som sagt: slå på rättstavningen så undviker man onödiga stavfel. Sedan skadar det inte att läsa igenom det man skrivit, åtminstone en gång. Två enkla saker man kan göra för att visa respekt för de som tar sig tid att läsa om, och svara på ens problem.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar
förutom det där med stor bokstav så gör jag inte stavfelen med flit.

Det finns en anledning till att man bör börja meningar med stor bokstav. Det blir avsevärt mer lättläst...

 

Detta inte sagt för vara en besserwisser och rätta dig - bara i bästa välmening! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stavar verkligen som en kratta. massa särskrivningar och stavfel. när jag ser i trådar jag har postat som det är för sent att redigera i så vill jag sjunka ner under bortet och begrava mig under datorn. förutom det där med stor bokstav så gör jag inte stavfelen med flit.

Måste faktiskt säga att det ofta är väldigt jobbigt att läsa dina inlägg eftersom du inte använder stora bokstäver. Det finns en ytterst rationell anledning till att använda stora bokstäver:

1. De avgränsar meningar och gör det lättare att läsa.

2. De markerar om man talar om ett namn (på en sak eller person) för att utesluta tvetydighet (exempelvis när det handlar om sten eller Sten).

Personligen tycker jag därför att din signatur är både lite löjlig och onödig.

 

Däremot så är stavning för det mesta ologisk, inkonsekvent och irrationell. Det finns ingen som helst anledning till att man ska skriva ljudet "j" med "dj" i djup, "g" i ge och "j" i jag exempelvis (men däremot finns det en historisk anledning). En del ljud har dessutom ingen bokstav, t.ex. sch, och en del ljud kan skrivas med olika bokstäver, t.ex. v och w. En del språk lyckas bättre med detta och andra är mindre genomtänkta. Hursomhelst så hör små och stora bokstäver till de mer logiska och rationella sakerna i språket.

 

Så om du skulle vilja skriva något vettigt så skulle det snarare vara "i en perfekt och rationell värld finns det bara en bokstav per ljud".

 

Förhoppningsvis lämnar du denna fas av ungdomligt trots snart bakom dig så att vi andra kan läsa dina (annars kloka och genomtänkta) inlägg lite lättare. Hoppas du inte tar illa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här, liksom på många andra ställen och platser, kommunicerar vi. Vill du då vara begriplig så är det bästa sättet att tänka till, före, läsa igenom det du har skrivit och korrigera eventuella fel. Det är också att rekommendera att inte misshandla språket i alltför hög grad. Kort sagt - lär dig enkla grundläggande språkliga regler och skriv begripligt. Då slipper du kommentarer om ditt språk och då får garanterat fler svar också.

 

Jag håller inte med om att forumet befolkas av vare sig ord- eller språkpoliser eller att diskussioner förstörs av snabba påpekanden när de som skriver inte kan skilja mellan dem och de, konsekvent misslyckas med att få in stor bokstav då de inleder en ny mening eller skriver isär ord som inte ska särskrivas.

 

Skriv rätt och bli läst, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste faktiskt säga att det ofta är väldigt jobbigt att läsa dina inlägg eftersom du inte använder stora bokstäver. Det finns en ytterst rationell anledning till att använda stora bokstäver:

1. De avgränsar meningar och gör det lättare att läsa.

2. De markerar om man talar om ett namn (på en sak eller person) för att utesluta tvetydighet (exempelvis när det handlar om sten eller Sten).

Personligen tycker jag därför att din signatur är både lite löjlig och onödig.

 

Däremot så är stavning för det mesta ologisk, inkonsekvent och irrationell. Det finns ingen som helst anledning till att man ska skriva ljudet "j" med "dj" i djup, "g" i ge och "j" i jag exempelvis (men däremot finns det en historisk anledning). En del ljud har dessutom ingen bokstav, t.ex. sch, och en del ljud kan skrivas med olika bokstäver, t.ex. v och w. En del språk lyckas bättre med detta och andra är mindre genomtänkta. Hursomhelst så hör små och stora bokstäver till de mer logiska och rationella sakerna i språket.

 

Så om du skulle vilja skriva något vettigt så skulle det snarare vara "i en perfekt och rationell värld finns det bara en bokstav per ljud".

 

Förhoppningsvis lämnar du denna fas av ungdomligt trots snart bakom dig så att vi andra kan läsa dina (annars kloka och genomtänkta) inlägg lite lättare. Hoppas du inte tar illa upp.

 

jag är rädd att min ungdomliga trots är kronisk. eftersom jag är ovan att skriva med blandade gemener och versaler så tar det så mycket längre tid att skiva inlägget så att det inte alltid är värt för mig att dela med mig av mina klokheter. min signatur är nog mer för att försöka rättfärdiga det med någon efterkonstrktion.

 

jag håller helt med dig tema. disputationen eller vad det heter är mycket mer lättläst med stor bokstav i börja på ny mening och framförallt lite radbryt och mellanrum skulle sitta bra. men alla har vi våra dåliga sidor.

 

försöker bättra mig i alla fall på det sista. även om stor bokstav kommer först när apple lägger in det automatiskt i den inbyggda ordhehandligen för cocoa program.

 

varför jag postade i den här tråden var mest för att tillägga att jag tycker det är höggt i tak på forumet och att jag inte uppleft att folk klagat fast jag ser att jag skriver uppåthelsike i bland. tror inte att jag skulle kunna sitta på ett annat forum så mycket utan att folk klagade ihjäl sig på mig.

 

så jag håller inte riktigt med trådskaparen helt om att det är folk som gnäller. men det är klart att vi kanske ska bli bättre på hur vi säger "förstår att du är ny men tänk på att skriva en bra rubrik" de kanske tror att vi överlag är klagiga.

de kan ju inte i sin första post och kontakt med forumet veta att det bara är av välmening som vi klagar på rubriksättning.

 

ett förslag till forumutväxlarna kanske kunde vara en popupp ruta som kommer upp vid fösta skrivna inläggen "det här är ett av dina första inlägg, tänk över så att rubriken förklarar ditt problem så får du snabbare hjälp" fast lite snyggare skrivet och med stor bokstav i början :)

 

oj så här mycket om mig har jag aldrig skrivit här. vid 2000 inlägg får jag väll skriva i presentera tråden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag är ovan att skriva med blandade gemener och versaler så tar det så mycket längre tid att skiva inlägget så att det inte alltid är värt för mig att dela med mig av mina klokheter.

Det tar också "mycket längre" tid att läsa dina inlägg och det är lätt att man hoppar över det…

 

Men allvarligt talat, så svårt eller tidskrävande kan det väl inte vara att klämma till en stor bokstav i början av varje mening? Och så mycket längre tid kan det knappast heller ta…? Och "blandade gemener och versaler" är väl lite att ta i det är ju inte så att man måste skriva små och stora bokstäver om vartannat? Nä, det där köper jag inte. Dessutom är du ju noga med och duktig på att alltid sätta punkt (annars skulle väl inläggen vara helt obegripliga) och då borde det ju inte vara så svårt att få till en stor bokstav - efter punkt alltid storbokstav som grundskoleläraren inom mig säger!

 

PS Tur att du programmerar Cocoa (med stor bokstav - de tog en del tid att hitta var du nämnde det eftersom det saknade stor bokstav ;-) och inte Asp.Net - där skrivs ju varenda kommando med stor inledningsbokstav. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att en del forums medlemmar inte alla, klagar mera på rubriker eller stavfel än att försöka hjälpa de som frågar efter hjälp. Snacka om att ni har lite att göra.

 

Skärp er!!

 

forumsmedlemmar menar du? :)

 

Stort K efter kommat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stavar verkligen som en kratta. massa särskrivningar och stavfel. när jag ser i trådar jag har postat som det är för sent att redigera i så vill jag sjunka ner under bortet och begrava mig under datorn. förutom det där med stor bokstav så gör jag inte stavfelen med flit.

 

men jag tycker ändå inte om att bli rättad. och om jag blir det så tänker jag att du har jag spridit glädje gemom att ge en besservisser chansen att visa sig duktig och jag har skrivit ett inlägg som kanske hjälpte någon eller att jag får hjälp själv och då är båda nöjda.

 

men måste säga att jag inte uppleft att det finns så mycket språkpoliser eller ordpoliser här.

kanske beror det på att jag ofta skriver relevanta svar i trådar där folk behöver hjälp. och sällan blandar mig in i trådar i papperskorgen där folk bara vill bråka eller dumförklara det man postat.

 

Jag har lite svårt att begripa varför du inte använder stora bokstäver. Det enda som händer är att det blir jobbigt att läsa det du skriver.

 

Hela förfallet av skrivkonsten beror nog på den allmänna "ego" trenden som härjar i västvärlden idag.

Då jag lärde mig skriva förklarade lärarna att de olika skrivreglerna finns för att underlätta för andra att läsa det man skriver. Alltså en allmän norm.

Idag verkar man få lära sig att skriva på det sätt som är enklast för en själv och att strunta i om det man skriver är lätt att läsa. Frågan är då varför man skriver om det inte är så noga med att det man skriver blir läst av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte använda stor bokstav vid ny mening är i mitt menande inget annat än ren slöhet som ligger bakom det. Att hävda oförmåga eller tidsvinst går jag inte på. Slentrianmässigt kan det vara chattande som också lägger en grund till att vissa stavar som krattor och använder hemmagjorda förkortningar i texter även utanför chatrummen. Särskrivningen liksom apostrofer i ägendeformer kommer, tror jag, direkt från engelskan där filmer och annnat bidrar till den utarmning vi ser i skriven svenska idag.

 

Den som vill göra sig förstådd har att lära sig korrekt svenska. Att hävda sin egen särart som "att så här gör jag, ändra världen för ni har fel"-mentaliteten är troligen grundat på ett icke tillfredställt pubertalt upprorsbehov mixat med ren slöhet. Till viss del kan det även vara oförmåga i form av okunskap, men då finns det en lösning som heter utbildning! För dyslektiker är det en annan femma.

 

Den som har ett intresse att på fora få hjälp med allehanda spörsmål bör kunna visa läsarna en viss respekt genom att uttrycka sig så tydligt och korrekt att missförstånd inte uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte använda stor bokstav vid ny mening är i mitt menande inget annat än ren slöhet som ligger bakom det. Att hävda oförmåga eller tidsvinst går jag inte på. Slentrianmässigt kan det vara chattande som också lägger en grund till att vissa stavar som krattor och använder hemmagjorda förkortningar i texter även utanför chatrummen. Särskrivningen liksom apostrofer i ägendeformer kommer, tror jag, direkt från engelskan där filmer och annnat bidrar till den utarmning vi ser i skriven svenska idag.

 

Den som vill göra sig förstådd har att lära sig korrekt svenska. Att hävda sin egen särart som "att så här gör jag, ändra världen för ni har fel"-mentaliteten är troligen grundat på ett icke tillfredställt pubertalt upprorsbehov mixat med ren slöhet. Till viss del kan det även vara oförmåga i form av okunskap, men då finns det en lösning som heter utbildning! För dyslektiker är det en annan femma.

 

Den som har ett intresse att på fora få hjälp med allehanda spörsmål bör kunna visa läsarna en viss respekt genom att uttrycka sig så tydligt och korrekt att missförstånd inte uppstår.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ Hela förfallet av skrivkonsten beror nog på den allmänna "ego" trenden som härjar i västvärlden idag.

Då jag lärde mig skriva förklarade lärarna att de olika skrivreglerna finns för att underlätta för andra att läsa det man skriver. Alltså en allmän norm.

Idag verkar man få lära sig att skriva på det sätt som är enklast för en själv och att strunta i om det man skriver är lätt att läsa. Frågan är då varför man skriver om det inte är så noga med att det man skriver blir läst av andra.

 

Det specifika för människan ’cogito, ergo sum’ har i praktiken degraderats till ’scribere, ergo sum’.

Många är idag de som, panikartat, inbillar sej detta senare.

 

Man (egot) manifesteras betydligt tydligare om det finns några mottagare av de utbasunerade budskapen.

 

Ordet står över tanken!

Degradera det, så upplöses även tankens kraft.

Sinar orden, börjar vi skrika för att ’finnas’.

 

/Ursäkta... några ord, spontana reflektioner kring flera av inläggen i tråden./

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stavar verkligen som en kratta. massa särskrivningar och stavfel. när jag ser i trådar jag har postat som det är för sent att redigera i så vill jag sjunka ner under bortet och begrava mig under datorn. förutom det där med stor bokstav så gör jag inte stavfelen med flit.

 

men jag tycker ändå inte om att bli rättad. och om jag blir det så tänker jag att du har jag spridit glädje gemom att ge en besservisser chansen att visa sig duktig och jag har skrivit ett inlägg som kanske hjälpte någon eller att jag får hjälp själv och då är båda nöjda.

 

men måste säga att jag inte uppleft att det finns så mycket språkpoliser eller ordpoliser här.

kanske beror det på att jag ofta skriver relevanta svar i trådar där folk behöver hjälp. och sällan blandar mig in i trådar i papperskorgen där folk bara vill bråka eller dumförklara det man postat.

 

Att man stavar fel är inte hela världen! Men om man inte ens försöker ge en bra rubrik är det trist.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"våga vägra blanda gemener och versaler."

 

... ?

 

Våga (?) vägra skilja på rött och grönt i trafiken!

(färgblinda kan med framgång ersätta de besvärliga färgerna med ’höger och vänster’)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är rädd att min ungdomliga trots är kronisk. eftersom jag är ovan att skriva med blandade gemener och versaler så tar det så mycket längre tid att skiva inlägget så att det inte alltid är värt för mig att dela med mig av mina klokheter. min signatur är nog mer för att försöka rättfärdiga det med någon efterkonstrktion.

 

jag håller helt med dig tema. disputationen eller vad det heter är mycket mer lättläst med stor bokstav i börja på ny mening och framförallt lite radbryt och mellanrum skulle sitta bra. men alla har vi våra dåliga sidor.

 

försöker bättra mig i alla fall på det sista. även om stor bokstav kommer först när apple lägger in det automatiskt i den inbyggda ordhehandligen för cocoa program.

 

varför jag postade i den här tråden var mest för att tillägga att jag tycker det är höggt i tak på forumet och att jag inte uppleft att folk klagat fast jag ser att jag skriver uppåthelsike i bland. tror inte att jag skulle kunna sitta på ett annat forum så mycket utan att folk klagade ihjäl sig på mig.

 

så jag håller inte riktigt med trådskaparen helt om att det är folk som gnäller. men det är klart att vi kanske ska bli bättre på hur vi säger "förstår att du är ny men tänk på att skriva en bra rubrik" de kanske tror att vi överlag är klagiga.

de kan ju inte i sin första post och kontakt med forumet veta att det bara är av välmening som vi klagar på rubriksättning.

 

ett förslag till forumutväxlarna kanske kunde vara en popupp ruta som kommer upp vid fösta skrivna inläggen "det här är ett av dina första inlägg, tänk över så att rubriken förklarar ditt problem så får du snabbare hjälp" fast lite snyggare skrivet och med stor bokstav i början :)

 

oj så här mycket om mig har jag aldrig skrivit här. vid 2000 inlägg får jag väll skriva i presentera tråden :)

 

Du uttrycker dig bra! Men det där med att det tar längre tid är trams! :whistling: Jag läser alltid igenom mina inlägg innan jag postar och rättar dem vid behov. Sen läser jag dem efteråt för att se att de "flyter" och verkligen säger det jag vill säga + letar småfel. Detta gör jag för att jag respekterar er och sätter samma krav på mig själv som jag sätter på er..... :w00t:

...

Om du bara tänkte på att ha stor bokstav när du börjar en ny mening så blir det en jätte skillnad. Det är väl inte för mycket begärt........ :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller helt med dig tema. disputationen eller vad det heter är mycket mer lättläst med stor bokstav i börja på ny mening och framförallt lite radbryt och mellanrum skulle sitta bra. men alla har vi våra dåliga sidor.

 

försöker bättra mig i alla fall på det sista. även om stor bokstav kommer först när apple lägger in det automatiskt i den inbyggda ordhehandligen för cocoa program.

:yeahbaby: Tummen upp i alla fall för att du inte väljer att bara skriva med STORA bokstäver. Enbart små bokstäver är lite enklare att förstå, om än marginellt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla vet är jag hyperallergisk mot enbart versaler i rubriken... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:Enbart små bokstäver är lite enklare att förstå, om än marginellt.

 

Men skriver man med för små bokstäver blir det ännu mer svårläst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara tänkte på att ha stor bokstav när du börjar en ny mening så blir det en jätte skillnad. Det är väl inte för mycket begärt........ :whistling:

 

Inte det däringa med särskrivning heller! :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nÄ, fa aN Va ni Tjattar. dET hÄrr BlIr mAnJunTe kloOk På. VArÅen fåRwellskIVVa sOm dEnn vIl??

 

Hänger ni med…? Skrivregler har en orsak…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

versalerna i början på meningar är faktiskt inget påbud från början; det var nåt skrivarna började med på eget bevåg för att det skulle bli mer lättläst. det var under en period ganska vanligt att man i stället för att använda speciella bokstäver (versaler) skrev första bokstaven med annan färg. vårt blandade alfabet började kom sig av att man började använda de romerska bokstäverna tillsammans med minuskelstilen som "var på modet"

ja just det, ja; vad vill jag ha sagt med det? jo, samma som många andra. versalerna finns där av en anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla vet är jag hyperallergisk mot enbart versaler i rubriken... :superirriterad:

 

Det är nog det värsta jag vet. Enbart versaler kombinerade med en massa utropstecken/frågetecken ger ett otroligt oseriöst och barnsligt intryck! Uppmärksamhet ger det. Men till vilken nytta?

 

UNDRAR OM ALLA LÄSER DENNA RADEN????????????!!!!!!!!!!!!!!!1111

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den värsta förkortningen på ord eller fulstavningen är enligt mig folk som skriver "mke" istället för mycket. För det första undrar jag hur man är funtad som människa när man förkortar ordet med ett e på slutet och nästa fråga som dyker upp i huvudet är; hur gammal personen i fråga är, för alla vet ju att vokalerna utelämnas vanligtvis vid sådanna fall.

 

 

Jag är på ordpolisernas sida i alla fall, folk måste ta och lära sig språket korrekt, det blir svårt att kommunicera tillslut om ingen finns där och rättar till varandra.

Tänk er om 20år framåt, om alla slutar rätta varandra och folk som till exempel skriver "mke" istället för mycket börjar bli ännu värre på att skriva, hur ska det då se ut när man försöker kommunicera med varandra?

 

Vd sk jg t mg t tn kr dk bm? ungefär något sånt där kommer man få se då, för folk är så arroganta och tror att svar på frågorna är så pass viktigt att veta utan att ta hänsyn till stavningen, för att kunna kommunicera med sina medmänniskor nu och i framtiden.

 

Nej, ni som skriver som krattor, ta tag i det hela och låt oss inte förpesta språket mer än det redan är förpestat idag.

 

Svenska språket är inte så svårt att hantera, med eller utan dyslexi, många som inte ens har dyslexi brukar ofta skylla på att dom har det när dom egentligen inte har det, just på grund av ren lathet.

 

 

Sen ska jag väl inte ens börja nämna folk som skriver rubriker till exempel såhär "Jag Har Ett Problem Med Min Data Vad Ska Jag Göra???!??!!!!"

Värsta sortens exempel... huga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är rädd att min ungdomliga trots är kronisk. eftersom jag är ovan att skriva med blandade gemener och versaler så tar det så mycket längre tid att skiva inlägget så att det inte alltid är värt för mig att dela med mig av mina klokheter. min signatur är nog mer för att försöka rättfärdiga det med någon efterkonstrktion.

 

Tar du dig tid att peta ihop kloka inlägg så varför inte lägga ned lite tid extra så ökar du sannolikheten att du blir läst också?

Jag brukar hoppa över svårbegripliga texter, illa skrivna inlägg och inlägg som är av novellkaraktär (långa). Jag tror inte att jag är ensam om att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du dig tid att peta ihop kloka inlägg så varför inte lägga ned lite tid extra så ökar du sannolikheten att du blir läst också?

Jag brukar hoppa över svårbegripliga texter, illa skrivna inlägg och inlägg som är av novellkaraktär (långa). Jag tror inte att jag är ensam om att göra det.

 

Det är du absolut inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är du absolut inte!

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...