Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordpoliser


sgt_slaughter

Rekommendera Poster

vi får se om jag kan bättra mig eller kanske bara skriver när jag har extra mycket fritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar
Inte det däringa med särskrivning heller! :w00t: :w00t:

 

Enda sättet att fånga din uppmärksamhet på..... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi får se om jag kan bättra mig eller kanske bara skriver när jag har extra mycket fritid.

 

I första hand är det ju för din EGEN skull som du skriver. Att låta bli att skriva är inget sätt att "straffa" oss för att vi har varit "dumma"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand är det ju för din EGEN skull som du skriver. Att låta bli att skriva är inget sätt att "straffa" oss för att vi har varit "dumma"....

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stavfel här och där är inte farligt men särskrivning och talspråk i för stor omfattning blir jobbigt i längden.

 

Kunde inte sagt det bättre själv!!

 

 

Ofta vet man om att man har problem med stavning (och i synnerhet särskrivning, vår tids stora pest) och då är det väl inte så svårt att läsa igenom sitt inlägg igen?

 

Ju bättre du uttrycker dig, desto sannolikare att du får ett vettigt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv!!

 

 

Ofta vet man om att man har problem med stavning (och i synnerhet särkskrivning, vår tids stora pest) och då är det väl inte så svårt att läsa igenom sitt inlägg igen?

 

Ju bättre man uttrycker sig, desto sannolikare att du får ett vettigt svar!

 

Kan inte låta bli...... :totaltgalen: vad är särkskrivning? Skriver man på kläderna.....? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv!!

 

 

Ofta vet man om att man har problem med stavning (och i synnerhet särkskrivning, vår tids stora pest) och då är det väl inte så svårt att läsa igenom sitt inlägg igen?

 

Ju bättre man uttrycker sig, desto sannolikare att du får ett vettigt svar!

 

Tillbaka till allvaret. B) Jag har inga problem med att folk stavar fel och har grammatiska svårigheter. Skriv kära vänner! Skriv från hjärtat, men kolla gärna en extra gång innan postningen.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli...... :totaltgalen: vad är särkskrivning? Skriver man på kläderna.....? :lol:

 

:D

 

Ibland är man lite för snabb på Spara-knappen! (Mitt stora problem är att jag oftast publicerar inlägget, sen läser genom det, och sen editerar. Gjorde precis samma sak i detta fallet!)

 

Men ja, särkskrivning är ju uppenbart när man skriver på kläderna, mer specifikt på en särk. Något som dessa pysslar med: http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_b...r_landskap.html

Mer om särkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Särk

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sgt_slaughter

Oj vilken härlig diskussion de blev :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

 

Ibland är man lite för snabb på Spara-knappen! (Mitt stora problem är att jag oftast publicerar inlägget, sen läser genom det, och sen editerar. Gjorde precis samma sak i detta fallet!)

 

Men ja, särkskrivning är ju uppenbart när man skriver på kläderna, mer specifikt på en särk. Något som dessa pysslar med: http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_b...r_landskap.html

Mer om särkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Särk

 

:borstatanderna:

 

Här är en variant på särkskrift.... :hihihi: :hihihi: :hihihi:

post-363-1239092664_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
gorancarlsen
Har märkt att en del forums medlemmar inte alla, klagar mera på rubriker eller stavfel än att försöka hjälpa de som frågar efter hjälp. Snacka om att ni har lite att göra.

 

Skärp er!!

Strukturera

Det är betydligt enklare att förstå ett problem om beskrivningen är strukturerad. Har man ett problem man inte kan lösa är det väl värt att ta sig lite tid att uttrycka sig så att andra förstår.

 

Var tydlig

De allra flesta här är glada att hjälpa andra men om man inte förstår problemet för att att du varit otydlig får man givetvis få svar.

 

Många inlägg

Jag tror att du förstår efter alla inlägg i tråden att det är för att vi vill hjälpa som vi även ger tips om att med ett bättre språk får du bättre svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som skriver illa borde vara tacksamma över att det finns bildade människor i forumet som kan upplysa dem om deras fel och brister vad gäller hanteringen av det svenska språket. Men numera ska det gubevars vara lika mycket värt att ha kunskaper som att inte ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en gång någon som gjorde ett uppenbart hån mot skrivsättet med flera utropstecken:

 

 

TITTA HÄR!!!11ett!1!ett

 

Var ganska skönt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, självklart ska det vara pappabetalar :)

 

Eller?

 

Jag tror ni läser för fort. Axelman pratar faktiskt om särKskrift :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni läser för fort. Axelman pratar faktiskt om särKskrift :rolleyes:

 

Är det när man skriver i nattmössan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten.

Det heter väl språkpolis och inte ordpolis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stavfel gör jag mig säkert skyldig till då och då, men något jag har otroligt svårt att fatta/acceptera är särskrivning!

Det är faktiskt inte svårare än att säga ordet för sig själv

(nu *vet* jag i ärlighetens namn inte om en dyslektiker är oförmögen att höra fel också..)

Men ta ordet sjuksköterska, du vet hoppas jag hur det låter? Säger du sjuk <paus> sköterska? Nä eller hur, med andra ord ska det inte vara särskrivet. Det var väl inte så svårt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Baksätesmoderering är inte ok oavsett forum.. är det nåt fel i forumet så anmäl det via aktuell knapp. :byrakrat:

 

/moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baksätesmoderering är inte ok oavsett forum.. är det nåt fel i forumet så anmäl det via aktuell knapp. :byrakrat:

 

/moderator

 

Var detta riktat till någon enskild person? Förstod inte riktigt syftet med ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter väl språkpolis och inte ordpolis?

 

Mycket riktigt, det gör det.

 

Men jag skulle inte vilja säga att det är korrekt. Vi "språkpoliser" är nog snarare besläktade med ordningsvakter. Vi påpekar dessutom andras språkbruk enbart för att vi själva har respekt för språket och att det ibland är lite pinsamt hur vissa har totalt struntat i allt vad Svenska innebär. Hur kan man ha ungått att lära sig stavning och grammatik i skolan? Skolkade man i tretton år?

Man måste kunna skriva. Jag kan bara tänka mig hur en CV, rapport eller arbetssökan skulle se ut om man skriver så som många gör på internet.

Men just detta forum är relativt skitbra på att skriva om man jämför med många sms, chatrum eller ungdomsforum.

 

Man behöver inte skriva perfekt, det är det inte många som gör. Själv gör jag verkligen inte det. Men man kan ju tänka på att börja varje mening med stor boksav, avsluta med ett skiljetecken och att man faktiskt bygger upp meningen på ett bra sätt.

 

"hur bygga en hemsida"<- Jag har sett liknande rubriker på tok för många gånger. Det är bara ett par ord som fattas för att meningen skulle bli godkänd!

 

"Hur bygger jag en hemsida?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Var detta riktat till någon enskild person? Förstod inte riktigt syftet med ditt inlägg.

Bara en allmän upplysning.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt kul att alla skriver så ordentligt i just denna tråd :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...