Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordpoliser


sgt_slaughter

Rekommendera Poster

Jag håller dock med flera inlägg i tråden om att ihopskrivning inte är svårt.

Stavfel är en grej, men att skriva ihop. Det är enkelt!

 

Det irriterar mig det grövsta att folk inte klarar av något så enkelt.

 

Men det känns faktiskt som att det är mer vanligt med folk som stavar illa än folk som stavar bra.

Tror att snittet bland svenskar på en tiogradig skala är typ mellan 5 - 6 i kunskap om språket.

Theodor Kallifatides, som inte ens är infödd är en av få som har 10 på den skalan.

 

Jag säger inte att man är en idiot om man inte kan stava, men jag vill påstå att man inte heller alltid kan skylla på dyslexi, utan att det snarare handlar om slöhet och slarv!

 

Skärpning!

Det är dags att vårda det svenska språket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar
Jag håller dock med flera inlägg i tråden om att ihopskrivning inte är svårt.

Stavfel är en grej, men att skriva ihop. Det är enkelt!

 

Det irriterar mig det grövsta att folk inte klarar av något så enkelt.

 

Men det känns faktiskt som att det är mer vanligt med folk som stavar illa än folk som stavar bra.

Tror att snittet bland svenskar på en tiogradig skala är typ mellan 5 - 6 i kunskap om språket.

Theodor Kallifatides, som inte ens är infödd är en av få som har 10 på den skalan.

 

Jag säger inte att man är en idiot om man inte kan stava, men jag vill påstå att man inte heller alltid kan skylla på dyslexi, utan att det snarare handlar om slöhet och slarv!

Skärpning!

Det är dags att vårda det svenska språket bättre.

 

Har man fått den diagnosen så kan man det. Jag tar för givet att du syftar på dem som inte orkade lära sig i skolan och sedan självdiognoserar för att ursäkta sig? Men har man fått den diagnosen på riktigt, då får man stava illa.

 

Att säga annat är precis som att be en enbent att springa. Med andra ord, med rätt hjälpmedel och en vilja av titan är det i vissa fall möjligt, men oftast så bör du undvika att ställa sådana krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöhet och slarv ligger nog bakom de flesta miserabla alster som presenteras idag, där man har tagit för vana att utifrån chatrummens hemmagjorda förkortningar och låt-gå-mentalitet för vad låg nivå som helst av språket, få bilda norm för övriga skriftliga framställningar. Att överhuvud taget tro att detta skall accepteras i samhället, och dessutom bifogat med argumentation som "du fattar väl vad jag vill säga?" är så urbota dumt att det saknar motstycke.

 

Skolan har en roll i att beivra dessa fasoner men lyckas dåligt med detta. Särskrivningar, regelmässiga engelska ord i svenska språket där det finns goda och vedertagna svenska alternativ, avstavning som hör till lågstadiet och en meningsuppbyggnad som inte kan passera grundnivån ser vi även i arbetslivet. Även bland dem som är satta att författa!

 

Men det mest eländiga är inte den utveckling i skriften vi ser idag, utan att dessa personer som så grovt misshandlar språket dessutom argumenterar för sitt agerande, som att vilja framföra att det är ok, att det är baserat på "frihet" och "personligt val" och där individerna framför sitt besvär mot dem som försöker korrigera dem till rätta. Det är för mig obegripligt! Det är inte bara slöhet och slarv, det är dessutom uppkäftighet vi har att bemöta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöhet och slarv ligger nog bakom de flesta miserabla alster som presenteras idag, där man har tagit för vana att utifrån chatrummens hemmagjorda förkortningar och låt-gå-mentalitet för vad låg nivå som helst av språket, få bilda norm för övriga skriftliga framställningar. Att överhuvud taget tro att detta skall accepteras i samhället, och dessutom bifogat med argumentation som "du fattar väl vad jag vill säga?" är så urbota dumt att det saknar motstycke.

 

Skolan har en roll i att beivra dessa fasoner men lyckas dåligt med detta. Särskrivningar, regelmässiga engelska ord i svenska språket där det finns goda och vedertagna svenska alternativ, avstavning som hör till lågstadiet och en meningsuppbyggnad som inte kan passera grundnivån ser vi även i arbetslivet. Även bland dem som är satta att författa!

 

Men det mest eländiga är inte den utveckling i skriften vi ser idag, utan att dessa personer som så grovt misshandlar språket dessutom argumenterar för sitt agerande, som att vilja framföra att det är ok, att det är baserat på "frihet" och "personligt val" och där individerna framför sitt besvär mot dem som försöker korrigera dem till rätta. Det är för mig obegripligt! Det är inte bara slöhet och slarv, det är dessutom uppkäftighet vi har att bemöta.

Yikes! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som kan det här, för er är det lätt med hopskrivning. Men ta som exempel ordet "Menvafanärenudå", det borde kunna säras på för att öka läsbarheten och därmed även förståelsen. Så kriteriet att om man säger något i ett svep, att det då skall hopskrivas, skulle inte då jag vilja påstå vara en generell regel, som någon skrev i ett tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man fått den diagnosen så kan man det. Jag tar för givet att du syftar på dem som inte orkade lära sig i skolan och sedan självdiognoserar för att ursäkta sig? Men har man fått den diagnosen på riktigt, då får man stava illa.

 

Att säga annat är precis som att be en enbent att springa. Med andra ord, med rätt hjälpmedel och en vilja av titan är det i vissa fall möjligt, men oftast så bör du undvika att ställa sådana krav.

 

Jag tror du missuppfattade mig.

Som jag skrev, så påstår jag inte att man är en idiot om man inte kan stava. Ej heller att man är en idiot om man har dyslexi.

Det jag menar är, att flertalet personer som INTE kan stava, kan inte stava eller skriva ihop eftersom de har varit för slöa för att lära sig, eller helt enkelt slarvar när de skriver.

 

Eller vad trodde du att jag menade?

 

Edit: Om du tror att jag skrev att alla med dyslexi var idioter så är det din tolkning, inte det jag skrev.

Sen menade jag också, som du skrev, att jag inte tror att dyslexi ligger bakom alla stavfel och självklart att om man har dyslexi så är det en giltig ursäkt att man har svårt för att stava.

Läs inte detta som djävulen läser bibeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som kan det här, för er är det lätt med hopskrivning. Men ta som exempel ordet "Menvafanärenudå", det borde kunna säras på för att öka läsbarheten och därmed även förståelsen. Så kriteriet att om man säger något i ett svep, att det då skall hopskrivas, skulle inte då jag vilja påstå vara en generell regel, som någon skrev i ett tidigare inlägg.

 

Det du refererar till är inte ett ord utan flera med hemmagjord sammansättning dvs den regel du refererar till kan inte tillämpas i detta specifika fall. Om det vore så att du inte så gravt tillämpar det du skriver om dig själv under inlägget kanske bitarna skulle kunna trilla på plats lite lättare. "Ordet" skall sålunda delas upp i sina beståndsdelar och skrivas som "Men vad fan är det nu då".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inget särskilt.

 

Kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som kan det här, för er är det lätt med hopskrivning. Men ta som exempel ordet "Menvafanärenudå", det borde kunna säras på för att öka läsbarheten och därmed även förståelsen. Så kriteriet att om man säger något i ett svep, att det då skall hopskrivas, skulle inte då jag vilja påstå vara en generell regel, som någon skrev i ett tidigare inlägg.

 

"Men vad fan är det nu då" är inget ord, det är en mening ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som kan det här, för er är det lätt med hopskrivning. Men ta som exempel ordet "Menvafanärenudå", det borde kunna säras på för att öka läsbarheten och därmed även förståelsen. Så kriteriet att om man säger något i ett svep, att det då skall hopskrivas, skulle inte då jag vilja påstå vara en generell regel, som någon skrev i ett tidigare inlägg.

 

Vad menar du med att det borde kunna säras på för att öka läsbarheten? Det skulle aldrig hopskrivas till att börja med! Det kan bli heltokigt om man missar när man ska sär- och hopskriva saker. Till exempel; "Jag har en sjuksyster att ta hand om!" blir ju helt galet om man ville skriva; "Jag har en sjuk syster att ta hand om!".

 

Här följer några tydliga exempel på hur tokigt det kan bli:

kassa_apparater.jpgvatten.gif

 

mjuk_glass_valla_grillen.jpg

spolarvatten.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uschäkta, visste inte att man måste gödsla med smilysar när det ändå borde vara uppenbart att man bara skojar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och för att ytterligare förtydliga mig, mitt inlägg: "Ni som kan det här, för er är det lätt med hopskrivning. Men ta som exempel ordet "Menvafanärenudå", det borde kunna säras på för att öka läsbarheten och därmed även förståelsen. Så kriteriet att om man säger något i ett svep, att det då skall hopskrivas, skulle inte då jag vilja påstå vara en generell regel, som någon skrev i ett tidigare inlägg." var menat som en lekfull drift.

 

Att sen någon hade vänligheten att sära på orden gav ju ännu en möjlighet till skoj, bara att tacka och ta emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tycker att det är jäte jobbigt med allah som stavar fel och sär skriver sjukt jobbigt tycker det är bra att det finns några som rättar dem och säger till. Stårp¨språkpolisernas sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att det borde kunna säras på för att öka läsbarheten? Det skulle aldrig hopskrivas till att börja med! Det kan bli heltokigt om man missar när man ska sär- och hopskriva saker. Till exempel; "Jag har en sjuksyster att ta hand om!" blir ju helt galet om man ville skriva; "Jag har en sjuk syster att ta hand om!".

 

Här följer några tydliga exempel på hur tokigt det kan bli:

Underbart! :D:D:D

 

Uschäkta, visste inte att man måste gödsla med smilysar när det ändå borde vara uppenbart att man bara skojar.
Får man föreslå "Usch äkta, …" kanske?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Har märkt att en del forums medlemmar inte alla, klagar mera på rubriker eller stavfel än att försöka hjälpa de som frågar efter hjälp. Snacka om att ni har lite att göra.

 

Skärp er!!

Jag håller inte alls med dig. Många gånger förstår man inte problemet därför att trådskaparen använder en konstig rubrik, som exv "Hjälp!!, min dator är galen!!". Därför ska man använda en bra rubrik.

 

Det finns massor av människor på vårt forum som gärna hjälper till. De (vi) lägger ned tid på att förstå problemet, komma fram till en lösning och skriva ned det i ett svar. Därför ska man som problemställare ta sig tid att skriva begripligt, strukturerat och uttrycka sig så man blir förstådd.

 

Följer man detta får man fler svar och det blir lättare att söka om samma problem.

 

Det blir också roligare med ett glatt sinne, :-)

^_^:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Uschäkta, visste inte att man måste gödsla med smilysar när det ändå borde vara uppenbart att man bara skojar.

Ironi är inte alltid så lätt att förstå i bara text. hellre då att gödsla med smilysar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
forumsmedlemmar menar du? :)

 

Stort K efter kommat.

Stort K? Efter kommat? Nej där har du fel. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forumsmedlemmar menar du? :)

 

Stort K efter kommat.

Ojojoj vad fel det kan bli.

 

Tycker inte att man skall inte rätta andra när man själv skriver fel :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ojojoj vad fel det kan bli.

 

Tycker inte att man skall inte rätta andra när man själv skriver fel :borstatanderna:

 

Nej, det ska du nog inte.

 

:)

 

"Tycker inte att man skall inte rätta andra när man själv skriver fel."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många må ha svårt med stavning och formulering, en brist, ja givetvis.

Jag anser dock att om man inte kan tolka innebörden ,försöka förstå eller ens ge svar på

andemeningen i ett inlägg, är det en större brist.

 

Som jag ser det, hälsar salakalle :crossfingers: ,ordblind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...