Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS X, göra en Arkivera/Installera?


Sinneskog

Rekommendera Poster

Hej

 

Du kan använda Leopardskivan direkt. (dina Tigerskivor kan du lägga undan)

Följ anvisningarna här

(Visserligen är det Tigeranvisningarna, men är desamma för Leoparden.)

 

Som du vet kan du för en billig penning även installera SnöLeoparden (319:-) direkt ovanpå din nuvarande installation av Leopard och det blir en "arkivera/installera" automatiskt. Mycket enkelt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar

Hej o tack Pocahontas!!

 

Startade om datorn på Leopard skivan (via gui:t, inte via omstart med C intryckt) och gjorde en kontroll av min skiva. Kontrollen av den gick bra men inte den kontrollen som jag gjorde på skivbehörigheter. Inte heller gick det att reparera skivbehörigheterna. Se bild som är bifogad.

 

Ska jag starta om datorn med C intryckt istället? Eller behöver jag köpa diskwarrior??

 

Det verkar ju vara några fel på behörigheterna så jag vet inte hur systemet kommer bli om jag installerar om med arkivera/installera med Leopard skivan. Ett tag funderade jag till och med om man skulle köra installera/arkivera med Tiger skivorna och sedan köra in Leopard igen...hmmm...

 

Tack för tipset om Snow leopard, fast kommer det lösa mina problem?? Med behörigheterna??

 

Helst vill jag köra vidare med Leopard. Inget sätt att reparera behörigheterna?

 

Tack än en gång för en suverän tråd!

post-29610-1259046053.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den felrapporten är inget att fästa sig vid. Se Apples rapport

Installerar du Leopard lär du få en kortare rapport, och installerar du SnowLeopard får du bara en eller två rader.

 

typ denna

post-113-1259047263.jpg

 

Så mitt råd är att du installerar.

Kör Skivverktyg efteråt för att jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Tack för svaret, verkligen utförligt! När jag läser på Apples hemsida, inser jag från Linuxkursen vad det handlar om gällande read, write rättigheter etc. Ska köra en arkivera/installera ikväll och se hur det blir, tur man tagit backup med Carbon Copy Cloner.

 

/en GLAD tossig bonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar också Pooca... Det har förbryllat mig sedan SL kom ut hur man skall göra en arkivera/inst men

det är ju det som är "default" fattar jag nu. Jag kopplade inte detta när den kom ut så allt slutade med att

jag raderade först och installerade sen för jag utgick från att ark/inst inte var en option med SL skivan.

Nåja, ingen fara skedd. Allt snurrar perfekt nu. Dessutom har jag en mini som jag inte än rört då den är

vikt för PLEX och TV men det känns som det är dags nu :)

 

Igen: TACK FÖR ATT DU FINNS :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, självklart så var det en hel del som inte ville fungera efter min uppdatering.

 

Jag får till exempel inte igång Parallels Desktop (version 3). Kan det vara så att Arkivera/Installera har tagit bort en del funktionalitet??

 

Hur återställer man visa program från mappen Previous System?? Drag and Drop eller?

 

Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Pochahontas angående ditt inlägg 22/11. Jag har en Mac som är ca 2 år gammal. Den levererades med OS10.4 förinstallerat och en uppgradering till 10.5 medlevererad. Denna uppgradering var det första jag gjorde och datorn har fungerat bra och utan vara seg. När Snöleopard kom köpte jag en uppgradering och installerade den. Efter de upplever jag att datorn blivit mycket segare och jag får ofta vänta medan badbollen snurrar.

 

Jag har ju läst att man helst ska ominstallera helt och som alternativ 2 använda arkivera/installera. Nu är ju det senare valet inte tillgängligt när man uppdaterat till Snöleopard men menar du att det automatiskt (alltid) blir ett arkivera/installera alternativ när man gör uppdateringen? Om det är så så måste det betyda att det inte finns något annat alternativ är en regelrätt ominstallation om jag tycker att det är för segt. (Alternativt kanske att gå tillbaks till 10.5 som var snabbare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tackar för en bra tråd. Läst igenom här, och lite andra trådar... Installationen av SL gick smärtfritt =) och en så länge verkar det flyta på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Pochahontas angående ditt inlägg 22/11. Jag har en Mac som är ca 2 år gammal. Den levererades med OS10.4 förinstallerat och en uppgradering till 10.5 medlevererad. Denna uppgradering var det första jag gjorde och datorn har fungerat bra och utan vara seg. När Snöleopard kom köpte jag en uppgradering och installerade den. Efter de upplever jag att datorn blivit mycket segare och jag får ofta vänta medan badbollen snurrar.

 

Jag har ju läst att man helst ska ominstallera helt och som alternativ 2 använda arkivera/installera. Nu är ju det senare valet inte tillgängligt när man uppdaterat till Snöleopard men menar du att det automatiskt (alltid) blir ett arkivera/installera alternativ när man gör uppdateringen? Om det är så så måste det betyda att det inte finns något annat alternativ är en regelrätt ominstallation om jag tycker att det är för segt. (Alternativt kanske att gå tillbaks till 10.5 som var snabbare)

 

Jo det blir auotomatiskt en Arkivera/Installera när du kör in SnöLeoparden.

Vill du ha en helt ny installation, rekommenderar jag en fullständig backup, och att du raderar hårddisken, och därefter installerar SnöLeoparden, och sedan låter Flyttassstenten hämta alla inställningar och ev. program från din backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur stort HDDutrymme tar Mac OSX Snowleopard?

 

Hade tänkt att byta ut medföljande HDD i en MBP mot en mindre SSD, 32gb, och köra lagringen externt. Utgår ifrån att det kommer räcka, men hur mycket kommer att bli över på min 32gb disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hur stort HDDutrymme tar Mac OSX Snowleopard?

 

Hade tänkt att byta ut medföljande HDD i en MBP mot en mindre SSD, 32gb, och köra lagringen externt. Utgår ifrån att det kommer räcka, men hur mycket kommer att bli över på min 32gb disk?

 

Kring 5 GB tar det. Lite mindre än 4 GB ifall du tar bort extra språk och skrivardrivrutiner. Du får klart och tydligt besked om detta vid installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har nu kollar hur Snow Leopard beter sig vid ominstallation nu när arkivera/installera inte längre finns som alternativ. Hur mycket ändrar den nya installationensproceduren egentligen?

 

Jag installerade på en iMac 21,5-tum med 10.6.2 (10.6.1 ingår) följande extra komponenter:

 

#1. Flip4Mac, en väldigt mild systemförändring som lägger till codecs och en avdelning i systeminställningar.

#2. Little Snitch, lägger sig både som en .kext (kernel extension) och en aktiv meny i menyraden. Typiskt något sådant som kan krångla i samband med att man har filer från gamla versioner kvar i systemet samtidigt som det kommer nyare OS X-versioner

#3. Jag modifierade Bluetooth.bundle-paketet i /library/SystemConfigurations och ändra info.plist-filen så att texten "Copyright © 2009 Apple Inc. All rights reserved" istället löd "Copyright © 2009 Apan rakar benen" samt lade till dummy-textfiler i paketet. Detta är alltså en komponent som tillhör OS X.

 

Ominstallation av SL tar längre tid än med äldre OS X-versioner. Kring 50 minuter. OS X 10.6.1 installerades så den befintliga installationen ändrades i alla fall.

 

#1 och #2 fanns kvar efter ominstallation och Little Snitch var fortfarande igång. Detta är tveeggat eftersom problem kan skapas av att man för med sig gamla inkompatibla tillägg in i en ny systemversion. Å andra sidan kan det minska trubbel med ominstallationer av program. "Macen förblir densamma" så att säga.

 

#3 hade återställts helt och hållet. Bra, för det tyder på att en potentiellt påverkad systemkomponent ersatts med ett original från installationen!

 

Nackdelen är framför allt att det nu saknas en direkt möjlighet att rensa ut systemet från allt möjligt jox man kan tänkas ha installerat genom åren. Fördelen med arkivera/installera var just detta, du behövde inte fundera eller jaga filer manuellt genom systemstrukturen. Samtidigt som användare, dokument, program, inställningar, e-post och så vidare var kvar fick du in ett färskt OS X i datorn och alla andra filer flyttade till "previous system".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

 

En liten rapport från mina installationserfarenheter av SL.

 

  1. Jag hade SL förinstallerat på min MBP, frid och fröjd rådde.
  2. Flyttade över filer och program via flyttassistenten från L till SL.
  3. Gjorde en ny överflyttning till SL denna gång med alla inställningar från L förbockade.
    Oj oj vilken soppa, OS X klarade inte alls som utlovat att skilja ut vad som funkade och inte under SL.
  4. Försöker installera om med finessen arkivera och installera - fast den går inte att finna på SL DVDn.
  5. Total ominstallation. Datorn går som en raket igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Total ominstallation.

 

Jag skall sälja min MacPro och måste ändra språket från svenska till finska. Hur gjorde du en total ominstallation? Formatera hårddisken i skivverktygen? Jag har en uppgradering av SL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En liten rapport från mina installationserfarenheter av SL.

 

  1. Jag hade SL förinstallerat på min MBP, frid och fröjd rådde.
  2. Flyttade över filer och program via flyttassistenten från L till SL.
  3. Gjorde en ny överflyttning till SL denna gång med alla inställningar från L förbockade.
    Oj oj vilken soppa, OS X klarade inte alls som utlovat att skilja ut vad som funkade och inte under SL.
  4. Försöker installera om med finessen arkivera och installera - fast den går inte att finna på SL DVDn.
  5. Total ominstallation. Datorn går som en raket igen.

 

 

Arkivera/installera är "inbyggt" i SnöLeoparden, bara att sätta i skivan och installera om. Systemet blir nytt alla program och annant rörs inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall sälja min MacPro och måste ändra språket från svenska till finska. Hur gjorde du en total ominstallation? Formatera hårddisken i skivverktygen? Jag har en uppgradering av SL.

 

 

 

Sätt i SnöLeopardskivan, starta upp med c-tangenten nertryckt, välj språk, (om du kan finska), välj därefter Verktyg, och formatera om hårddisken, sedan görs installationen.

 

Man kan ändra språk i efterhand, för kan du inte finska kan du ju inte veta var du ska göra för val...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack Pocahontas. Jag är bara så fruktansvärt enkel i bollen så det går ju inte att kräva med sleven när jag tilldelats med sked. Det var ju för tusan bara att lyfta blicken lite så fanns alla verktyg uppe i menyn. Hohoijaa vilket onödigt arbete, men så är det ju dumt huvud får kroppen lida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är inte som Arkivera/installera under 10.5 och tidigare som jag konstaterat i inlägg #87. När du installerar 10.6 kommer själva systemfilerna att ersättas med nya versioner vilket är bra ifall man har på något sätt manipulerat dessa, till exempel med något "fiffigt" program man inte riktigt vad det gör.

 

Däremot kommer program från tredjepart att stanna kvar i systemet vid installation av 10.6 och det är ofta där det blir problem. Gamla drivrutiner och program på systemnivå som är inkompatibla med 10.6 och som sedan sänker datorn. Som att till exempel "Little Snitch" ovan ligger kvar. Det hade potentiellt kunnat vara en version man installerade och glömde bort 2007 som sedan inte alls fungerar med 10.6.

 

Byter man från 10.4 eller 10.5 till 10.6 Snow Leopard och har haft datorn i drift i några år kan det alltså vara bäst att först installera/arkivera den gamla OS X-versionen och sedan gå på 10.6. Då blir man av gammalt bös som ligger och sabbar i systemet och installationen blir som Apple tänker den med endast Apple-mjukvara aktivt i systemet.

 

Men tyvärr finns det inte längre något enkelt sätt att rensa ut och fräscha upp en befintlig 10.6-installation och det är ett problem vi kommer att märka av mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZenithJCoke

Är det möjligt att:

 

1) Installera om SL med den "inbyggda" arkivera/installera, utan att röra Bootcamp-partitionen? 

 

2) Göra en helt ny och fräsch installation av SL (Som i att ta bort alla program och allt annat och börja om från början) utan att radera hela Bootcamp-partitionen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Bootcamp ska, så långt jag känner till, inte påverkas av detta såvida man inte börjar krångla med partitionering på hårddisken.

 

Men vill du vara extra säker använd Winclone och ta en backup på hela Bootcamp-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags för vårstädning i min MacBook Pro 15 tum (2007). Dels tycker jag datorn är allmänt slö. Har även problem med att Flash-visning hackar (sedan länge), och nu har Final Cut Pro börjat hacka i uppvisning, vilket det inte gjort förut. Jag graderade upp Tiger till Snow Leopard för ett par månader sedan (vilket avslöjade hårdvarufel, moderkortet fick bytas). Jag blåste hårddisken och backade ALL data via Time Machine (som jag kunde använda trots icke full fungerande moderkort).

 

Nå, hur ska jag få tillbaka mina prestanda? Det känns som en clean installation skulle vara värt att prova. Men jag har Fusion och vet inte exakt var filer och inställningar till det finns (bl a en vpn-uppkoppling etc). Jag har inte tid med att få problem igen som tar två-tre dagar att fippla med att komma förbi innan jag kan jobba fullt. Redan att installera om CS3, Office, Final Cut mm mm tar i sig ett tag. Och så lösenord på nätet...

 

Tips hur jag bäst ska få tillbaka prestanda utan att förlora för mycket tid mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
adam.filipson

Arkivera/installera är "inbyggt" i SnöLeoparden, bara att sätta i skivan och installera om. Systemet blir nytt alla program och annant rörs inte

 

Detta är intressant!

Hur fungerar det?

 

Jag har planer på att göra en arkiv/install men vill inte förlora alla program med mera.

Har så mycket pluggar aktiverade i Logic och känner inte för att sitta och aktivera samtliga igen.

 

Så, HUR gör jag en arkiv/install UTAN att alla insticksprylar och program försvinner?

 

/ Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Byter man från 10.4 eller 10.5 till 10.6 Snow Leopard och har haft datorn i drift i några år kan det alltså vara bäst att först installera/arkivera den gamla OS X-versionen och sedan gå på 10.6. Då blir man av gammalt bös som ligger och sabbar i systemet och installationen blir som Apple tänker den med endast Apple-mjukvara aktivt i systemet.

 

 

Min gamla MBP (okt 2006) rullar fortfarande fint på Tiger - men är så klart lite sugen på Snöleoparden. om jag ska uppdatera så ska jag då gå via Leoparden eller direkt på Snöleopard?

Man säger att mycket plats frigörs? Gör det det oavsett sätt?...

Vet att en del gamla program inte kommer att fungera (Photoshop E bl.a.) Har också FCE 3,5 - kommer den att fungera i SL?

 

(eller så fortsätter jag med min gamla Tiger som fortfarande känns bra - dock lite begränsat i förhållande till nyare program o tillbehör)

 

Om jag tolkar dig rätt så bör jag först göra en arkiv/install av 10.4.11 för att sen gå direkt på 10.6 ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen ett problem med Boot Camp, men jag tycker det passar bäst att fråga här:

 

Jag skulle som sagt installera Win XP genom Boot Camp, men stötte på patrull. (se bild)

 

Tänkte, allright, kan ju inte skada att rensa ut hela systemet då jag har filer som ligger och dräller lite här och var och det är ju aldrig fel med ett helt fräscht system. ;)

 

Dock så får jag inte till det att formatera hårddisken. Finner inget alternativ som heter "Rensa" som det ska finnas enligt "Allt om Mac"-boken.

Vad gör jag fel?

 

Har provat att göra det via skivan när jag är inne i OSX, och att starta upp från skivan (C under uppstart).

post-46433-1279824716,22_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Med 10.6 försvann "Radera&installera"-alternativet. För att formatera hårddisken växlar du istället över till Skivverktyg via Verktygsmenyn och där kan du formatera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...