Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS X, göra en Arkivera/Installera?


Sinneskog

Rekommendera Poster

Kan man föresten välja vad som skall backas upp och inte? Vill t.ex. inte backa upp filmer som tar sån stor plats.

 

MVH

Ja du kan utesluta mappar och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Å andra sidan tvingas jag då stå ut med att iTunes har hand om mina filer vilket jag ogillar.

 

Du hittar lätt var iTunes lägger låtarna. Om du vill ändra och använda en anna

player så plockar du dom från iTunes bibliokteket... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra att man kan inkludera/exkludera mappar.

 

Du hittar lätt var iTunes lägger låtarna. Om du vill ändra och använda en anna

player så plockar du dom från iTunes bibliokteket... :totaltgalen:

 

Jo jag vet ju vart låtarna ligger, men det är all data som iTunes sitter inne på som jag vill ha med, t.ex. "betyg" och "antal spelningar". Borde man inte kunna exportera sitt bibliotek på något sätt, eller kopiera någon fil som man sedan byter ut, för att få med alla denna information, under förutsättningarna att alla låtar ligger på samma plats som de gjorde på det gamla systemet.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjo!

 

Då jag tyckt min MacBokk varit seg ett tag nu, en hel del badbollar och med aktivitetshanteraren fick jag inget vettigt svar, så tänkte jag testa arkivera/installera.

Så efter en timmes väntan startade datorn om och jag kom till inloggningsfönstret, klickade på mig och skrev in mitt lösenord. Men det tyckte min dator var fel. Efter ett antal försök och någon omstart blev jag tvungen att återställa lösenordet med hjälp av startskivan.

 

Vad kan detta bero på?

Plus förut hade jag mitt konto samt ett gästkonto. Men det är borta.

Ska jag oroa mig för något?

 

Jag har ju en extern HD som kör Time Machine som jag körde precis innan så har ju back up. :)

 

Finns det risk att något mer har försvunnit som jag inte sett än och ska jag i så fall återställa på något sätt, hur?

 

Annars verkar det lira.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det kan ha varit allvarliga problem med ditt tidigare system och de användarkonton som fanns där till den grad att de inte gick att överföra på normalt sätt vid en arkivera/installera.

 

Se till att du har backup och kör vidare. Fungerar det så fungerar det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack Thomas! :)

 

Kom på en sak nu, jag glömde köra kontrollera och reparera hårddisken innan jag gjorde arkivera/installera. Var det dumt, och kan jag eller bör jag göra det nu istället?

 

Kan nämna att jag blev av med runt 16 gig.

 

Sen en lite bonusfråga.

 

Jag har en extern hårddisk, WD 400gig, USB-ansluten som jag delat upp i två partitioner:

min xdisk - som jag har time machine och lite andra saker, itunes bibl. lite filmer mm.

MIN XDISK - FAT 32 för att flytta filer mellan burkar.

 

Förut när jag hade den inkopplad så hade ikonen på skrivbordet för min xdisk en time machine "logga", men den är nu borta, någon idé varför? Nu är den gul som den andra med usb-märket på.

 

Tror det var allt, eller nja, det var allt jag kom ihåg just nu :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Går detta inte att göra om man vill uppdatera till Snow Leopard?

 

Alternativet finns inte!

 

Kan det bero på att man måste ha en Leopard innan man kan köra billighetsskivan med Snow Leopard?

 

I så fall - måste jag göra en spara och installera med min Leopardskiva, och sen uppdatera denna.

 

Eller har jag missat något???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går detta inte att göra om man vill uppdatera till Snow Leopard?

 

Alternativet finns inte!

 

Kan det bero på att man måste ha en Leopard innan man kan köra billighetsskivan med Snow Leopard?

 

I så fall - måste jag göra en spara och installera med min Leopardskiva, och sen uppdatera denna.

 

Eller har jag missat något???

 

Alternativet finns inte, det är rätt, det bara att sätta in skivan och följa anvisningarna på skärmen, du märker ingen större skillnad efteråt, mer än att en del program plötsligt inte fungerar..

 

Kör Reparera Skivbehörigheter omedelbart efter uppdateringen.

Läs gärna tråden om alla fel på Snow Leopard

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=103131

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet finns inte, det är rätt, det bara att sätta in skivan och följa anvisningarna på skärmen, du märker ingen större skillnad efteråt, mer än att en del program plötsligt inte fungerar..

Så det är som en arkivera/installera fast det inte heter det? Alltså inställningar och program finns kvar (så långt det är kompatibelt med det nya systemet antar jag)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??????????????

 

Skall jag inte ha en mapp med mitt gamla system då?

 

Nix, jag tror dig inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag ska fixa Snow Leopard nu när lönen kommer den 25 sep men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.

 

Arkivera/installera verkar ju riktigt bra, för jag vill ju ha kvar all min musik och mitt användarkonto och så vidare.

Min stora fråga är, Hur går det med min Boot Camp-partition... kommer den finnas kvar när jag har uppdaterat eller måste jag göra om den? Då jag hela tiden sitter och jobbar med bägge två vill jag gärna kunna utnyttja HFS+ stödet som finns i Snow Leopard och undrar även om det kommer funka på en gång eller om jag måste göra om min Boot Camp.

 

Tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan en Arkivera/installera är det rekommenderat att kontrollera och reparera hårddisken så att filkatalogen mår bra. något som görs enkelt genom att växla över till Skivverktyg i Verktygsmenyn medan man är inne i OS X-installationen.

 

Efteråt finns den gamla systeminstallationen i en mapp kallad "Previous Systems" som kan slängas om så önskas.

 

Hei hei,

Får jag bara be om ett lite förtydligande, är självgående i mitt dagliga macliv, men inför uppdateringar är jag en novis.

Jag vill inte laborera för mycket med "känsliga" uppgifter pga rädsla för att det skiter sig och datorn går åt skogen.

 

Följde dina råd enligt ovan som slutade med bildresultaten:

post-26106-1253384668_thumb.png

post-26106-1253384652.png

 

Några råd på hur man kommer vidare?

 

Jag passar även på att be om råd för hur jag skall lösa min stora plan.

 

Har införskaffat mig en Timecapsule, på denna hade jag tänkt göra en säkerhetskopia inför vidare uppdatering. Jag har ingen säkerhetskopia i dagsläget. För övrigt, är säkerhetskopia och skivavbild det samma på mac-språk?

 

När kopian är gjord, så är planen att uppdatera till Leopard för att använda Time machine, och efter detta ev. kör Snow

 

Krångligt kanske, men jag ser inga möjligheter att gå vidare utan att göra ovannämnda steg. Och om jag har uppfattat det rätt så behöver jag inte partitionera TC för detta.

 

Mycket tacksam för synpunkter och råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört Reparera Skiva? Eller enbart Kontrollera skiva.

 

Kör Reparera skiva, gärna ett par ggr om det inte blir bra efter en gång. Det gör du från installationsskivans Skivverktyg.

 

Blir det inte bra, krävs bättre verktyg, typ DiskWarrior, men det programmet kostar en slant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde kontrollera skiva först, kommer inte vidare då "Reparera skiva" ej är valbar. (oavsett vilken enhet jag väljer till vänster i skivverktygsfönsteret

 

post-26106-1253460325_thumb.png

 

Hur hittar man installationsskivans Skivverktyg då? Hittar följande på inst. skivan.

 

post-26106-1253460445_thumb.png

 

Shit va' man känner sig som analfabet når man skall göra sånt här....

 

Är det troligt att det felmeddelandet som jag postade senast kommer att påverka uppgradering till Leopard, mao. altså bara köra på utan att reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag har klarat ut det hela. Starta om datorn och tryck C. Därefter reparera. Vi provar......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har något fel på min hd (tror jag). Såhär ser det ut i min 'Macintosh HD':

post-18432-1254162736.png

 

Tänker mig iaf att det inte ska se ut så :P (ganska säker på att det inte alltid sett ut så iaf..)

 

Så min fråga är vad jag ska göra för att reda ut denna 'messen' och om jag kan göra det i samband med att jag kör in Snow Leopard? Är det bara att rensa hd:n/formatera den och köra in Snow Leopard som en nyinstallation så är problemet löst och isf, räcker säkerhetskopian genom TM för att kunna återställa mina filer (bilder/musik/program osv)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får även detta felet när jag ska reparera skivbehörigheterna:

 

post-18432-1254172012.png

 

Är min tanke om att radera och installera om rätt eller vad tror ni? (se ovan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat från installationsskivan, och utifrån den kört Skivverktyget och Reparera skiva? ( inte reparera skivbehörigheter från skivan)

 

Du startar med c-tangent nertryckt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nae, jag har inte gjort det, har lagt min istallationsskiva nånstans (vet inte riktigt var) i en låda på vinden. Dumt men så är det iaf. Är detta något jag kan göra från SnowLeopard-skivan. Eller något som "själv-löses" iom att jag gör en "clean" installation av Snow Leopard (helt ny installation med formatering av hd) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din medföljande installationsskiva bör du vara rädd om, gärna göra en kopia av den, då den är guld värd.

 

Du bör helst använda den skiva som du installerade Systemet med.

 

Det är möjligt, jag kan inte svara på det helt säkert, att du kan använda SnowLeopard och köra Reparera Skiva med.

(Du ska aldrig Reparera Skivbehörigheter från installationsskivor)

 

Alternativt uppdaterar du till SnowLeopard, bara sätt i skivan och följ anvisningarna på skärmen.

Efteråt startar du Skivverktyg (från hårddiskens Verktygsprogram) och kör Reparera Skivbehörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt uppdaterar du till SnowLeopard, bara sätt i skivan och följ anvisningarna på skärmen.

Efteråt startar du Skivverktyg (från hårddiskens Verktygsprogram) och kör Reparera Skivbehörigheter.

 

Ja det jag tänkte var att om jag bara gjorde en helt ny installation av systemet iom att jag kör in SnowLeopard, så skulle jag få en helt ny installation och problemen således vara lösta. Kanske inte fungerar så enkelt men det var min tanke?

 

Detta hade jag tänkt göra ändå då jag inte gjort det sedan datorn var ny (med Leopard) och jag läst att orginal-installationen ofta innehåller saker man inte behöver och som bara tar plats (skrivar-drivrutiner, övriga språk mm)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lite länkar till Apple hur de beskriver Arkivera/Installera på Mac OS 10.4. (Tiger)

Samt hur du installerar om Leopard, inklusive installera/arkivera i stort samma som ovanstående.

 

I SnowLeopard är funktionen Arkivera/installera borttagen som val när du sätter i din installationsskiva.

Men funktionen finns kvar, osynlig, ligger inbyggt i installationsprocessen.

Nu gjorde jag själv testet idag för att se hur det fungera att installera om SnowLeopard på en extern hårddisk, där jag hade en backup, och Mac OS X 10.6.1 av SnowLeoparden.

 

Satte in skivan som vanligt, när DVD-skivan lagt sig på skrivbordet valde jag Installera Mac OS X.

post-113-1258908586_thumb.jpg

 

 

Sedan var det bara att följa vad som hände på skärmen, välja den hårddisk jag önkade installera på, klicka på fortsätt

post-113-1258908598.jpg

 

Man får alternativet anpassa, där kan man klicka om man vill välja bort alla språk förutom svenska&engelska.

Samt ta bort X11 om man så vill. Därefter fortsätta, inga frågor om man vill behålla inställningar osv, bara till att köra på, installation tar knapp timma, och jag fick Mac OS 10.6.0 på min externa disk, alla program, bakgrundsbild osv är kvar.

Inte heller någon Previous System invid den nya Systemmappen, allt är sig likt m.a.o .

 

Sedan är det bara att gå till Apples nerladdningssida och hämta post-113-1258908981_thumb.jpg och uppgradera till 10.6.2.

 

Så otroligt enkelt alltså.

 

Det hade gått snabbare om jag installerat SnowLeopard från min USB-sticka där jag har en säkerhetskopia av DVD-skivan, alternativt haft den på en partition på en hårddisk.

 

Om ni tittar på bild 2, så finns valet Verktygsprogram, där kan ni använda Skivverktyg om ni helt önska radera er hårddisk och installera om från grunden.

Något som inte alltid är nödvändigt, en Arkivera/Installera räcker gott om man önska lösa ett problem relativt snabbt och slippa tidsödande felsökning av ett trilskande System..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, kan inte svara.

Gissar bara på att det är en mer komplett uppdatering, involverar även 10.6.1

Det sägs vara bättre att välja en combo

 

hittade detta:

http://www.thexlab.com/faqs/macosxupdates.html

 

Om engelskan är besvärlig så lägger jag in en översatt version här.. :borstatanderna:

 

post-113-1258911067.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har lite frågor som jag inte funnit svar på i denna tråd (kanske letade dåligt).

Tänkte göra en Installera och Arkivera på en MBP som jag köpte ny med Tiger. Leopard skivan kom med (detta var i November 2007) så jag fick uppgradera till Leopard själv.

 

1. Om jag skall köra installera/arkivera, ska jag använda de bruna skivorna först och göra som beskrivet i början av tråden?? Och sedan direkt efter installation uppgradera till Leopard? Dvs. köra Installera/Arkivera med "brun 1" skivan, slutföra och när Tiger startar välja att INTE uppgradera Tiger? Istället köra in Leopard skivan och uppgradera när Leopard är inkört???

(Hoppas ni fattar vad jag menar, innan man gjort det själv så fattar jag det som att man installerar Tiger först eftersom det är vad som ligger på Arkivera/Installera skivorna, dvs. de bruna :) ).

 

Eller kan jag göra installera/arkivera från den fristående Leopard skivan?

 

Jag hoppas nån vill svara på denna puckofråga *smile*

 

2. Eftersom leopard följde med och inte var installerat från början, kan Leopard skivan användas på andra Macar än min?? Någon som vet.

 

Stort tack på förhand!!

/En tossig bonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...