Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS X, göra en Arkivera/Installera?


Sinneskog

Rekommendera Poster

Gäst Lurifax

Ominstallation

 

 

Jag läste igenom dessa inlägg. Stoppade i min SL skiva och lät installera rakt upp och ner, med tanke på allt strul jag haft med en del saker den sista tiden. (Utan att hålla C tangenten nedtryckt) När allt var klart skulle jag radera den gamla SL installationen men hittade ingen mapp med namnet Previous System. Det är väl utrymmesmässigt onödigt med två installationer på HD. Jag misstänker att den sista installationen inte lyckades, fast jag tror det, därför hittar jag ingen mapp med "Previous System" Eller. Det tog i alla fall 50-60 minuter.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar

Med 10.6 försvann "Radera&installera"-alternativet. För att formatera hårddisken växlar du istället över till Skivverktyg via Verktygsmenyn och där kan du formatera hårddisken.

Tack för snabbt och bra svar!

 

Gör jag detta i "skivläget" (startat upp med C)? När formateringen är klar så går den direkt över till installationen av OS:et?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallation

 

 

Jag läste igenom dessa inlägg. Stoppade i min SL skiva och lät installera rakt upp och ner, med tanke på allt strul jag haft med en del saker den sista tiden. (Utan att hålla C tangenten nedtryckt) När allt var klart skulle jag radera den gamla SL installationen men hittade ingen mapp med namnet Previous System. Det är väl utrymmesmässigt onödigt med två installationer på HD. Jag misstänker att den sista installationen inte lyckades, fast jag tror det, därför hittar jag ingen mapp med "Previous System" Eller. Det tog i alla fall 50-60 minuter.

 

:)

 

Ditt system är ominstallerat, bara din användare, program och filer som inte är rörda. Förfarandet med att spara get gamla systemet i en mapp försvann med OS X 10.6 så du har ingen gammal kopia av systemet sparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

mattem, tack för värdefull information.

En annan sak lärde jag mig, nämligen den att nya buggiga Safari 5 som kommit med konstiga meddelanden hela tiden, har bytts tillbaks till Safari 4.0.3 utan konstiga meddelanden. Den får vara kvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har en Mac mini med OS 10.6.4 som jag tänker sälja. Då vill jag först rensa den så där bara finns grundinstallation utan några av mina program, inställningar eller lösenord. Hur gör jag det enklast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mac mini med OS 10.6.4 som jag tänker sälja. Då vill jag först rensa den så där bara finns grundinstallation utan några av mina program, inställningar eller lösenord. Hur gör jag det enklast?

 

 

Väljer Radera och skriver över den en med nollor (en gång) tar tid, eller så väljer du fliken Partitionera och där väljer du Mac OS Extended(journalförd) samt alternativknappen och där väljer du GUID.partitionstabell.. går snabbare att göra.

 

Sedan installerar du om Mac OS X med installationskivan, när installationen är klar matar du ut skivan och stänger av datorn.

 

Nästa ägare som startar datorn får fylla i alla användaruppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du skaffa en ny, är det SnowLeopard du behöver kostar den endast 319:- hos Applestore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Om man ska ominstallera snow leopard på en disk, kommer den då att spara alla användares filer och program eftersom att man inte får välja arkivera längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har funderingar kring detta ämne.

Ni som svarar jämt och ständigt måste ju bli oerhört less på att det dyker upp frågor om detta titt som tätt, men jag har skummat igenom denna tråd och känner mig inte helt haj på de olika metoderna.

 

Vad ska jag göra?

Min Macbook har inte rensats eller installerats om på snart fyra år, det enda jag gjort är att uppgradera till OS X Leopard när det kom.

Jag har redan gjort backup på alla filmer, bilder, dokument och musik som jag vill spara.

Alla program tänker jag installera på nytt när allt är rensat och installerat igen.

Jag har inte modifierat några systeminställningar som jag vill spara, så jag antar att jag bara vill rensa ur datorn helt och hållet och sedan installera allt nytt och och fräscht, ungefär som datorn var när jag fick den levererad för fyra år sedan.

 

Så hur ska jag göra?

Arkivera/installera (?) finns väl inte kvar som alternativ, tycker jag mig ha läst här?

 

Förklara för mig som om jag vore två år, för jag är inte särskilt kunnig på sånt här.

 

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Med tanke på att din dator är fyra år så är det första jag skulle oroa mig för är "hur länge håller min hårddisk"?

 

 

Om du trots min farhåga ändå väljer att installera om skulle jag blåst ren hela hårddisken, och installerat om Mac OS X .

Har du skivan SnowLeopard så är det bara att installera den direkt. Kostar 319:- att köpa.

 

Väljer du att ha kvar Leopard så tar du den skivan. Backup på allt hade du gjort.

 

Starta upp från Leopardskivan, håll ner c-tangenten vid start.

 

Välj språk, gå upp i menyn och välj Skivverktyg och Radera, skriv över hårddisken en gång med nollor.

Tar en stund.

 

När det är gjort väljer du fliken Partitionera och väljer Mac OS Extended Journaförd.

klicka på Alternativ och välj GUID..

 

klicka på utför. Nu är hårddisken klar för att installera Mac OS X..

 

När installationen är klar får du frågan om du vill ansluta til annan dator och hämta data därifrån. Koppla då in din externa disk och följ anvisningarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det finns risk att min hårddisk kraschar om jag väljer att installera om allt?

Om den risken är stor så vill jag absolut inte installera om allt.

Jag ville göra detta för jag trodde att hårddisken snarare skulle må bättre av det, men nu blev jag minst sagt tveksam.

Datorn fungerar bra tycker jag, utöver att den stänger av sig själv om jag kör utan strömsladd och kollar på film. Vet inte om det beror på trött batteri eller något systemfel.

 

Hemskt mycket tack för snabbt och väldigt tydligt svar, iallafall!

Om jag nu väljer att rensa hela datorn så vet jag precis hur jag ska göra.

 

...vad skulle du ha gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Inte riktigt så, att den skulle gå sönder om du installerar från grunden. Den kan gå sönder "bara så där" Hårddiskar är förslitningsvara, och på bärbara datorer är de mer utsatta. Nu vet jag inte hur väl använd din dator är. Hårddiskar är billiga idag, och du kan få en betydligt större dessutom.

 

Visst kan du sätta in Leopardskivan och bara köra en arkivera/installera, och få ett nytt fräscht system. tar en halvtimma..

 

Byta disk själv är inte svårt om det är denna MacBook du har

 

http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Core_Duo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är jag med.

Och det stämmer att det är en sån Macbook jag har, men får se om jag byter ut hårddisken i närmsta framtiden. Eftersom det är billigt och verkade relativt enkelt med den där guiden så kan det ju kanske vara värt. Vi får se! :)

 

Jag rensade iallafall hela datorn och skrev över hårddisken med nollor. Har nu installerat allt igen och det fungerar fin-fint! Och vilken skillnad i uppstartstid! Har inte ens ansett att den varit speciellt långsam på att starta upp sig, men nu märkte jag att den tydligen har varit det då :)

 

Tack för hjälpen, Pocahontas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Bra, kul att det fungerade. :yeahbaby:

Det vktigaste är att du är noga med backup, så är du garderad om olyckan är framme och hårddisken inte vill vara med längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Min iMac 2010 levererades utan installationsskiva. Allt var kirrat och klart vid första starten.

 

Nu ska jag formatera om den men har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Jag vill "Installera om Mac OS X". Därför skriver jag i denna tråden. Ber på förhand om ursäkt om jag e fel ute.

 

Jag har kollat runt i 5 timmar efter vettiga svar men alla sätt jag prövat har varit fel. E väl inne på min tionde eller elfte omstart nu.

 

Nu frågar jag lite frustrerat om någon av er har en aning hur man kan formatera om en iMac från 2010 som har Snow Leopard 10.6.8.

 

Hoppas på svar.

 

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac 2010 levererades utan installationsskiva. Allt var kirrat och klart vid första starten.

 

Nu ska jag formatera om den men har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Jag vill "Installera om Mac OS X". Därför skriver jag i denna tråden. Ber på förhand om ursäkt om jag e fel ute.

 

Jag har kollat runt i 5 timmar efter vettiga svar men alla sätt jag prövat har varit fel. E väl inne på min tionde eller elfte omstart nu.

 

Nu frågar jag lite frustrerat om någon av er har en aning hur man kan formatera om en iMac från 2010 som har Snow Leopard 10.6.8.

 

Hoppas på svar.

 

 

Tack

 

Vänd dig till ditt inköpsställe. Alla Macar innan de som nu installeras med Lion levererades med installationsskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tänkte ominstallera min Imac med Snow Leopard och köra en arkivera/installera, men lyckas naturligtvis inte hitta min skiva. Dock hittar jag pinnen som följde med min Air (Snow Leopard på den också). Funkar det problemfritt äevn på Imacen? Eller är det så att jag kanske rentutav ska kosta på mig att uppdatera till Lion för enkelhetens skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ominstallera min Imac med Snow Leopard och köra en arkivera/installera, men lyckas naturligtvis inte hitta min skiva. Dock hittar jag pinnen som följde med min Air (Snow Leopard på den också). Funkar det problemfritt äevn på Imacen? Eller är det så att jag kanske rentutav ska kosta på mig att uppdatera till Lion för enkelhetens skull?

 

Det är inte alls säkert att stickan till din Air fungerar till iMacen. Air-stickan är med största sannorlikhet modellanpassad för just Air-datorn. Men du kan absolut prova.

Lion kostar ju bara 229Kr och det finns guider hur du gör din egen installationsskiva eller installationsusbsticka av den nerladdade Lion-installationsfilen ifall du vill blåsa hela hårddisken istället för att uppgradera.

http://www.tuaw.com/2011/08/11/build-your-own-lion-install-usb-thumb-drive-for-cheap/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det är inte alls säkert att stickan till din Air fungerar till iMacen. Air-stickan är med största sannorlikhet modellanpassad för just Air-datorn. Men du kan absolut prova.

Lion kostar ju bara 229Kr och det finns guider hur du gör din egen installationsskiva eller installationsusbsticka av den nerladdade Lion-installationsfilen ifall du vill blåsa hela hårddisken istället för att uppgradera.

http://www.tuaw.com/...rive-for-cheap/

 

Stickan funkade inte så jag drog hem Lion via App Store och uppdaterade. Men om jag förstått saken rätt så följer ev problem med om man bara kör en uppgradering. Något alternativ för arkivera/installera fick jag aldrig. Samma sak nu när jag skapat ett bootable usb-minne med Lion (enl instruktionerna i länken). Alternativen som dyker upp när jag startar datorn med alt nedtryckt är Restore from Time Machine Backup, Reinstall Mac OS X (borde inte arkivera-alternativet dyka upp här?), Get online help och Disk Utility.

 

Är det jag som gör fel någonstans eller finns inte alternativet arkivera/installera i Lion nedladdat från App Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkivera och installera försvann med lanseringen av OS X 10.6 och den utförs som standard men man får inte längre en mapp med kopian av den gamla systemmappen längre.

 

Det är ingen skillnad mot förr, din systemmapp ersätts men din användarmapp lämnas orörd och det är också där de flesta problem härstammar eftersom det är där det mesta lagras som installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada!

 

Ska försöka ställa min fråga så enkelt som möjligt så jag inte rör ihop det för er. Jag har en iMac från 2009

Den kom med SL Sedan när Lion släptes köpte jag givetvis det.

 

Nu vill jag göra en helt ny installation. Har fixat en USB sticka med installations filerna, när valen

kommer efter om start Väljer jag USB symbolen sedan får jag fem val, där väljer jag att installera en ren

kopia av Lion.

 

Nu börjar problemet, jag väljer Macintosh HD efter det finns det en knapp om jag inte tar helt fel med

ett "?" som skall göra så man kan anpassa installationen, Den kan inte jag trycka på, så när jag vill göra

installationen så tar det ca:60 min men efter det har jag kvar allt gammalt ända skillnaden är att det

finns en massa programuppdateringar tillgängliga.

 

Vad har jag gjort för fel som inte kan anpassa installationen??

 

Min Dyslexi gör att jag skriver väldigt illa hoppas ni förstår min fråga.

 

För övrigt vill jag bara säga tack till alla eld själar som svarar på allas frågor utan massa spydigheter och

med tydliga instruktioner, det är något som är väldigt ovanligt på forum har jag märkt, Ni vet vilka ni är

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill börja om helt från början så måste du välja att radera skivan (hårddisken) med skivverktyg.

 

Ett bra tips är att du använder den inbyggda hjälpen i OS X, tryck på skrivbordet så det står Finder i menylisten, välj menyn Hjälp och sök på t ex installera så bör du få upp tydliga instruktioner för hur du ska göra.

post-34005-020803100 1334214939_thumb.jpg

 

 

Här har Apple supportsida för Lion som kanske kan vara till hjälp?

http://www.apple.com...nstallrecovery/

 

Kika i avsnittet längst ner.

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkivera och installera försvann med lanseringen av OS X 10.6 och den utförs som standard men man får inte längre en mapp med kopian av den gamla systemmappen längre.

 

Det är ingen skillnad mot förr, din systemmapp ersätts men din användarmapp lämnas orörd och det är också där de flesta problem härstammar eftersom det är där det mesta lagras som installeras.

 

Ok, då är jag med. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...