Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS X, göra en Arkivera/Installera?


Sinneskog

Rekommendera Poster

Jägermeister

Tack för informationen! Jag har just kört en Arkivera/installera och mina problem är lösta. Så när som på oduglig batteritid (50% av kapaciteten kvar). Själva installationen tog ca 1 timme, inklusive den sega kontrollen av installationsskivan. Hoppa man över den, vilka man kan göra, sparar man kanske 20 minuter.

 

När jag väl var igång igen väntade dock 2 GB av uppdateringar via "Programuppdatering", åtminstone påstod programmet det. När jag skulle köra den så stod det "För lite utrymme, uppdateringarna kväver 2 GB", ungefär så. Men jag tog bort mappen "Previous System" och körde vidare. Den uppdateringen tog sin tid. Nu är datorn dock fit for fight och jag har omkring 20 GB ledigt utrymme. Att jämföra med de 10 GB jag hade innan processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Jägermeister

Jag var visst lite för snabb med att "ropa hej" där. Nu försöker jag installera Safari 4 Buddy och får följande felmeddelande. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag tänkte prova att köra en reparation av skivan.

post-25280-1237125958.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att fortsätta köra Programuppdateringen, då vissa program kräver högre systemversion, som tillåter ny uppdatering av systemet, som kräver ny QuickTime, som kräver nyare XyZ, som förutsätter senaste AbC, som får nyaste XyZ att installeras osv osv. Kör uppdaterinen (med omstarter emellan) tills det inte längre finns något mer som kan uppdateras (om det nu var det som spökade för dej).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Testa att fortsätta köra Programuppdateringen, då vissa program kräver högre systemversion, som tillåter ny uppdatering av systemet, som kräver ny QuickTime, som kräver nyare XyZ, som förutsätter senaste AbC, som får nyaste XyZ att installeras osv osv. Kör uppdaterinen (med omstarter emellan) tills det inte längre finns något mer som kan uppdateras (om det nu var det som spökade för dej).

Mycket riktigt hade jag ett flertal uppdateringar att hämta (7), totalt över 200 MB. Uppdateringarna löste problemet! Tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt hade jag ett flertal uppdateringar att hämta (7), totalt över 200 MB. Uppdateringarna löste problemet! Tack för tipset! :)

 

Det slipper en massa trixande om du hämtar senaste Combo Update nästa gång och kompletterar därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Det slipper en massa trixande om du hämtar senaste Combo Update nästa gång och kompletterar därifrån.

Jag tror den låg i Programuppdatering automatiskt. Det fanns ett fält som hette "Mac OS X kombinationsuppdatering" och var på över 600 MB minns jag i alla fall. Det borde ju vara samma grej, inte sant? Men tack för tipset hur som helst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Väcker tråden igen för jag har stött på ett litet problem. Frågan är : Måste jag ha exact samma

skiva som kom med min dator för att Arkivera/Installera skall fungera? Jag har 2 skivor och

min fru 1 och jag tror jag andvände min till hennes dator. Det blev lite felmeddelanden då så nu

udrar jag om jag måste upp på vinden för att hitta just hennes skiva?

 

Hoppas ni förstår frågan

z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan inte ta en och samma skiva och använda på olika sorters Macar utan måste ha den OS X-skiva som följde med datorn, eller en nyare köpversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ta en och samma skiva och använda på olika sorters Macar utan måste ha den OS X-skiva som följde med datorn, eller en nyare köpversion.

 

Tack Thomas, men jag behöver ett förtydligande: Min skiva för min MacBook Air funkar alltså inte

på frugans 15 månader gamla "Vita" macbook - Det såg jag. Menar du att jag måste hitta den skivan

som jag köpte till henne (jag installerade leopard på den förra julen)? Det är en separat köp skiva

som inte följde med hennes dator men som jag sedermera har installerat 1 gång på den... :chockadskeptisk::bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ Det är en separat köp skiva som inte följde med hennes dator men som jag sedermera har installerat 1 gång på den... :chockadskeptisk::bultandehjarta:

 

Sådana separat köpta skivor kallas Retail Version(er) och är inte bundna eller låsta till någon särskild maskinmodell. Den bör funka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana separat köpta skivor kallas Retail Version(er) och är inte bundna eller låsta till någon särskild maskinmodell. Den bör funka :)

 

Tack Climacx... då gällere att hitta den bara (host host) Upp på vinden igen med sig nu! :propellerbaver::irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sånt på vinden? Är det en form av ’säker förvaring’, så långt från datorn som möjligt, så att chansen är större att skivan inte följer med Macen vid ev inbrott och stöld? Andra lär ha dem infrysta i köttfärspaket i frysen :).

 

Jag kommer nu på stört och hjälper dej att leta (host host). Vet var du bor :totaltgalen: (skojar bara, ingen fara).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag ett litet problem. Jag skulle rensa min globe med Panther på och göra en nyinstallation av det samma. Min pappa ska få låna globen och då vill jag göra den "ren".

Men min globe är i två partitioner. Har det nån betydelse?

Jag ska bara ha en enda till pappa.

När jag stoppar in skivan och kommer till välj skiva att installera på kan jag inte trycka på "alternativ" och välja radera/installera :(

Hur gör jag? Jag vet att jag gjorde det smärtfritt på Emmys globe.

 

Vore jätte tacksam för snart svar. Pappa poccar på :D det är hans första dator i livet och han älskar min globe :lol:

 

En sak till bara. Min brännare i globen är trasig och jag har en extern brännare som den har accepterat till fullo. Har det nån betydelse för formateringen och nyinstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst. Det gick inte att ta bort den ena partitionen. Vad jag förstått kan Globen bara klara av 120GB hårddisk och det sitter en 160GB i den och måste då tydligen vara i två partitioner. En på 60GB och en på 100GB.

Men jag lade systemet på den större så att pappsen får plats för sina bilder i iPhoto. Jag hade inte det själv och det var inte bra.

Men nu är iaf allt okej och alla installationer förlöpte perfekt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson

Jag installerade Leopard för någon dag sedan på min macbook, och gjorde arkiv/installera.

Sen sparade jag ner filen från previous systems på ett usb-minne.

 

Nu har jag märkt att mitt batteri orkar knappt hälften av sin forna tid, fläktarna går för fullt och det badbollar lite här och var.

 

Går det att genom previous systems få tillbaka Tiger (behöver jag original installations skivan)? kommer de dokument och mail som jag arbetat med finnas kvar om jag tar in Tiger igen?

 

Tack,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade Leopard för någon dag sedan på min macbook, och gjorde arkiv/installera.

Sen sparade jag ner filen från previous systems på ett usb-minne.

 

Nu har jag märkt att mitt batteri orkar knappt hälften av sin forna tid, fläktarna går för fullt och det badbollar lite här och var.

 

Går det att genom previous systems få tillbaka Tiger (behöver jag original installations skivan)? kommer de dokument och mail som jag arbetat med finnas kvar om jag tar in Tiger igen?

 

Tack,

 

Nej du kan inte använda previous system till återställa.

Hade du tagit en klonad backup innan hade du kunnat använda den.

 

Du får installera om Tiger igen, med Arkiv/install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag körde installera/arkivera på min iMac men blev tvingad att skapa en ny användare.

Nu sitter jag med en helt tom användare och all min gamla information i mappen med tidsangivelse för när installationen skedde.

Kan jag på något sätt återskapa min gamla användare så att alla program, inställningar o.s.v. blir som innan?

 

Tack

 

Monsun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde installera/arkivera på min iMac men blev tvingad att skapa en ny användare.

Nu sitter jag med en helt tom användare och all min gamla information i mappen med tidsangivelse för när installationen skedde.

Kan jag på något sätt återskapa min gamla användare så att alla program, inställningar o.s.v. blir som innan?

 

Tack

 

Monsun

Och du valde att behålla användarkonton vid installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du valde att behålla användarkonton vid installationen?

 

Ja, efter ett installationsförsök fick jag ett felmedelande där den sa att installationen skulle göras om med ett nytt konto.

All information verkar finnas kvar men man vill ju gärna slippa göra om allt från början...

 

monsun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en fråga angående installation:

I september kommer jag att köpa Snow Leopard och vill då starta om på ny krita genom att radera hårddisken helt och hållet, alltså varken "uppdatera" eller "arkivera/installera", tycker det känns bäst så nämligen. Men jag vill gärna ha med mig mina kontakter i adressboken , mitt itunesbibliotek (inklusive betyg, antal spelningar, bildmaterial, m.m), iPhoto-biblioteket (betyg, namn, ansikten, m.m.) samt kalendern. Hur kan jag få detta att flyttas över till mitt nya operativsystem utan att behöva "uppdatera" eller "arkivera/installera" mitt nuvarande system?

Jag kommer äga en iPhone vid det tillfället, kan jag använda den till något av detta för att flytta över? Den kommer ju ha både mina bilder, kontakter, kalendern... dock inte all min musik... men det har min iPod.

Någon som har ett förslag?

 

MVH Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en extern hårddisk och ta en klon med hjälp av SuperDuper, så har du allt bevarat, sedan kan du radera din interna disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter jobbigt... men jag får kika på det. Men borde det inte fungera att fylla iPoden med alla musik, radera hårddisken och sedan koppla in den. Kommer det då inte upp en ruta som frågar om man vill synka datorn med iPoden? Det borde ju gå att välja så att iPoden lägger in allt på datorn och inte tvärt om... Å andra sidan tvingas jag då stå ut med att iTunes har hand om mina filer vilket jag ogillar. Men man får väl kompromissa.

 

Tack för svaret

MVH Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup är väl inte jobbigt, tar du inte backup regelbundet på din dator?

SuperDuper eller Timemachine är lätta hjälpmedel för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har backup (jag är inte dum i huvudet), men detta gör jag manuellt, alltså ej med hjälp av något automatiskt program. Eller jag hade snarare allt uppbackat på min HDD innan jag fick min dator, och jag "skapar" inga nya filer på min dator just för tillfället så det finns ingen anledning att backa upp. Jag vill inte låsa min HDD till macen, med t.ex Time Machine, för jag tvingas tyvärr använda PC med. Men man kanske skall köpa en HDD till för bara Time-machine... får kika på priser... Kan man föresten välja vad som skall backas upp och inte? Vill t.ex. inte backa upp filmer som tar sån stor plats.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...