Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Officiell tråd för Macworld Expo 2009


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jobbigt att det inte blev nya iMacar :( menmen så är livet...

 

Någon som vet när och var nästa Apple-event är??

 

Det här var väl sista som jag fattat det. I fortsättningen kommer de presentera grejjer när de har ngt att presentera istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar

Jösses... En ny 17" MBP med 2.93 GHz, 8 GB RAM och 256GB SSD går loss på blygsamma 47,575 :-

Lätta på lädret mina vänner :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ändrar ju uppenbarligen strategi då de lägger av med dessa expon (som de ser ut idag iaf) eftersom det är alldeles uppenbart att förväntningarna eskalerat till orimliga nivåer i takt med att Apple levererat bättre och bättre produkter.

Du själv med din inställning är ju ett levande och konkret bevis på att det inte skulle hålla i längden att fortsätta på detta sätt.

 

Det handlar inte bara om att tillgodose sina kunder utan om att tillgodose ägarna och investerarna också. Apple är ett publikt noterat bolag som utger sig för att vara mer innovativa än konkurrenterna. Tycker du att tre uppdateringar - rätt väntade sådana är innovativt?

 

Det tycker inte marknaden i alla fall för just nu sjunker aktien snabbt.

 

Apple har inte bara misslyckats med att visa upp något som kunderna förväntar sig - något hyggligt nytt. De har också misslyckats med att visa upp något som marknaden tror att de kommer att tjäna pengar på så sluta slå alla i huvudet nu som är besvikna.

 

Marknaden, kunderna och användarna hade förväntat sig mer än en ny bärbar dator för i runda slängar 25 000 kronor i svenska pengar och uppdateringar av mjukvara.

 

DRM-fri musik på/iTunes är naturligtvis välkommet men uppenbarligen räcker det inte eftersom en ny prismodell också skickades med den nyheten.

 

Apple har själva odlat myten om att alltid komma med något nytt, något revolutionerande och de har välvilligt slickat i sig all gratisreklam som deras produkter gett upphov till. Med ett så tunnt budskap som ikväll är det faktiskt inte konstigt att folk (jag själv inräknad) är besvikna.

 

Därmed inte sagt att det inte är rätt att kliva av andra event eller att det på sikt är klokt att försöka styra sina egna lanseringar men det är inte rätt att argumentera för att användarnas, kundernas och marknadens besvikelse är ett bevis på att Apple har gjort rätt och det är inte rätt att slå ned på det faktum att folk är besvikna.

 

Nu tror jag fortfarande att det kommer en uppdaterad iMac och en Mac Mini men senare - på ett eget event. Kanske redan i februari. Vad har jag för "bevis" för det?

 

Inga - alls. Jag spekulerar. Om det är tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förväntningarna byggs onekligen upp inför dessa event. Vilket antiklimax!!!!

Imovie 09 yepp det har man ju verkligen sett fram emot :)

Nåja snart kommer nya Mac Pro. Det ser jag fram emot!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du börjar med att uppmana till ett slut på alla spekulationer och därefter avlägger din egen spekulation :fane:

 

I övrigt instämmer jag helt i din tankegång om varför, men ställer mig frågande till var våra synpunkter motsäger varandra?

Det finns naturligtvis flera skäl till att att Apple gör som de gör. Jag påstår mig inte veta alla.

 

sluta ha rätt! Nu blir jag irriterad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RicardHulteke

Hej!

Var kan jag titta på det hela? Tidigare har man kunnat se/ladda ner hela eventet. Har du/ni någon länk?

 

Mvh

herr Rockie :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var kan jag titta på det hela? Tidigare har man kunnat se/ladda ner hela eventet. Har du/ni någon länk?

 

Mvh

herr Rockie :rolleyes:

 

http://www.apple.com/quicktime/guide/appleevents/

Har inte lagts upp än, men vi väntar fortfarande...

Imorgon kommer det även upp i iTunes som en podcast man kan ladda ner

 

P.S. du ville skriva "Rookie" inte Rockie...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inte sagt att det inte är rätt att kliva av andra event eller att det på sikt är klokt att försöka styra sina egna lanseringar men det är inte rätt att argumentera för att användarnas, kundernas och marknadens besvikelse är ett bevis på att Apple har gjort rätt och det är inte rätt att slå ned på det faktum att folk är besvikna.

 

Kruxet är inte var och när och hur man lanserar och presenterar utan innehållet. Jag har inget emot ett internationellt expo eller ett tält i Cupertino men det måste vara mer substans. Jobs har lovat en höjd takt på produkter tidigare snarare än att dra ner på farten så lite får de skylla sig själv att en viss sordin lägger sig över det avslutade expot.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iLife och iWork - använder inte iLife speciellt mkt och använder inte iWork alls.

MacBook Pro 17" - vore ju konstigt om den inte hade kommit? 25000kr

iTunes - lite nyheter... helt ok, men inget jag har användning för

 

Ja, man kan ju inte vara annat än EXTREMT besviken. Jag hade hoppats på en ny iMac då jag hade tänkt köpa en snart, sen hade jag gärna hoppats på ny mjukvara till iPhonen (copy&paste, mms och andra nödvändiga saker). Jag hade också velat se Snow Leopard och Mac Mini, men inget kom. Jag trodde aldrig på iPhone Nano (inte än iaf) eller iMac 28", men jag tycker hela eventet var PINSAMT, inte en enda stor nyhet?! Att dom inte håller vad dom lovar (besked om Mac Mini bland annat) gör mig ännu mer besviken.

 

RIKTIGT dåligt apple... :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RicardHulteke
http://www.apple.com/quicktime/guide/appleevents/

Har inte lagts upp än, men vi väntar fortfarande...

Imorgon kommer det även upp i iTunes som en podcast man kan ladda ner

 

P.S. du ville skriva "Rookie" inte Rockie...

 

:borstatanderna: Precis. Det var det jag ville skriva. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är nya tar detta lite på för stort allvar ivrigt påhejjade av tidningen MacWorld. Se det som lite skojj att gissa produkter eftersom Apple är så förtegen! Bli inte så besviken om inte iSpaceRocket med USB 3 lanserades! Men eventet var tunnare än vanligt men inte så tunt som den uppskruvade stämningen missvisar! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har själva odlat myten om att alltid komma med något nytt, något revolutionerande och de har välvilligt slickat i sig all gratisreklam som deras produkter gett upphov till. Med ett så tunnt budskap som ikväll är det faktiskt inte konstigt att folk (jag själv inräknad) är besvikna.

 

Därmed inte sagt att det inte är rätt att kliva av andra event eller att det på sikt är klokt att försöka styra sina egna lanseringar men det är inte rätt att argumentera för att användarnas, kundernas och marknadens besvikelse är ett bevis på att Apple har gjort rätt och det är inte rätt att slå ned på det faktum att folk är besvikna.

 

Klart att ett företag (både Apple och andra) gärna får så mycket gratisreklam de kan få. Men det är ändå, käre Northwiz, vi användare som står för det största (själv)bedrägeriet.

 

Apple har väl inte sagt varken bu eller bä inför den här expon? Det enda som kom var ett pressmeddelande som sade att 1) Steve Jobs inte skulle komma och 2) de inte skulle vara med på fler mässor. Allt annat har användarna och pressen kokat ihop.

 

Vad skulle Apple göra, eftersom endast de visste att de inte hade mer än så här? Skickat ut ett pressmeddelande och sagt att "ni behöver inte komma, för vi har inte så mycket nytt att visa upp"?

 

Apple kan inte släppa en ny, revolutionerande produkt varje gång det är Macworld. Det är bland annat därför de tagit de impopulära, men fullt förståeliga, beslutet att inte vara med på fler mässor. Underbart bra. Då slipper vi alla dessa långdragna förhandsspekulationer.

 

Jag tror jag har läst nitton gånger de senaste månaderna att "det kommer en uppdaterad Mac Mini på Macworld", "köp ingen Mac Mini nu - vänta till januari" etc. Inget som Apple har sagt. Visserligen skulle det sitta bra med en uppdaterad Mini, men fortfarande inget som Apple knystat det minsta om.

 

Och så kommer Macworld och... ingen Mini. Slutsats: Apple har svikit sina användare. Eller inte. Det är bara vi som har lurat oss själva.

 

Det kommer en Mini. Eller inte. Och när den kommer så gör den det när Apple själva väljer det - inte när "alla" anser att det är "rätt tillfälle" att släppa den.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie 09 tror jag kan vara riktigt fint.

Kanske får mig att börja videoredigera igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Klart att ett företag (både Apple och andra) gärna får så mycket gratisreklam de kan få. Men det är ändå, käre Northwiz, vi användare som står för det största (själv)bedrägeriet.

 

Apple har väl inte sagt varken bu eller bä inför den här expon? Det enda som kom var ett pressmeddelande som sade att 1) Steve Jobs inte skulle komma och 2) de inte skulle vara med på fler mässor. Allt annat har användarna och pressen kokat ihop.

 

Vad skulle Apple göra, eftersom endast de visste att de inte hade mer än så här? Skickat ut ett pressmeddelande och sagt att "ni behöver inte komma, för vi har inte så mycket nytt att visa upp"?

 

Apple kan inte släppa en ny, revolutionerande produkt varje gång det är Macworld. Det är bland annat därför de tagit de impopulära, men fullt förståeliga, beslutet att inte vara med på fler mässor. Underbart bra. Då slipper vi alla dessa långdragna förhandsspekulationer.

 

Jag tror jag har läst nitton gånger de senaste månaderna att "det kommer en uppdaterad Mac Mini på Macworld", "köp ingen Mac Mini nu - vänta till januari" etc. Inget som Apple har sagt. Visserligen skulle det sitta bra med en uppdaterad Mini, men fortfarande inget som Apple knystat det minsta om.

 

Och så kommer Macworld och... ingen Mini. Slutsats: Apple har svikit sina användare. Eller inte. Det är bara vi som har lurat oss själva.

 

Det kommer en Mini. Eller inte. Och när den kommer så gör den det när Apple själva väljer det - inte när "alla" anser att det är "rätt tillfälle" att släppa den.

 

 

/ Kiwi

 

 

Bra sagt=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har väl gjort sitt bästa för att tona ner förväntningarna inför detta expo. Förmodligen upptäckte de för sent att de inte skulle hinna få klart fler produkter, för sent för att kunna hoppa av mässan.

 

Alltså tror jag inte det dröjer alltför länge innan vi får se nya spännande produkter! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man börjar ju undra vad de som jobbar på apple gör om dagarna... Sitter och fikar hela dagarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså tror jag inte det dröjer alltför länge innan vi får se nya spännande produkter! :crossfingers:

 

Det är ju det som Apple lever av.... ingen svår gissning.... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det någon video på det hela spektaklet?

 

Och jag har inte haft tid att läsa någonting men det hände ingenting med den vanliga macbooken va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trött på att man alltid ska tycka skivbolagen är giriga. Ingen som förstår att det är ett företag bakom varje artist? De ska också leva på något. Sluta tramsa och visa uppskattning mot artister och betala för sig. Tycker dock att man ändå får mer för pengarna genom att köpa en CD för 129kr alternativt 2st för 59kr osv som CDON har för ett par år gamla skivor. Då får man en hårdvara och konvolut med och kan själv bestämma kvalitet och format på kodningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är nya tar detta lite på för stort allvar ivrigt påhejjade av tidningen MacWorld. Se det som lite skojj att gissa produkter eftersom Apple är så förtegen! Bli inte så besviken om inte iSpaceRocket med USB 3 lanserades! Men eventet var tunnare än vanligt men inte så tunt som den uppskruvade stämningen missvisar! :ThumbsUp:

 

Jag håller inte med dig, jag tycker dom borde leverera mer. Att dom döljer saker utan att ge info tycker jag också är tråkigt. Jag tycker inte att apple lyssnat på sina konsumenter tillräckligt bra senaste tiden, varför dröjer dom med mms, copy&paste, kunna skicka filer med bluetooth och andre grejor till iPhonen då de enkelt kan fixa detta? Varför gör dom inget med Mac Mini?

 

Men men det kanske kommer inom en snar framtid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak som jag gillar är att det går att få alla sina tidigare köpta låtar drm-fria (och högre kvalitet), dock genom att betala.

det enda smolket i bägaren verkar vara att det står 2 kr per låt och 30% av ett albumspris, men mina låtar verkar kosta 3 kr/st och 30% per låt.

 

kommer definitivt att satsa på att få min köpta musik i bättre kvalitet, drm-fritt är bara bonus!

 

edit: det står 3kr/låt och 30% per album på hemsidan. synd, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa Appleevent där de presenterar den nya Mac Mini samt nya Mac Pro kommer att gå av stapeln kl 1900 (CET) den 24 januari 2009.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dig, jag tycker dom borde leverera mer. Att dom döljer saker utan att ge info tycker jag också är tråkigt. Jag tycker inte att apple lyssnat på sina konsumenter tillräckligt bra senaste tiden, varför dröjer dom med mms, copy&paste, kunna skicka filer med bluetooth och andre grejor till iPhonen då de enkelt kan fixa detta? Varför gör dom inget med Mac Mini?

 

Men men det kanske kommer inom en snar framtid..

 

alltså Apple är inget dumt företag, det finns en anledning bakom varför dem gör som de gör. Dvs, det finns anledning till varför:

* iPhone inte kan klippa & klistra, skicka filer med bluetooth, MMS och är låst till Telia

* varför Macbook Air bara har en USB port, ingen super drive och inlåst batteri

* varför unibody Macbook inte har Firewire...

* varför iPod envisades med att inte kunna spela radio

 

varför orkar jag inte berätta, det får du ta reda på själv. Om Apple velat ha det i iPhone så hade det varit där vid det här laget om dem ändrar sig i framtiden så har något förändrats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak som jag gillar är att det går att få alla sina tidigare köpta låtar drm-fria (och högre kvalitet), dock genom att betala.

det enda smolket i bägaren verkar vara att det står 2 kr per låt och 30% av ett albumspris, men mina låtar verkar kosta 3 kr/st och 30% per låt.

 

kommer definitivt att satsa på att få min köpta musik i bättre kvalitet, drm-fritt är bara bonus!

 

edit: det står 3kr/låt och 30% per album på hemsidan. synd, men men...

Japp, har precis uppgraderat mitt bibliotek, hade sex album som nu fanns i plus-variant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...