Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Officiell tråd för Macworld Expo 2009


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Well, jag tycker att det bästa var när livebevakningen på macrumorslive.com hackades sönder. Det var helt grymt att se det live. Hahaha. Sen har jag full förståelse att Apple och Steve Jobs inte har lust att anpassa sig till en extern mässa, när de drar lika mycket uppmärksamhet om de arrangerar nåt eget. Dessutom, sen när blev Apple ett företag som anpassade sig till andra? :D

 

Annars väntar väl lite smågodis, iPhone nano/mini och en updatering till Mac mini verkar vara på väg, och Snow Leopard släpps i kvartal 1. Vad jag väntar på är de exponentiella ökningarna av processorkärnor och RAM, i takt med att 64-bit-systemen tar över på marknaden. =) Hur många månader kvar till 6 processorkärnor à 2Ghz och 16 GB RAM tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar
Gäst WhySoSerious

Jag tänker aldrig köpa en till pryl tillverkad av Apple, inte en krona ska jag sponsra svinen med.. Faen företaget är ju värre än MS när det gäller svinighet...

 

Kanske tid att dom börjar lyssna på sina kunder vad dom vill ha?

 

nix pix börjar med att bygga datorer själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha WhySoSerious, let´s put a smile on that face;) Du kan inte vara arg över att dom inte släpper saker som vi hittat på att dom ska släppa? Dess utom tror jag att efter misslyckandet med första MacBooken så är dom mera försiktiga och testar mera innan en ny produkt kommer, därav väntetiden.

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen som jag sagt i flera år nu, Steve Jobs är inte MAC. Det är inte han som kommer på alla modeller och lösningar, han är ansiktet utåt. Kommer gå lika bra som innan utan honom även om aktier och liknande lär dala, men folk kommer inte sluta köpa apples produkter bara för att steve jobs inte finns kvar...

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst WhySoSerious
Sen som jag sagt i flera år nu, Steve Jobs är inte MAC. Det är inte han som kommer på alla modeller och lösningar, han är ansiktet utåt. Kommer gå lika bra som innan utan honom även om aktier och liknande lär dala, men folk kommer inte sluta köpa apples produkter bara för att steve jobs inte finns kvar...

 

Haade

 

yes jag kommer..Mitt sista inlägg på Macworld BTW! nu slipper ni mig.. Tack och hej!

 

VÄNLIGEN LÅS MIN ANVÄNDARE MODS..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes jag kommer..Mitt sista inlägg på Macworld BTW! nu slipper ni mig.. Tack och hej!

 

VÄNLIGEN LÅS MIN ANVÄNDARE MODS..

 

Hur gammal är du, 12?

 

nedu, den självkontrollen får du ha själv. Hej då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte hur man kan kritisera apple för att det inte kom massa datorer m.m. idag? Dom har aldrig sagt det.. Åh att det finns folk som WhySoSerious som har börjat ogilla apple för att dom byter strategi det är konstigt.. Är det bara jag som köper mac för att jag tycker att det är det som funkar bäst? Oavsett om det dröjer ett halvår eller 2 år mellan en modell? Min powerbook g4 som jag hade fram till november 08 höll för i princip allt och den var nästan 5 år gammal, så varför denna stress?!

 

Är alla såna apple-bögar så att det krävs en ny dator i hemmet var 6e månad för att det ska vara intressant? Är det bara en skrytpryl där ni måste ha det nyaste så att nån ska tycka om er?

 

Skärpning, jag skäms lite över att säga priset på min MacBook inför folk då det finns sjukt bra datorer för mindre än halva priset. Det finns så sjukt mycket annat vi borde koncentrera oss på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska klaga så mycket. Efter att ha sett keynoten så tycker jag att de nya versionerna av iPhoto, iMovie och GarageBand verkar riktigt imponerande!

 

Apple kan inte släppa en ny produkt som iPhone eller MacBook Air varje år. Jag väntar dock som många andra på en ny Mac Mini och hoppas att vi får se en sådan inom en månad eller två. Håll ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle börja bojkotta företag för att de inte gjorde som jag ville, så skulle jag snart behöva tillverka det mesta själv...

 

Herregud, WhySoSerious... varför så allvarlig? På vilket sätt är Apple "sviniga"? För att de inte släppte det som "alla" trodde att de skulle släppa på Macworld? Vad gör Du om Apple kallar till presskonferens om tre veckor och berättar att de uppdaterar Mac Pro, iMac, Mac Mini och dessutom släpper en helt ny modell? Tycker Du de blir mindre "sviniga" då?

 

Kom ihåg, gott folk, att det inte alltid är jättestora nyheter som har släppts vid Macworld i San Francisco. Så varför skulle 2009 vara Det Bästa Året Någonsin?

 

2001: iTunes och Powerbook G4.

2002: iMac G4.

2003: Safari, AirPort Extreme, fler Powerbooks.

2005: Mac Mini, iPod Shuffle, iWork.

2006: Intelbaserade iMac.

2007: iPhone, Apple TV.

2008: Macbook Air, Time Capsule.

2009: Macbook Pro med överlägsen batteriprestanda, iTunes nästan helt DRM-fritt.

 

Det mesta annat har introducerats vid WWDC på sommaren eller vid någon av Apples "Special Events". Nu kan vi få ett "Special Event" när vi minst anar det under året - och då med alla möjliga sorters produktsläpp/-uppdateringar. I don't know about you guys... men jag tycker det är en mycket mer tilltalande tanke.

 

Sedan bara lite om Mac och prissättning, denna eviga fråga: Jag tycker inte Mac är dyrt i förhållande till andra märken. Visst kan jag köpa en dator av märke X för mindre pengar än den billigaste Macen, men det beror helt på att Apple inte har någon riktig lågprisdator (Minin är det närmaste man kan komma). De kommer förmodligen aldrig att släppa någon heller.

 

Men det man får för pengarna är värt mycket. Man får hårdvaru-/mjukvaruintegrering till nästan 100 procent. Man får en schysst design med smarta lösningar. Bara de två sakerna är värt mycket. Jag har aldrig tidigare haft ett så smidigt digitalt liv som jag har nu, med iPhoto+iTunes+iPhone och alla dess möjligheter. Jag slipper irriterande popupfönster som frågar om det verkligen är jag som har startat program X, jag slipper lusa ner datorn med Norton & Co, jag slipper köra Spybot Search & Destroy och jag behöver inte installera om operativsystemet var 12:e månad för att det inte ska gå långsammare för varje gång jag startar det.

 

Sådana saker måste också vägas in i priset.

 

Igår var jag hos en kompis, som nyligen köpte en väldigt dyr och väldigt avancerad HP-laptop. Jag hade med mig min två år gamla Macbook Pro. Även om hans dator hade fem minneskortsläsarplatser, bluray-spelare, massor av klistermärken och lysande och blinkande lampor, så kändes det som om det var min dator som vann. Det var nämligen hela tiden min vi använde till vårt grafiska projekt - medan hans stod och tidvis körde fläkten på högvarv, trots att den bara visade upp ett Word-dokument... ^_^

 

Är Apple bäst i världen? Älskar jag allt de gör? Nej, självfallet inte. De kan kritiseras för mycket. Men när de sågas jäms med fotknölarna för att de inte släpper en ny Mac Mini, då måste jag protestera.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

killwithskill

Word på det kiwi!

 

Jag tyckte keynoten var helt okej! En presentation på deras populära iLife och iWork!

Och framför allt en FET ny macbook pro med oslagbart batteri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är inte var och när och hur man lanserar och presenterar utan innehållet. Jag har inget emot ett internationellt expo eller ett tält i Cupertino men det måste vara mer substans. Jobs har lovat en höjd takt på produkter tidigare snarare än att dra ner på farten så lite får de skylla sig själv att en viss sordin lägger sig över det avslutade expot.....

 

Jag instämmer helt och hållet. Apple har blivit offer för sin egen myt men det kan inte användarna, kunderna och marknaden klandras för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att ett företag (både Apple och andra) gärna får så mycket gratisreklam de kan få. Men det är ändå, käre Northwiz, vi användare som står för det största (själv)bedrägeriet.

 

Apple har väl inte sagt varken bu eller bä inför den här expon? Det enda som kom var ett pressmeddelande som sade att 1) Steve Jobs inte skulle komma och 2) de inte skulle vara med på fler mässor. Allt annat har användarna och pressen kokat ihop.

 

Vad skulle Apple göra, eftersom endast de visste att de inte hade mer än så här? Skickat ut ett pressmeddelande och sagt att "ni behöver inte komma, för vi har inte så mycket nytt att visa upp"?

 

Apple kan inte släppa en ny, revolutionerande produkt varje gång det är Macworld. Det är bland annat därför de tagit de impopulära, men fullt förståeliga, beslutet att inte vara med på fler mässor. Underbart bra. Då slipper vi alla dessa långdragna förhandsspekulationer.

 

Jag tror jag har läst nitton gånger de senaste månaderna att "det kommer en uppdaterad Mac Mini på Macworld", "köp ingen Mac Mini nu - vänta till januari" etc. Inget som Apple har sagt. Visserligen skulle det sitta bra med en uppdaterad Mini, men fortfarande inget som Apple knystat det minsta om.

 

Och så kommer Macworld och... ingen Mini. Slutsats: Apple har svikit sina användare. Eller inte. Det är bara vi som har lurat oss själva.

 

Det kommer en Mini. Eller inte. Och när den kommer så gör den det när Apple själva väljer det - inte när "alla" anser att det är "rätt tillfälle" att släppa den.

 

 

/ Kiwi

 

Du vet lika väl som jag att det här är Apple sätt att lansera, visa upp och marknadsföra sina produkter. Du vet lika väl som jag att Apple under en lång rad av år har sagts sig göra bättre, snyggare och smartare prylar och att de har marknadsförts sig som ett företag som ligger först och som ska ligga först.

 

Apple har också haft som en medveten strategi att speciellt i samband med MacWorld Expo komma med något nytt och något spännande. Det har varit Apples stratgei under en lång rad av år.

 

Kom då inte och tala om självbedrägeri när folk blir besvikna över en KeyNote där egentligen ingenting var oväntat.

 

Sedan tror jag inte att du, lika lite som någon annan faktiskt vill att det ska bli tyst runt Apple, alla alla spekulationer bara ska dö ut och alla rykten bara ska försvinna. Det vill inte Apple heller. Det är en del av Apple, en del av att vara Apple-användare och det är en del av det som är skillnaden mellan Apple, dess användare och andra företag.

 

Det du gör är att du skapar ett Moment22 förhållande där det är vi användare som ska anklagas för att Apple inte hade något att visa upp. Vår besvikelse gör du till ett bevis för att Apple gör rätt. Låt folk vara besvikna när det faktiskt finns anledning till att vara det. Det finns ingen anledning att dra ut till försvar för Apple varenda gång företaget inte lever upptill våra förväntningar. Marknaden straffade Apple efter igår också så det är inte bara vi användare som tyckte att det som visades upp var för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag blev besviken igår, men kollade på keynoten alldeles nyss och jag blev mycket mer tillfredsställd, iLife och iWork verkar juh vara riktigt bra, Apple har inte ett dugg slut på idéer...

 

Det jag hade hoppats på var att iTunes Movie Rentals skulle lanseras i Sverige, men DRM fri musik var nog näst bästa nyheten för mig, då jag ändå inte är ute efter något annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DavidGunnardo

Att folk blir såhär uppretade är ju bara ett väldigt tydligt kvitto på att deras taktik funkar alldeles utmärkt.

 

Tyckte keynoten var helt okej, dom kan ju inte ha banbrytande grejer varje gång! Även om allt dom presenterade igår var ytterligare ett språng från all konkurrens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menas med DRM fri musik?

Att den inte har otyget kopieringsskydd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet lika väl som jag att det här är Apple sätt att lansera, visa upp och marknadsföra sina produkter. Du vet lika väl som jag att Apple under en lång rad av år har sagts sig göra bättre, snyggare och smartare prylar och att de har marknadsförts sig som ett företag som ligger först och som ska ligga först.

 

Apple har också haft som en medveten strategi att speciellt i samband med MacWorld Expo komma med något nytt och något spännande. Det har varit Apples stratgei under en lång rad av år.

 

Det har varit deras ris som de bundit till sin egen rygg, därav beslutet att sluta närvara vid Macworld Expo. Och nytt och spännande var det även i år: DRM-fritt iTunes, nya schyssta funktioner i iLife, "molnintegrering" av iWork (som också kom i ny version), en ny version av Macbook Pro med en helt ny batterityp.

 

Men, säger Du då:

 

Kom då inte och tala om självbedrägeri när folk blir besvikna över en KeyNote där egentligen ingenting var oväntat.

 

"Ingenting var oväntat"... Det är ju detta som är problemet! Om Apple hade uppfyllt allas önskningar och gissningar (och vi därmed fått en fyra timmar lång keynote) så hade det fortfarande varit "väntade" saker.

 

Det börjar smått, men slutar stort:

 

Steg 1: "Mac Mini har inte uppdaterats på X dagar."

Steg 2: "Mac Mini kommer förmodligen att uppdateras snart."

Steg 3: "Snart mässa, förmodligen kommer vi att se en uppdatering av Mac Mini då."

Steg 4: "I morgon är det mässa, dags för uppdateringen av Mac Mini."

Steg 5: "Va?! Mässan är över, men ingen uppdatering av Mac Mini! Det var ju i det närmaste bestämt och lovat, t.o.m. Saida återkom från andra sidan graven för att hålla med. Myyyyycket besviken!"

 

Vad hade varit "oväntat" enligt Dig? En 40-tums iMac? En iCar?

 

 

Det du gör är att du skapar ett Moment22 förhållande där det är vi användare som ska anklagas för att Apple inte hade något att visa upp. Vår besvikelse gör du till ett bevis för att Apple gör rätt. Låt folk vara besvikna när det faktiskt finns anledning till att vara det. Det finns ingen anledning att dra ut till försvar för Apple varenda gång företaget inte lever upptill våra förväntningar. Marknaden straffade Apple efter igår också så det är inte bara vi användare som tyckte att det som visades upp var för lite.

 

Det handlar inte om att "försvara" Apple i varje situation. Men lika mycket som folk kan vara besvikna på att Apple inte uppdaterade eller levererade just deras favoritsak, lika mycket tycker jag det är på sin plats att påtala det absurda i folks reaktioner. Slår vad om att det fanns folk som var besvikna efter iPhone-lanseringen att det inte samtidigt släpptes några nya Macar...

 

Apple kan inte göra allt samtidigt. Ingen tillverkare i världen är så stor. I så fall skulle Apple behöva säsongsanställa tekniker, ingenjörer och designers för att se till att just Den Där Prylen alltid är tillgänglig inför julhandeln. I stället får de fokusera på att det som är så lönsamt som möjligt är så tillgängligt som möjligt:

 

"iLife lockar många att köpa ny Mac. Då uppdaterar vi det. iWork och tillhörande moln är en viktig del. Då uppdaterar vi det. 17-tumsmodellen av MBP är sista pusselbiten i den stora laptopuppdateringen. Då fixar vi den. Mac Mini säljer fortfarande enormt bra, trots att den har flera år på nacken. Då... hmm, då låter vi den vara ett tag till. iMacen står sig också bra. Den fixar vi senare i år." Etc.

 

Sedan kan vi sitta och vara låtsasekonomer på Apple hur mycket vi vill. Jag tror dock att Apple i slutändan vet vad som är bäst för dom som företag - och det råkar inte alltid vara det som passar mig som enskild kund.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte hur man kan kritisera apple för att det inte kom massa datorer m.m. idag? Dom har aldrig sagt det.. Åh att det finns folk som WhySoSerious som har börjat ogilla apple för att dom byter strategi det är konstigt.. Är det bara jag som köper mac för att jag tycker att det är det som funkar bäst? Oavsett om det dröjer ett halvår eller 2 år mellan en modell? Min powerbook g4 som jag hade fram till november 08 höll för i princip allt och den var nästan 5 år gammal, så varför denna stress?!

 

Är alla såna apple-bögar så att det krävs en ny dator i hemmet var 6e månad för att det ska vara intressant? Är det bara en skrytpryl där ni måste ha det nyaste så att nån ska tycka om er?

 

Skärpning, jag skäms lite över att säga priset på min MacBook inför folk då det finns sjukt bra datorer för mindre än halva priset. Det finns så sjukt mycket annat vi borde koncentrera oss på.

 

Det är just det som jag tycker är lite skumt med Apples prissättning. Priserna borde ju sjunka något nu när hårdvaran börjar bli daterad, speciellt när det antagligen kommer en uppdatering inom den närmsta framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menas med DRM fri musik?

 

DRM står för Digital Rights Management eller (Digitally Ruined Media enligt andra på forumet inklusive mig själv.)

 

Det är ett skydd som inte låter dig spela musiken vart du vill ex. mp3 spelaren (som inte är en iPod), mobiltelefonen eller hos en kompis. Skyddet låter dig heller inte komponera om låten så att du t ex kan göra en ringsingnal osv.

 

Med andra ord är det köpt gods som är din ägodel, men du får inte göra vad du vill med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit deras ris som de bundit till sin egen rygg, därav beslutet att sluta närvara vid Macworld Expo. Och nytt och spännande var det även i år: DRM-fritt iTunes, nya schyssta funktioner i iLife, "molnintegrering" av iWork (som också kom i ny version), en ny version av Macbook Pro med en helt ny batterityp.

 

Folk är besvikna därför att det handlade om uppdateringar av mjukvara och presentation av en redan känd datormodell. Låt dem vara det då utan tirader med självklarheter och en argumentation som bygger på överdrifter och grova generaliseringar. Ingen har vare sig begärt, trott på eller krävt fyra timmars KeyNotes där allt, precis allt uppfylls av Apple. Avslutningsvis är vi helt överens om att Apple har bundit ris åt sig egen rygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att Iphoto kan använda google maps

så inte köparana blir besvikna av att de inte har den senaste kameran

för att kunna använda places

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla såna apple-bögar så att det krävs en ny dator i hemmet var 6e månad för att det ska vara intressant? Är det bara en skrytpryl där ni måste ha det nyaste så att nån ska tycka om er?

 

Skriver detta på min PowerMac G4 1,25....... :borstatanderna:

 

Att folk blir såhär uppretade är ju bara ett väldigt tydligt kvitto på att deras taktik funkar alldeles utmärkt.

Vem är uppretad.....? :kaffe:

 

Vad hade varit "oväntat" enligt Dig? En 40-tums iMac? En iCar?

 

/ Kiwi

 

Varför överdriva åt andra hållet? Nyansera dig.

 

Det är just det som jag tycker är lite skumt med Apples prissättning. Priserna borde ju sjunka något nu när hårdvaran börjar bli daterad, speciellt när det antagligen kommer en uppdatering inom den närmsta framtiden...

 

Tyvärr har dollarpriset stigit en hel del vilket inte talar för att det blir sänkta priser. Vi får se....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som väntar p åen ny mac pro..... det lär komma en inom den senaste månaden med stor säkerhet

den brukar uppdateras varje år och det var just ett år sedan den nyaste kom

 

så håll ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom kan ju inte ha banbrytande grejer varje gång!

Jag tror majoriteten inte alls förväntade sig banbrytande grejer utan normala uppdateringar av en ganska gammal maskinpark. iMac har inte uppdaterats på ca 9 mån och Mac Pro inte på ett år och äldst av alla är Mac Mini som är ca 1,5 år gammal (till samma pris?). Jag är ganska säker på att iMac och Mac Pro kommer att uppdateras snart och Apple har kanske andra tankar för Mac Mini. De kanske slår ihop Mini och Apple TV och lanserar ett mediacenter men man borde ha ordnat en bättre avslutning på en mångårig tradition. Man samlar inte världspressen bara för att presentera uppdateringar av iLife och iWork och en uppdatering av MBP. De borde avslutat starkare och slängt ett par extra ben till sina anhängare/kunder. Jag tror det hade räckt med en uppdatering av någon av de tre ovannämnda datomodellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...