Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mitt Macworld expo


mythrider

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kom att tänka på alla klaganden och på mitt egna missnöje med att Apple saknar ett segment med mellanpresterade datorer.

 

Rykten ang en macbook "nano"(som jag ej tror att den kommer att heta) med bra prestanda är mycket trovärdigt, dock så tror jag ej att man bara kommer köra på en flashdisk utan också med en ipodhårddisk som komplenterar. Detta iom att flash klarar betydligt färre omskrivningar än en vanlig hd.

DVD läsaren kommer troligtvis att skrotas för att göra datorn tunnare. Detta har många tablet-pc-tilverkare redan gjort.

Det som jag tror kommer att bli den stora revolutionen och applådmomentet är att MultiTouch ska implenteras i skärmen på laptopen.

Jag hoppas att ny batteriteknik implenteras som energikälla, kanske nanotekniken som det skrevs om tidigare här på macworld...

 

Kommer ni ihåg ryktet om att mac mini skulle skrotas? Detta kommer nog inte ske utan den kommer nog istället att ersättas med en ny mac "nano"(som jag ej heller tror att den kommer att heta) som kommer att bli något särskilt. Med prestanda likt en macbook pro.

 

Dessa två datorer kommer att hamna i ett segment mellan "vanliga" och "pro" och hjälpa fler att hitta sin "personliga" dator som passar deras behov

 

troligtvis kommer nya skärmar också....

 

Vi får se vad som presenteras på uppesittarkvällen!

 

Hälsningar,

Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

"iPodhårddisken" är ju så vitt jag vet på 2,5" vilket är exakt samma som i alla bärbara Macar.

Hela idén med en ultraportabel dator är ju att du ska kunna ha den på resande fot, då behöver du lång batteritid, vilket 2,5" HD'n inte skulle passa så bra för.

 

Ska Apple göra en verkligt bärbar dator bör de helt klart satsa på Flashminne.

 

Däremot skulle de kunna ha en slot där du bara pluggar in en 120GB HD (tillbehör), kanske var så du tänkte, vet ej. :)

 

Jag hoppas på mer information om iPhone för övriga länder, nya Cinema Displays, och gärna möjligheten att uppgradera iMacens grafikkort vid köp från Apple Store. Ett 8700M GT skulle nog fungera! Personligen tror jag Mac Minin kommer fortsätta uppdateras ganska sällan, MacBooken och iMacen är ändå Apples stora inkomstkällor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att det sker någon uppdatering till iMac så jag kan beställa en i slutet av januari :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att det sker någon uppdatering till iMac så jag kan beställa en i slutet av januari :D

 

Japp, samma här :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, samma här :ThumbsUp:

 

:D 20 eller 24 tums? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D 20 eller 24 tums? :P

 

Lika bra att slå på stort med en gång :D 24-tummarn alltså :ThumbsUp:

Du då? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"iPodhårddisken" är ju så vitt jag vet på 2,5" vilket är exakt samma som i alla bärbara Macar.

Hela idén med en ultraportabel dator är ju att du ska kunna ha den på resande fot, då behöver du lång batteritid, vilket 2,5" HD'n inte skulle passa så bra för.

iPoddiskarna är väl 1,8''?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"iPodhårddisken" är ju så vitt jag vet på 2,5" vilket är exakt samma som i alla bärbara Macar.

Det sitter faktiskt en 1,8" hdd i iPoden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna tänka sig en MacMini i Epson tappning, alltså med en inbyggd projektor, det vore kul.

 

Sen är det bara inse det, vi får "aldrig" se någon "mellanmac" som konkurrerar med PC med lediga PCI platser, vad ska man sätta där ? dom 3 Mac kompatibla expansionskort som finns, eller alla andra kort, som man kan få att fungera, med resultatet att man har en maskin som är lika instabil som vilken XP/PC maskin som helst, det ser vi ju redan tendenser till med Leopard installationer som inte fungerar pga inkompatbla drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter faktiskt en 1,8" hdd i iPoden :)

 

Jaså, varje dag lär man sig något nytt! :)

 

Hur som helst, vare sig det vore en 1,8" eller 2,5" så tror jag fortfarande det skulle dra för mycket ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, varje dag lär man sig något nytt! :)

 

Hur som helst, vare sig det vore en 1,8" eller 2,5" så tror jag fortfarande det skulle dra för mycket ström.

 

Saken är den att hd ej behöver snurra hela tiden...Det flashhårdisken ska användas till är för att starta applikationer med snabbare åtkomstid än en vanlig disk och med mindre strömförbrukning. När det å andra sidan gäller att spara temporära filer lämpar sig en hd bättre då den har högre antal omskrivningsgånger(om ni förstår?, den klarar att skrivas om fler gånger än flash)

Jag tror dock inte att en liten hårdisk, hämtad från ipoden, skulle dra så mycket ström. Dels behöver den ej vara på hela tiden och för det andra har apple mer än 6 års erfarenhet av strömbesparning på deras ipods, laptops och iPhone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra att slå på stort med en gång :D 24-tummarn alltså :ThumbsUp:

Du då? :P

 

vet ej men tror de blir en 24 tummars också

fast de e ju 3 tussen i mellan för 4 tum :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från smärre uppdateringar börjar flera modeller känns ganska eftersatta. Vi borde kunna förväntas oss en tidig julafton i år.

 

Mac Pro var fin när den kom men står mest och stampar. Formatet känns lite 80-tal? Jag skriver portabel mjukvara så jag kan i nödfall nöja mig med en PC. Jag fick en Dell med QuadCore processor och raid diskar för knappt 9000 kr.

 

Jag tycker att Mac Minin är en brilliant dator men att vissa detaljer borde göras bättre. Åtminstonde kunde ett GMA X3100 grafikchip stoppas in nu när det ändå används i MacBook?

 

Priserna på skärmar har inte alls hängt med. Nästan 6000kr för en 20-tummare när du kan få en 24" för mindre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore trevligt med en ny skärm som man dockar fast den nya slimmade bärbara datorn i. Skärmen ska sedan ha plats för en 3.5" HD och DVD-brännare utöver anslutningar för div. kablar. Blu-ray hade även varit trevligt som tillval men blir förmodligen för dyrt. I princip skulle det böi en lite tjockar iMac med löstagbar bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro!

 

De har vi väntat på alldeles för länge på...

Nu får det bli en rejäl uppdatering och ett justerat pris med tanke på den låga dollarkursen.

 

- 4 kärniga processorer x2.

- Minst 2GB internminne som standard.

- Minst 500GB HD som standard.

- BlueRay brännare.

- Rejäla grafikkort.

 

Det hoppas jag på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac med

24" skärm

Dual Quadcore 3.16GHz x 2

8gb ram

2Tb HDD

NVIDIA Quadro® FX 5600

BluRay-brännare

 

 

Ps. En utmaning för Apple att skapa den datorn och den ska inte ta plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_fine, jag skulle nog tro att vi får vänta några år(och några kronor)på en imac med de där speccsen
tror jag med, men jag skrev vad jag ville se... ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag önskar mig från Macworld Expo

 

* Lanseringsdatum och pris för iPhone i Sverige (typ snart också)

* Split av aktiekursen så den rusar upp till 200 dollar igen ganska fort:)

* Film och tv på iTunes Store även i hela Europa

* Kraftig uppdatering och en viss prissänkning av Apple TV i samband med att iTunes Store börjar sälja och hyra ut filmer även i EU. Nu blir mediaspelaren bland det mest kompetenta och kompletta som finns på marknaden, förutsatt att man använder lagligt material. Men självklart måste spelaren klara av fler format än apples egna.

 

Personligen är jag i dagsläget inte så intresserad av nya datorer, men det finns det ju många andra som är så det vore ju trevligt om det kom lite uppgraderingar i sortimentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst inga laptopuppgraderingar nu, jag vill inte att min macbook ska kännas gammal :borstatanderna:

Däremot skulle inte iPhone i svea rike sitta fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The_fine: Haha, den där iMacen kommer smälta! :D Även om jag förstår att du bara drömmer men.. :P

 

Vill verkligen ha en iPhone nu.

Är rädd att den kommer bli ruskigt dyr här i Sverige, kan ju få en i USA för under 3000:-, men känns riskabelt att hacka den. 1.1.2 är ju fortfarande omöjlig att låsa upp, dock sägs de vara ganska nära nu, så fort 1.1.3 släpps så bör det fungera sägs det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac med

24" skärm

Dual Quadcore 3.16GHz x 2

8gb ram

2Tb HDD

NVIDIA Quadro® FX 5600

BluRay-brännare

Ps. En utmaning för Apple att skapa den datorn och den ska inte ta plats.

Dual Quadcore 3.16GHz x 2 = 16 kärnor totalt. Då kan man räkna mycket samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...