Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Jag har en liten pappersfråga.

Satt ute i solen igår och läste en macworld som precis hade dimpt ner i lådan.

Tycker det var ett bra nummer i övrigt, men flera gånger när jag satt där ute tyckte jag de lukta skit.

Efter ett tag så gav jag upp, och var tvungen att gå in och kolla om jag skitit på mig, vilket jag inte hade.

Gick ut igen och satt mig, och det började lukta igen. Upptäckte då att det var tidningen som luktade! Vad är det för mystiskt papper ni har? Har inte tänkt på detta tidigare, kanske nån reaktion med solen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Ytterberg

Dags att göra rent brevlådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen senaste macworld. Sedan när jag kollade på macworld.se så slog det mig att jag inte ska köpa nästa nummer. Varför ska jag köpa när de saker som deklareras ska komma i nästa nummer redan finns på hemsidan?

 

Detta ger mig inget mervärde att köpa tidnigen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten pappersfråga.

Satt ute i solen igår och läste en macworld som precis hade dimpt ner i lådan.

Tycker det var ett bra nummer i övrigt, men flera gånger när jag satt där ute tyckte jag de lukta skit.

Efter ett tag så gav jag upp, och var tvungen att gå in och kolla om jag skitit på mig, vilket jag inte hade.

Gick ut igen och satt mig, och det började lukta igen. Upptäckte då att det var tidningen som luktade! Vad är det för mystiskt papper ni har? Har inte tänkt på detta tidigare, kanske nån reaktion med solen?

 

Galet! Jag tyckte också att tidningen osade lite dynga.

Annars brukar den ju ha en relativt godo-luktande tidningsdoftlighet.

Då var det inte bara jag som hade tomtar på loftet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog lukten beror på att detta nummer hade en papperkvalitet som drar åt sig lukter mer än tidigare. Som varje normalsvensk MacWorldprenumerant har ni först läst tidningen på hemlighuset, och därför sitter doften/lukten, beroende på personliga preferenser, kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och renare layout, fler guider och tester och mindre reportage och liknande.

- Så det är i grunden den tidning vi kommer att göra.

 

Jag var med i undersökningen och ville ha mer reportage! Och då menar jag inte om Apple-historik-reportage som det har gått inflation i.

Lite oroväckande att det kommer bli mindre reportage i tidningen, när det är så himla lite ändå.

Det känns som att det kommer att bli en ren produkttidning som typ M3, vilket känns ganska tråkigt.

 

Jag tyckte det var intressant med t ex reportaget ni hade förra året om Livräddarna i SVT. Alltså om yrkesfolk som använde macen.

:chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog lukten beror på att detta nummer hade en papperkvalitet som drar åt sig lukter mer än tidigare. Som varje normalsvensk MacWorldprenumerant har ni först läst tidningen på hemlighuset, och därför sitter doften/lukten, beroende på personliga preferenser, kvar.

 

Icke. Den lästes utomhus långt ifrån gasande tarmar och gödslade åkrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att göra rent brevlådan?

Nej, det är inga problem, desstuom kommer väl tidningen inplastad? :P

Galet! Jag tyckte också att tidningen osade lite dynga.

Annars brukar den ju ha en relativt godo-luktande tidningsdoftlighet.

Då var det inte bara jag som hade tomtar på loftet...

Vi får hålla ihop!

 

Tror nog lukten beror på att detta nummer hade en papperkvalitet som drar åt sig lukter mer än tidigare. Som varje normalsvensk MacWorldprenumerant har ni först läst tidningen på hemlighuset, och därför sitter doften/lukten, beroende på personliga preferenser, kvar.
Nej var inget toalettbesök med där, gick ut och satt mig i solen på en gång!

 

Det måste va tryckeriet som har sitt "tryckeri" lite väl nära pressarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nej, det är inga problem, desstuom kommer väl tidningen inplastad? :P

 

Gör den? Jag har inte prenumererat sedan 1996. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten pappersfråga.

Satt ute i solen igår och läste en macworld som precis hade dimpt ner i lådan.

Tycker det var ett bra nummer i övrigt, men flera gånger när jag satt där ute tyckte jag de lukta skit.

Efter ett tag så gav jag upp, och var tvungen att gå in och kolla om jag skitit på mig, vilket jag inte hade.

Gick ut igen och satt mig, och det började lukta igen. Upptäckte då att det var tidningen som luktade! Vad är det för mystiskt papper ni har? Har inte tänkt på detta tidigare, kanske nån reaktion med solen?

Noterar också att papperet eller tryckfärgen inte doftar parfym men jag störs nog mest av det matta papperet som gör att bilder inte blir så krispiga.

 

Ritnytt är en tidning som verkligen inte doftar parfym och det är säkert tryckfärgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med i undersökningen och ville ha mer reportage! Och då menar jag inte om Apple-historik-reportage som det har gått inflation i.

Lite oroväckande att det kommer bli mindre reportage i tidningen, när det är så himla lite ändå.

Det känns som att det kommer att bli en ren produkttidning som typ M3, vilket känns ganska tråkigt.

 

Jag tyckte det var intressant med t ex reportaget ni hade förra året om Livräddarna i SVT. Alltså om yrkesfolk som använde macen.

:chockadskeptisk:

 

Jag citerar mig själv för jag har inte fått svar på varför man ska sluta med reportage i tidningen. :armskeptisk:

 

Min tidning luktade inte skit ialla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör den? Jag har inte prenumererat sedan 1996. :)

Jag vet faktiskt inte, men jag tror det. Får kolla nästa gång tidningen kommer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat se vitsen med att prenumerera på tidningen, för som andra tidigare påpekat så känns det som att allt redan finns på hemsidan eller kommer att det läggas upp kort efter det att man fått tidningen.

 

Sen känns det som att tidningen har förlorat sin substans, det har varit lite väl mycket "100 bästa programmen till...," vilket känns som att det kanske inte behövs en vända till av i dagsläget.

 

Tycker det är synd att ni ska minska på antalet reportageartiklar vilket ju har varit den sista och enda skillnaden mellan tidningen och hemsidan.

 

Jag kommer inte att förnya min prenumeration när den går ut utan känner att det finns vettigare saker att lägga mina slantar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om det är så att jag som läsare ska kunna vänta mig att det inte finns stavfel i tidningen så ska ni bättra er. Har hittar flera stavfel i senate tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Minst sagt lite drygt att behöva läsa recensioner av digitalkameror/videokameror och lite spin-off på temat.

 

Känns mer som inköpta texter för att fylla ut tidningen.

 

75:- är mycket pengar och för att överleva tror jag att ni måste komma på någon form av mervärde för de som köper tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte sig nagra stafel i senate numer.

 

Ett typo stör inte mig men dålig svenska gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några saker jag stör mig på i senaste numret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste numret var ett riktigt bottennapp. Totalt ointresserad av iphone-delen. Resten kändes som en upprepning av tidigare nummer.

 

Men lite förståelse har jag därför att det är första numret efter sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste numret var ett riktigt bottennapp. Totalt ointresserad av iphone-delen. Resten kändes som en upprepning av tidigare nummer.

 

Men lite förståelse har jag därför att det är första numret efter sommaren.

jag har dock ingen förståelse. De har ju haft längre tid på sig nu sedan förra numret...

 

Några exempel:

1. Övergången mellan sidan 58 till 59 var mycket diffus. Ingen logisk övergång. Det ska inte vara fet text när en mening forsätter på nästa sida.

 

2. I testet mellan iphone och htc diamond. Avsnittet "surfa på internet"

Hur objektivt är att skriva " i våra ögon bästa webbläsare..." gjorde de ens ett test mellan IE Mobile och safari eller mellan Safari och Opera? Om de gjorde ett test mellan dom så framgår det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. I testet mellan iphone och htc diamond. Avsnittet "surfa på internet"

Hur objektivt är att skriva " i våra ögon bästa webbläsare..."

 

En recension kan väl ändå aldrig vara objektiv?

Som någon sa: Obejktivitet finns inte... bara kollektiv subjektivitet.

Vad tror du att ett jämförande test är?

Eller snarare, vad tror du om testaren?

Blir denna människa på två röda fullständigt allvetande om vad som är rätt eller fel?

Recensioner är bara vägledare, till syvende och sist är det bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig.

Har vi lärt oss något idag Mr. Fine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En recension kan väl ändå aldrig vara objektiv?

Som någon sa: Obejktivitet finns inte... bara kollektiv subjektivitet.

Vad tror du att ett jämförande test är?

Eller snarare, vad tror du om testaren?

Blir denna människa på två röda fullständigt allvetande om vad som är rätt eller fel?

Recensioner är bara vägledare, till syvende och sist är det bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig.

Har vi lärt oss något idag Mr. Fine?

Om man gör ett test ska man inte ha förutfattade meningar om något. Om man har det ska man säga pass och låta en annan utföra testet. Dessutom kommer det inte fram vad opera var bra på i testet! Bara att safari var bäst. Som vilken macnörd som helst kunde kommit fram till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mycket snack och väldigt lite verkstad.

Senaste nummer - oktober 2008 slår allt vad dålig design står för.

Omslaget skulle kunnat vara hämtat från "PC för alla" AD 1990.

 

Kan verkligen inte hålla mig för att sätta betyg på MW senaste nummer = Underkänt!

 

Grafisk form = 0 (barnslig, gluggar - för mycket luft, påminner om en skoltidning på mellanstadienivå).

Typografi = 0 (oläsbar,dålig val av typsnitt, man måste stanna upp och läsa nästan bokstav för bokstav för att förstå orden).

Innehåll = 3

 

Skicka AD till skolbänken för repetition av grundläggande regler för bra typografi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Mycket snack och väldigt lite verkstad.

Senaste nummer - oktober 2008 slår allt vad dålig design står för.

Omslaget skulle kunnat vara hämtat från "PC för alla" AD 1990.

 

Kan verkligen inte hålla mig för att sätta betyg på MW senaste nummer = Underkänt!

 

Grafisk form = 0 (barnslig, gluggar - för mycket luft, påminner om en skoltidning på mellanstadienivå).

Typografi = 0 (oläsbar,dålig val av typsnitt, man måste stanna upp och läsa nästan bokstav för bokstav för att förstå orden).

Innehåll = 3

 

Skicka AD till skolbänken för repetition av grundläggande regler för bra typografi.

Oj, det där var ord och inga visor. Jag vet inte knappt hur jag ska ta mig an det du skriver. :fundersam:

Vi har fått en massa positiva kommentarer som säger rakt emot dig, så jag antar att även typografi kan vara subjektiv.

 

Gällande omslaget så är det inte primärt tänkt att vara ett stilrent formstatement. Det är till för att sälja in tidningens innehåll på en enda sida. Och efter år av erfarenhet kan jag konstatera att more is more på den fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att nya omslaget är mycket snyggare än föregående omslag.

 

Var nyss på matvaruaffären Dagslivs och såg att Macworld fanns i tidningshyllan. Yiepee, tänkte jag, då har jag något att läsa när jag kommer hem. Nej, tidningen hade inte kommit!!

Hur kan affären ha tidningen före prenumenanten? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...