Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Andreas Leijon
Tycker att nya omslaget är mycket snyggare än föregående omslag.

 

Var nyss på matvaruaffären Dagslivs och såg att Macworld fanns i tidningshyllan. Yiepee, tänkte jag, då har jag något att läsa när jag kommer hem. Nej, tidningen hade inte kommit!!

Hur kan affären ha tidningen före prenumenanten? :fundersam:

Det är faktiskt lite märkligt, men har och göra med distributionssystem och mörka krafter från planeten Uranus.

 

Daglivs förresten, där var jag också och handlade för typ trekvart sedan. Du får hojta till om du ser mig en annan gång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar

Jag gillade det nya utseendet på tidningen! Känns mycket mer Macigt. Att det sedan är mer matnyttigt innehåll gör inte saken sämre.

 

Och så förstås att jag fick vara med på bild. Hihi! :pompoms:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men... "the fine", vi har ALLA förutfattade meningar om vad man än tänker på. Enda möjligheten att inte ha en förutfattad mening är att vara helt ovetande om allt som ämnet kan tänkas handla om, nästan omöjligt.

 

Däremot kan man möjligen be en skribent försöka förhålla sig på ett sådant sätt att han/hon kan beskriva objektet så att så många om möjligt kan bilda sig en egen uppfattning MEN samtidigt är det så att en personlig uppfattning faktiskt BIDRAR med information till dig som läsare och skapar möjlighet till ytterligare en personlig analys.

 

Även du bidrar till att berika en debatt om ett specifik ämne om du som här deltar i debatten och låter fler höra dina åsikter! Detta är värdefullt och önskvärt, och då har skribenten av artikeln faktiskt gjort dig och de som delar dina åsikter en tjänst, eller hur!

 

Om beskrivningen blir opersonlig och därvidlag "objektiv" så blir också chansen större att artikeln blir tom och innehållslös.

 

Sedan kan man alltid diskutera innehållets "nyhetsvärde" och om artikeln är korrekt vad gäller en slags teknisk information.

 

Debattera och ifrågasätt, det är rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det där var ord och inga visor. Jag vet inte knappt hur jag ska ta mig an det du skriver. :fundersam:

Vi har fått en massa positiva kommentarer som säger rakt emot dig, så jag antar att även typografi kan vara subjektiv.

 

Gällande omslaget så är det inte primärt tänkt att vara ett stilrent formstatement. Det är till för att sälja in tidningens innehåll på en enda sida. Och efter år av erfarenhet kan jag konstatera att more is more på den fronten.

 

För mig är läsbarheten den mest primära saken när jag öppnar en tidning.

Den läsbarheten jag efterlyser var borta till största delen på grund av fel val av typsnittet.

Det är fruktansvärd dåligt. Tyvärr, det kan se "fancy" ut och kan gillas av ungdomar som håller på med graffiti där det primära är att förvränga bokstäver och hitta på nya coola taggar men knappast av de som är skolade i typografin.

 

Omslaget - visst ska det sälja en tidning men typsnittet (igen) bidrar till rörigheten inte till läsbarheten.

Inuti - många färgade, stora plattor och lister, gör ett skrikigt, rörigt och barnsligt intryck som är så lång borta från den sparsamma, exklusiva och estetiska i Apples designlinje.

Visst man får ju använda färger men här är det hatade av så många ordet "lagom" på sin plats. Absolut!

Till sist - jobba bort alla tomma utrymmen.

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande omslaget så är det inte primärt tänkt att vara ett stilrent formstatement. Det är till för att sälja in tidningens innehåll på en enda sida. Och efter år av erfarenhet kan jag konstatera att more is more på den fronten.

Detta är viktigt för ickeprenumeranter, typ när man står och bläddrar i kiosken. Sant påstående om än kanske inte så vackert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Läste "malens" inlägg, och det känns skönt att det inte bara jag som klagar på det grafiska/innehåll i tidningen,

vilket jag har gjort en tid, men inte blir det bättre.

 

Man har också höjt priset från 75kr till 78-79kr minns inte riktigt. Att betala så högt pris, med så många reklamfinansierade

sidor -Nej tack!

 

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daglivs förresten, där var jag också och handlade för typ trekvart sedan. Du får hojta till om du ser mig en annan gång! :)

 

Absolut, jag hojtar om jag ser dig! Dagslivs is the place to be! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte kritik direkt, men jag får rysningar längs ryggraden när jag ser omslaget.

 

För att omslaget påminner väldigt mycket om ett Windows program *save my soul*

 

Jag tycker det, döm själv. OBS ! Varning för windows associerat program. Viewer discretion is advised.

post-15122-1224581847_thumb.jpg

post-15122-1224581859_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

@snook: Hahaha, ja det finns en viss likhet där. :lol:

 

Här är en smygtitt på inspirationen för nästa nummers omslag:

 

post-107-1224584189_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni höras min åsikt, bedömning och kritik?

Det får ni inte, för jag har inte fått tidningen ännu. Känns surt att den finns ute men inte hos mig!!! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Vill ni höras min åsikt, bedömning och kritik?

Det får ni inte, för jag har inte fått tidningen ännu. Känns surt att den finns ute men inte hos mig!!! :angry:

Väldigt konstigt? Är din brevbärare en kleptoman?

Mejla kundservice@idg.se och fråga vad bövelen som händer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni höras min åsikt, bedömning och kritik?

Det får ni inte, för jag har inte fått tidningen ännu. Känns surt att den finns ute men inte hos mig!!! :angry:

Hade igår inte fått min tidning, idag vet jag inte ännu.

 

Hade hoppats på ett mer stilrent omslag (loggan går ju åt det hållet), men får väl inse att för lösnummerförsäljningen så gäller "more is more"... Vet ju som sagt inte hur tidningen ser ut inuti ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att pappret på innersidorna är så blankt, störande reflexer...omslaget må vara det, men läsa på blankt papper...nä

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt konstigt? Är din brevbärare en kleptoman?

Mejla kundservice@idg.se och fråga vad bövelen som händer!

 

 

De skickar ut ett ex, har det väl i övermorgon. Men jag vill ju ha det nu!

Är alla solidariska på forumet så sluta läs era nummer nu, annars är det orättvist!

 

By the way, av bilden tidigare så är omslaget bland det värsta jag sett, nog drar det blickarna till sig, men lockar det till köp!

Instämmer i kritiken mot valda typsnitt, det finns ingen harmoni i det hela, enbar grällt. Gäller även loggan. :sick:

 

Annars är det nog bra, bara jag får tidningen i min hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att pappret på innersidorna är så blankt, störande reflexer...omslaget må vara det, men läsa på blankt papper...nä
Det hör ihop med att allt ska vara Glossy nu. ;)

Har du inte förstått det än? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett halvt steg framåt, minst två steg bakåt.

 

Insidan bekräftade mina farhågor som jag fick då jag såg framsidan för några veckor sedan.Jag kan väl var snäll och börja med det halva steget framåt. Tidningen ser numera bra ut inuti, designen är konsekvent och innehållet är väl strukturerat. Thats it.

 

Nog för att innehållet ser bra ut vid en första överblick så betyder inte det att allt är som det ska. Typsnittet ni valt för brödtexten är hemskt, riktigt hemskt. Det känns spretigt, konstigt och läsbarheten är usel. Tittar vi istället på ingresserna så görs saken inte bättre av den ljusgrå färgen. Typsnittet fungerar i en del av rubrikerna men är hopplöst svårläst i andra. Helt enkelt ett dåligt val av typsnitt. Jag håller även med tidigare personer att vissa sidor har alldeles för mycket tomrum.

 

Nu ska ni få följa med mig på en genombläddring av tidningen.

Förstasidan:

Samma GAMLA MacWorld fast med det nya hemska typsnittet överallt. Fortfarande lika plottrigt som förut.

 

Innehåll:

Ser väl ok ut förutom att det nya hemska typsnittet gör hälften av rubrikerna extremt svårlästa.

 

Nyheter:

Nyhetsmolnet... what's the point? Tillför inget intressant till tidningen plus att läsbarheten görs (om möjligt) ännu sämre av alla olika färger och storlekar på texten. 6,4 miljarder kr, bling bling utan innehåll. En halv sida för tre staplar mynt?

 

Listan:

En lista som faktiskt kan vara användbar!

 

Forumet/Mappen (tycker mappen är ett bättre namn, spelar ingen roll om frågorna är tagna från forumet eller från inskickade mail, det är fortfarande mappen):

Inget att klaga på innehållsmässigt, Ytterberg fortsätter på samma utmärkta sätt som förut. Typsnittet förstör dock mycket av läsbarheten.

 

Hyllningen:

Kan väl vara trevligt, men måste det ta upp två hela sidor? Största delen känns som tomt utrymme.

 

Superguiden:

Känslan av "lista med 101 dalmatiner bara för siffran 101:s skull" börjar krypa sig på. Kanske borde koncentrera er på ett eller två program per nummer och dela upp artikeln över flera månader. Behöver jag säga att typsnittet förstör?

 

Så funkar det (lär dig programmera):

Den enda riktiga artikeln värd namnet artikel som jag kan hitta i tidningen. Bra gjort. Ska jag vara riktigt petig så skulle ni kunnat försöka undvika radbrytningar mitt i satser i kodexemplen.

 

Tester:

Börjar bra med ett (troligen) för många intressant gämförande test. När det gäller helsidestesten skulle jag gärna vilja se att ni gör det lättare att se vilken produkt som faktiskt testas. De små [produktnamn] ni stoppat in i ingressen är lätta att missa. Så var det också det där typsnittet.... Minitesterna då? Här är känslan av "vi går till macupdate.com och krattar ihop lite vad som helst" överhängande. Det hela görs inte bättre av att det saknas en uppenbar indelning av de olika typerna av program (se t.ex. mercury messenger och amsn). Vad gör ett test av nya iPod touch här? Tester av ny applehårdvara borde vara betydligt högre prioriterat än ett test av t.ex. "filerenamer" och således få minst en helt egen sida avsatt. (plus för rubrikerna i minitesterna, de går att läsa utan problem!)

 

Steg för steg:

Inget som intresserar mig personligen eftersom nivån överlag är lagd en tum över havsnivån. Det enda som saknas här är en tydligare indelning i ljud/bild/video/osx. Så som det är nu är det knepigt att se var de enskilda steg för stegen börjar och vad för ämne de tar upp.

 

iPhone (borde vara "iPhone och iPod touch"):

Glöm inte bort iPoden! Lagom mycket info på lagom många sidor.

 

Återförsäljarlistan:

Jippieeeee!

 

Intressant reporta... va? Tar tidningen slut???:

Kort sagt, var finns innehållet (menar ni verkligen att ni ska köra undvik kraschen igen?)? Stora delar av tidningen känns bara som utfyllnad. 101 små söta dalmatiner överallt men ytterst lite mat (ja, jag är hungrig just nu). Det jag hade hoppats på i och med "nya MacWorld" var mera djup och färre dalmatiner. Jag letade igenom de nummer jag har här hemma i jakt på sådana bra, djupa och intressanta artiklar (de finns, men de är utrotningshotade). Här är några att leta upp och ta en titt på:

 

MW 10, nov/dec 2007:

Sida 6, "Pixeldrottningen" (Applehistoria)

Sida 68, "Svenska spel i Lund" (Reportage. Jaa, ett riktigt flersidigt, välskrivet reportage om aktuella händelser/företag/personer/whaterver i Sverige! Precis sånt vill jag läsa i svenska MW!)

 

MW 1, jan 2008:

Sida 10, "Han sparkade Jobs" (Mer välskriven applehistoria)

 

MW 3, mars 2008:

Sida 32, "Test av Office 2008" (inget speciellt, bara allmänt bra)

 

MW 5, maj 2008:

Sida 34, "Jämförande skrivartest" (ett välskrivet informativt jämförande test av hårdvara)

Sida 52, "Importera mac från USA" (En "guide" om ett intressant ämne med massa bra-att-tänka-på och utan några massor av steg 1. 2. 3. 4... ???. tada! )

 

Samtliga av Ytterbergs hårdvarutester (plus mappen och annat smått han gjort) hamnar också på listan. Vill också lägga till det reportage om Martin Kellerman (Rockys skapare) som även det var mycket bra (och snyggt). Reportaget skrevs ungefär samtidigt som "Svenska spel i Lund" men jag kan inte ange ett exakt nummer för den tidningen ligger nere i Stockholm.

 

Uppenbarligen så kan ni ju prestera riktiga pärlor, men de kommer alldeles för sällan. Har länge funderat på att sluta prenumerera (har hängt med sedan ni gjorde nummret där lime-iBooken testades*) och den här ombyggnaden kan man säga var mitt sista hopp om ett bra MacWorld. Tyvärr har jag hoppats förgäves. Görs inga drastiska förändrningar innehållsmässigt (färre dalmatiner, mer riktiga reportage) fram till då min prenumeration går ut i februari så har ni förlorat en kund.

 

//Fredrik Forsberg

 

 

*Det numret hade för övrigt den grymmaste framsidan någonsin. En lime-book liggandes på en bädd av limefrukter och endast minimalt med text. Det var en period då framsidan bestod av liknande fantasirika foton med endast det nödvändigaste rubrikerna ditlagda. Det bara skrek av kvalitet när man såg tidningen. Jag slår vad om att en sådan välgenomtänkt framsida kan stå ut minst lika bra i tidningshyllan som de överplottriga "vanliga" framsidor ni gjort de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amen!

Varken mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning Fruff!

Jag håller med dig på nästan alla punkter utom rubriken. Om man jämför med dom fem sex senaste numrena så är den här det klart bästa, rent innehållsmässigt (förutom Superguiden).

Koda-delen klart intressantast. Bra att Ipone-delen bara fick två sidor.

 

Håller med om att det är väldigt synd om att man har tagit bort reportagen.

Leijon! Sätt tillbaks reportagen nu! Det gör tidningen lite mänskligare. Vill läsa om människor som använder macen på en ett intressant sätt.

 

 

Rubriken blir Ett halv steg framåt och noll steg bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning Fruff!

Jag håller med dig på nästan alla punkter utom rubriken. Om man jämför med dom fem sex senaste numrena så är den här det klart bästa, rent innehållsmässigt (förutom Superguiden).

Koda-delen klart intressantast. Bra att Ipone-delen bara fick två sidor.

 

Håller med om att det är väldigt synd om att man har tagit bort reportagen.

Leijon! Sätt tillbaks reportagen nu! Det gör tidningen lite mänskligare. Vill läsa om människor som använder macen på en ett intressant sätt.

Rubriken blir Ett halv steg framåt och noll steg bakåt.

 

Omöjligen noll steg bakåt i och med det hemska och oläsliga typsnittet. Kan hända att två steg bakåt var lite av en överdrift när man jämför med den senare tidens (mer än bara det senaste året) nummer. Dock bör man tänka på att dessa nummer är betydligt mer än två steg bakom vad MacWorld en gång var. Det MacWorld som jag länge hoppats var på väg tillbaka.

 

Reportagen tillsammans med väl valda tester av program och hårdvara bör tillsammans uppta samma andel av tidningen som de 101-dalmatinerna listor och så-gör-du-vad-som-helst i 10 steg gör nu. De superguider som funnits i varje nummer de senaste åren borde vara lika sällsynta som reportagen är nu.

 

[Edit: trodde jag hade kontrolläst ordentligt innan jag postade, men jag måste vara trött...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är prenumerations "lappen" en del av en sida I tidning? Då måste man ju klippa i den - och således klippa sönder artikeln på samma sida? :chockadskeptisk: Tycker inte att det verkar finns mycket logik bakom det :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är prenumerations "lappen" en del av en sida I tidning? Då måste man ju klippa i den - och således klippa sönder artikeln på samma sida? :chockadskeptisk: Tycker inte att det verkar finns mycket logik bakom det :armskeptisk:

 

Ha ha...såg det nu när jag bläddrade igenom igen.

 

Man får nog prioritera lite där....Vill man köpa 3 nummer av Macworld för endast 99 kr ! Eller vill man veta hur man saktar ner filmer i iMovie.

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst senaste numret av MacWorld, och från att ha vart prenumerant i 3 år lägger jag härmed av. Har mest stödprenumererat i väntan på att artiklarna som är läsvärda blir fler än expressen-aftonbladet-utfyllnads-pastischerna: "10 tuffaste skrivbordsbakgrunder" m.m.. Förstår att ni vill nå de som är nyfrälsta, men om man vill läsa intressanta artiklar som inte förolämpar, så önskar jag få komma tillbaka till tidningen om ngn månad med fler matnyttiga inslag.

 

Känner mig grinig, men vill att det skall fram att jag upplever att tidningen blivit mer och mer innehållsfattig (eller så är jag inte lika överseende längre?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att tidningen är väldigt bra!

 

Skön omväxling från PC tidningar som i stort sett enbart handlar om hur man löser buggar och vilka verktyg man ska ladda hem för att datorn ska hålla sig vid liv...

 

Kunde dock varit lite fetare! Fyll ut den med fler tester, tutorials och annat kul, vet jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst senaste numret av MacWorld, och från att ha vart prenumerant i 3 år lägger jag härmed av. Har mest stödprenumererat i väntan på att artiklarna som är läsvärda blir fler än expressen-aftonbladet-utfyllnads-pastischerna: "10 tuffaste skrivbordsbakgrunder" m.m.. Förstår att ni vill nå de som är nyfrälsta, men om man vill läsa intressanta artiklar som inte förolämpar, så önskar jag få komma tillbaka till tidningen om ngn månad med fler matnyttiga inslag.

 

Känner mig grinig, men vill att det skall fram att jag upplever att tidningen blivit mer och mer innehållsfattig (eller så är jag inte lika överseende längre?).

 

Precis så känner jag.

 

[...]

 

Kunde dock varit lite fetare! Fyll ut den med fler tester, tutorials och annat kul, vet jag!

 

Det är just det som är problemet, halva tidningen är redan nu utfyllnad. Jag ser att du skaffat Mac ganska nyligen (i år, 2008) så du tillhör antagligen den målgrupp som MacWorld numera riktar sig mot. Om du höjer blicken lite och ser två tre år in i framtiden så borde du få syn på problemen vid horisonten (likt steflund gjort här ovan). De senaste åren har innehållet legat konstant på samma låga, innehållslösa nivå. Samma artiklar körs om och om igen med få riktigt nya ideer. Exempelvis "Undvik kraschen" som utlovats till nästa nummer (nr 10.2008) har gått minst en gång per år med exakt samma bild på en halvsprängd PowerMac G5 (första gången prydde G5:an framsidan, numera brukar den uppta en helsida i början av artikeln). Innehållet i artiklen har inte heller skilt sig något nämnvärt från gång till gång. Knappast det nya innehåll som utlovades i slutet på nummer 8.

 

Måste alla kameratester/skrivartester/rädda macen från alla de virus som inte finns/installera om osx/test av möss/annat som jag inte kan komma på just nu köras varje år? Räcker det inte med ett kameratest vart annat år? Variationen i innehållet blir så mycket större om det inte känns som om senaste numret innehåller samma artiklar du läste för några månader sedan.

 

Jag tror säkert att artilklar som "Maxa dina mac-program - 95 bästa pluginsen", minitester av 18 olika program och "så gör du för att installera om osx" är trevligt när du är ny med Mac. Det gör det enklare att hitta de där småprogrammen gör allmänt livet enklare. Men efter några nummer med samma (hopplöst långa) listor av program så finns det inte längre något att hämta där. Att 12 sidor i varje tidning består av en superguide (läs lång lista där mycket ofta är skräp) börjar mest kännas som onödig utfyllnad, för du har redan alla småprogram du behöver. Samma lista fås dessutom enkelt fram genom ett snabbt besök på http://www.versiontracker.com/macosx/ , http://www.macupdate.com/ eller varför inte http://www.apple.com/downloads/ . Det är inte sånt jag betalar 79 kr/månad för.

 

Som du ser så finns det inget kvar av intresse för de som prenumererat i mer än ca 2-3 år. Även om MacWorld på det här sättet drar in många nya prenumeranter så förlorar de samtidigt många äldre prenumeranter. Mer fokus borde läggas på att motivera folk att fortsätta prenumerera och det som saknas är just djup i innehållet. Jag vill inte ha en massa "listor", jag vill ha riktiga artiklar. Alternativt kan MacWorld göra en mycket tunnare tidning utan allt utfyllnadsmaterial och sedan sälja den för ett pris lämpligt för det man får för pengarna (mycket billigare än nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du som har fått tidningen, -vad tycker du?

Skall man hoppa högt och springa ner till kiosken och betala närmare 80kr för den?

 

Mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...