Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Andreas Leijon
Har kikat igenom MacWorld nr 3 2009 och undrar var »Allt om Linux på Macen« som det skulle stå om i detta nummer (enligt Macworld nr 2 2009) tog vägen. I MacWorld nr 2 2009 undrade jag var »Gör din egen iPhoneapp« tog vägen. Det känns som ni lovar saker på Nästa nummer-sidorna som ni inte kan hålla.
Ledsen för det inträffade. Båda artiklarna behövde kompletteras och göras bättre, därav dröjsmålet. Allt om Linux på Macen kommer dock i nummer 4 och Gör en iPhoneapp i numret efter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon
Det låter som om det var för en god sak då. Ser fram emot nästa nummer.

 

Underbar framsida på detta nummer förresten. Är nog mitt favoritnummer av "nya" Macworld utseendemässigt.

Kul att höra! Illustrationen står den grymme Anders Kjellberg för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jag skulle vilja gå i försvar för Macworlds nätupplaga, efter att ha läst spydiga kommentarer om artiklarnas nyhetsvärde för evigt, känns det som.

Sist nu gällde det en macbook air som hade blivit överkörd av en buss,

varpå redaktionen jämfördes med Se & Hör.

 

Men kom igen, försök själva att fylla en tidning och hålla den uppdaterad varje dag med groundbreaking news om en j*vla DATOR.

Nåt måste de ju skriva, och varför inte såna här underhållande anekdoter?

 

Jag har aldrig förväntat mig av macworld att de skall konkurrera med DN på deras planhalva!

 

Har man inget bra att säga, bör man inte säga det alls, är en bra devis att leva efter.

 

Eller att läsa en annan tidning, om denna inte faller en på läppen!

 

Go MAcworld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Senaste numret var rent bedrövligt dåligt vad gäller stavning och meningsuppbyggnader. På vissa ställen fick jag läsa om samma mening 4-5 gånger och förstod ändå inte riktigt vad som menades. Skärpning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Senaste numret var rent bedrövligt dåligt vad gäller stavning och meningsuppbyggnader. På vissa ställen fick jag läsa om samma mening 4-5 gånger och förstod ändå inte riktigt vad som menades. Skärpning!

 

 

Marsnumret är inte mycket bättre det, hittade tre härliga fel, missat mellanslag, dubblett av hela stycken mm. Finns det en öppen position som korrekturläsare hos er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet önskemål är att ni funderar över språket i tidningen och på webben.

Som ett exempel så önskar jag att ni sluta skriva "lirar" om allt? Det känns som otroligt dialektalt och slarvigt skrivet.

Rubrik på webben idag ("Vista lirar snabbast med ...") är bara en av många tillfällen där ert nya universalverb används.

Du har inte läst MusikerMagasinet märker jag. MW's språkbruk är stelt korrekt om man jämför. Personligen föredrar jag i huvudsak korrekt svenska. För mycket branschjargong är tröttande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Du har inte läst MusikerMagasinet märker jag. MW's språkbruk är stelt korrekt om man jämför. Personligen föredrar jag i huvudsak korrekt svenska. För mycket branschjargong är tröttande.

Gör det på något sätt MWs språkbruk bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Alla,

 

Är en MYCKET luttrad PC-användare som slutligen konverterat totalt galetglad.gif

Jag har efter några lösnummer under 2009 bestämmt jag mig för att börja prenumerera på MW i 2010. Jag har läst hela denna tråd och kan nog inte tillföra något om layout och typsnitt. Däremot skulle jag vilja komma med lite synpunkter på innehållet. Jag är stor konsument av tidsskrifter inom teknikområdet, men också av sport- och hobbytidningar. Jag har funderat över ett par saker och skulle gärna vilja höra redaktionens synpunkter på, och även er andra också för den delen...

 

Jag är som sagt relativt ny på Mac, men enormt erfaren av PC. Jag läser tidningen för att få tips och trix på smidiga och roliga saker som finns i os x som kanske den "vanliga" användaren inte känner till. Jag uppskattar också guider (både lätta och svåra) som förklarar hur man gör si eller så. Jag vill även få nyheter och anekdoter från "Mac"-världen som berikar min torftiga applekunskap. Att läsa lite intressanta intervjuer av nyckelpersoner inom området är också intressant...

 

Nu till vad jag faktiskt stör mig på.

 

101: bra appar till Iphone, 100 sätt att vårstäda din dator, så många sätt att göra ditt och så många sätt att göra datt...dessa inslag känns väldig...aftonbladet...som ju är en seriös branschtidning (ironi). I rest my case. Ger oftast inte så mycket. 50 sätt att få snabbare dator: 1. Köp ny dator 2. Köp ny processor 3. osv.

 

Tester: av digitalkameror, tv-apparater osv uppfattar jag som hyffsat relevanta. Jag läser andra tidningar där fotoexperter gör dessa tester för att dom är BRA på att testa just kameror. Varför testar MW kameror? Testa det ni är bra på istället...

 

Jämförelsetester: med produkter där apple har en produkt med, vinns ALLTID av apple fundersam.gif Visst, vi är lika frälsta som ni, men kom igen...Ett exempel: Fotoböcker. det finns många aktörer på marknaden, jag vet, med blandad kvalité, men att jämföra apples inbundna bok mot ett häfte från en annan tillverkare pga sidoantalsbegränsning och sedan utropa apple till bäst är bara tramsigt. Gör en tjockare bok då och jämför dessa. Sedan finns det ju andra som både är mer prisvärda än apple och håller högre kvalité. Använder proffsen apples tjänst...några kanske?

 

Leveranstid: Har själv nu råkat ut för att tidningen funnits i affären innan jag fått den. Skandal kallar jag det. Hänt nu två gånger...

 

Jag förutsätter självklart att det inte finns stavfel och dyl, och jag gillar verkligen inte att vissa tidsskrifter (PC för alla, M3, Tech World mfl.) börjat skriva med talspråk och använder påhittade försvenskade teknikord för att verka hippa och "på".

 

Jag förväntar mig trevlig läsning och ett stillande av min Mac-hunger med denna tidning. Jag ger det ett år sedan får vi se...

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen vill veta något om digitalkameror så får du allt läsa Foto. Där har du riktigt bra tester på svenska men komplettera gärna med nördfakta från http://dpreview.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen vill veta något om digitalkameror så får du allt läsa Foto. Där har du riktigt bra tester på svenska men komplettera gärna med nördfakta från http://dpreview.com

 

 

Framkom det som att jag ville veta mer om kameror? Det var inte avsikten, utan kritik mot MW att dom testar saker dom inte är så bra på...chockadskeptisk.gif

 

Några tips...

MacWorlds Guider

 

Har sett dessa och dom är väl bra. Speciellt bra på webben yeahbaby.gif

 

Jag ville med mitt inlägg lyfta fram vad jag reagerat på som NEGATIVT i papperstidningen...inget annat...bara min ödmjuka åsikt blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som prenumerant på Macworld fick jag idag ett digitalt exemplar via en mejllänk. Det digitala exemplaret fungerar bara med Flash, glöm iPhone och glöm iPad blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som prenumerant på Macworld fick jag idag ett digitalt exemplar via en mejllänk. Det digitala exemplaret fungerar bara med Flash, glöm iPhone och glöm iPad blink.gif

Fler som håller med, men enligt Leijon kommer det snart en iPad-version:

https://forum.macworld.se/topic/115966-digital-utgaava-av-macworld-och-med-flash

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Varför skrivs det så mycket om Ipad i Macworld innan den ens är lanserad i Sverige, har tidningen nyhetstorka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Sociofraude

Varför skrivs det så mycket om Ipad i Macworld innan den ens är lanserad i Sverige, har tidningen nyhetstorka?

 

 

 

Kan ju bero på att iPad är ju ett stort ämne redan nu o kommer förmodligen att bli ännu större när den lanseras här, det är redan nu väldigt MÅNGA svenskar som fått tag på en padda.

Det finns ju ett stort intresse för folk som vill/tänker skaffa en iPad, det är väl bara bra att man som en potentiell köpare vet så mycket som möjligt innan man köper en.

 

Tidningen är ju inte helt om iPad heller, man väljer det man ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag trodde tidningen hette MacWorld!

Men den handlar snart bara om iPad, iPhone och iPodar om detta fortsätter med att Mac:arna mer och mer trängs undan för allt annat som Apple tillverkar.

Jag tycker att antingen bör MacWorld döpas om till AppleWorld eller som jag tycker vore bäst, mer renodlas på datorerna och dessas tillbehör/program.

En iPhone är inget datortillbehör.

Det finns en systertidning (M3) som skriver om mobiler såsom iPhone och iPodar och antagligen iPadar också.

Jag vill se fler artiklar om Macar och inget om applikationer till iPhone, då dessa inte är Macar utan just telefoner, om än mobila och tillverkade av Apple.

När det gäller iPad är jag lite kluven om den är en slags dator men den heter ej Mac och är inte ett tillbehör till en Mac heller och borde därför ej behandlas i MacWorld.

Jag vet att många av er som läser och skriver i MacWorld är Apple-fanatiker/fundamentalister och bara älskar allt som Apple gör men tidningen heter MacWorld och inte AppleWorld och borde därför först och främst handla om just Mac:ar!

 

M V H

dannan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Dannan, jag håller helt med dig. Jag köpte min första Mac förra sommaren och prenumererade på MacWorld för att lära mig mer. Under det året har tidningen bara gett mer och mer utrymme åt andra Apple-produkter. (Att det sedan dessutom är en hel del tönt - sy ditt fodral - må vara hänt, det ska finnas något åt alla.)

Nu lovar Leijon i sin krönika i senaste numret att det ska bli mindre Iphone i MacWorld. Jag kommer därför att förnya prenumerationen när det snart är dags, men hoppas att redaktionen inser *) att tidningen till stor del köps av folk som vill veta mer om sin dator.

 

*) inser = håller med mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om ni har jobbat i en nyhetsredaktion/ellernågotliknande någon gång. men det är inte det lättaste att fylla en tidning. detta beror pga flera olika resurser (tid, ekonomi, personal osv).

 

visst vill jag också läsa mer om macar och mac-applikationer, men hellre att macworld fyller tidningen med nyheter om iphone/ipad än att jag får en tidning på 10 sidor eller en tidning med en massa reklam i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har läst senaste numret så vet ni att det kommer bli lite ändring. Man lanserar systertidningar för iPhone och iPad och innehållet i MW kommer framöver bli mer Mac-inriktat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbcheck: Det är inte 1 april idag. Stämmer detta så :galetglad: :galetglad: :galetglad:

 

Hoppas de gör samma förändring med forumet!

Observera att MW inte kommer bli helt fri från iPhone dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Gäst eyeMac

Hej,

 

Ibland så undrar jag om redaktionen har brist på saker att skriva om. Jag syftar på att det är så mycket repetition av ämnen i tidningen t ex:

 

• Så här gör du för att snabba upp din Mac

• 100 roligaste, bästa appar, nödvändigaste... Ny kategori vart nummer men ändå samma sak.

• Så här ställer du in Airport

 

Det känns nästan som varje nummer är skriven för en konsument som läser MacWorld för första gången, kanske det är så?

 

Jag tror det hade varit bättre att släppa ett nummer varannan mån, alternativt en gång i kvartalet istället för att leverera samma saker om och om igen maskerat i nytt omslagspapper.

 

// eyeMac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Någon mer än jag som tyckte att nya numret av Macworld var grusig inuti? På alla sidor fick man borsta bort damm eller någon sorts grus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...