Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tveksamt agerande av moderator


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Gäst iMatte

Inläggen verkar komma och gå som det passar moderatorerna. Alldeles nyss skrev en moderator ett inlägg (med dubblett dessutom) i tråden "Fildelning eller inte?" som innehöll ett personlig påhopp - fem minuter senare är inlägget borta - helt spårlöst. Ett privilegium förbehållet moderatorerna att ångra sig och radera spåren efter sina klavertramp? Efter ytterligare några minuter låstes tråden, av samma moderator.

Någon här har uppenbarligen inte förstått innebörden av att ha ett förtroendeuppdrag utan att nyttja det för egen vinning. Jag hoppas att redaktionen i framtiden kan välja moderatorer med större omsorg . Urvalet borde väl baseras på allmänt förnuft och omdöme - inte antal gjorda inlägg.

 

Denne moderator har flera gånger ifrågasatts för sina, i mångas ögon, extrema uttalanden. Att ha en moderator som i sina "privata" inlägg skriver rent av ruskiga formuleringar, där uttryck som "bomba bort dom där nere så att vi får lugn", "man borde skära ut njurarna på honom utan bedövning", "såna har ingen rätt att leva" är väl en sak - men att någon som representerar forumet skriver dem blir det tveksamt enligt mig. Att moderatorn har en liten svans av beundrare, som i varje läge går i försvar, förändrar inte sakinnehåll. Det finns säkert motsvarande antal besökare, som ruskar på huvudet och undrar vad detta är för plats, där forumets representanter kan förorda folkmord och tortyr utan åthutning.

 

Jag har tidigare ställt frågan till herr chefredaktör, om detta beteende är förenligt med forumets policy, men inte fått något konkret svar. Därför frågar jag igen: Är det det, herr Leijon? Är det oxå förenligt med rollen som moderator att, liksom rent privat, städa efter sig och utan synlig historik, ta bort sina påhopp?

 

 

*Fotnot: Flera av de inlägg jag refererar till, har bekvämt nog "modererats bort" så här i efterhand. Never the less skrevs de med ungefär de forumleringar jag citerat och fanns kvar i åtminstone veckor efter det att de skrivits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 200
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon

För att besvara en retorisk fråga; nej, det är inte okej.

Den som har konkreta exempel uppmanar jag att direkt skicka mig ett mejl på leijon@idg.se med en skärmdump av tråden i fråga.

 

Plumpa uttryck med illa dolt förakt av denna karaktär kommer aldrig att tolereras. Vare sig personen bakom är medlem, moderator eller jag själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite Kafka här - eller DDR - om en "insider" städar bort spåren av sina egna synder :-D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Känns lite Kafka här - eller DDR - om en "insider" städar bort spåren av sina egna synder :-D.

 

 

Raderar verkligen inte mina inlägg långt bak i tiden, har jag sagt något så får det stå.

 

I fallet här ikväll så ändrade jag mitt inlägg omgående då jag inte vill gå i diskussion med iMatte som bara är här för att provocera och angrep mig.

Tråden hade spårat ur och jag gjorde bara som vi nu börjat göra.

Spårar det ur, är ämnet uttömt och vi stänger.

 

Så jag undanber mig beskyllningar, forumet är redan så infekterat med tjafs, så jag vill snart inte svara ens i seriösa trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som att hela det här forumet är fullt av misstänksamhet och jävla skitsnack rent generellt. Kom hit för att jag hörde att detta var ett Mac forum. Helt ärligt så känns det allt annat än just det

 

de senaste dagarna har jag läst att allt fler skrivit "jag slutar skriva/hänga här snart"

 

jag har dessutom läst flera trådar där det är personangrepp från både höger och vänster, ibland riktigt hemska sådana också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har dessutom läst flera trådar där det är personangrepp från både höger och vänster, ibland riktigt hemska sådana också.

 

har du provat att välja trådar du läser med aningen större omsorg? Rekomenderas ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du provat att välja trådar du läser med aningen större omsorg? Rekomenderas ;-).

 

oja

 

alla trådar där det är ett faktum som inte går att förbise saknar personangrepp. Typ

 

Macintosh är en dator som tillverkas av Apple. Fakta liksom

 

tyvärr är de flesta trådar med personliga åsikter oftast fulla av personangrepp :(

 

spelar ingen roll att man ser att personangreppen börjar och sedan slutar läsa tråden, det är tråkigt att sånt förekommer. Tycker inte man behöver hoppa på folk bara för att man inte råkar hålla med dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen så är väl frågan också hur mycket "personangrepp" som ska tillåtas. Herregud, forumet är väl som samhället i övrigt. Vissa kan hålla en låg ton andra en högre, några går till personangrepp, några försöker medla och en del är bara ute efter att starta bråk.

 

Sen har jag märkt att det inte spelar någon roll vad en tråd handlar om. Det kan vara just "Apple tillverkar en dator som heter Macintosh", eller "Hur kopierar jag min hyrda DVD och lägger ut på DC++". saken är att ingen tråd är immun om det ska bli tjafs eller inte.

 

Jag tycker att det är ok att tonläget ska kunna få bli högt, men sen måste ju folk också begripa att det som sätts på pränt i ett forum är mycket, mycket mer direkt än om man säger någonting i ögonen. Säger jag att "Jamen fattar du inte det ja då är du ju en idiot!". Det ser väldigt hårt ut i skrift, men säger jag det mellan fyra ögon så kan det uppfattas helt annorlunda då mottagaren även får med ansikts- och kroppsuttryck och det kanske inte uppfattas som ett personangrepp på samma sätt. Är du upprörd på ett inlägg så läs gärna igenom det du skrivit innan du i vredesmod klickar på "Add reply". Tänk på att eventuella elakheter/personangrepp/spydigheter mot en annan forummedlem kommer att ses och läsas av kanske tusentals andra. Det är inte bara den som får skit som blir en del av elakheterna.

 

Personligen så tror jag inte att jag har vart taskig eller hoppat på någon här på forumet, inte medvetet i alla fall. Däremot kan jag nog känna att jag har bemött någon på ett nedlåtande sätt i ett svar eller en kommentar. Men är det nån som känner sig förorättad av mig så får väl den personen höra av sig.

 

Sen tycker jag att man, precis som i det verkliga livet, får tåla att bli emotsagd och att man inte alltid blir bemött med kram och klapp på kinden av folk som inte tycker som en själv. Livet är inget Astrid Lindgren-land och inte ett forum på internet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför personangrepp i någon form ska tillåtas - be it att man kallar någon för idiot eller slår ner på ett helt folkslag.

Ska man argumentera så gör man det med argument och en trevlig ton - det har mycket mer klass än om man hoppar på personen i brist på argument. Tycker man olika kan man skriva det utan att attakera personen.

 

Jag har själv mindre och mindre börjat hänga på forumet.

Morötter kommer alltid att missbruka sin makt - det finns inte många lite större forum där jag inte har sett detta... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att besvara en retorisk fråga; nej, det är inte okej.

Den som har konkreta exempel uppmanar jag att direkt skicka mig ett mejl på leijon@idg.se med en skärmdump av tråden i fråga.

 

Plumpa uttryck med illa dolt förakt av denna karaktär kommer aldrig att tolereras. Vare sig personen bakom är medlem, moderator eller jag själv.

 

Tack för tydlig redogörelse - då är läget här som man trodde och tyckte att det borde vara. Några skärmdumpar har i alla fall inte jag, men ska kanske tänka på det i framtiden när jag ser något märkligt. Om nu vederbörande inte skärper sig, vilket vore en bättre lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är ok att tonläget ska kunna få bli högt, men sen måste ju folk också begripa att det som sätts på pränt i ett forum är mycket, mycket mer direkt än om man säger någonting i ögonen. Säger jag att "Jamen fattar du inte det ja då är du ju en idiot!". Det ser väldigt hårt ut i skrift, men säger jag det mellan fyra ögon så kan det uppfattas helt annorlunda då mottagaren även får med ansikts- och kroppsuttryck och det kanske inte uppfattas som ett personangrepp på samma sätt. Är du upprörd på ett inlägg så läs gärna igenom det du skrivit innan du i vredesmod klickar på "Add reply". Tänk på att eventuella elakheter/personangrepp/spydigheter mot en annan forummedlem kommer att ses och läsas av kanske tusentals andra. Det är inte bara den som får skit som blir en del av elakheterna.

 

Mycket tål jag i en diskussion, både starka ord och forumleringar. Att folk "slinter med tungan" kan även det vara okej, om man kan stå för vad man sagt och be om ursäkt - alla gör misstag. Men om oreflekterad pöbelmentalitet får förekomma - tja, där går min gräns för vad jag tolererar. Mycket av ondskan som utspelats i mänsklig historia har en teoretisk upphovsman - men det är alltid vanligt folk i pöbelhopar som gör hantverket. Och det är vi andra som kan välja att ge eller inte ge pöbeln utrymme. Glöm aldrig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Att ta bort inlägg helt tycker jag är helt fel, det gör det om inte annat svårt att följa trådens utveckling och påminner lite om boken 1984, däremot kan det vara lämpligt att i vissa fall redigera/censurera, välj lämpligt ord, hela eller delar av inlägget. Givetvis med information om vem som ändrat och varför. Dessutom anser jag att en moderator som aktivt deltar i en debatt i en tråd inte bör agera som moderator i den tråden utan vid behov göra som oss övriga, anmäla inlägget och låta kollegorna sköta ärendet.

 

För övrigt är det mycket snack och lite mac här just nu!

 

Edit: 1984-snacket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
För att besvara en retorisk fråga; nej, det är inte okej.

Den som har konkreta exempel uppmanar jag att direkt skicka mig ett mejl på leijon@idg.se med en skärmdump av tråden i fråga.

 

Plumpa uttryck med illa dolt förakt av denna karaktär kommer aldrig att tolereras. Vare sig personen bakom är medlem, moderator eller jag själv.

 

Tack för svar.

Personen i fråga har valt att bemöta mig via PM i stället för att skriva öppet i i denna tråd. Han förnekar att några tidigare inlägg än de från igår raderats, dock anser jag att mina tidigare påståenden om hans formuleringar gäller, tills han förnekar att han uttryckt sig så. Hittills har han inte förnekat det; i PM:et hävdar han att "eftersom vi har yttrandefrihet får han tycka och yttra vad som helst". Ett uttalande som tydligt visar hur svårt han har att förstå rollen som moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Personen i fråga har valt att bemöta mig via PM i stället för att skriva öppet i i denna tråd. Han förnekar att några tidigare inlägg än de från igår raderats, dock anser jag att mina tidigare påståenden om hans formuleringar gäller, tills han förnekar att han uttryckt sig så. Hittills har han inte förnekat det; i PM:et hävdar han att "eftersom vi har yttrandefrihet får han tycka och yttra vad som helst". Ett uttalande som tydligt visar hur svårt han har att förstå rollen som moderator.

Även om jag tycker detta är en mycket intressant diskussion, så tycker jag det är lite tveksamt agerande att plocka ut en privat PM-diskussion på forumet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom anser jag att en moderator som aktivt deltar i en debatt i en tråd inte bör agera som moderator i den tråden utan vid behov göra som oss övriga, anmäla inlägget och låta kollegorna sköta ärendet.

Bra förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr är de flesta trådar med personliga åsikter oftast fulla av personangrepp :(

Här ser vi också problemet med forumdiskussioner, svårigheten med att folk uppfattar saker så olika. Viss förekommer det väl personangrepp ibland, men personligen håller jag inte med om din slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort inlägg helt tycker jag är helt fel, det gör det om inte annat svårt att följa trådens utveckling och påminner lite om boken 1984, däremot kan det vara lämpligt att i vissa fall redigera/censurera, välj lämpligt ord, hela eller delar av inlägget. Givetvis med information om vem som ändrat och varför. Dessutom anser jag att en moderator som aktivt deltar i en debatt i en tråd inte bör agera som moderator i den tråden utan vid behov göra som oss övriga, anmäla inlägget och låta kollegorna sköta ärendet.

 

För övrigt är det mycket snack och lite mac här just nu!

 

Edit: 1984-snacket

 

Bra sagt, ibland känns det väldigt dagisaktigt att plocka bort meddelanden och stänga en tråd, speciellt när det görs av en moderator som aktivt deltagit, och där det är alltför uppenbart att det bara är någon som inte klarar av kritik.

 

Så jag tycker det borde införas som regel, att en moderator som aktivt deltagit i en tråd inte får stänga samma tråd, utan i det fallet skickar en anmälan till en annan moderator (eller, helt enkelt att det krävs 2 moderatorer för att stänga en tråd)

 

Bara som två intressant fotnötter tycker jag det skulle vara kul att se statistik på hur fördelningen ligger när det gäller moderatorer och stängda trådar, vem leder ligan, och till sist, Generaldirektörs Leijon begäran om skärmdumpar på överträdelser, det är ju svårt om sagda överträdelser har tagits bort (som sagts, jag har inga direkta exempel på det), men, ÄR det verkligen så att dom är borta, för alltid ? Ingen papperskorg som finns som bara moderatorer kan titta i ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Även om jag tycker detta är en mycket intressant diskussion, så tycker jag det är lite tveksamt agerande att plocka ut en privat PM-diskussion på forumet...

 

Jo kanske, men detta var ingen "privat PM:diskussion" - detta var ju en principfråga som jag tog upp i ett öppet brev och förväntade mig svar i en öppen debatt. Jag fattar inte varför person i fråga måste försvåra diskussionen genom att smyga och smussla med PM. Jag tar ju upp diskussionen för att jag tror att forumet behöver dryfta vad en moderator får och inte får - en viktig fråga för forumet. De "forumkollapser" jag upplevt har alltid handlat om modering och moderatorer. Det finns ju extrema typer överallt - dels såna som inte tål att modereras över huvud taget och i andra ändan moderatorer som börjar använda sin makt på fel sätt.

Jag tycker det vore synd om forumet ska ta skada bara för att alla ska tassa på tårna för vissa personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
PM:et hävdar han att "eftersom vi har yttrandefrihet får han tycka och yttra vad som helst". Ett uttalande som tydligt visar hur svårt han har att förstå rollen som moderator.

Vilket han på ett sätt har rätt i, så länge ingen kan känna sig kränkt/diskriminerad eller trakaserad så har han rätt til det, sen att man som moderator ska representera forumet på ett trevligt sätt är en annan sak där jag håller om att det inte är passande att använda sånt språkbruk ^_^:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket han på ett sätt har rätt i, så länge ingen kan känna sig kränkt/diskriminerad eller trakaserad så har han rätt til det, sen att man som moderator ska representera forumet på ett trevligt sätt är en annan sak där jag håller om att det inte är passande att använda sånt språkbruk ^_^:)

 

Om nu moderatorn i fråga har uttryckt sig som TS skriver; "bomba bort dom där nere så att vi får lugn" etc så ser jag, utan att veta det vidare sammanhanget det som kränkande och diskriminerande och då heller ej tillåtet av Svensk lag om det uttrycks öppet (?).

Man kan argumentera utan att övergå i personangrepp som många gör när de har slut på bra argument. Personangrepp i alla former är fel - speciellt då man inte vet hur personen i fråga kommer att agera - använd bra argument istället och kan ni inte överbevisa motståndaren, så får ni se er besegrade eller att ni helt enkelt har olika bild av samhället etc.

Morötter ska vara speciellt trevliga - men det blir ofta som med de som har "diplomatic immunity" - inte för de alltid ett respektabelt exempel för sitt land utan utnyttjar sin makt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Om nu moderatorn i fråga har uttryckt sig som TS skriver; "bomba bort dom där nere så att vi får lugn" etc så ser jag, utan att veta det vidare sammanhanget det som kränkande och diskriminerande och då heller ej tillåtet av Svensk lag om det uttrycks öppet (?).

Det är även min åsikt i detta. För övrigt kan man bomba bort alla andra än de så blir det också ordning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det alltid ska finnas folk som ska försöka sätta moderatorer på plats. Trött jag blir. Gillar man inte att moderatorn styr forumet får man byta forum. jag gör övertramp ibland och pocha piskar mig men jag tänker inte ifrågasätta det för jag anser han gör ett kalasjobb här och städar upp efter sinnesrubbningar hos folk inkl mig. Normal praxis är att moderatorers jobb aldrig ifrågasätts i forumet utan tas via PM då det som sagt går prestige hos vissa att jävlas med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[/b]Bara som två intressant fotnötter tycker jag det skulle vara kul att se statistik på hur fördelningen ligger när det gäller moderatorer och stängda trådar, vem leder ligan, och till sist, Generaldirektörs Leijon begäran om skärmdumpar på överträdelser, det är ju svårt om sagda överträdelser har tagits bort (som sagts, jag har inga direkta exempel på det), men, ÄR det verkligen så att dom är borta, för alltid ? Ingen papperskorg som finns som bara moderatorer kan titta i ?

[/color]

Jooo, det finns en sorts karantän trådar i alla fall kan hamna i, tror jag. Dock är jag inte alls säker på att specifika inlägg samlas där. Jag misstänker att karantän skulle vara överfull vid det här laget då redan. :)

 

Och jag upplever att det här forumet har blivit rent ut sagt bedrövligt att vistas på. Först dök det upp för mycket trams och ogenomtänkta trådar, sådant som bara tar plats och är totalt onödigt, inte ens roligt. Detta är trots allt inget dagis...

 

Den senaste tiden har det blivit en hel del tjafs. Nu senast med det att det ska få diskuteras fildelning, eller i alla fall tekniken man använder till detta. Jag personligen ser inget fel i det, då det som sagt kan anvädas i ett helt lagligt syfte. Förvisso användes det säkerligen mycket riktigt till att fultanka hem material många gånger, men det ger ingen rätt att göra direkta påhopp på en person som frågar något om ett sådant program, då det faktiskt är tillåtet att göra just det här på forumet i nuläget. Att dra alla över samma kam ger inget.

 

Igår, snurrade jag runt här en del. Jag såg flertalet personer som uttryckte sig barnsligt grinigt över det här angående fildelning. De gick t om in i trådar där en sådan fråga ställts och hånade och betedde sig allmänt barnsligt. Okej, vi har förstått att inte alla gillar detta ämne. Det behöver inte upprepas gång på gång på gång, dessutom i trådar där det inte har något att göra. Jag tror jag flertalet gånger hört, även från moderatorer att man inte ska svara i trådar om man inte har något relevant att tillföra. Att då gå in i den tråd utan att vilja hjälpa i ämnet, utan i stället enbart för att klargöra, eller upprepa sin negativa syn på ämnet är helt klart en sådan sak, som jag kan se det. Det är enbart irriterande.

 

Och kan man som moderator inte acceptera alla forumregler utan att sura, då kanske man ska fundera över sin roll som just moderator. Regler ska följas, av alla, även moderatorer. Och jag reagerade över det att en moderator tydligen tagit bort ett helt inlägg (så uppfattade jag det) som han ångrade en kort stund efter att han skrivit det. Att ta bort texten man skrivit är okej. Att ta bort hela inlägget är inte okej. Den möjligheten har inte vi, den ska inte heller få utnyttjas av en moderator på det sättet. I det här fallet håller jag med iMatte i det han säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det alltid ska finnas folk som ska försöka sätta moderatorer på plats. Trött jag blir. Gillar man inte att moderatorn styr forumet får man byta forum. jag gör övertramp ibland och pocha piskar mig men jag tänker inte ifrågasätta det för jag anser han gör ett kalasjobb här och städar upp efter sinnesrubbningar hos folk inkl mig. Normal praxis är att moderatorers jobb aldrig ifrågasätts i forumet utan tas via PM då det som sagt går prestige hos vissa att jävlas med dom.

Jag tror verkligen inte att just det här handlar om prestige i att jävlas med någon moderator från iMattes sida... Och även jag anser att här måste verkligen saker och ting diskuteras i nuläget. Det här forumet är ett enda tillhåll av folk som tjafsar och retar upp varandra. Och visst, alla moderatorer är vanliga människor, precis som oss andra, men en moderator ska uppträda korrekt in mina ögon. Och ska ha en bra orsak till att stänga trådar, inte göra det för att denna tycker det blir för personligt jobbigt, för att denna inte vill ta diskussionen eller vad det kan vara. Jag håller till fullo med om att en moderator som deltagit i en diskussion i en tråd som ev spårat ur eller av annan anledning borde stängas, inte själv ska få stänga den utan att fråga minst en moderator till.

 

 

Dessutom kan jag även på det här forumet se lite av den där "Så här har vi alltid gjort"-mentaliteten. Saker och ting förändas och utvecklas. Det får ni leva med. Och kan ni inte det så finns det kanske andra ställen att avreagera sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...