Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tveksamt agerande av moderator


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Jag anser att ett forum kan jämföras med tex din lägenhet. Du sätter gränsen vad som gäller när folk kommer in. Du kan bli arg för de inte uppför sig, då drar dom/kastar du ut dom. Du kan säga "du får inte röka", då ska de följa det. Jag är så trött på folk som tror att forum är en frizon för att diskutera vad som helst. Låt moderatorn hållas. Jag lovar, i längden blir det så mycket bättre så än att 10 pers ska anklaga honom för att inte följa deras regler. Att bryta mot en regel är dock lätt hänt. Man kan få en varning eller bara att tråden moddas/tas bort. Men att ifrågasätta det med avseende på att moderatorn inte gör som man själv tycker är fel enligt mig.

 

Sen kan de som anklagar moderator vara 10ggr värre i munnen men säger moderator "fan" i en tråd då brakar helvetet loss för ojojoj han är ju moderator. Den felfria klonen från det vackra riket som inte finns.

 

Jag skulle anse Pocha gjorde rätt även om han valde att stänga av mig. Deras regler är mina regler. Annars kan jag vara i andra forum. Det är fritt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 200
  • Created
  • Senaste svar
Jag anser att ett forum kan jämföras med tex din lägenhet. Du sätter gränsen vad som gäller när folk kommer in. Du kan bli arg för de inte uppför sig, då drar dom/kastar du ut dom. Du kan säga "du får inte röka", då ska de följa det. Jag är så trött på folk som tror att forum är en frizon för att diskutera vad som helst. Låt moderatorn hållas. Jag lovar, i längden blir det så mycket bättre så än att 10 pers ska anklaga honom för att inte följa deras regler.

 

Sen kan de som anklagar moderator vara 10ggr värre i munnen men säger moderator "fan" i en tråd då brakar helvetet loss för ojojoj han är ju moderator. Den felfria klonen från från det vackra riket som inte finns.

Jag har faktiskt aldrigt hört någon klaga på en moderator innan. Kanske kommit med småpikar men inget mer. Klart det alltid finns människor som är missnöjda. Det gör det alltid. 0en de kommer oftast också med rätt onyanserade och ogenomtänkta inlägg, de bara kastar fram saker.

Och jag tror inte att det är någon som tror att det här är en frizon där allt får diskuteras. Du är arg och sur förmodligen över att just det här med fildelning får diskuteras i nuläget. Det är ju det som väckt dig. Men vi har faktiskt fortfarande regler här, vad du än säger. Och absolut, moderatorer ska finnas, men de ska uppträda korrekt. Har man tagit på sig rollen som moderator får man finna sig i det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt aldrigt hört någon klaga på en moderator innan. Kanske kommit med småpikar men inget mer. Klart det alltid finns människor som är missnöjda. Det gör det alltid. 0en de kommer oftast också med rätt onyanserade och ogenomtänkta inlägg, de bara kastar fram saker.

Och jag tror inte att det är någon som tror att det här är en frizon där allt får diskuteras. Du är arg och sur förmodligen över att just det här med fildelning får diskuteras i nuläget. Det är ju det som väckt dig. Men vi har faktiskt fortfarande regler här, vad du än säger. Och absolut, moderatorer ska finnas, men de ska uppträda korrekt. Har man tagit på sig rollen som moderator får man finna sig i det också.

Jag är arg för folk inte kör med raka kort. Man säger att man tankar patchar och trailers och säger "på flera siter när man frågar var osv". Det handlar om att ta sida om forumet ska bidra med fuffens bakom ytan eller om man ska hålla en hög linje och slippa balansgångarna. Jag vet vad en moderator föredrar. Jag vet vad en kille på 15 bast som tankar sw***ts föredrar. Ja, det gör mig sur och jag står för vad jag säger och tänker inte hymla för att kringå forumets lagar och regler som folk gör nu. Vill jag göra något som inte tillåts här så gör jag det på egen hand där det tillåts. Svårare än så är det väl inte? Så nu vet du. Du är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att ett forum kan jämföras med tex din lägenhet. Du sätter gränsen vad som gäller när folk kommer in. Du kan bli arg för de inte uppför sig, då drar dom/kastar du ut dom. Du kan säga "du får inte röka", då ska de följa det. Jag är så trött på folk som tror att forum är en frizon för att diskutera vad som helst. Låt moderatorn hållas. Jag lovar, i längden blir det så mycket bättre så än att 10 pers ska anklaga honom för att inte följa deras regler. Att bryta mot en regel är dock lätt hänt. Man kan få en varning eller bara att tråden moddas/tas bort. Men att ifrågasätta det med avseende på att moderatorn inte gör som man själv tycker är fel enligt mig.

 

Sen kan de som anklagar moderator vara 10ggr värre i munnen men säger moderator "fan" i en tråd då brakar helvetet loss för ojojoj han är ju moderator. Den felfria klonen från det vackra riket som inte finns.

 

Jag skulle anse Pocha gjorde rätt även om han valde att stänga av mig. Deras regler är mina regler. Annars kan jag vara i andra forum. Det är fritt val.

 

Jag förstår liknelsen precis, men menar du att det är DIN "lägenhet" ?, jag skulle väl snarare säga i så fall, om man ska bibehålla liknelsen vid en lägenhet, att moderatorerna är ordningsvakter som ska hålla ordning på en ganska stor och välbesökt lägenhet, det är ju inte ERAN lägenhet, på sin höjd är ni satta att vakta den över helgen.

Reglerna är ju satta, för ALLA att följa, moderator eller inte, och det personliga ansvaret finns ju för alla, det är ju ingen fristad för moderatorerna heller.

Självklart ska det väl ställas högre krav på moderatorerna, det är vad ett förtroendeuppdrag innebär, with great power comes great responsibility...som någons kloka gamla farfar sa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är arg för folk inte kör med raka kort. Man säger att man tankar patchar och trailers och säger "på flera siter när man frågar var osv". Det handlar om att ta sida om forumet ska bidra med fuffens bakom ytan eller om man ska hålla en hög linje och slippa balansgångarna. Jag vet vad en moderator föredrar. Jag vet vad en kille på 15 bast som tankar sw***ts föredrar. Ja, det gör mig sur och jag står för vad jag säger och tänker inte hymla för att kringå forumets lagar och regler som folk gör nu. Vill jag göra något som inte tillåts här så gör jag det på egen hand där det tillåts. Svårare än så är det väl inte? Så nu vet du. Du är bra.

Ja absolut, du får tycka att det är fel. Och även att det är fel att det diskuteras här. Men jag tycker det är fel att gå in i trådar där det frågas om detta, och driva på det och vara sarkastisk. Låt bara bli de trådarna? Jag och andra med mig vet att du inte gillar det. Det är tråkigt att just det här med fildelning i olagligt syfte kommer utnyttjas av många, men så är det. Dessutom är det som sagt på prov det får diskuteras på forumet om jag uppfattade Andreas rätt. Funkar det inte, lär det väl bli förbjudet igen. Men tills dess, så får ni helt enkelt finna er i det. Det är mångt och mycket jag inte gillar i verkliga livet, men som jag får finna mig i. Jag går inte runt här och lever rövaren och beklagar mig för det.

 

Och jag vill påpeka att jag inte säger att någon är sämre eller dummare än någon annan. Men i nuläget är det detta jag tycker är fel och då säger jag det. Även om det innefattar personer som jag inte har något emot alls. Men som jag tycker beter sig dumt och ogenomtänkt just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att ett forum kan jämföras med tex din lägenhet. Du sätter gränsen vad som gäller när folk kommer in. Du kan bli arg för de inte uppför sig, då drar dom/kastar du ut dom. Du kan säga "du får inte röka", då ska de följa det. Jag är så trött på folk som tror att forum är en frizon för att diskutera vad som helst. Låt moderatorn hållas. Jag lovar, i längden blir det så mycket bättre så än att 10 pers ska anklaga honom för att inte följa deras regler. Att bryta mot en regel är dock lätt hänt. Man kan få en varning eller bara att tråden moddas/tas bort. Men att ifrågasätta det med avseende på att moderatorn inte gör som man själv tycker är fel enligt mig.

 

Sen kan de som anklagar moderator vara 10ggr värre i munnen men säger moderator "fan" i en tråd då brakar helvetet loss för ojojoj han är ju moderator. Den felfria klonen från det vackra riket som inte finns.

 

Jag skulle anse Pocha gjorde rätt även om han valde att stänga av mig. Deras regler är mina regler. Annars kan jag vara i andra forum. Det är fritt val.

 

Tydligen missade du att läsa det första inlägget i tråden? Trådskaparen ställer ju en öppen fråga om moderatorns agerande är förenligt med forumets regler. Ingen har så vitt jag kan läsa ifrågasatt forumreglerna här. Dessutom verkar du ha missat chefredaktörens svar på frågan... ;)

Eller är din inställning "en gång moderator - aldrig någonsin ifrågasättas, vad man än gör"? Vad tycker du själv om att en moderator agerar privat med helt andra regler än de andra forumdeltagarna - att ta bort eller ändra egna inlägg man ångrar i efterhand? Ingen åsikt, eller har du bara missat även att uttrycka den?

 

Om du inte förstår skillnaden mellan att "gnälla om forumreglerna" och att ifrågasätta en moderator bryter mot dem, behöver du inte slösa bort tid med att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är arg för folk inte kör med raka kort. Man säger att man tankar patchar och trailers och säger "på flera siter när man frågar var osv". Det handlar om att ta sida om forumet ska bidra med fuffens bakom ytan eller om man ska hålla en hög linje och slippa balansgångarna. Jag vet vad en moderator föredrar. Jag vet vad en kille på 15 bast som tankar sw***ts föredrar. Ja, det gör mig sur och jag står för vad jag säger och tänker inte hymla för att kringå forumets lagar och regler som folk gör nu. Vill jag göra något som inte tillåts här så gör jag det på egen hand där det tillåts. Svårare än så är det väl inte? Så nu vet du. Du är bra.

 

Snacka om att vara fördömmande och ha förutfattande meningar, tråkig människosyn, den som är utan synd..jag menar, du har verkligen kastat första stenen, och andra, och tredje...ouch....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår liknelsen precis, men menar du att det är DIN "lägenhet" ?, jag skulle väl snarare säga i så fall, om man ska bibehålla liknelsen vid en lägenhet, att moderatorerna är ordningsvakter som ska hålla ordning på en ganska stor och välbesökt lägenhet, det är ju inte ERAN lägenhet, på sin höjd är ni satta att vakta den över helgen.

Reglerna är ju satta, för ALLA att följa, moderator eller inte, och det personliga ansvaret finns ju för alla, det är ju ingen fristad för moderatorerna heller.

Självklart ska det väl ställas högre krav på moderatorerna, det är vad ett förtroendeuppdrag innebär, with great power comes great responsibility...som någons kloka gamla farfar sa...

Tack, du tog upp precis det jag tänkte på, men glömde eller helt enkelt inte fick med. :) Man kan inte direkt se detta som någon enskilds lägenhet. Möjligtivs MacWorlds eller Andreas. Men det är fortfarande inte hans enskilda. Det är snarare som ett uteställe. Men absolut, även där finns regler att följa. Men de ska också följas av alla.

 

Och jag tänkte snarare på det här med att jämföra moderatorerna med t ex lärare. Dessa har regler att följa och får inte göra vad som helst, ska föregå med gott exempel. Och de ska kunna motivera sina handlingar gentemot elever. De har själva valt sin roll som lärare och måste därför också acceptera det som kommer med det, ansvar och regler. Detsamma gäller moderatorer. Det är en vald roll. Klarar man det inte, då kanske man ska tänka över det hela en gång eller tre och som lärare säga upp sig och som moderator avsäga sig ansvaret.

 

Förlåt, det blev förmodligen en ren uppreping av gummiankas inlägg detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle anse Pocha gjorde rätt även om han valde att stänga av mig. Deras regler är mina regler. Annars kan jag vara i andra forum. Det är fritt val.

 

Nu blir det nästan lite löjligt - här säger du om att forumregler ska följas slaviskt - och sen kan du själv tydligen inte acceptera den nya regel att torrentteknik får diskuteras.

 

Kanske ska andra följa reglerna, men inte du? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstår skillnaden mellan att "gnälla om forumreglerna" och att ifrågasätta en moderator bryter mot dem, behöver du inte slösa bort tid med att svara.

 

Bra sagt, jag tycker verkligen att det kan vara läge att diskutera vilka som verkligen ska vara företrädare för forumet, att det säkert finns massor med konstiga, snälla, suspekta, intelligenta mm. medlemmar (jag kan säga att jag passar in på alla kategorier jag räknade upp, så behöver ingen känna sig utpekad) är det väl ingen som tvivlar på, och jag är all for mångfald, men vilka vill vi ska vara frontfigurer här.

 

Nu är ju reglerna ändrade, tillfälligt eller inte, och då kan vi ju åtminstone sätta förmågan att anpassa sig som ett absolut måste för en moderator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...konstiga, snälla, suspekta, intelligenta mm. medlemmar (jag kan säga att jag passar in på alla kategorier jag räknade upp, så behöver ingen känna sig utpekad)...

 

:D (Jag var bara tvungen;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...konstiga, snälla, suspekta, intelligenta mm. medlemmar (jag kan säga att jag passar in på alla kategorier jag räknade upp, så behöver ingen känna sig utpekad)...

Nu ser jag dessutom att jag läste fel. Jag läste: "Så jag behöver inte känna mig utpekad". Tänkte att du passade på att rentvå dig själv där med en gång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första; jag kan inte uttala mig om det här specifika fallet eftersom jag återkom till forumet när allt redan hänt och jag har egentligen ingen aning om vad som sagts, raderats osv.

Så här ser jag det.

Tre paralella diskussioner, som i vissa fall går in i varandra, förs i den här tråden.

  • Ska moderatorer leva under samma villkor och regler som alla andra?
     
    Ja det tycker jag absolut! En moderator måste kunna ändra sina inlägg inom samma tid som alla andra men också låta bli att radera egna inlägg eftersom andra inte kan det. Dubletter, upprör ju normalt ingen, och där kan man väl radera egna lika väl som man går in och raderar andras.
    Självklart ska samma regler gälla för moderatorer som för andra även när det gäller innehållet i inlägg.
    .
  • Ska man acceptera modratorernas beslut och åtgärder?
     
    Ja det tycker jag. Klagomål får man framföra i PM eller till forumledningen.
    .
  • Är vissa olämpliga som moderatorer?
     
    En diskussion som jag tycker kan föras på forumet om den är principiell men inte om den handlar om utpekade personer. Då är det PM eller kontakt med forumledningen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tycker inte om beskyllningar, och jag står för det mesta för vad jag sagt, även om jag också slinter med tungan, och då är jag inte sämre än att jag ber om ursäkt för det.

Så jag har aldrig vad jag kan erinra mig varit inne och ändrat eller tagit bort mina egna inlägg långt tillbaka i tiden, ändrar jag så är det inom samma tidsrymd som alla har, med den skillnaden att jag kan radera hela inlägget än som andra får göra, skriva punkter eller bindestreck eller vad tusan som helst

 

Därför har jag sökt efter den mening som jag beskylls för här ovan, därför att jag inte kan känna igen det som mina ord.

 

Det enda jag fann var detta

post-113-1180265741.jpg

 

 

I övrigt så vill jag inte argumentera med iMatte, då hans uppsåt bara är illvilja.

 

I den tråd jag stängde gjorde han ett direkt påhopp på mig och tog upp min inställning till dödstraff bl.a och dumt nog svarade jag honom.

Inlägget blev en dublett därför att forummotorn är seg.

 

När jag raderat ena inlägget, så fann jag för gott att även radera det andra, för jag ville inte börja tjafsa med honom som sagt, och eftersom tråden redan var inflammerad och jag varit inne och rensat bort påhopp på andra, och även talat om att så var gjort, beslöt jag mig för att stänga den.

 

Har sedan länge lagt ner diskussioner ang politik och religion, för jag vill ha frid på forumet.

Min inställning till fildelning har jag också klargjort och tänker inte älta det heller.

 

Nu tänker jag inte tjafsa mer i denna tråden, utan ägna mig åt mer nyttiga och menlösa trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Det enda jag fann var detta

post-113-1180265741.jpg

I övrigt så vill jag inte argumentera med iMatte, då hans uppsåt bara är illvilja.

 

Du vet mycket väl vilka inlägg jag refererar till - jag har tagit upp dem i flera sammanhang senare och påminnt dig om hur du formulerat dig, så du kan omöjligt ha glömt dem. Naturligtvis går det inte att söka efter dem om de raderats eller gömts. Jag har dock genom lite deckarjobb lyckats hitta en av de värsta trådarna, vilken verkligen var raderad i efterhand. Men om du har så dåligt minne att glömmer så pass grova uttalanden vi pratar om här, kanske du även glömmer vad du gör med moderatorshandskarna på...? ;) Jag har skickat det jag hittat till herr Leijon och förhoppningsvis kan han strax själv läsa dina formuleringar.

Så innan du alltför våldsamt börjar förneka vad du sagt, bör du kanske först fundera på vad som kan komma att komma fram... Naturligtvis borde det även finnas andra som minns uttryck om tortyr, etniska gruppers kriminalitet och mord. Gudskelov är jag ännu inte ensam om att reagera starkt på såna uttryck.

Mitt syfte med det hela är naturligtvis inte illvilja - jag väljer att bortse från detta påhopp, för att inte debatten ska spåra ut vidare. Mitt syfte är att hålla forumet fritt från dräggigt beteende. Min förhoppning är att denna debatt ska väcka tankar i ditt huvud om vad du gör och säger. Jag tror att alla kan förändras, bara de vill.

 

I stället för att förneka det du vet är sant - fundera över hur du uttrycker dig och fundera över din roll som moderator. Så länge du försvarar ditt beteende är det svårt att tro att du ångrar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men ändå...

Det jag inte kan förstå är att det ska vara så svårt att uppföra sig. Många av oss har lärt "känna" varandra under tiden och inte skulle vi behandla vanliga vänner på samma sätt? Varför skulle vi ens behandla folk vi inte känner så illa? Angående bruk av olika ord så gäller ju grundregeln att man menar vad man säger om man inte kan kommunicera annat. Behandla varandra med respekt, tänk INNAN du skickar ett inlägg, var positiv och diskutera sak och inte person. Jätteenkelt. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att moderatorerna framställs i lite väl dålig dager, de gör ändå ett jättebra jobb, även om vissa ibland gör övertramp(enligt vad andra har sagt) lägger de ändå ner en väldig massa tid på att hjälpa folk och se till att reglerna följs. Så jag tycker inte att man ska klaga allt för mycket på moderatorerna även om jag anser det självklart att även moderatorer ska följa samma regler här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu handlar om grova uttalanden är det väl inte helt omöjligt att någon tidigare moderator plockat bort dem- att inlägg försvunnit betyder ju inte automatiskt att det är man själv som tagit bort dem?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte det här med att det ska tas bort inlägg utan att vi andra får veta om det. Eller att ens den/de som är inblandade i diskussionen alltid får meddelande om det. Speciellt varför det är gjort. När jag sett att Andreas gått in och blandat sig in i människors inlägg i sin roll som moderator så har han oftast censurerat/tagit bort en del eller hela inlägget (det som är SKRIVET i inlägget, inte hela inlägget i sig) med ett meddelande om ATT han gjort det och VARFÖR! Det här med att det ska plockas bort hela inlägg, det tycker jag är fel. Det ger sällan någon förklaring till något alls, då inte alltid moderatorn går in och säger att det är gjort (även om de med åtminstone en hjärncell bakom pannbenet kan räkna ut att någon moderator rört om i tråden om det försvinner inlägg plötsligt) och just varför.

 

Jag är för att ta bort hela inlägg om det är är bara rent trams, inte tillför något i diskussionen, men om det är ett personpåhopp eller annat opassande gå hellre in i inlägget och ta bort det opassande. Det är sällan ett helt inlägg är helt opassande.

 

Så. Jag säger inte att Poca varit inne och plockat bort hela inlägg själv, men om de har existerat och de är borta nu så har ju istället någon annan moderator gjort det. Och jag tycker det är fel att plocka bort hela inlägg så. Oavsett vem som gjort det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Jag förstår faktiskt inte det här med att det ska tas bort inlägg utan att vi andra får veta om det. Eller att ens den/de som är inblandade i diskussionen alltid får meddelande om det. Speciellt varför det är gjort. När jag sett att Andreas gått in och blandat sig in i människors inlägg i sin roll som moderator så har han oftast censurerat/tagit bort en del eller hela inlägget (det som är SKRIVET i inlägget, inte hela inlägget i sig) med ett meddelande om ATT han gjort det och VARFÖR! Det här med att det ska plockas bort hela inlägg, det tycker jag är fel. Det ger sällan någon förklaring till något alls, då inte alltid moderatorn går in och säger att det är gjort (även om de med åtminstone en hjärncell bakom pannbenet kan räkna ut att någon moderator rört om i tråden om det försvinner inlägg plötsligt) och just varför.

Just det, ATT det har ändrats, VAD som har ändrats och VARFÖR det har ändrats är mycket viktigt att ha med.

Jag är för att ta bort hela inlägg om det är är bara rent trams, inte tillför något i diskussionen, men om det är ett personpåhopp eller annat opassande gå hellre in i inlägget och ta bort det opassande. Det är sällan ett helt inlägg är helt opassande.

Det där tycker jag blir onödigt inkonsekvent, då är det bättre att radera innehållet och skriva exempelvis "Innehållet raderat på grund av trams", följt av information om vem som raderat och när, eventuellt följt av lämplig tillsägelse till den som skrev inlägget.

 

 

Tar man bort saker utan att lämna några spår så påminner det mig lite om boken 1984 där inte bara personer, utan även spåren av deras handlingar, försvann. De hade helt enkelt aldrig existerat. Jag vill med detta inte jämföra MacWorld Forum, av idag, med Oceanien, utan påpeka en brist i god tid så att jag, eller andra, slipper göra den jämförelsen i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, jag håller ju fortfarande med dig i mångt och mycket. I stort, att inte inlägg i sig ska tas bort hur som helst, utan att istället texten i inlägget ska ändras och anledning ska ges. Även vilket moderator som ändrat på det.

 

Dock tycker jag fortfarande att trams-inlägg ska/kan tas bort. (Lika mycket som jag tycker att totalt värdelösa tramstrådar kan tas bort) Då menar jag inlägg som saknar någon som helst betydelse. Och dubletter, kan också tas bort, tycker jag, så länge inte båda inläggen åker med när moderatorn är igång.

 

Men för att få ordning på saker kan jag väl överväga, ;) , att gå med på att inga inlägg tas bort hur som helst eller överhuvudtaget. Att man är konsekvent helt enkelt. Istället ska moderatorn gå in och ändra i ett inlägg, men då ska det också meddelas i inlägget. Det borde inte vara så avancerat... Tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tycker jag fortfarande att trams-inlägg ska/kan tas bort. (Lika mycket som jag tycker att totalt värdelösa tramstrådar kan tas bort) Då menar jag inlägg som saknar någon som helst betydelse.

 

Nu blir jag lite OT, men borde man inte kunna lägga upp det så här:

 

1) Alla mac-/dator-/it-/teknik- relaterade forum tillhör en huvudkategori där trådarna har obegränsad livslängd. Detta blir själva "uppslagsboken" som gamla och nya användare kan söka hjälp i. I denna kategori skulle trådskaparen själv kunna bli moderator, eftersom han/hon är den som bäst känner syftet med tråden. Om trådskaparen får rensa "irrelevanta" svar och urspårningar, blir "kunskapsbanken" betydligt mer ren och användbar. Naturligtvis har "vanliga moderatorer" överprövningsrätt.

 

2) Papperskorgen blir en annan huvudkategori som innehåller "seriösa" diskussioner - livsfrågor, aktuella frågor, diskussioner om tv-program, världshändelser etc. Dessa trådar får en livslängd av- låt säga på en höft - en månad efter det att sista inlägg gjorts. För vem behöver söka efter vad Daniela tyckte om valet 2004? Denna avdelning modereras endast av vanliga moderatorer, som här bör lägga huvudkrutet av sin insats eftersom det är här bränderna brukar blossa upp.

 

3) En spam/chatt- avdelning, där inläggen försvinner av sig självt efter endast något dygn. Här kan tramstrådarna rymmas för de medlemmar som gillar att tramsa och chatta - ett nog så viktigt cement mellan forumets medlemmar.

 

I alla sökningar och autosökningar (typ Nya inlägg) ska man enkelt kunna bocka för vilka huvudkategorier man vill söka i. Man kan tom ha det i sina profilinställningar. De som inte gillar tramstrådar, kommer aldrig ens att se dem.

 

Rent tekniskt är detta "piis-ovv-kejk" att lösa.

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite OT, men borde man inte kunna lägga upp det så här:

 

1) Alla mac-/dator-/it-/teknik- relaterade forum tillhör en huvudkategori där trådarna har obegränsad livslängd. Detta blir själva "uppslagsboken" som gamla och nya användare kan söka hjälp i. I denna kategori skulle trådskaparen själv kunna bli moderator, eftersom han/hon är den som bäst känner syftet med tråden. Om trådskaparen får rensa "irrelevanta" svar och urspårningar, blir "kunskapsbanken" betydligt mer ren och användbar. Naturligtvis har "vanliga moderatorer" överprövningsrätt.

 

2) Papperskorgen blir en annan huvudkategori som innehåller "seriösa" diskussioner - livsfrågor, aktuella frågor, diskussioner om tv-program, världshändelser etc. Dessa trådar får en livslängd av- låt säga på en höft - en månad efter det att sista inlägg gjorts. För vem behöver söka efter vad Daniela tyckte om valet 2004? Denna avdelning modereras endast av vanliga moderatorer, som här bör lägga huvudkrutet av sin insats eftersom det är här bränderna brukar blossa upp.

 

3) En spam/chatt- avdelning, där inläggen försvinner av sig självt efter endast något dygn. Här kan tramstrådarna rymmas för de medlemmar som gillar att tramsa och chatta - ett nog så viktigt cement mellan forumets medlemmar.

 

I alla sökningar och autosökningar (typ Nya inlägg) ska man enkelt kunna bocka för vilka huvudkategorier man vill söka i. Man kan tom ha det i sina profilinställningar. De som inte gillar tramstrådar, kommer aldrig ens att se dem.

 

Rent tekniskt är detta "piis-ovv-kejk" att lösa.

 

Synpunkter?

Visst, det är en fin tanke i alla fall. ;) Fast jag vet inte, de trams och flams jag syftar på är sådant som dykt upp på det senaste, sådant som inte ens är roligt. Massa helt obegripliga trådar som påminner om varandra gång på gång. Som det inte finns någon som helst substans i. Och jag undrar hur trådskaparna tänkte liksom. Har de tråkigt, lämna datorn och gå ut i livet? Jag är inte säker på att vi behöver sådant trams alls. Inte ens för några dagar. Vad fyller det för funktion i ens liv att kunna skriva ett meddelande det står "spam" i gång på gång typ? Eller Hej! T ex.

 

Det "trams" som "behövs" platsar mer än väl i papperskorgen. Men Spunk, menar du att tråden ska raderas en månad efter att sista inlägget gjorts, eller bara stängas? Stängas finner jag fullt acceptabelt, jag har rört mig på forum som har en regel om att en tråd stängs t ex tre månader efter sista inlägget och det verkar funka alldeles utmärkt. En bra idé dessutom. Men inte att ta bort trådar. Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig och du menade just stänga och inte ta bort helt och hållet. Annars tar jag tillbaka min ursäkt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite OT, men borde man inte kunna lägga upp det så här:

 

1) Alla mac-/dator-/it-/teknik- relaterade forum tillhör en huvudkategori där trådarna har obegränsad livslängd. Detta blir själva "uppslagsboken" som gamla och nya användare kan söka hjälp i. I denna kategori skulle trådskaparen själv kunna bli moderator, eftersom han/hon är den som bäst känner syftet med tråden. Om trådskaparen får rensa "irrelevanta" svar och urspårningar, blir "kunskapsbanken" betydligt mer ren och användbar. Naturligtvis har "vanliga moderatorer" överprövningsrätt.

Du tror inte att det kan spåra ur något fruktansvärt? Då kan ju vem som helst gå och ändra i varandras inlägg och även om moderatorer har överprövningsrätt så har ju inlägget redan varit ändrat ett tag. Om trådskaparen är personen som gör att tråden spårar ur kommer han antagligen inte alltid att stänga tråden och han kan ju moderera den till sin fördel. Jag tycker inte det är ett bra förslag!

 

Sedan är det väl smart att dela upp det och att inläggen försvinner efter en viss tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att det kan spåra ur något fruktansvärt? Då kan ju vem som helst gå och ändra i varandras inlägg och även om moderatorer har överprövningsrätt så har ju inlägget redan varit ändrat ett tag. Om trådskaparen är personen som gör att tråden spårar ur kommer han antagligen inte alltid att stänga tråden och han kan ju moderera den till sin fördel. Jag tycker inte det är ett bra förslag!

Ja, det håller jag med om också. Jag tror att det är många som inte skulle klara av att hantera det. Det skulle leda till ett kaos till slut. Kanske underskattar jag människan, men min erfarenhet säger mig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...