Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tveksamt agerande av moderator


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Haha härligt att folk drar paralleller till korumption och kommunism för att en moderator ändrar en rubrik från "Hjälp nu hände det" till "Macbook stänger av sig". Jag förstår verkligen hur arg man måste känna sig. Verkligen. Det är ju kinafasoner liksom.

 

Jag lider med dig Pocha. Och det menar jag.

Kom igen nu! Jag kan tycka det är okej att snygga till rubriker så det blir mer klart vad det handlar om, men inte det heller får gå till överdrift och jag tycker att det alltid ska sägas till om det är gjort, i tråden, varför och av vem. Sedan finns det kanske de som tycker att t o m det är att ta i, att det är fel att gå in och ändra på något som någon annan skrivit som egentligen inte är stötande, bara lite knasigt. Alla tycker vi olika, det borde du ju veta. Jag tycker det blir för mycket när du kommer in och blir dryg och otrevlig! Säg vad du tycker, men gör det på ett sakligt sätt! Inte genom massa antydning och genom att vara dryg! Det är såna här inlägg som skapar osämja! Den ena börjar och de andra hänger på!!

 

Herregud.

 

 

Förlåt mina aggressioner här, men jag blir så arg på er! :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 200
  • Created
  • Senaste svar
Kom igen nu! Jag kan tycka det är okej att snygga till rubriker så det blir mer klart vad det handlar om. Sedan finns det kanske de som tycker att t o m det är att ta i. Alla tycker vi olika, det borde du ju veta. Jag tycker det blir för mycket när du kommer in och blir dryg och otrevlig! Säg vad du tycker, men gör det på ett sakligt sätt! Inte genom massa antydning och genom att vara dryg! Det är såna här inlägg som skapar osämja! Den ena börjar och de andra hänger på!!

 

Herregud.

Förlåt mina aggressioner här, men jag blir så arg på er! :irriteradtjej:

Jag är också arg ;) Pocha sliter säkert sitt hår han med. Och vet du varför jag tror det är så? För vi släppt ett så känsligt ämne loss. Enbart därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när alla tydligen sagt sitt, och det flera gånger, är det inte dags att moderera bort delar av denna tråd och bara spara det som är relevant och sant?

Just nu går ju allt i cirkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha härligt att folk drar paralleller till korumption och kommunism för att en moderator ändrar en rubrik från "Hjälp nu hände det" till "Macbook stänger av sig". Jag förstår verkligen hur arg man måste känna sig. Verkligen. Det är ju kinafasoner liksom.

Läs detta så kanske det tänds ett ljus.

https://forum.macworld.se/index.php?act=ann...p;f=84&id=4

 

Man skriver alltså i reglerna att "rubriker kan ändras.." . Och då är det så. Gillas det inte flytttar man till annat forum. Punkt.

 

Jag lider med dig Pocha. Och det menar jag.

 

Jobbar du möjligen som ordningsvakt eller polis, Pantern? Du verkar vara riktigt besatt av regler och ordning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också arg ;) Pocha sliter säkert sitt hår han med. Och vet du varför jag tror det är så? För vi släppt ett så känsligt ämne loss. Enbart därför.

Ja visst. Det finns ju en hel del saker vi inte är överens om här. Men det ska kunna diskuteras på ett vettigt sätt. Jag vill inte läsa massa inlägg, med samma tonfall som ditt ovan har. Det är drygt, det är otrevligt, det är inte det minsta roligt. För det är så det blir om en börjar. Tre mer surnar till och så är det kört. Det är DÄRFÖR trådar måste stängas.

Har ni något att säga, säg det, men tänk igenom innan ni skriver och plita ner det någorlunda nyanserat och sakligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar du möjligen som ordningsvakt eller polis, Pantern? Du verkar vara riktigt besatt av regler och ordning...

Regler bör följas eller?

 

Daniela: Ber om ursäkt. Menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler bör följas eller?

 

Daniela: Ber om ursäkt. Menar.

Regler bör följas JA och enligt reglerna FÅR vi diskutera torrentklienter och dess funktion, punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler bör följas eller?

 

Tja, inom rimliga gränser. Jag anser att man ska ha riktlinjer snarare än fasta gränser. Men jag har sen länge ansett, och påpekat, att forumet har onödigt strikta regler. Ju mer regler och ju hårdare moderering, desto otrevligare blir det. För den som inte tror mig, finns det många olika forum där paragrafrytteriet har gått så långt att man som nybörjare känner sig som om man har parkinsons och går runt i ett minfält... Det här forumet är långsamt på väg åt det hållet, men det beror INTE på att användarna blivit värre eller bråkigare, utan för att forumledningen har ändrat kurs på skeppet åt det hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Det här forumet är långsamt på väg åt det hållet, men det beror INTE på att användarna blivit värre eller bråkigare, utan för att forumledningen har ändrat kurs på skeppet åt det hållet.

Är det åt något håll vi har ändrat är det väl åt det mer liberala hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det åt något håll vi har ändrat är det väl åt det mer liberala hållet?

Håller med. Finns det ens regler för detta forum att läsa? Jag tycker det är bra om saker kan hållas utan regler absolut. Men jag tror Macworld håller på att växa ur den regelfria kostymen då antalet gäster ökat lavinartat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Håller med. Finns det ens regler för detta forum att läsa? Jag tycker det är bra om saker kan hållas utan regler absolut. Men jag tror Macworld håller på att växa ur den regelfria kostymen då antalet gäster ökat lavinartat.

Sant. Och forumregler kommer nästa vecka. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det åt något håll vi har ändrat är det väl åt det mer liberala hållet?

 

Inte alls. Det har blivit väldigt mycket hårdare och ivrigare moderering. Framför allt sker det mycket oftare inläggsraderingar, trådflyttningar och att man ändrar i rubriker, bland annat. Jag tycker sånt är direkt förkastligt utom i väldigt extrema situationer. Ordfiltret är också töntigt amerikanskt moralpaniskt och inget som hör hemma i ett civiliserat samhälle (som detta forum dels bör sikta på att vara, och dels befinner sig i - Sverige).

 

Samtidigt inser jag att det är forumledningen som bestämmer. Vi användare är bara här på nåder, och så länge detta forum inte är offentligt finansierad verksamhet, så kan vi inte begära mer heller. Tyvärr.

 

Jag bara påpekar att det finns andra sätt att sköta det hela, som, baserat på mina egna erfarenheter (också som moderator) funkar mycket bättre och minimerar otrevliga situationer och stämningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Och forumregler kommer nästa vecka. :yeahbaby:

Lysande. Då blir det klart vad en moderator här får och inte får göra och antalet gruff tror jag personligen kommer sjunka drastiskt.

 

Ber alla som jag morrat åt om ursäkt. Typiskt kattdjur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men självklart ska moderatorer kunna snygga till trådar. Det har inte det minsta med överförmyderi att göra. Det har startats massor med trådar med rubriken Hjälp! osv. Det är klart irriterande att inte kunna läsa ut av en rubrik vad det är frågan om. Att städa en tråd på dubbelpostningar och kassa rubriker är ju självklart ett måste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men självklart ska moderatorer kunna snygga till trådar. Det har inte det minsta med överförmyderi att göra. Det har startats massor med trådar med rubriken Hjälp! osv. Det är klart irriterande att inte kunna läsa ut av en rubrik vad det är frågan om. Att städa en tråd på dubbelpostningar och kassa rubriker är ju självklart ett måste!

Och inte tala om när man själv ska använda forumets sökhjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar inte Andreas och ClCdCm om olika saker nu? Andreas menar det faktum att vi får prata om t ex torrent-tekniken, som förut varit förbjuden, medan ClCdCm pratar om moderatorerna och hur de agerar. Alltså två helt olika saker. Och visst, saker och ting har förändrats. Och ibland tycker jag att det moderatorerna gör är obefogat. Men det som gör att människor här inte är vana vid att det modereras alls är väl det faktum att det i princip inte fanns några aktiva moderatorer här för några år sedan.

 

Dock, förvånansvärt nog, så fungerade allting ändå väldigt bra då...

 

Och jag anser att det i forumreglerna ska finnas särskilda regler för moderatorerna som säger t ex HUR de ska göra. Som det att ta bort hela inlägg, sina egna och andras. Det borde inte få ske. Men att de, i de fall de ser det som befogat, gå in och ändra om och ta bort text i inlägg. Men då ska det anges!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

ClCdCm

Nu är du inte rättvis.

 

Trådförflyttningar görs av mig och andra, oftast på begäran av trådskaparen själv.

 

Och du tycks inte heller tagit del av qwertys råd

https://forum.macworld.se/index.php?act=ann...;f=143&id=4

 

Jag får dagligen justera till rubriker som är omöjliga att begripa vad som åsyftas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är vidrigt att ändra i trådtitlarna. Precis lika illa som att gå in och ändra formuleringarna i själva inläggen, bara för att en moderator inte gillar meningsbyggnaden. Precis lika hemskt.

 

Om nåt skulle driva bort mig från forumet i framtiden, så kommer det aldrig att vara användarnas diskussioner, utan moderatorernas och forumledningens totalitära styre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Så du tycker att det räcker att varje trådskapare skriver endast Hjälp i sin rubrik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det som gör att människor här inte är vana vid att det modereras alls är väl det faktum att det i princip inte fanns några aktiva moderatorer här för några år sedan.

 

Dock, förvånansvärt nog, så fungerade allting ändå väldigt bra då...

 

EXAKT! Och inte alls "förvånansvärt" anser jag. Det är en logisk konsekvens. Jämför med en metallfjäder. Ju hårdare man trycker ner den, desto hårdare trycker den tillbaka, och desto värre smäller det när man tappar taget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att det räcker att varje trådskapare skriver endast Hjälp i sin rubrik?

 

Absolut. Känner man för att hjälpa till kan man klicka och läsa. Är man inte på ett hjälpsamt humör kan man skita i det. Är man nyfiken eller uttråkad klickar man vilket som. Inget problem, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är vidrigt att ändra i trådtitlarna. Precis lika illa som att gå in och ändra formuleringarna i själva inläggen, bara för att en moderator inte gillar meningsbyggnaden. Precis lika hemskt.

 

Om nåt skulle driva bort mig från forumet i framtiden, så kommer det aldrig att vara användarnas diskussioner, utan moderatorernas och forumledningens totalitära styre.

Hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är vidrigt att ändra i trådtitlarna. Precis lika illa som att gå in och ändra formuleringarna i själva inläggen, bara för att en moderator inte gillar meningsbyggnaden. Precis lika hemskt.

 

Om nåt skulle driva bort mig från forumet i framtiden, så kommer det aldrig att vara användarnas diskussioner, utan moderatorernas och forumledningens totalitära styre.

 

Jag anser att det är vidrigt att ha obegripliga trådtitlar. Att folk är dåliga på stavning i själva tråden är ok men jag vill veta vad tråden handlar om. Det är ett absolut minikrav! Hur i hela friden ska man komma ihåg vems "Hjälp" man ska klicka in sig på när det är drösvis av dem...?:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är när jag läser sådana svar som ditt här ovan ClCdCm som jag tappar lusten att vara här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är när jag läser sådana svar som ditt här ovan ClCdCm som jag tappar lusten att vara här

Instämmer till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...