Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Glädjemuren


chuloo

Rekommendera Poster

Oklart faktiskt. Men nu rullar den. :D:D:D

Är nog bäst att du kollar upp det. Stäm av numret mot beställningarna och diverse bekräftelse papper du fått innan. Om det skulle vara den borttappade som kom nu så måste du rapportera det så du inte står med 2 sen - och får en surprise-faktura på allt sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar
sevensleeper

 

 

Kul :yeahbaby::)

Mycket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Är nog bäst att du kollar upp det. Stäm av numret mot beställningarna och diverse bekräftelse papper du fått innan. Om det skulle vara den borttappade som kom nu så måste du rapportera det så du inte står med 2 sen - och får en surprise-faktura på allt sen.

Har fått mail av Apple, det är den nya som kommit, så allt är i sin ordning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Roligt för er, lappen å sjusovarn! :)

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Apple vill ge mig 2000 kr för att jag fått vänta på min dator. Antar att det är en rimlig summa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill ge mig 2000 kr för att jag fått vänta på min dator. Antar att det är en rimlig summa?

Ja, det var riktigt generöst. En 500'ing hade ju varit bra, bara det.

 

Har du ett kontonummer de kan sätta in på?, annars kan du få låna mitt. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill ge mig 2000 kr för att jag fått vänta på min dator. Antar att det är en rimlig summa?

 

 

Jag tycker det var en generös summa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske detta borde postas i ”den andra tråden” – men ändå inte…

Det var ett otroligt dumt namn/ämne på den här tråden! Vad då mur?

Nästan vad som helst med glädje- hade varit bättre: ”Glädjeämnen”, ”Glädjekällan”, ”Glädjeflickor jag mött” (en tråd för Tommy Berggren).

 

Kan inte någon moderator agera och bespara oss det korkade namnet på denna tråd? Det skulle vara en källa till glädje!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett otroligt dumt namn/ämne på den här tråden! Vad då mur?

Nästan vad som helst med glädje- hade varit bättre: ”Glädjeämnen”, ”Glädjekällan”, ”Glädjeflickor jag mött” (en tråd för Tommy Berggren).

Rent språkligt finns det kanske ingen Glädjemur. Men en avtrådarna som slogs ihop hette just “Glädjemuren”, och det är ju ett rätt passande namn som motsats till “Klagomuren”. Så skall man byta namn på denna, så får man väl hitta på något bra till den andra med - så de fortf matchar varandra.

 

Och jag tror nog att de flesta gillar namnet, så det skall nog till fler än en (1) som vill att det skall bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta slutar ju med -tråden. Det går bra att lägga till Klago- och Glädje- också.

Klagomuren som ord har för övrigt ett oegentligt ursprung. Det är de kristnas benämning på västra muren där judar ber idag. Visserligen beklagar de då också templets fall, men glädjen att få tillgång till västra muren efter sexdagarskriget 1967 var inget att ta miste på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten bakgrunds historia.

Har en vän som har många Apple prylar,en MacBook Air 11",tre iPhone,två iPad,en ATV3

Fast han tycker om dessa enheter så är han lite okunnig/ovillig att lära sig tekniska prylar. iOS-enher klarar han av men det är värre med sin MacBook Air.

När han skulle köpa den så rådfrågade han mig vilken konfiguration han skulle välja.

Jag rådde honom att fläska på lite för att den blir mer framtidssäker och det sitter inte i pengarna om man säger så ;)

 

Så det blev en 2012 års MacBook Air 11" med uppgraderad SSD och RAM-minne.

Han har försökt att lära sig OS X och jag har hjälpt honom så gott jag kunnat och vad jag förstått använt den i 5år.

Plötsligt så började den krångla att den stängde av sig,det kom upp en dialog rutan som frågade om man ville starta om den. Spelade ingen roll ifall man svarade nej så stämde den av sig ändå. Googla och fann att det var logic-kortet som var defekt. Den fungerade om man hela tiden hade en tangent nertryck. Men så går det inte att ha den så jag lämnade in den och fick ett kostnadsförslag.

Det skulle kosta 3500:- att byta logic-kortet med topcase och efter lite diskuterande valde han att reparera den.

 

För någon vecka sen kom han och frågade om jag inte kunde hjälpa honom att se vilken molnlagring han skulle välja för sina bilder.

Han ville inte använd Apples lösning utan något annat som inte kräver en dator och kan lagra många TB.

 

Sagt och gjort jag fixade detta åt honom och som betalning fick jag datorn :tappahakan::galetglad:

Fast jag protesterade högljutt ;) så lämnade han över den.

 

Det var nu jag upptäckte att han knappt använt den. Enda gångerna var i stort sett när jag var över och hjälpte honom. Så den hade bara 53 laddcykler totalt på alla år.

Naturligtvis så försämras batteriet med både tid och användande men som man kan se från coconutBattery har kapacitet ökat när jag började använda batteriet på ett korrekt sätt.

post-45175-0-14130400-1501614166.png

 

Synd att man inte har fler vänner som honom ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag protesterade högljutt ;) så lämnade han över den.

 

Det var nu jag upptäckte att han knappt använt den. Enda gångerna var i stort sett när jag var över och hjälpte honom. Så den hade bara 53 laddcykler totalt på alla år.

Naturligtvis så försämras batteriet med både tid och användande men som man kan se från coconutBattery har kapacitet ökat när jag började använda batteriet på ett korrekt sätt.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-08-01 kl. 20.33.06.png

 

Synd att man inte har fler vänner som honom ;)

Kul! Grattis.! :cake:

 

“... när jag började använda batteriet på ett korrekt sätt.”

 

Kan du utveckla lite? :) Har 2 nya batterier till min bärbara som jag inte gjort iordning än - vore kul om man gjorde “rätt” (fr början) för att spara på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Grattis.! :cake:

 

“... när jag började använda batteriet på ett korrekt sätt.”

 

Kan du utveckla lite? :) Har 2 nya batterier till min bärbara som jag inte gjort iordning än - vore kul om man gjorde “rätt” (fr början) för att spara på dem.

 

 

När jag menar rätt att inte låta batteriet dras ut till 0% och sen ligga i en garderob. Det är så jag gissar att han har gjort. Han har tagit fram datorn och använt den och sen lagt bort det med lite batteri kvar.Nästa gång han tagit fram den så har det varit lågt eller tom batterinivå så han laddar den. Men aldrig riktigt laddat den full innan han lagt bort den igen.

 

Så när jag fick den så laddade jag den till 100%,kopplade bort laddaren och drog ur batteriet ner till 10-15%. Inte noll för det kan vara skadligt.

Som du ser på bilden på sju laddcykler ökade kapaciteten med 6%

Vad jag förstår behöver ett batteri gymnastiseras lite för att må bra ;)

 

Det var alla fall så jag gjorde men med ett nytt batteri tro jag inte att du behöver oroa dig.

Utan då är det bara att använda det som du alltid har gjort,ja inte dra ur det helt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag menar rätt att inte låta batteriet dras ut till 0% och sen ligga i en garderob. Det är så jag gissar att han har gjort. Han har tagit fram datorn och använt den och sen lagt bort det med lite batteri kvar.Nästa gång han tagit fram den så har det varit lågt eller tom batterinivå så han laddar den. Men aldrig riktigt laddat den full innan han lagt bort den igen.

 

Så när jag fick den så laddade jag den till 100%,kopplade bort laddaren och drog ur batteriet ner till 10-15%. Inte noll för det kan vara skadligt.

Som du ser på bilden på sju laddcykler ökade kapaciteten med 6%

Vad jag förstår behöver ett batteri gymnastiseras lite för att må bra ;)

 

Det var alla fall så jag gjorde men med ett nytt batteri tro jag inte att du behöver oroa dig.

Utan då är det bara att använda det som du alltid har gjort,ja inte dra ur det helt då.

Aah... Ok. Tack! :yeahbaby: Jag laddade upp det nya, men det är nog slut nu efter att ha legat, då jag inte använder den så ofta. Samma med gamla laptopen som jag också köpte nytt batteri till. Har inte haft i gång den på ett tag, så den lär jag får ladda innan. Det blir väl kanske ett ickeproblem sen då/när man använder den mer ...när den är iordninggjord.

 

Att köra med fast ström när man inte behöver batteriet. Det kan väl inte vara helt fel? Och sen åker den med ner i TV-soffan på kvällarna, på batteri.

 

Är ingen laptopmänniska direkt, så jag har inte behövt lägga så mycket energi på sånt innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... Ok. Tack! :yeahbaby: Jag laddade upp det nya, men det är nog slut nu efter att ha legat, då jag inte använder den så ofta. Samma med gamla laptopen som jag också köpte nytt batteri till. Har inte haft i gång den på ett tag, så den lär jag får ladda innan. Det blir väl kanske ett ickeproblem sen då/när man använder den mer ...när den är iordninggjord.

 

Att köra med fast ström när man inte behöver batteriet. Det kan väl inte vara helt fel? Och sen åker den med ner i TV-soffan på kvällarna, på batteri.

 

Är ingen laptopmänniska direkt, så jag har inte behövt lägga så mycket energi på sånt innan.

 

 

Nej det är inte fel att ha i laddaren hela tiden när man använder datorn men någon gång ska man dra ur det.

Läste någonstans att ska man låta datorn ligga länge ska man inte ha 100% utan bara 40%

Inget jag vet om det är helt korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tror nog att de flesta gillar namnet, så det skall nog till fler än en (1) som vill att det skall bytas.

 

Ja, om alla utom jag gillar namnet, lär jag väl få hacka i mig att det blir kvar. Det låter rimligt.

Så skall man byta namn på denna, så får man väl hitta på något bra till den andra med - så de fortf matchar varandra.

Men just det argumentet tycks mig ganska tunt. Klagomuren är ändå ett begrepp, det är inte Glädjemuren. Och ska alla trådar ha en systertråd, en pendang? Det finns ju en tråd som heter ”SJ, SJ, vad är felet?”, var är matchningen till den? Och ”Sportsnacket går” men ”Språktråden”…

Med ambitionen att ha ”matchande trådar” går det väl sådär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ordet mur är ju starkt förknippat med glädje. Det vet väl alla? Murar förenar folk och skapar glädje. Som till exempel Berlinmuren.

 

Eller var det när den föll som folk förenades och glädje skapades? Äh, jag kommer inte ihåg, men ni förstår poängen. Murar är glädje.

 

On topic så är jag glad över att inte fler trådar fått "muren" i namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet mur är ju starkt förknippat med glädje. Det vet väl alla? Murar förenar folk och skapar glädje. Som till exempel Berlinmuren.

 

Eller var det när den föll som folk förenades och glädje skapades? Äh, jag kommer inte ihåg, men ni förstår poängen. Murar är glädje.

 

On topic så är jag glad över att inte fler trådar fått "muren" i namnet.

Du menar, typ: “Vad gör du idag-muren”. :shifty::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh namnet är det inget fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Nej det är inte fel att ha i laddaren hela tiden när man använder datorn men någon gång ska man dra ur det.

Läste någonstans att ska man låta datorn ligga länge ska man inte ha 100% utan bara 40%

Inget jag vet om det är helt korrekt

Finns många åsikter om detta,men jag tror nog att din skulle kunna funka i alla fall. Det viktiga är att hålla koll på sitt batteri,och om det visar sig något onormalt,ta reda på varför. Och se upp med "svällande" batterier,har aldrig haft några problem själv,så jag antar att jag antingen fått ett helsikes bra batteri,eller att jag lyckats sköta det rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många åsikter om detta,men jag tror nog att din skulle kunna funka i alla fall. Det viktiga är att hålla koll på sitt batteri,och om det visar sig något onormalt,ta reda på varför. Och se upp med "svällande" batterier,har aldrig haft några problem själv,så jag antar att jag antingen fått ett helsikes bra batteri,eller att jag lyckats sköta det rätt.

 

 

Sen så finns det fakta och forskning som övertrumfar åsikter.

Att du inte har några problem med batteritet betyder inte att du har behandlat det på ett sådant sätt att kapacitet har försämrats i en högra takt än nödvändigt.

Denna artikel förklarar det väldigt bra förutom några punkter.

http://www.techadvisor.co.uk/how-to/mobile-phone/how-properly-charge-phone-battery-3619623/

 

Tänk nu på att det är en tråd som heter Glädjemuren så vill du diskutera hur man ska och inte ska ladda ett batteri. Starta en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...