Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftsolyckan...


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Uppvärmning av fastigheter:

- Bergvärme/Värmepump

- Luftvärme/Värmeväxlare

- Biobränslen/Ved/Pellets

 

Drivmedel:

- Etanol

- Biogas

- Rapsolja/växtoljor

 

Elproduktion:

- Vattenkraft

- Vindkraft

- Solceller

- Biobränslen

 

Sen återstår den viktigaste biten - att vi anpassar vår energiförbrukning till tillgången. Förutom vissa "uppoffringar" som var man måste göra, bör man styra all produktion med styrskatter. Vill man transportera vatten i flaskor från Frankrike till Sverige, eller bröd från Luleå till London, så ska det kosta vad det egentligen kostar, dvs med all miljöbelastning inräknad. Detta kommer naturligtvis att ändra vår livsstil, men just nu lever vi på lånade medel. Den faktiska kostnaden för 1900-talets olje-rea återstår att betala.

381544[/snapback]

 

Ett par kommentarer:

 

Ett biobränsle som kommer starkt är havre. Det är energirikt, lätt att mata automatiskt och förbränna och europa är fyllt av åkermark som kan producera. Här liksom i pelletsbranchen är sverige långt framme och exporterar redan teknik till omvärlden.

 

Vattenkraft är ju ganska mångsidig. Dels har vi den traditionella vattenkraften i älvar/floder men tidvattenkraft och vågkraft är på G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar
Carlisle_united
Uppvärmning av fastigheter:

- Bergvärme/Värmepump

- Luftvärme/Värmeväxlare

- Biobränslen/Ved/Pellets

 

Drivmedel:

- Etanol

- Biogas

- Rapsolja/växtoljor

 

Elproduktion:

- Vattenkraft

- Vindkraft

- Solceller

- Biobränslen

 

Sen återstår den viktigaste biten - att vi anpassar vår energiförbrukning till tillgången. Förutom vissa "uppoffringar" som var man måste göra, bör man styra all produktion med styrskatter. Vill man transportera vatten i flaskor från Frankrike till Sverige, eller bröd från Luleå till London, så ska det kosta vad det egentligen kostar, dvs med all miljöbelastning inräknad. Detta kommer naturligtvis att ändra vår livsstil, men just nu lever vi på lånade medel. Den faktiska kostnaden för 1900-talets olje-rea återstår att betala.

381544[/snapback]

 

Summa sumarum, vi slutar exportera/importera och går tillbaka till att leva som vi gjorde i början av 1800 talet, minus eldandet av kol såklart...

 

Men igen: använder du grön el? som du kan garantera är grön? Du köper inget som använder olja/gas eller tillverkades med hjälp av olja/gas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Men igen: använder du grön el? som du kan garantera är grön? Du köper inget som använder olja/gas eller tillverkades med hjälp av olja/gas?

381555[/snapback]

 

Varför skulle jag ha större ansvar för framtiden än du har? Om någon upptäcker att det brinner i ett hus, har han större skyldighet att släcka elden än de andra som bor där bara för att han skriker "Det brinner". Med det sättet att se blir de mest avstängda, mest instängda och ansvarslösa de som i praktiken inte behöver bry sig om någonting. Skit i allt och ingen kan klandra dig för något? Alla har samma ansvar - ditt förminskande av dig själv bygger på dålig självkänsla. Du kan göra exakt lika mycket som alla andra. Eller menar du att du är sämre än andra människor i samhället? All energi som förbrukas i Sverige förbrukas av enskilda individer. Även om ett aliminiumverk förbrukar massor av el är det i slutändan konsumenterna som står för elförbrukningen genom att köpa produkterna de gör. Samma ögonblick ingen köper dem sluter fabriken att förbruka el. Du är en konsument, jag en annan. Du kan påverka din omgivning, jag kan påverka min. Varför skulle just du ha frikort från att ta ansvar för din del av tillvaron?

Att jag sen köper grön el och förbrukar betydligt mindre resurser än de flesta är mitt eget val. Du kanske gör andra val, men fri från ansvar blir du aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Summa sumarum, vi slutar exportera/importera och går tillbaka till att leva som vi gjorde i början av 1800 talet, minus eldandet av kol såklart...

381555[/snapback]

 

Ja, hellre 1800-talet än grotttillvaron som blir konsekvensen med din "håll för ögon, öron och mun"-filosofi. Du verkar ju bara vilja vänta passivt på att allt ska ta slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Ja, hellre 1800-talet än grotttillvaron som blir konsekvensen med din "håll för ögon, öron och mun"-filosofi. Du verkar ju bara vilja vänta passivt på att allt ska ta slut.

381564[/snapback]

 

 

 

Okej jag ger mig! jag är en ond människa som vill förstöra världen, i morgon ska jag ner och hälla olja på svanar, elda upp däck, lämna all el utrustning på medas jag slår försvarslösa pensionärer med små söta kattungar och hundvalpar.

 

Ja jag skiter för tillfället i vart min el kommer ifrån. Jag har inte tid med nått annat, jag måste passa på att leva nu eftersom världen uppenbarligen kommer gå under om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Okej jag ger mig! jag är en ond människa som vill förstöra världen, i morgon ska jag ner och hälla olja på svanar, elda upp däck, lämna all el utrustning på medas jag slår försvarslösa pensionärer med små söta kattungar och hundvalpar.

 

Ja jag skiter för tillfället i vart min el kommer ifrån. Jag har inte tid med nått annat, jag måste passa på att leva nu eftersom världen uppenbarligen kommer gå under om några år.

381583[/snapback]

 

Ingen har påstått att du är ond. Du behöver bara förbättra ditt självförtroende. Din åsikt och dina värderingar är lika mycket värda som någon annans. Alla måste inte heller ta ansvar för allt hela tiden, det orkar man inte. Man gör så gott man kan - huvudsaken är att man inte avsäger sig sitt ansvar och rycker på axlarna åt allt. Det är förgörande för självkänslan att förringa sitt inflytande över tillvaron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentmakt är stark, det har visats några gånger, vi kan var och en påverka, effekt blir det ju förstås om fler gör det men…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...