Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

oväsen i G4...


vdb

Rekommendera Poster

rickard1234

Har nu kopplat o skarvat min nya PCI-fläkt så jag kan köra den på både 12V & 7V!

Allt tack vare Marcus o hans hemsida där han beskriver hur man gör! ^_^

 

Datorn håller sig sval o bra o det låter (nästan) ingenting om fläktarna längre!

Tack för all hjälp Marcus! :D:D:D:ThumbsUp::ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 182
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
Har nu kopplat o skarvat min nya PCI-fläkt så jag kan köra den på både 12V & 7V!

Allt tack vare Marcus o hans hemsida där han beskriver hur man gör!  ^_^

 

Datorn håller sig sval o bra o det låter (nästan) ingenting om fläktarna längre!

Tack för all hjälp Marcus!  :D  :D  :D  :ThumbsUp:  :ThumbsUp:  :ThumbsUp:

338680[/snapback]

 

:D Var så lite så, och skoj därtill. ^_^B)

 

Suveränt att du blev nöjd. En tyst dator är underbart. :):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Känner nu att kylflänsarna till CPU:n är riktigt varma. Det var de inte innan jag bytte till Adda-fläkten.

Då har den fläkten troligen inte samma effekt som originalfläkten, man vad ska man göra?

Har hängt en digital termometersensor mitt inne i datorburken o den visar från 32°-47°

lite berorende på vad jag gör. Det känns ju ok men ändå... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

CPUns kylfläns bör bli varm. Å andra sidan är min just nu inte alls het. Inte ens så att jag bränner mig.

 

Adda-fläkten har nog lägre kapacitet, så antingen får du brassa på spänningen lite, eller ta in kallare luft i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
CPUns kylfläns bör bli varm. Å andra sidan är min just nu inte alls het. Inte ens så att jag bränner mig.

 

Adda-fläkten har nog lägre kapacitet, så antingen får du brassa på spänningen lite, eller ta in kallare luft i datorn.

341087[/snapback]

Fick en idé förut idag om att dra en slang inne i burken från högtalarhålet (efter jag tagit bort högtalaren förstås) till en extra fläkt till PSU:n som skulle blåsa sval luft igenom den.

Tittade nu o såg att den optiska enheten sitter ganska bra ivägen för mig idé. :huh:

 

Hur brassar man på spänningen på CPU-fläkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Fick en idé förut idag om att dra en slang inne i burken från högtalarhålet (efter jag tagit bort högtalaren förstås) till en extra fläkt till PSU:n som skulle blåsa sval luft igenom den.

Tittade nu o såg att den optiska enheten sitter ganska bra ivägen för mig idé. :huh:

341094[/snapback]

 

Smart med slang! Hursomhelst, om du bara plockar väck högtalaren kan det nog göra en del, bara det.

 

Hur brassar man på spänningen på CPU-fläkten?

 

Hmm nu är jag inte helt säker, men den där kexten kan tänkas styra den, eller så skaffar du dig en potentiometer och ställer in spänningen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Smart med slang! Hursomhelst, om du bara plockar väck högtalaren kan det nog göra en del, bara det.

Hmm nu är jag inte helt säker, men den där kexten kan tänkas styra den, eller så skaffar du dig en potentiometer och ställer in spänningen själv.

341177[/snapback]

Zalman Fan Mate 2, vridbar potentiometer 5V-11V

Hur många volt går CPU-fläkten på original då? 12volt som de andra eller? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur många volt går CPU-fläkten på original då? 12volt som de andra eller? :ermm:

341461[/snapback]

 

Jag kan bara säga att en fläkt på 12 V låter så att man inte kan sitta i samma rum, om det är en 60 mm. Så 12 Volt är det inte.

 

Jag skulle tro att den varierar omkring 5-7 volt. Fast jag har egentligen ingen aning. Men nånstans där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU fläkten har möjligheten att gå med 12V mha styrningen på moderkortet. Drar man kall luft in i lådan och har datorn i ett normalt bostadsrum med ca 20-22 grader så är spänningen i trakterna av vad Marcus sa.

 

Min G4 2x1,25 har varit igång i flera timmar nu.

 

CPU 51,2

PSU outlet 39,9

HD 35

 

Jag kör med Enermax 120 mm och omodifierad kextfil. Alltså orginalspänning ut från moderkortet

Marcus 2x1,42 går lite varmare än min

 

btw. Öppna sidoluckan så får du höra på CPU=12V när tempen passerar 65 grader C

 

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
btw. Öppna sidoluckan så får du höra på CPU=12V när tempen passerar 65 grader C

/Fred

341535[/snapback]

 

Jag fick höra det där häromdagen.

 

Det som hände var att datorn inte gick i vila när jag trodde den gjorde det (beror på mitt ljudkorts drivrutiner som inte stöder deep sleep i viss version). Så datorn var på, men fläktarna varvade ner.

Jag gick iväg, och kom tillbaka efter 10 minuter och väckte datorn. 60 grader CPU, och fläkten gick igång på full fart! Vad det lät. :D Tror det var fulla 12 Volt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Min G4 2x1,25 har varit igång i flera timmar nu.

 

CPU 51,2

PSU outlet 39,9

HD 35

 

 

341535[/snapback]

Mäter du upp de värdena manuellt med en sensor eller finns det tempmätarprogram som funkar till G4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet "Temperature Monitor" håller reda på CPU och HD.

 

PSU outlet har jag en digital termometer som utegivaren är instoppad i ett hål bakpå chassit. Precis där nätdelen blåser ut sin luft.

 

/F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
CPU fläkten har möjligheten att gå med 12V mha styrningen på moderkortet. Drar man kall luft in i lådan och har datorn i ett normalt bostadsrum med ca 20-22 grader så är spänningen i trakterna av vad Marcus sa.

 

Min G4 2x1,25 har varit igång i flera timmar nu.

 

CPU 51,2

PSU outlet 39,9

HD 35

 

Jag kör med Enermax 120 mm och omodifierad kextfil. Alltså orginalspänning ut från moderkortet

Marcus 2x1,42 går lite varmare än min

 

btw. Öppna sidoluckan så får du höra på CPU=12V när tempen passerar 65 grader C

/Fred

341535[/snapback]

 

 

Programmet "Temperature Monitor" håller reda på CPU och HD.

 

PSU outlet har jag en digital termometer som utegivaren är instoppad i ett hål bakpå chassit. Precis där nätdelen blåser ut sin luft.

 

/F

342012[/snapback]

Jag får bara in en sensor som aktiv.

 

 

Hur ska jag göra för att aktivera fler sensorer? Finns det fler sensorer för det första i alla burkar eller har du en specialare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror din dator tillhör de som inte längre stöds för temperaturvisning. Precis som min pismo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur ska jag göra för att aktivera fler sensorer? Finns det fler sensorer för det första i alla burkar eller har du en specialare?

342538[/snapback]

 

Jag skulle tro att alla datorer har sensorer, men inte alla har stöd för att faktiskt visa värdena för användaren. Till exempel var det så med Macbook pro, eventuellt fixat nu, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Jag tror din dator tillhör de som inte längre stöds för temperaturvisning. Precis som min pismo.

342547[/snapback]

Jag får iaf upp ett värde, på HD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag får iaf upp ett värde, på HD:n.

342559[/snapback]

 

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
rickard1234

Sitter o kollar lite i 99mac-forumet för G4-kylning o det får nog bli så här.

 

Om ni inte kan se länken så kopierar jag en bild från det forumet. :whistling:

En extra fläkt innanför högtalarhålet som drar in kall luft o de andra originalfläktarna som blåser ut den varma luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Köpte en ny ADDA 120 mm fläkt idag. Monterade den i plåtkåpan som skyddade högtalaren, alltså högtalaren ligger uppe på den optiska enheten nu. Plåtkåpan har jag borrat hål i, monterat in fläkten o skruvat fast det hela, fast bak o fram jämfört med original.

 

Har en termometer som sitter fastkilad i kylflänsarna till CPU:n o förut när skärmsläckaren gick igång så steg tempen till 55-57°. Nu går den inte över 43°! :ThumbsUp:

 

Bild före:

 

 

och efter:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat Rickard :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat Rickard  :ThumbsUp:

425599[/snapback]

Jag håller med Poca. En liten effekthöjning man kan få är att linda ihop allt kablage med eltejp. På så vis hindrar inte småtrådarna luftomsättningen. Plattkabeln till optiska enheten kan man klistra fast till chassit, då stoppar inte den heller luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat Rickard  :ThumbsUp:

425599[/snapback]

Tack :)

 

Jag håller med Poca. En liten effekthöjning man kan få är att linda ihop allt kablage med eltejp. På så vis hindrar inte småtrådarna luftomsättningen. Plattkabeln till optiska enheten kan man klistra fast till chassit, då stoppar inte den heller luften.

425611[/snapback]

Tack :)

 

Har tänkt på att göra nåt mer med kablaget men när man stänger sidan så trycks hela kablagepaketet neråt så frågan är hur mkt det skulle göra att tejpa allt?

 

Jag är nöjd för stunden iaf. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Snyggt, Rickard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny ADDA 120 mm fläkt idag. Monterade den i plåtkåpan som skyddade högtalaren, alltså högtalaren ligger uppe på den optiska enheten nu. Plåtkåpan har jag borrat hål i, monterat in fläkten o skruvat fast det hela, fast bak o fram jämfört med original.

 

Har en termometer som sitter fastkilad i kylflänsarna till CPU:n o förut när skärmsläckaren gick igång så steg tempen till 55-57°. Nu går den inte över 43°!  :ThumbsUp:

 

425590[/snapback]

Har under en längre tid tänkt att ge mig på Marcus nedtystningsprogram, men det känns ju som det är lite omständigt... denna lösning (förutsatt att fläkten man sätter in inte väsnas så mycket) - ger den en tystare G4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...