Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

oväsen i G4...


vdb

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Köpte en 80 mm Papstfläkt idag. Följde inte med någr skruvar till den så jag köpte "gummiskruvar". Vibrationshämmande oxå, så det är ju bra. Hoppas allt får plats bara.

 

Det är en pil på ramen. Kan man anta att det är åt det håll pilen visar som luftflödet går?

333209[/snapback]

 

Japp! Vanligtvis är det två pilar, som indikerar rotationsriktning och flödesriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 182
  • Created
  • Senaste svar
rickard1234
Japp! Vanligtvis är det två pilar, som indikerar rotationsriktning och flödesriktning.

333254[/snapback]

Återkommer med rapport ang. fläktbytet.

:D:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Här är länken. Skrev visst i "fel tråd". :whistling:^_^

 

Men jag upptäckte nu att hårddiskarna är mycket varmare än förut! :huh:

De har väl inget med PSU-fläktbytet att göra? :ermm:

 

Mäter med digital termometer direkt ovanpå översta hårddisken nu o det är 39.7° varmt.

 

Dessutom känns utluften vid PSU-fläktens utblås varmare. Den visar 34.5° nu o förut så låg den på ca 30 - 31°.

 

Nåt att oroa sig för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej det är inget.

 

Min HD är 41 grader, och PSU-utblås 43.

 

Ditt problem är väl att PSUn tar luft inifrån chassit? Och du installerade väl en klenare fläkt i PSUn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Ditt problem är väl att PSUn tar luft inifrån chassit? Och du installerade väl en klenare fläkt i PSUn?

333954[/snapback]

Jo så är det ju.

 

Det här är den gamla PSU-fläkten.

Det här är den nya.

 

Hittar inga specar på nån av dom. :ermm:

 

Hjälper det med en PCI-fläkt eller drar det bara runt varmluften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hittar inga specar på nån av dom. :ermm:

 

Hjälper det med en PCI-fläkt eller drar det bara runt varmluften?

333961[/snapback]

 

Din nya Adda är:

 

19,33 cfm, 1600 rpm, 14 dBa. Den gamla gav minst 26 cfm. Jag hittade en produktsida på http://www.rotechnic.net.

 

En PCI-fläkt skickar ut en massa luft. Skaffa dig en sån. Den som teknikmagasinet har är jättebra, och fruktansvärt stark för att vara så liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Din nya Adda är:

 

19,33 cfm, 1600 rpm, 14 dBa. Den gamla gav minst 26 cfm. Jag hittade en produktsida på http://www.rotechnic.net.

333967[/snapback]

Tack för infon! :D:ThumbsUp:

 

En PCI-fläkt skickar ut en massa luft. Skaffa dig en sån. Den som teknikmagasinet har är jättebra, och fruktansvärt stark för att vara så liten.

333967[/snapback]

Drivs den genom PCI-sloten eller ska den kopplas separat till strömförsörjning?

 

Har dessutom köpt en rund IDE-kabel idag så jag ska försöka montera ner hårddiskarna brevid varandra ist för ovanpå varandra som de ligger nu.

 

Hade en idé om att bygga upp en liten distans mellan dom, men hörde att om man skruvar dom i (botten av) lådan så leder metallchassit ut värmen från dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tack för infon!  :D  :ThumbsUp:

Drivs den genom PCI-sloten eller ska den kopplas separat till strömförsörjning

334370[/snapback]

 

Den kopplas till en 4-pins molex-kontakt, precis som en hårddisk eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Den kopplas till en 4-pins molex-kontakt, precis som en hårddisk eller något.

334435[/snapback]

Ja! Ursäkta mig. Hade jag bara kollat lite mer noga så... :blushing:

 

Men ponera att jag vill ha 3 st såna PCI-fläktar. Alltså att 4-pins molex-kontakterna tar slut i datorn, hur gör man då?

Just nu har jag en sån ledig, P5 heter den. Kan man skarva de befintliga kontakterna?

 

Lite hypotetiskt fråga men ändå... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja! Ursäkta mig. Hade jag bara kollat lite mer noga så...  :blushing:

334448[/snapback]

 

Japp, där ser man. ;):whistling::rolleyes:

 

Som du ser går fläktens kablar till de två polerna på kontakten som har 12 V potentialskillnad. Allså kommer fläkten att gå på 12 Volt. Den kommer låta mycket, och troligtvis räcker 7 Volt, som jag kör min på. Men pröva och se vad som händer.

 

Det du får göra i annat fall är att flytta på stiften i din molexkontakt, men de sitter nog fast, så du får ha en förgreningssladd emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fast såhär kopplade jag in min. Skippade molexen helt, och drog bara tvåledarkabel till lösa molex-kabeländar.

 

Tycker det ser ut lite som dynamitgubbar. :lol::ermm::whistling:^_^B)

 

http://my.mac.se/marcus/mdd/pictures/pci_fan_dynamite.jpg

 

Kabeln snirklar under moderkortet, och in i DVD-lådan där jag har dragit in en icke ont anande molex, klippt kontakten och anslutit rätt kablar (gul och röd) till förlängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Fast såhär kopplade jag in min. Skippade molexen helt, och drog bara tvåledarkabel till lösa molex-kabeländar.

 

Tycker det ser ut lite som dynamitgubbar.  :lol:  :ermm:  :whistling:  ^_^  B)

 

http://my.mac.se/marcus/mdd/pictures/pci_fan_dynamite.jpg

 

Kabeln snirklar under moderkortet, och in i DVD-lådan där jag har dragit in en icke ont anande molex, klippt kontakten och anslutit rätt kablar (gul och röd) till förlängningen.

334453[/snapback]

Ja det där får bli ett senare huvudbry. :blink::wacko:

Beror på hur mkt den nya PCI-fläkten väsnas. Köper den i morgon ihop med en ny 60 mm fläkt.

Lika bra o byta den oxå nu när man håller på.

 

Men just nu låter datorn sgs lika mkt som innan jag började byta fläktar. :huh::angry:

Men det är ett mer högfrekvent ljud. Kanske att de nya fläktarna som inte ger lika bra flöde måste arbeta hårdare för att hålla samma temperatur? Låter långsökt... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Rickard! Inser att jag gav dig fel info. :blushing: Angående specarna på din nya fläkt.

 

Jag fick för mig att du hade en 80 mm Adda, men det är ju Papst du har. :wacko:

Å andra sidan är ju papst kända för att vara ohörbara.

 

Är 120 mm också papst, eller vad blev det?

 

Papstfläktarna från webhallen går mellan 1000 och 2000 rpm. Det är inte mycket. Borde inte låta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Rickard! Inser att jag gav dig fel info.  :blushing: Angående specarna på din nya fläkt.

 

Jag fick för mig att du hade en 80 mm Adda, men det är ju Papst du har.  :wacko:

Å andra sidan är ju papst kända för att vara ohörbara.

 

Är 120 mm också papst, eller vad blev det?

 

Papstfläktarna från webhallen går mellan 1000 och 2000 rpm. Det är inte mycket. Borde inte låta.

334561[/snapback]

120 mm fläkten är en Cooler Master från www.pckungen.se. Den tystaste de har sa han i affären.

 

Får plocka isär igen o dämpa fläktkabinetten mot chassit så mkt jag kan. Det får bli nästa projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju.

 

Det här är den gamla PSU-fläkten.

Det här är den nya.

 

Hittar inga specar på nån av dom. :ermm:

 

Hjälper det med en PCI-fläkt eller drar det bara runt varmluften?

333961[/snapback]

 

Äe nå som heter ADDA nå å ha eller är det soptunnan? Generellt alltså.. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
120 mm fläkten är en Cooler Master från www.pckungen.se. Den tystaste de har sa han i affären.

 

Får plocka isär igen o dämpa fläktkabinetten mot chassit så mkt jag kan. Det får bli nästa projekt.

334567[/snapback]

 

Japp, den mekaniska dämpningen är minst lika viktig som att ha en tyst fläkt.

 

Cooler mastern verkar ju bra på pappret. 1220 varv är ingenting. Bör inte ge ett knyst ifrån sig. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Äe nå som heter ADDA nå å ha eller är det soptunnan? Generellt alltså.. -_-

334586[/snapback]

 

Adda-fläktar är bra, och inte lika dyra som papst. Jag är mycket nöjd med min 80 mm Adda. Har dessutom två 60 mm Adda som jag inte använder just nu. De satt i PSUn förr.

 

60 mm-fläktar låter mycket, och framför allt om man har två stycker emot varandra. Som i MDDns PSU. Låter som ett tröskverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äe nå som heter ADDA nå å ha eller är det soptunnan? Generellt alltså.. -_-

334586[/snapback]

 

ADDA fläktar är bland de tystaste om man får tro specarna. Svaret ligger i stor del i låg kapacitet och lågt varvtal. Håller man koll på sina temperaturer och kan köra dem på 5 eller 7volt får man en visktyst dator.

 

Jag kör två ADDA 60mm i PSU:n Kör en på 5 och den andra på 7V. Det gör att en del oljud släcks ut.

 

Min MDD 2x1,25 fw800 CPU går på 49,9 och PSU outlet på 38,4. Jag kör med en Papst 80 mm på 5v som "PCI" fläkt. Min hd är 34.

 

Som 120 mm fläkt har jag en Enermax. Kan köra utan kextmodd. Det kan inte Marcus :-(

 

Antagligen håller ADDA inte lika länge som en Papst. Dock kostar de kanske hälften.

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

De papst-fläktarna som webhallen har verkar inte ge mer än 10-15 cfm i 80 mm-utförande.

 

Adda ger 20. B)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Har dessutom två 60 mm Adda som jag inte använder just nu. De satt i PSUn förr.

334636[/snapback]

O jag som tänkte gå o köpa en ny 60 mm Adda fläkt i morgon! Eller? :whistling:B)^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
O jag som tänkte gå o köpa en ny 60 mm Adda fläkt i morgon! Eller?  :whistling:  B)  ^_^

335176[/snapback]

 

Behöver du 60 mm-fläktar är det klart du ska köpa, och jag tror inte det är skillnad mellan olika märken. Men försök få så lågt varvtal som möjligt, givetvis med samma kapacitet som du har nu.

 

60-fläktarna måste gå på så höga varv, för att de är så små, och då låter de helvete. Kan du använda en 80 mm istället, så gör det. Som jag. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Det är denna som jag tänkte köpa. 16 dbA. Låter väl inte så mkt?

Ska ha den som PCU-fläkt. Tror inte en 80 mm passar in i chassit på originalplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det är denna som jag tänkte köpa. 16 dbA. Låter väl inte så mkt?

Ska ha den som PCU-fläkt. Tror inte en 80 mm passar in i chassit på originalplatsen.

335261[/snapback]

 

DETTA är samma fläkt som jag har. På 7 Volt låter den inte så mycket i sig, men om du sätter två stycken tätt ihop kommer de skaka emot varandra och avge lite konstiga toner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
DETTA är samma fläkt som jag har. På 7 Volt låter den inte så mycket i sig, men om du sätter två stycken tätt ihop kommer de skaka emot varandra och avge lite konstiga toner.

335323[/snapback]

Ska bara ha en. Den kommer sitta i original gummibussning, skruvad i själva fläktgallret.

Självklart med möbeltassar imellan. ^_^

 

Om du vill sälja en av dina så är jag intresserad. Skicka ett PM isf. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ska bara ha en. Den kommer sitta i original gummibussning, skruvad i själva fläktgallret.

Självklart med möbeltassar imellan. ^_^

 

Om du vill sälja en av dina så är jag intresserad. Skicka ett PM isf.  :ThumbsUp:

335384[/snapback]

 

Det låter bra. Jag kommer att sätta minst en av mina bakom min egen PSU och suga ut luft. Kanske bägge, men det vet jag i morgon. Typ, hur mycket de låter och så vidare.

 

Du kan få köpa en till förmånligt pris om jag får en över. :):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...