Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

oväsen i G4...


vdb

Rekommendera Poster

Är det nån som vet ifall man kan mecka ut ett elaggregat ur en bw och sätta i en G4? Jag håller på att bli tokig på oväsendet!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 182
  • Created
  • Senaste svar
Är det nån som vet ifall man kan mecka ut ett elaggregat ur en bw och sätta i en G4?  Jag håller på att bli tokig på oväsendet!!!

299287[/snapback]

 

Varför inte bara plocka ut nätaggregatet å byt fläkten i den -_-

Försök å hitta en fläkt med ungefär samma värden som sitter i nu (RPM och CFM värden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köpa ett elaggregat hos Nisses PC-firma och sätta i sin G4, eller är det väldigt speciella komponenter? Då kan man ju köpa ett med inbyggd tystnad liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det nån som vet ifall man kan mecka ut ett elaggregat ur en bw och sätta i en G4?  Jag håller på att bli tokig på oväsendet!!!

299287[/snapback]

 

Nej blådårens funkar inte. Dels är det för svagt, och dessutom för stort.

 

Jag bytte, faktiskt just igår, fläktarna i min MDDs PSU. (Om det nu är en MDD du har, med jag antar det för det är ju dem som låter).

 

Fläktarna som sitter i är två 60 mm Nidec, antagligen. Jag köpte två ADDA-fläktar av samma dimensioner för 240 kronor. Koppla in dem på 7 Volts spänning (en del pill), och din dator är genast mycket tystare.

 

Kolla in min site: http://my.mac.se/marcus/mdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan man köpa ett elaggregat hos Nisses PC-firma och sätta i sin G4, eller är det väldigt speciella komponenter? Då kan man ju köpa ett med inbyggd tystnad liksom...

299364[/snapback]

 

Kan gå, men notera att du måste se till att 18-pinskontakten till moderkortet är densamma, annars grillad du ditt moderkort om du t.ex. kopplar 12 V där jorden ska sitta. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in min site: http://my.mac.se/marcus/mdd

299366[/snapback]

Vilken guldgruva, helt kanon!

 

Min MDD låter ganska mycket, men konstant (alltså inga fläktar som går upp och ner). Jag tror att den har genomgått Apple's nedtystningsprogram, men jag är inte säker. Fråga:

 

Är det rimligt att gå på psu-fläkten (med tillhörande aktiviteter) eller ska jag kolla upp något annat också?

 

Hur vet man om burken gått genom Apples program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vilken guldgruva, helt kanon!

 

Min MDD låter ganska mycket, men konstant (alltså inga fläktar som går upp och ner). Jag tror att den har genomgått Apple's nedtystningsprogram, men jag är inte säker. Fråga:

 

Är det rimligt att gå på psu-fläkten (med tillhörande aktiviteter) eller ska jag kolla upp något annat också?

 

Hur vet man om burken gått genom Apples program?

299375[/snapback]

 

Kul att du gillar den. :D:D

Var noga med att inte bara göra PSU-modden, utan skaffa dig även en PCI-fläkt och allt det där. Det jag vill understryka är att det är en helhet du vill uppnå. Att bara t.ex. sänka en fläkt hjälper inte, då en annan måste gå så mycket fortare.

 

120 mm-fläkten och den fläkten som sitter för DVD-enhten (fläkten sitter på dörren) styrs av CPU-temperaturen. Apples nedtysningsprogram är inte värt ett ruttet lingon. :w00t:

 

Gör såhär:

• Byt PSU-fläktarna, och kör på 7 Volt (fast du kan börja med att bara sänka spänningen, på dina gamla fläktar. Det kan räcka om de inte är slitna. Maila mig om du är osäker, så förklarar jag i detalj hur du ska koppla strömmen).

• Bygg den där kartonkanalen mellan högtalarhålet (högtalaren tar du bort) till PSUns framsida. Det ska hålla tätt.

• Installera en PCI-fläkt för att få ut mer het luft ur lådan. Detta eftersom PSUn gjorde detta förr, men nu skär du av den från luftsystemet.

 

Din 120 mm-fläkt kan du behålla som den är, om du står ut med den. Denna måste du alltså inte byta, när du gör PSU-modden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Nej blådårens funkar inte. Dels är det för svagt, och dessutom för stort.

 

Jag bytte, faktiskt just igår, fläktarna i min MDDs PSU. (Om det nu är en MDD du har, med jag antar det för det är ju dem som låter).

 

Fläktarna som sitter i är två 60 mm Nidec, antagligen. Jag köpte två ADDA-fläktar av samma dimensioner för 240 kronor. Koppla in dem på 7 Volts spänning (en del pill), och din dator är genast mycket tystare.

 

Kolla in min site: http://my.mac.se/marcus/mdd

299366[/snapback]

 

Konstigt, jag gjorde just det nämligen.

Agget från en BW 350 flyttades till en G4 450, fungerade klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Konstigt, jag gjorde just det nämligen.

Agget från en BW 350 flyttades till en G4 450, fungerade klockrent.

300174[/snapback]

 

Ahaja, jo en gammal G4 funkar ju. Jag trodde det gällde MDD.

Sågtanden låter ju ingenting. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nothing can be compared to MDD when its about sound :D

300467[/snapback]

 

:lol::lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
rickard1234

Finns det nåt annat i datorn som kan väsnas än just fläktarna? :ermm:

Tänkte just nu på min G4 QuikSilver.

 

Jag bortser från knattrande hårddiskar o.d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Finns det nåt annat i datorn som kan väsnas än just fläktarna? :ermm:

Tänkte just nu på min G4 QuikSilver.

 

Jag bortser från knattrande hårddiskar o.d.

330788[/snapback]

 

Ja, hårddiskarna ger stomljud, det där huummmmandet du vet. Sen vibrerar de ju givetvis också. Både fläktar och hårddiskar ger oljud på det här sättet.

 

Sen kan ju vissa delar pipa och tjuta, typ PSUn, kan tänkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns alltid resonans i en datalåda, oljud som "studsar" kan ge vibbrationer som

ger mera oljud.

 

Men det finns bot på silentpc så ta en titt där sen hur mycket du vill lägga ut,

eller vill göra.

 

Har du några tusenlappar över? titta på peltiernätagregaten!

Helt utan fläkt, men se upp för värme!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Ja, hårddiskarna ger stomljud, det där huummmmandet du vet. Sen vibrerar de ju givetvis också. Både fläktar och hårddiskar ger oljud på det här sättet.

 

Sen kan ju vissa delar pipa och tjuta, typ PSUn, kan tänkas.

330791[/snapback]

Ok. Jag ska iaf börja med att byta ut fläktarna. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ok. Jag ska iaf börja med att byta ut fläktarna. ^_^

330865[/snapback]

 

Japp, de låter mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Mina fläktar går konstant. Ända från jag sätter igång datorn ur vila o tills jag stänger av den. Ska det inte finnas nån kännare som sätter igång fläktarna när det börjar bli varmt o så o som sen stänger av när det inte behövs fläktas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Mina fläktar går konstant. Ända från jag sätter igång datorn ur vila o tills jag stänger av den. Ska det inte finnas nån kännare som sätter igång fläktarna när det börjar bli varmt o så o som sen stänger av när det inte behövs fläktas?

332435[/snapback]

 

Jag antar att 120 mm-fläkten, och möjligtvis även CPU-fläkten styrs av sensorn som sitter på CPU-dien.

Pröva att öppna dörren och se vad som händer. :whistling::wacko:;)^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Jag antar att 120 mm-fläkten, och möjligtvis även CPU-fläkten styrs av sensorn som sitter på CPU-dien.

Pröva att öppna dörren och se vad som händer.  :whistling:  :wacko:  ;)  ^_^

332525[/snapback]

Alla tre fläktarna går hela tiden oavsett om dörren/luckan är öppen eller stängd. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Alla tre fläktarna går hela tiden oavsett om dörren/luckan är öppen eller stängd.  :wacko:

332528[/snapback]

 

Jojo, klart de går hela tiden. Frågan är hur intensivt de blåser. När du sätter igång datorn går de långsamt, men sen snabbar de upp när datorn blir varmare. Stannar helt gör de aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Jag menar att ljudet/oljudet från datorn är helt konstant hela tiden. Jag hör inte minsta skillnad. Låter/verkar som om fläktarna går på exakt samma varvtal hela tiden, o det är det som jag ställer mig frågande till! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag menar att ljudet/oljudet från datorn är helt konstant hela tiden. Jag hör inte minsta skillnad. Låter/verkar som om fläktarna går på exakt samma varvtal hela tiden, o det är det som jag ställer mig frågande till! :huh:

332541[/snapback]

 

Okej. Skumt.

Min 120 millimetare går upp och ner i varv lite då och då. Borde din med göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Okej. Skumt.

Min 120 millimetare går upp och ner i varv lite då och då. Borde din med göra.

332545[/snapback]

I vilket fall har det blivit mindre ljud nu med den nya Cooler Master fläkten. :ThumbsUp:

Ska köpa ny PSU-fläkt i morgon o byta en vacker dag nu i veckan.

 

PSU-fläkten är väl 80 mm & CPU-fläkten 60 mm? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I vilket fall har det blivit mindre ljud nu med den nya Cooler Master fläkten.  :ThumbsUp:

Ska köpa ny PSU-fläkt i morgon o byta en vacker dag nu i veckan.

 

PSU-fläkten är väl 80 mm & CPU-fläkten 60 mm?  :ermm:

332551[/snapback]

 

Suveränt. Din PSU-fläkt är 80 mm, ja. CPU-fläkten vet jag inte riktigt, men skulle tro att det är 60.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Köpte en 80 mm Papstfläkt idag. Följde inte med någr skruvar till den så jag köpte "gummiskruvar". Vibrationshämmande oxå, så det är ju bra. Hoppas allt får plats bara.

 

Det är en pil på ramen. Kan man anta att det är åt det håll pilen visar som luftflödet går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...