Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad suger mest på Macen?


rastapopoulos

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Av problemen med OS X måste väl ändå bristen på ftp-klient direkt vid installation vara det absolut minsta?

 

Eh någoting säger mig att du missat en del av vad jag skrev herr Holmlöv, det finns en ftp klient direkt vid installation i MacOS X, som chefredaktör för en tidning som gör anspråk på att vara för macproffs så borde du känna till det ;)

Jo, jag är medveten om att det finns en ftp-klient i OS X. Precis som det finns en möjlighet att sätta upp en smtp-server. Och en fantastisk brandvägg med alla möjliga inställningsmöjligheter. Och en databas som är en av världens mest spridda. Och stöd för php.

 

Tyvärr delar de alla det beklagliga faktum att de saknar ett grafiskt gränssnitt för att ställa in dom som man vill. Undantar man brandväggen saknar både MySQL, sendmail och ftp helt grafiskt gränssnitt, och att slå på stödet för php borde vara en fråga om att klicka i en knapp. Man borde inte behöva avkommentera och lägga till rader i en textfil som de flesta inte ens är medvetna om existerar.

 

För 99 procent av användarna är brist på GUI detsamma som att det inte finns.

 

För övrigt så gör jag faktiskt inte anspråk på att vara proffs på nånting förutom att göra tidning. Det finns ett litet antal program och användningsområden där jag ligger klart över genomsnittet, och de är alla inom områden som är betydligt vanligare bland pc-användare - programmera databaser, ratta Excel et c. Men tack för komplimangen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar
rastapopoulos

Och så har vi också idag fått en förbättring av Javamotorn, vilket var något jag efterlyste i mitt första inlägg. Verkar vid en snabb anblick vara en betydlig skillnad, men det behövs mer testande innan vi kan vara överens om att Apple löst detta problem. Skicka gärna en länk om ni har någon site, vilken tidigare strulat med applets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FINDERN är en katastrof.. borde avskräcka även den mest erfarna mac-användaren. vaddå fyra typsnittsmappar? vaddå "Hemmamapp"..

 

Det hade kunnat göras lite smidigare.. panther verkar ha löst en hel del av dessa jobbiga sakerna... sen är mapparna så förbaskat fula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
FINDERN är en katastrof.. borde avskräcka även den mest erfarna mac-användaren. vaddå fyra typsnittsmappar? vaddå "Hemmamapp"..

 

Det hade kunnat göras lite smidigare.. panther verkar ha löst en hel del av dessa jobbiga sakerna... sen är mapparna så förbaskat fula.

Absolut. Alla användare borde ha samma mappar. Särskilt samma hemmamapp. Och så här

folders.gif

skall rejäla mappar se ut!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är medveten om att det finns en ftp-klient i OS X. Precis som det finns en möjlighet att sätta upp en smtp-server. Och en fantastisk brandvägg med alla möjliga inställningsmöjligheter. Och en databas som är en av världens mest spridda. Och stöd för php.

 

Tyvärr delar de alla det beklagliga faktum att de saknar ett grafiskt gränssnitt för att ställa in dom som man vill. Undantar man brandväggen saknar både MySQL, sendmail och ftp helt grafiskt gränssnitt, och att slå på stödet för php borde vara en fråga om att klicka i en knapp. Man borde inte behöva avkommentera och lägga till rader i en textfil som de flesta inte ens är medvetna om existerar.

 

För 99 procent av användarna är brist på GUI detsamma som att det inte finns.

 

On the contrary herr Holmlöv, det är inget "beklagligt faktum" att dessa program inte har något grafiskt användargränsnitt, det är inte heller meningen att dom ska ha det, dom riktar sig till användare som inte behöver peka och klicka med en mus för att kunna använda en dator, damn , ni har juh inte fattat det astunga med att ha UNIX i bakgrunden med alla suveräna verktyg som man plötsligt får möjlighet att köra, jag räknar det som en ugly gammal classic MacOS-åkomma som ni snart kommer att botas ifrån. Ni blir helt enkelt tvungna att lära er hur systemet fungerar. :P

 

Btw så tillhör jag inga "99%", massan kan peka och klicka som dom vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On the contrary herr Holmlöv, det är inget "beklagligt faktum" att dessa program inte har något grafiskt användargränsnitt, det är inte heller meningen att dom ska ha det, dom riktar sig till användare som inte behöver peka och klicka med en mus för att kunna använda en dator, damn , ni har juh inte fattat det astunga med att ha UNIX i bakgrunden med alla suveräna verktyg som man plötsligt får möjlighet att köra, jag räknar det som en ugly gammal classic MacOS-åkomma som ni snart kommer att botas ifrån. Ni blir helt enkelt tvungna att lära er hur systemet fungerar.  :P

 

Btw så tillhör jag inga "99%", massan kan peka och klicka som dom vill...

Det låter som om du saknar tiden då man var tvungen att dra på sig en vit rock och ha munskydd när man ville använda datorer :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On the contrary herr Holmlöv, det är inget "beklagligt faktum" att dessa program inte har något grafiskt användargränsnitt, det är inte heller meningen att dom ska ha det, dom riktar sig till användare som inte behöver peka och klicka med en mus för att kunna använda en dator, damn , ni har juh inte fattat det astunga med att ha UNIX i bakgrunden med alla suveräna verktyg som man plötsligt får möjlighet att köra, jag räknar det som en ugly gammal classic MacOS-åkomma som ni snart kommer att botas ifrån. Ni blir helt enkelt tvungna att lära er hur systemet fungerar.  :P

 

Btw så tillhör jag inga "99%", massan kan peka och klicka som dom vill...

Det låter som om du saknar tiden då man var tvungen att dra på sig en vit rock och ha munskydd när man ville använda datorer :devil:

Läste för ett slag sedan en intervju med George Martin, Beatles gamla producent. Han berättade att alla som jobbade i musikstudior också hade vita rockar i början av hans karriär. Något att återintroducera för er som kör hårddiskinspelning på Macen hemma? Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ni är för roliga asså :lol:

 

Vadå Findern? Den har väl absolut ingenting att göra med hur systemet sorterar saker i olika mappar??

 

Sortering i "hemmappar", "/Library" och "/System/Library" är för övrigt det enda beprövade sättet för fleranvändarsystem. Man kan ju faktiskt flytta sin hemmapp var man vill med lite trixande, även till en annan hårddisk, vilket ju är jättebra.

 

Reefer: Det är visst beklagligt, därför att det enda som gör mac os x riktigt unikt gentemot övriga unix är just det otroligt snygga, smidiga och lättlärda grafiska gränssnittet. Och även om FTP är en uråldrig och förlegad standard som borde ha försvunnit vid det här laget så är det faktiskt rätt många som använder det, och hade Apple bara lagt in funktioner för att även kopiera saker till ftp-volymer så skulle nog många slippa köpa Fetch och liknande spridprogram. Basta! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är för roliga asså  :lol:

 

Vadå Findern? Den har väl absolut ingenting att göra med hur systemet sorterar saker i olika mappar??

 

Sortering i "hemmappar", "/Library" och "/System/Library" är för övrigt det enda beprövade sättet för fleranvändarsystem. Man kan ju faktiskt flytta sin hemmapp var man vill med lite trixande, även till en annan hårddisk, vilket ju är jättebra.

 

Reefer: Det är visst beklagligt, därför att det enda som gör mac os x riktigt unikt gentemot övriga unix är just det otroligt snygga, smidiga och lättlärda grafiska gränssnittet. Och även om FTP är en uråldrig och förlegad standard som borde ha försvunnit vid det här laget så är det faktiskt rätt många som använder det, och hade Apple bara lagt in funktioner för att även kopiera saker till ftp-volymer så skulle nog många slippa köpa Fetch och liknande spridprogram. Basta! :D

Jag hoppas du förstod sarkasmen i mitt inlägg om samma hemmapp, Baron :lol: Jag kanske var en smula otydlig.

Får använda den här ;) i frotsättningne.

Det säger sig ju liksom själv att flera användare inte kan ha samma hemmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå Findern? Den har väl absolut ingenting att göra med hur systemet sorterar saker i olika mappar??

Förstår jag dig rätt om du menar att Findern inte är en del ac Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer: Det är visst beklagligt, därför att det enda som gör mac os x riktigt unikt gentemot övriga unix är just det otroligt snygga, smidiga och lättlärda grafiska gränssnittet. Och även om FTP är en uråldrig och förlegad standard som borde ha försvunnit vid det här laget så är det faktiskt rätt många som använder det, och hade Apple bara lagt in funktioner för att även kopiera saker till ftp-volymer så skulle nog många slippa köpa Fetch och liknande spridprogram. Basta! :D

 

FTP förlegat? nu vet du nog inte riktigt vad du pladdrar om tror jag, alla seriösa siter som arkiverar och publicerar ett stort antal filer använder FTP (vårt eget SUNET ex), vad är det för "förlegat" med det? Eller har du kommit på en egen revolutionerande ide om att göra dom sakerna på som du snart skall delge oss? låt höra...Dessutom går det alldeles utmärkt att ladda upp filer till en FTP site med programmet FTP som du använder i terminalen, aja just det, du kan inte använda terminalen, nä då blir det nog till att slösa pengar i onödan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så gammal att jag minns när man inte fick tanka bilen själv. För det krävdes en expert. Så fort man körde in på macken så kom det ut en gubbe i overall och keps. Det enda man behövde göra var att veva ner rutan och be om full tank. Han frågade då om vi skulle kolla oljan. Givetvis så kollade vi oljan och fyllde på någon halvliter. Innan vi åkte därifrån så torkade overallmannen av alla rutor och vi gick sedan tillsammans in på macken och betalade. Går vi ännu längre tillbaks i tiden så fick man inte köra bil själv utan man hade chaufför.

 

Idag får man göra allting själv. Personalen på macken får inte befatta sig med bilarna, bensinen och oljan eftersom de hanterar livsmedel. Nägra kunskaper om bilar har de knappt alls. Men de vill gärna sälja korv och Coca-Cola.

 

Vilken tur att bilarna nu för tiden är så enkla att tanka och att oljestickan är så lätt att läsa av. Nästan vem som helst kan lära sig att köra bil, eftersom det anses inte krävas någon särskild expertkunskap tillägnad ett fåtal för att framföra en vanlig personbil.

 

Ibland undrar man vart alla gamla mackföreståndare tog vägen? Jag gissar att de sitter på hemmet och förfasar sig över utvecklingen. Det var bättre förr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så gammal att jag minns när man inte fick tanka bilen själv. För det krävdes en expert. Så fort man körde in på macken så kom det ut en gubbe i overall och keps. Det enda man behövde göra var att veva ner rutan och be om full tank. Han frågade då om vi skulle kolla oljan. Givetvis så kollade vi oljan och fyllde på någon halvliter. Innan vi åkte därifrån så torkade overallmannen av alla rutor och vi gick sedan tillsammans in på macken och betalade. Går vi ännu längre tillbaks i tiden så fick man inte köra bil själv utan man hade chaufför.

 

Idag får man göra allting själv. Personalen på macken får inte befatta sig med bilarna, bensinen och oljan eftersom de hanterar livsmedel. Nägra kunskaper om bilar har de knappt alls. Men de vill gärna sälja korv och Coca-Cola.

 

Vilken tur att bilarna nu för tiden är så enkla att tanka och att oljestickan är så lätt att läsa av. Nästan vem som helst kan lära sig att köra bil, eftersom det anses inte krävas någon särskild expertkunskap tillägnad ett fåtal för att framföra en vanlig personbil.

 

Ibland undrar man vart alla gamla mackföreståndare tog vägen? Jag gissar att de sitter på hemmet och förfasar sig över utvecklingen. Det var bättre förr!

Åjo, det finns vissa gamla mackföreståndare kvar som "kan" sitt jobb! ;) Men du har säkert rätt i att det var bättre förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar Windows utforskare när man ska flytta filer mellan kataloger / mappar

 

 

Saknar att inte kunna radera filer med delet knappen istället för command+backsteg

 

Annars är det ju väldigt trevligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar Windows utforskare när man ska flytta filer mellan kataloger / mappar

 

 

Saknar att inte kunna radera filer med delet knappen istället för command+backsteg

 

Annars är det ju väldigt trevligt!

Mitt tips är kolumnläge och piltangenter eller att kombinera spring-loaded-folders-principen med kolumnläget. I Panther kommer du få ännu bättre navigationsmöjligheter i systemet. Kolla på Panther preview

 

Själv är jag rätt glad att det inte är deleteknappen som används för att radera, eftersom det inte finns någon på Powerbooken…;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag rätt glad att det inte är deleteknappen som används för att radera, eftersom det inte finns någon på Powerbooken…;)

Provat fn och backspace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag rätt glad att det inte är deleteknappen som används för att radera, eftersom det inte finns någon på Powerbooken…;)

Provat fn och backspace

Jodå. Fast jag tycker inte det är direkt krångligare att trycka cmd-backspace än fn-backspace… Två knappar blir det ju likförb-t. Dessutom går det ju att trycka cmd-backspace med en hand, vilket torde bli svårt med fn-backspace. Om du inte heter Franz Liszt eller Oscar Peterson, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så gammal att jag minns när man inte fick tanka bilen själv. För det krävdes en expert. Så fort man körde in på macken så kom det ut en gubbe i overall och keps. Det enda man behövde göra var att veva ner rutan och be om full tank. Han frågade då om vi skulle kolla oljan. Givetvis så kollade vi oljan och fyllde på någon halvliter. Innan vi åkte därifrån så torkade overallmannen av alla rutor och vi gick sedan tillsammans in på macken och betalade. Går vi ännu längre tillbaks i tiden så fick man inte köra bil själv utan man hade chaufför.

 

Idag får man göra allting själv. Personalen på macken får inte befatta sig med bilarna, bensinen och oljan eftersom de hanterar livsmedel. Nägra kunskaper om bilar har de knappt alls. Men de vill gärna sälja korv och Coca-Cola.

 

Vilken tur att bilarna nu för tiden är så enkla att tanka och att oljestickan är så lätt att läsa av. Nästan vem som helst kan lära sig att köra bil, eftersom det anses inte krävas någon särskild expertkunskap tillägnad ett fåtal för att framföra en vanlig personbil.

 

Ibland undrar man vart alla gamla mackföreståndare tog vägen? Jag gissar att de sitter på hemmet och förfasar sig över utvecklingen. Det var bättre förr!

Åjo, det finns vissa gamla mackföreståndare kvar som "kan" sitt jobb! ;) Men du har säkert rätt i att det var bättre förr.

Du blandar väl inte ihop mackföreståndare med Mac-föreståndare?

 

En viss skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar väl inte ihop mackföreståndare med Mac-föreståndare?

 

En viss skillnad.

Macus, med tanke på din maskinpark så borde väl nästan du kvalificera dig till det senare? Macus driver (om nu någon inte visste det) äldreboende för diverse seniormacar… B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Intuition: Findern är ett program som ingår i systemet, ja. Men den har i sig absolut ingenting med hur systemet strukturerar sig självt på hårddisken. Den har att göra med hur användare strukturerar sina filer, måhända, men inte hur systemet lägger sina filer eller hur den tycker att användare skall lägga sina. Det var det jag menade, att findern inte har något att göra med att du "måste" lägga saker i olika hemmappar och typsnitt i minst 3 olika mappar (eller rättare sagt hålla koll på typsnitten i tre olika mappar).

 

Reefer: FTP är förlegat så till vida att det är osäkert, krångligt och helt enkelt inte optimalt för den sortens bruk som det ändå används till idag. Att skicka genom brandväggar t ex. Ftp gjordes för en annan tidsålder, en där nätet för befolkat av universitetsfolk, ett fåtal företag och myndigheter, och ett gäng insatta och besatta nördar, och det finns nog knappast några seriösa företag eller forskningsinstitutioner som använder det för att skicka känslig information idag. För det finns t ex sftp (som egentligen knappt är släkt med ftp). Och jag babblar inte i nattmössan, jag bara repeterar det som många andra redan har sagt och som egentligen är självklart.

 

Och jag är medveten om att det fortfarande används väldigt mycket, t ex av sunet:s nätarkiv. Men bara för att det används betyder inte att det inte är förlegat. Se bara på elelement, disketter, kassetter, burhöns, dolby pro logic och många många andra tekniker som fortfarande används trots att bra mycket bättre och effektivare alternativ finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar väl inte ihop mackföreståndare med Mac-föreståndare?

 

En viss skillnad.

Macus, med tanke på din maskinpark så borde väl nästan du kvalificera dig till det senare? Macus driver (om nu någon inte visste det) äldreboende för diverse seniormacar… B)

För varje nygammal Mac jag skaffar försöker jag göra mig av med minst en.

Det finns ju begränsat med platser även på ett seniorboende.

 

Äldst i samlingen är just nu en SE/30. Den får nog bo kvar.

Närmast på tur att flytta ut är min PM 7600. Den får nog leva vidare hos morsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag på en till!

 

Att MacOs X inte kan sätta min Quicksilver i djup vila. Datorn stannar visserligen, men alla fläktarna går i alla fall. (Jag vet att hårdvaran klarar att gå i djup vila, för det gick utmärkt under 9:an).

 

Kombinera detta med den saknade startknappen på tangentbordet (min ursprungsklagan) så kan man nästan se hur illvilligt elakt detta är :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp. Nu har alltså Apple fixat till två av mina största irritationsmoment på min 12" PB, nämligen DVI och USB2. Kunde de inte HA GJORT DET FRÅN BÖRJAN? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intuition: Findern är ett program som ingår i systemet, ja. Men den har i sig absolut ingenting med hur systemet strukturerar sig självt på hårddisken. Den har att göra med hur användare strukturerar sina filer, måhända, men inte hur systemet lägger sina filer eller hur den tycker att användare skall lägga sina. Det var det jag menade, att findern inte har något att göra med att du "måste" lägga saker i olika hemmappar och typsnitt i minst 3 olika mappar (eller rättare sagt hålla koll på typsnitten i tre olika mappar).

 

Reefer: FTP är förlegat så till vida att det är osäkert, krångligt och helt enkelt inte optimalt för den sortens bruk som det ändå används till idag. Att skicka genom brandväggar t ex. Ftp gjordes för en annan tidsålder, en där nätet för befolkat av universitetsfolk, ett fåtal företag och myndigheter, och ett gäng insatta och besatta nördar, och det finns nog knappast några seriösa företag eller forskningsinstitutioner som använder det för att skicka känslig information idag. För det finns t ex sftp (som egentligen knappt är släkt med ftp). Och jag babblar inte i nattmössan, jag bara repeterar det som många andra redan har sagt och som egentligen är självklart.

 

Och jag är medveten om att det fortfarande används väldigt mycket, t ex av sunet:s nätarkiv. Men bara för att det används betyder inte att det inte är förlegat. Se bara på elelement, disketter, kassetter, burhöns, dolby pro logic och många många andra tekniker som fortfarande används trots att bra mycket bättre och effektivare alternativ finns.

Förlegade grejer som fortfarande används - primitiv teknik som skamligt nog brukas av människan ännu idag:

 

1. Fossildriven explosionsmotorn.

 

2. VHS

 

3. Manuell stämpling av biljetter på SL-bussarna och tunnelbanan (kontinenten skrattar åt oss).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...