Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad suger mest på Macen?


rastapopoulos

Rekommendera Poster

i2n2

 

eehh jaha? och det var just det jag ....skrev? vad var nu meningen med ditt inlägg? eller ska jag räkna upp alla saker som MacOS X saknar men Windows XP har? är det det som du är ute efter?

Behövs inte, bara vi är överens om att både Widows XP och Mac OS X ännu tyvärr saknar denna funktion, virtual desktop, som en supportad del av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

i2n2

 

Jag vet inte om du spelar dum eller verkligen är det, eller har du möjligtvis problem med att läsa eftersom du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Defragmenterare: Har någon av er som påstår att OS X skulle behöva ha en sådan inbyggd kört en på en dator som kört OS X (utan att ha startat från OS 9 alltså)? Min dator hade efter ett års körning där väldigt många filer både skapades, togs bort, flyttades runt och härjades med. Den hade 0,5% fragmentering. OS X, som en variant av BSD, behöver inte defragmenteras, eftersom det aldrig fragmenteras bortom minst sagt rimliga gränser. Huruvida Win XP fragmenterar hårddiskar vet jag ingenting om, så om den behöver det eller inte skall jag inte svara på, men "ett os av idag" som du säger borde ju onekligen just slippa defragmenteras över huvud taget.

 

"simple text": Vad är problemet? TextEdit klarar ju för tusan alla vanliga textfiler, både att läsa, ändra och skapa. Visst, den klarar RTF och snart (med panther) även Word-filer, men vill man så funkar den utmärkt som enkel textredigerare. Vad den saknar är ju speciella funktioner som hjälper t ex programmerare, men det var ju inte vad du frågade efter. Folk som behöver det köper väl oftast BBEdit i vilket fall. Och du kan väl inte påstå att den skulle vara plottrig eller seg, TextEdit alltså? Med "ren" förutsatta jag att du menade att den skrev helt vanlig ascii-text utan en massa extramaterial som t ex .rtf och .doc har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baron Bosse, kör du UFS då istället för HFS+ ?

 

Själv så märker jag av fragmentering rätt ordentligt eftersom jag jobbar mycket med grafik och digitalfoto. Min fläkt i datorn går igång direkt om datorn måste fly runt hårddisken för att leta filer men efter en defragmentering (med Drive 10) så går inte fläkten lika ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Defragmenterare: Har någon av er som påstår att OS X skulle behöva ha en sådan inbyggd kört en på en dator som kört OS X (utan att ha startat från OS 9 alltså)? Min dator hade efter ett års körning där väldigt många filer både skapades, togs bort, flyttades runt och härjades med. Den hade 0,5% fragmentering. OS X, som en variant av BSD, behöver inte defragmenteras, eftersom det aldrig fragmenteras bortom minst sagt rimliga gränser. Huruvida Win XP fragmenterar hårddiskar vet jag ingenting om, så om den behöver det eller inte skall jag inte svara på, men "ett os av idag" som du säger borde ju onekligen just slippa defragmenteras över huvud taget.

 

"simple text": Vad är problemet? TextEdit klarar ju för tusan alla vanliga textfiler, både att läsa, ändra och skapa. Visst, den klarar RTF och snart (med panther) även Word-filer, men vill man så funkar den utmärkt som enkel textredigerare. Vad den saknar är ju speciella funktioner som hjälper t ex programmerare, men det var ju inte vad du frågade efter. Folk som behöver det köper väl oftast BBEdit i vilket fall. Och du kan väl inte påstå att den skulle vara plottrig eller seg, TextEdit alltså? Med "ren" förutsatta jag att du menade att den skrev helt vanlig ascii-text utan en massa extramaterial som t ex .rtf och .doc har.

Jag ger dig rätt angående TextEdit. Tar tillbaka allt och påstår motsasten. Var inne och rotade lite bland inställningarna och hittade funktioner jag inte visste fanns. insåg att programmet faktiskt kan mer än jag trodde. Svar - Ja, TextEdit räcker absolut till all normal textredigering.

 

Vad det gäller defragmentering så vidhåller jag min ståndpunkt. Kan hålla med om att behovet är betydligt lägre i OS X, men hur är det med Classicpartitionerna då? SÅ omöjligt hade det väl inte varit att slänga med en funktion för att deragmentera hårddisken. Jag menar - hur svårt eller dyrt kan det vara egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar till petter

Vadå dyra minnen och HD:ar det är ju bara att köpa av närmaste pcförsäljare... Det är samma grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emacs och ftp i all ära men...

det är inte direkt användarvänliga. Jag kör med xemacs men jag skulle aldrig arbeta med ftp-skiten. Axyftp(X11) är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min powerbook tar det 0,7 sek innan alla programmen i programmappen visas (94 objekt). Visst kunde det vara ännu rappare, men slött vet jag inte riktigt om jag vill kalla det.

...

Det här med bredden på kolumnerna stör mig också. Men visst kan du skriva begynnelsebokstaven för att välja fil eller mapp. Tangenttryckningsnavigering fungerar sålunda.

0,7 sekunder låter inte så mycket, men jag hinner i alla fall bli irriterad (jag klockar min 2*1,25 G4 till 1,1 sekund Ta bort 0,1 i felmarginal så är det ändå en hel sekund).

Framförallt i läget när jag har undermappar. Varje undermapp tar dock inte en sekund men även där är en märkbar fördröjning.

 

I kolumnläge så kan man kanske navigera med tangenter. Men det är mycket svårt att veta VILKEN kolumn som man "står i". När du har navigerat till mappen "D" med en tangenttryckning, så finns inget sätt (eller?) att komma till nästa kolumn. Dvs jag kan navigera en gång, sedan måste jag ta musen i alla fall.

 

Ytterligare en sak jag verkligen hatar:

Det finns en acceleration på scroll-hjulet, men det finns inget sätt att ställa in den. Tröskelvärdet för accelerationen är satt lågt, när man skrollar långsamt, så hoppar plötsligt allt till. Då har man skrollat lite lite snabbare än innan och då skrollas plötsligt 3 rader i taget (e.likn.) istället för en. Otroligt irriterande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
I kolumnläge så kan man kanske navigera med tangenter. Men det är mycket svårt att veta VILKEN kolumn som man "står i". När du har navigerat till mappen "D" med en tangenttryckning, så finns inget sätt (eller?) att komma till nästa kolumn. Dvs jag kan navigera en gång, sedan måste jag ta musen i alla fall.

 

Ytterligare en sak jag verkligen hatar:

Det finns en acceleration på scroll-hjulet, men det finns inget sätt att ställa in den. Tröskelvärdet för accelerationen är satt lågt, när man skrollar långsamt, så hoppar plötsligt allt till. Då har man skrollat lite lite snabbare än innan och då skrollas plötsligt 3 rader i taget (e.likn.) istället för en. Otroligt irriterande

Den kolumn som är aktiv är ju färgmarkerad. Med höger- och vänsterpilarna kan du ju gå till underkolumner hur som helst, så här håller jag inte med dig.

 

Beträffande acceleration på scrollhjul så är det ju beroende på mus-tillverkarens drivrutin och inte på Apple, eftersom de inte säljer något med scrollhjul;-) Både på min M$-mus och mitt Logitechtangentbord går det f ö att ställa in exakt hur mycket detsamma skall scrolla upp och ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då har jag lärt mig något nytt (piltangenter i kolumnvy). Tab hade kanske varit mer logiskt, men OK.

Jag kan dock inte se att någon kolumn är färgmarkerad som "aktiv". Valt objekt är däremot färgmarkerat, men det är ju inte samma sak.

Vilken kolumn som är "aktiv" kan också bero på var musen är. Om man håller muspekaren över en kolum och skrollar så skrollas den kolumnen oavsett vad som är färgmarkerat.

 

Men du har fel med drivrutinen. Det ÄR apples drivrutin. Den har stöd för 2 knappar och skrollhjul även om den mus som levereras med bara har en knapp. Visst, man kan ju installera en NY drivrutin för att få önskat beteende, men då är det ju inte Mac Os vi diskuterar längre.

 

(Och som jag minns OS X fanatikernas korståg på detta forum så var det ju just det man inte behövde. Os9 var dåligt för det fanns så mycket tillägg och skit som gjorde systemet instalbilt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Intuition

Man kan köra med tvåknapp+scroll med apples drivare men det finns faktiskt drivare från logitech och MS som gör jobbet bättre. Installera själv måhända?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

vadå alt tab? cmd tab menar du väl? Provade alt tab nyss i hopp om o upptäcka nåt nytt men inte hände nåt ;)

Sorry, självklart menar jag cmd-tab. Jag sitter för mycket med Windows och HP-UX och där sitter en Alt-knapp där Macen har Cmd.

---Skäms--- :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
OK, då har jag lärt mig något nytt (piltangenter i kolumnvy). Tab hade kanske varit mer logiskt, men OK.

Jag kan dock inte se att någon kolumn är färgmarkerad som "aktiv". Valt objekt är däremot färgmarkerat, men det är ju inte samma sak.

Vilken kolumn som är "aktiv" kan också bero på var musen är. Om man håller muspekaren över en kolum och skrollar så skrollas den kolumnen oavsett vad som är färgmarkerat.

 

Men du har fel med drivrutinen. Det ÄR apples drivrutin. Den har stöd för 2 knappar och skrollhjul även om den mus som levereras med bara har en knapp. Visst, man kan ju installera en NY drivrutin för att få önskat beteende, men då är det ju inte Mac Os vi diskuterar längre.

 

(Och som jag minns OS X fanatikernas korståg på detta forum så var det ju just det man inte behövde. Os9 var dåligt för det fanns så mycket tillägg och skit som gjorde systemet instalbilt.)

Okej då, aktivt objekt. Fast du ser ju vilken kolumn objektet ifråga ligger i, så här förstår jag inte riktigt problemet.

 

Det är ju meningen att ett scrollhjul skall fungera på detta sätt, exempelvis för att kunna scrolla en undersida på en webbsite med frames. Hade ju inte varit så kul om man var tvungen att hela tiden klicka för att aktivera rätt kolumn, eller hur?

 

Men vad det gäller drivisar för extern hårdvara så finns ju en massa användarspecifika funktioner som Apple knappast kan hålla reda på, sålunda behövs musens eller tangentbordets "egen" drivrutin. f ö så finns ju såvitt jag vet ingen standard för hur en mus skall uppföra sig, och alla tillverkare har egna finesser och funktioner.

 

Här kan jag bara rekommendera att använda MS, Logitechs, Kensingtons eller whatevers egen drivrutin för bästa funktionalitet. Se nedan t ex M$ drivis för min mus:

 

scroll.jpg

 

Funkar förträffligt.

 

Vem har förresten påstått att man aldrig mer skulle behöva drivrutiner under OS X? Inte jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att tråden handlar om vad som suger. Det finns lösningar och de flesta är helt OK, men det är fortfarande så att det suger. Apple kunde lika gänrna ha löst det...

 

 

Sedan tror jag du missförstår min synpunkt om accelerationen. Det som jag tycker är fel är att om det är 0,1 sekund mellan hacken på min skrollning så blir rörelsen inte accelererad. Om jag råkar skrolla LITE fortare (0,11 s mellan hacken) så blir det plötsligt accelererat. Detta kan jag inte ställa i OS X, och det kan du inte ställa in i dina inställningsprogram heller vad jag kan se av dumparna. Du kan bara välja att det ska accelereras eller inte. NÄR accelerationen inträder får du inte bestämma. Antagligen har Logitec satt ett bättre (högre) värde på detta, eftersom du inte upplever ett problem.

 

Jo, det finns en standard. Det är ju just det som ett operativ-system sätter!

I tex Mac Os X är standarden att höger knapp tar upp kontext-menyn. Ja, man kan installera annat som beter sig annorlunda, men det finns en standard och den sätter Apple. En mus under Mac Os X ska fungera på ett och endast ett sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som suger mest är att man fortfarande har så löjligt låg upplösning på powerbookarna.

 

För ca: 2,5 år sedan köpte jag en Tibook 15, 400Mhz 1152 x 768 pixlar

Vid samma tids tillfälle införskaffade sig min gode vän och Peze-polare en Dell Inspiron 15 tums 1Ghz Laptop.

Upplösning? 1600 x 1200 pixlar.

 

Idag har Tibook 15, 1 Ghz 1280 x 854 pixlar. Senast uppdaterad för ca: 10 månader sedan.

Det är för kasst :-)

 

Varför???????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Ingen start/stäng av/vila knapp på tangentbordet

Det DÄR däremot håller jag med dig om. Det borde tamejfan vara straffbart att tillverka datorer utan av/på på tangentbordet. Det gick bra på min gamla G3:a, varför finns det inte nu? Att behöva förnedra sig till att krypa på marken för att slå på datorn känns otroligt cheap. Ungefär som att ha startvev på en ny merca. Budget-PC-lösning. Sucks!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Emacs och ftp i all ära men...

det är inte direkt användarvänliga. Jag kör med xemacs men jag skulle aldrig arbeta med ftp-skiten. Axyftp(X11) är att föredra.

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå den här synpunkten om att det inte finns någon ftp-klient i OS X. So what liksom? Ftp är relativt ovanligt. Det finns inbyggd möjlighet i Finder att montera ftp-servrar för nedladdning. Den som söker på ftp på versiontracker får fyra sidor träffar, vilket tyder på att det finns en mängd olika lösningar som föredras av olika personer.

 

Av problemen med OS X måste väl ändå bristen på ftp-klient direkt vid installation vara det absolut minsta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Problemet är att tråden handlar om vad som suger. Det finns lösningar och de flesta är helt OK, men det är fortfarande så att det suger. Apple kunde lika gänrna ha löst det...

En diskussion som ständigt förs är vad som ska och inte ska ingå i ett operativsystem, vilken programvara/funktionalitet man ska kunna räkna med att få från start så att säga. Det är bara att läsa igenom tråden här så ser vi att alla har sina egna idéer om vad som ska ingå.

 

Tar vi det här med musscrollhjulet som exempel, så har Apple faktiskt inte ens en tvåknappsmus, än mindre en mus med scrollhjul. De har ändå byggt in ett begränsat stöd för tvåknappsmöss. Jag kan själv inte förstå varför man väljer att inte bygga in samma funktionalitet som t ex USB Overdrive har, men principiellt är det konsekvent och korrekt. Enknappsmöss behöver inga inställningsfunktioner (nåja).

 

Ju fler inställningar som går att göra i en dator, desto krångligare blir det också.

 

Jag anser att Apple varken kan eller bör försöka duplicera alla de tusentals funktioner som finns i olika shareware. Lämna gärna krokar eller en pluginarkitektur som gör det möjligt för utvecklare att ta fram egna funktioner som användare kan installera när de är mogna för det, men lägger vi till alla gränssnittsförbättrare som finns till OS X direkt i operativsystemet blir det väldigt lätt oöverskådligt.

 

Suger gör det först när Apple bestämmer att något ska vara omöjligt. Som att papperskorgen alltid måste finnas i dockan och ingen annanstans till exempel. I OS X före Jaguar gick det tydligen att ha en papperskorg i varje fönster med lite trixande. Jag vet inte om det är en lösning som jag skulle använda, men det låter som något som vissa skulle gilla. Men i Jaguar tog Apple bort den möjligheten. Sånt suger verkligen, men att Apple överlåter möjligheten att skräddarsy hur scrollhjul ska bete sig åt tredjepartsutvecklare... om lösningen finns spelar det väl ingen roll om det är Apple eller nån annan som tar fram den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Enligt Nils H. så är det mest irriterande när Apple bestämmer att något skall vara omöjligt. Det kan jag hålla med om, men det stör mig också när man faktiskt Tar_Bort funktionalitet som användarna gillar. Ett sådant exempel är när man tog bort powerknappen på tangentbordet. har lite svårt att förstå hur någon (ens Apple) kan se det som ett framsteg.

 

Eller när man Underlåter att bygga in viss funktionalitet utan uppenbar anledning. Typiskt exempel: Cmd+m för att minimera ett fönster, men var är snabbkommandot för att maximera?

 

Dessutom är avsaknaden av ett snabbkommando för att öppna minimerade fönster i docken ett irritationsmoment. Här föredrar jag faktiskt alt-tab på Peze, eftersom man med tangentbordet även kommer åt minimerade fönster.

 

Men - min personliga uppfattning är att Apple den sista tiden blivit Betydligt Bättre på att lyssna på sina användare. Och att det är ett stort framsteg. Många (de flesta) Viktiga förbättringar som användarna har önskat sig har dykt upp eller kommer dyka upp inom kort. Vi har fått SPDIF, vi har fått USB 2, vi har fått blixtsnabba system iom G5:an, priserna har sänkts, vi har fått FW 800 och bluetooth. Beträffande OS:et så får vi i Panther en riktig typsnittshantering, vi får tillbaka labels, vi får ett snabbare system och vi får ännu bättre Finder.

 

Det vi diskuterar här är enligt min mening egentligen skitsaker (vilka i 99 fall av hundra dessutom går att lösa med tredjepartstillägg.). Men de kan ju vara nog så irriterande för det…

 

Idag har vi utan tvekan det bästa Applesortimentet någonsin, och med Panther får vi ett ännu bättre operativsystem än det redan makalösa Jaguar. Det har aldrig varit roligare att vara Maciot än 2003, och som det ser ut nu finns inget annat alternativ än OS X/Apple som ens värt att reflektera över.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Håller helt och hållet med Nils och rastapopoulos.

 

Fast jag tror att drivrutiner för möss och tgb och annat sånt, t ex USB Overdrive, inte ritigt fungerar som drivrutiner gjorde förr. Dom använder, om jag inte tar fel, OS X:s inbyggda funktioner men ändrar på dom. Delvis. Ibland tror jag t.o.m. det enda som sker är att några inställningsfiler ändras om i (som inte har fått några GUI:n av Apple).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Nils, priset för mest politiskt korrekta inlägg i denna tråd får du :P

 

 

Ja, det suger när man förhindrar. Men det kan inte heller vara meningen att en väldigt stor del av användarbasen börjar förändra sina system med tredjeparts grejer. Ett antal saker har man rätt att förvänta sig av operativsystemet. Jag kanske inte gillar allt i "interface guidelines", men det viktigaste är att "allt" finns där och att det är en part, Apple i det här fallet, som bestämt exakt vad och hur.

T.ex. finns det ett antal dock-ersättare. Några/många är säkert OK (ergonomiska, stabila, systemvänliga et.c.). Men om det nu är ett centralt "design-element" i Finder med en Dock, varför gör inte Apple allt för att göra det riktigt bra?

Vid vilken gräns är detta centrala design element förfelat? När 5% byter till 3.e part? När 15% gör det? När 50% gör det?

 

 

Tvåknapparsmus med skroll ingår inte i Apples vagnpark och därför får man förlita sig på en tredjepartstillverkare för drivrutiner. OK, jag köper det. Men Apple har faktiskt byggt in stödet i sin egen drivrutin. Om man ändå gör det, varför inte göra det bra? Det är inget tekniskt högrisk-projekt att lägga till den funktionaliteten när man ändå kodar drivrutinen.

 

 

 

Min uppfattning av trådens ämne var att det var OK att gnälla lite och att kunna skratta lite åt andras frustration. Se om andra retar ihjäl sig på samma saker. Jag förstår att alla inte ser tråden så. Man får massor av snälla tips om vad man kan göra för att lösa "sina problem". Det får man väl ara tacksam för men jag försöker bara bejaka min kvinliga sida och helt och hållet strunta i logiska lösningar för ett tag. Kanske ska jag starta tråden "Vad suger mest på Macen - och inte så mycket positivt snack tack" :)

 

OK, ingen blev ledsen nu, va?

(Kvinlig igen?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jo visst får man klaga, men man får också ge svar på klag om man tycker klaget är obefogat. Ingen har klagat på klaget om enknappsmöss t ex, alla vill ju ha dom.

 

Men dockan är bra som den är, tror du verkligen så många vill byta ut den? Visst kan jag förstå att folk som är vana med ett helt annat sätt att sortera och byta mellan öppna program och fönster känner sig lite osäkra på dockan.

 

Och vad jag försökte säga var att Apple visst har ordentligt stöd för tvåknappsmöss... problemet är bara att eftersom dom inte skeppar några själva så finns inte dom inställningar som behövs med i Systeminställningar eller liknande, man måste skaffa ett tredjepartsprogram för att komma åt dom, eller leta upp dom själv och ändra texten direkt i filen...

 

En bra sak vore ju t ex om dom kunde lägga in så att mittknappen på treknappsmöss (scrollhjulet är ju ofta en knapp) automatiskt faktiskt räknas som "third mouse button" för unix, så att X11-program kan användas fullt ut. Än så länge är det faktiskt bara USB Overdrive som jag testat som klarar det (Logitechs egna program t ex klarar/klarade det inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Min uppfattning av trådens ämne var att det var OK att gnälla lite och att kunna skratta lite åt andras frustration. Se om andra retar ihjäl sig på samma saker. Jag förstår att alla inte ser tråden så. Man får massor av snälla tips om vad man kan göra för att lösa "sina problem". Det får man väl ara tacksam för men jag försöker bara bejaka min kvinliga sida och helt och hållet strunta i logiska lösningar för ett tag. Kanske ska jag starta tråden "Vad suger mest på Macen - och inte så mycket positivt snack tack"  :)

 

OK, ingen blev ledsen nu, va?

(Kvinlig igen?)

Du har upfattat tråden klockrent, enligt min ringa uppfattning. Det är skönt att få gnälla av sig, och roligt att få höra om andras frustration. Samtidigt var tanken också att några bra tips skulle dyka upp till gagn för alla frustrerade Mac-användare…

 

Och jag vill gärna dela med mig av en rejält rolig länk som jag blev påmind om på 99mac, apropå andras frustration. Den är iofs inte alls ny, men inte mindre rolig för det:

 

Crash Different

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av problemen med OS X måste väl ändå bristen på ftp-klient direkt vid installation vara det absolut minsta?

 

Eh någoting säger mig att du missat en del av vad jag skrev herr Holmlöv, det finns en ftp klient direkt vid installation i MacOS X, som chefredaktör för en tidning som gör anspråk på att vara för macproffs så borde du känna till det ;)

 

Martyparty: användarvänlighet är ett fult ord när det gäller terminalarbete och är ingenting som är prioriterat i UNIX världen (dvs, inte på det sätt som du menar), välkommen till the world of L33HaXXtor, U will be assimilated :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...