Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad suger mest på Macen?


rastapopoulos

Rekommendera Poster

rastapopoulos

Med anledning av en annan diskussion här i närheten så kunde det kanske vara intressant med en diskussion i detta ämne.

 

Bakgrunden är följande; trots att vi IMHO sitter på världens bästa operativsystem och världens bästa datorer så finns det ju i ärlighetens namn områden eller detaljer i såväl hård- som mjukvara där andra operativsystem och tillverkare är bättre, eller rent utav överlägsna.

 

Här är jag böjd att hålla med signaturen Refeer om att det stundtals blir Lite_Väl_Insnöat i flera Mac-forum som finns på nätet. Visst krävs ett mått av självkritik och ödmjukhet inför att "den egna lösningen" Inte_Alltid är den optimala.

 

Personligen anser jag att det sker en korsbefruktning mellan olika operativ och tillverkare, där Apple som aktör på marknaden både bidragit med en hel del, samt lånat en hel del från andra.

 

Ergo, vad tycker just du SUGER på Macen?

 

Jag kan ju börja med några detaljer jag verkligen ogillar:

 

1. Varför kan man i Finder med snabbkommando eller via menyn kopiera men inte flytta filer på samma sätt som i Windows?

2. Varför har jag hunnit läsa samtliga hjälptexter om Alla_Funktioner i hela Officepaketet på en gammal sur PII:a via kommandot F1 på PC innan Apples hjälptexter ens har hunnit öppnas?

3. Hur kommer det sig att Javamotorn i OS X är så ohyggligt mycket sämre och instabilare än i Windows?

4. Varför kan inte Apple fatta att ungefär 97% av alla användare faktiskt har glädje av fler än en knapp samt även scrollhjul på en mus?

5. Hur kan Apple underlåta att lämna med sådana självklara hjälpprogram/funktioner som ett program för defragmentering, en ftp-klient och en REN texteditor i systemet?

6. Hur kan Apple ha så undermålig support och så rackiga garantivillkor?

 

OK, shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

Tycker designen är fult och Mac OS gränssnitt är fullständigt värdelös.

 

…nä, nu dummade jag mig bara.

 

Något som direkt suger kan jag inte komma på. Det jag mest irriterar mig på är nog inte Apples fel, utan andra utvecklare som krafsar med koden. T ex officeprogram som kraschar (såg dagens nyhet, har inte hunnit uppdatera), flash som är långsamt (…samma här, ny version som ska va 2x så snabbt, men har inte ännu) med mera.

 

Fast visst - irriterar mig ibland på Apples segmentering av konsument och proffs. T ex iBook som rent tekniskt har möjlighet att köra dubbla skärmar men Apple har valt att endast erbjuda spegling (kör själv hack sedan 1 år tillbaka, funkar fint), Apples egna kontakter för t ex skärmar, strömadaptrar sena på att anamma usb 2 et cetera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen start/stäng av/vila knapp på tangentbordet

Usel kvalitet på Apple pro mouse - glapp m.m.

Finder minns inte storlek på mina fönster

Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö

Hjälp-funktionen både slö och innehållsfattig

 

 

 

Så, nu känns det bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske mest uppenbara just nu är att man inte klarar att leverera i tid. Jag tänker naturligvis på G5'an, men det är ju långt ifrån första gången. Det gäller visserligen Apple mer än själva Macen men...

 

Att man så sällan har råd att köpa ny dator är en annan sak... gäller kanske bara oss med student ekonomi. Det kostar ju en del att vara Macfrälst, även om det helt klart är värt det.

 

B)

 

Övergången mellan Mac OS 9 & OS X är halvsmidig, man blir tvungen att betala ytterligare några extra lakan för att sina kära program skall fungera smärtfritt under OS X t.ex. Cubase VST --> Cubase SX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Dockan inge' bra som programväxlare

Prova LiteSwitch. Man växlar program på nolltid!

 

När kommer tvåknapparsmus? Och vad hände med det där patentet på liggande scrollhjul?

Inköpspriset på Mac:ar känns också lite högt, även om det faktiskt sjunkit något senaste året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nått jag hatar i Mac Os X så är det timeouten när det gäller bortkopplade volymer i ett nätverk. Alltså om en dator som man är uppkopllad på dör eller stängs av, så står mac os x och tuggar i ungefär 36 dagar innan den kommer på att anslutningen är bruten. DET skulle jag vilja att man kunde ha möjligheten att ställa in.

 

Annars älskar jag mac os x!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan inge' bra som programväxlare

Prova LiteSwitch. Man växlar program på nolltid!

 

När kommer tvåknapparsmus? Och vad hände med det där patentet på liggande scrollhjul?

Inköpspriset på Mac:ar känns också lite högt, även om det faktiskt sjunkit något senaste året.

Den funktionen med att man får upp en ruta där man ser programmmen kommer inbyggt i Panther...

Är det bara jag som är så pantad att jag inte kommer på nåt som suger? ;)

Okej då, det suger att Lite Switchgrejen inte finns i Jaguar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då, igen. DET SOM SUGER MEST ÄR ATT JAG ALDRIG FÅR MIN G5 OCH DET BLEV INTE BÄTTRE AV ATT GÅ OCH TITTA PÅ DEN HOS EN ÅF!!!!!! :huh::wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• inget snabbt sätt att flytta filer i finder.

• dyrt att köpa minne, HD etc.

• att mycket på nätet helt verkar ignorera att det finns folk som använder Mac. (okej, inte Mac det är fel på i det fallet, utan inskränkta pc-användare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder minns inte storlek på mina fönster

Detta stör jag mig nått så in i HEL**** på!!

 

annars tycker jag inte om uppgraderingsmöjligheterna (uaaa, andas in. :P) på vissa av Appels datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 saker som e kassa.

 

PRISERNA!

Att Apple vägrar tillåta kloner

iMac, varför göra en budget mac som kostar mer än en "bra" PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför kan man i Finder med snabbkommando eller via menyn kopiera men inte flytta filer på samma sätt som i Windows?

Vad menar du? Alltså att t. ex. markera en fil, trycka äpple+c, gå till en annan mapp och trycka äpple+v? Det fungerar fint för mej....

 

Själv kan jag inte komma på nåt som stör mig faktiskt, förutom att Josef inte får sin G5:a nån gång! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple vägrar tillåta kloner

Vad skulle man med kloner till. Ingen kan ju tillverka lika snygga datorer som Apple hur som helst.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Först min egen lista:

 

1. Dåligt med MMORPG:n. Varken Apples eller "macens" fel, utan utvecklare som inte förstår att jag vill spela stora härliga rollspel med riktiga människor iställer för "AI".

 

2. Leveranstider (JAG VILL HA MIN G5:a NUUUU)

 

3. hmm... kommer inte på nåt... vet grejer som har varit störande i vissa situationer, men inget riktigt jobbigt. Och eftersom jag har testat Panther några timmar så kan jag lova att vi inte kommer bli besvikna :)

 

 

Och så till kommentarerna:

 

Petter: Vadå? Du kan ju köpa precis samma minnen och hårddiskar som till PC. Visst, minneskretsar är inte direkt gratis, men det är iaf ingen skillnad mellan mac och pc.

 

deg: iMac är inte en "budget mac" - det är en konsumentdator. Visst, den ska kosta så att en medelklassfamilj (i USA) har råd med den, men något "budget" finns inte med i kalkylen.

 

Finder som inte minns fönsterinställningar: Testa att öppna ett fönster, gå till en specifik mapp som ni vill ha en viss storlek på, ändra dess inställningar så det är "detta fönster" istället för "alla fönster" och ändra storlek. Logga sedan ut och in igen. Löser inte det problemet kan jag inte hjälpa mer. Ni kan också öppna ett fönster som är inställt som "alla fönster", ändra storlek, och logga ut/in. Borde också funka.

 

Orsak: Finder sparar inte inställningar av fönster/mappar (bakgrundsbilder, ikonstorlek, textstorlek, etc) förrän man loggar ut, så stänger man av utan att logga ut eller om datorn mot förmodan hänger sig (eller om man helt enkelt aldrig loggar ut eller stänger av) så återställs alla fönster till default (eller som dom var senast man loggade ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför kan man i Finder med snabbkommando eller via menyn kopiera men inte flytta filer på samma sätt som i Windows?

Vad menar du? Alltså att t. ex. markera en fil, trycka äpple+c, gå till en annan mapp och trycka äpple+v? Det fungerar fint för mej....

 

Själv kan jag inte komma på nåt som stör mig faktiskt, förutom att Josef inte får sin G5:a nån gång! :D

Äpple + C = kopiera… Om man gör som du skriver så _flyttar_ man inte filen, utan kopierar den. Håller med om att det hade varit supersmidigt med ett kommando som hette just "flytta" dvs samma funktion som drag-n-drop fast via en kontextmeny. På så sätt skulle man inte behöva ha t ex två Finderfönster uppe för att flytta en fil smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Just det, en sak till :)

 

När det gäller flyttande av filer - testa XShelf om ni inte redan har gjort det. Själv har jag inte behov av dundersnabba filflyttningar, men det verkar lovande.

 

Programmet fungerar som så att det lägger en liten flik i en av skärmens kanter, och för man pekaren över den så hoppar den fram. Man kan placera filer i den temporärt (filerna flyttas till en av programmet utsedd mapp) för att sedan kunna dra dom därifrån och placera dom var man nu vill ha dom. Man kan ha flera filer i fliken åt gången, och man slipper trasslet med att ha två eller fler finderfönster öppna samtidigt för att flytta filer mellan olika mappar.

 

En enklare variant för den som inte har så brottom är ju att helt enkelt använda finders inbyggda funktion "spring loaded folders". Håll filen över en mapp och tryck mellanslag så öppnas mappen... upprepa tills du är framme :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Att Apple vägrar tillåta kloner

Appel tjänar inga pengar på:

OS X (priset täcker i alla fall knappast utvecklingkostnaderna)

QuickTime

iPhoto

iMovie

Safari

Mail

osv

 

Apple tjänar pengar på:

Macar o iPod

(och möjligen Final Cut Pro, DVD Studio Pro, iTunes MusicStore)

 

Därför gillar Apple inte kloner – företaget skulle inte överleva utan någon Cash-cow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

1. Varför kan man i Finder med snabbkommando eller via menyn kopiera men inte flytta filer på samma sätt som i Windows?

Vad menar du? Alltså att t. ex. markera en fil, trycka äpple+c, gå till en annan mapp och trycka äpple+v? Det fungerar fint för mej....

 

Själv kan jag inte komma på nåt som stör mig faktiskt, förutom att Josef inte får sin G5:a nån gång! :D

Flytta filer, inte kopiera. Försök trycka cmd+x så förstår du vad jag menar.

 

Baron Bosse, XShelf har jag inte testat. Verkar smart. Spring-loaded folders funkar iofs, men visst borde väl Apple bjussa även på en vanlig klipp-ut-funktion i kontextmeny och som snabbkommando?

 

Fick några aha-upplevelser av vissa inlägg här.

 

Nätverksenheter som gått i vila med efterföljande badboll snurrande i ungefär en normal elefantgraviditet har man ju svurit över några gånger, ja.

 

Storleken på Finderfönstren har jag också retat mig på många gånger. Det borde finnas en enklare och mer självklar lösning än den iofs fungerande - men ack så krångliga metod Baron B beskriver nedan. Känns tämligen "o-Macigt".

 

Med Panther kommer flera stora förbättringar - även av flera av mina klagomål, och det ser jag fram emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda jag direkt håller med om med ett rungande "Ja!" är att

dockan är ingen ersättning för apple-menyn. dockan är ju fan ivägen hela tiden. även när den är "gömd".

 

annars, tja. sen man lärde sig att köpa HD, brännare, minnen, skrivare, scanner, hubbar, PCI-kort, etc etc, hos den i princip _alltid_ billigare PC-handlaren så har jag inte så mycket att gnälla på med priset.

 

att döma av hur ofta mina PC-polare bekänner att dom formaterat om sina diskar och installerat om sina system

ligger jag nog på plus i alla fall.

 

en sak i o för sig, mac känns faktiskt fortfarande som en _dyrare_ surfdator. man får snabbare surfdator med en billigare PC... det kanske ger sig.. förhoppningsvis snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det suger att man inte kan ha flera virituella skrivbord i OS X utan massa extra programvara, de har man ju för bövelen i alla OS ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

vadå alt tab? cmd tab menar du väl? Provade alt tab nyss i hopp om o upptäcka nåt nytt men inte hände nåt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

Cmd+tab är IMHO helt nödvändigt för en trevlig OS X-upplevelse. Samma sak med cmd+backspace och cmd+backspace+shift för papperskorgshanteringen. Just (cmd)alt+tab är väl ändå ett exempel på en bra funktion som vi kan tacka Windows för, eller?

 

Däremot så stör det mig att det (såvitt jag förstår) inte finns något tangentbordskommando för att öppna minimerade fönster i dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det suger att man inte kan ha flera virituella skrivbord i OS X utan massa extra programvara, de har man ju för bövelen i alla OS ;)

Lite OT kanske men...

 

Jag hittade ingen virtual desktop funktion i MS XP Pro, har jag missat något eller är det inget OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det suger att man inte kan ha flera virituella skrivbord i OS X utan massa extra programvara, de har man ju för bövelen i alla OS ;)

Lite OT kanske men...

 

Jag hittade ingen virtual desktop funktion i MS XP Pro, har jag missat något eller är det inget OS?

Jag tänkte skriva förutom i Win först men eftersom jag är så dåligt bevandrad i win så visste jag inte om de fanns eller inte. MacOS X är ju BSD och i alla unix os finns det faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...