Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad suger mest på Macen?


rastapopoulos

Rekommendera Poster

Det suger att man inte kan ha flera virituella skrivbord i OS X utan massa extra programvara, de har man ju för bövelen i alla OS ;)

Lite OT kanske men...

 

Jag hittade ingen virtual desktop funktion i MS XP Pro, har jag missat något eller är det inget OS?

Ja jag har då aldrig hört talas om ett Operativsystem som kallas Windows, däremot så känner jag till ett outvecklat primitivt dock utspritt VIRUS som kallas Windows och utvecklas av den amerikanska hacking-groupen Microsoft, alias M$... :blink::devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar
Det suger att man inte kan ha flera virituella skrivbord i OS X utan massa extra programvara, de har man ju för bövelen i alla OS ;)

Lite OT kanske men...

 

Jag hittade ingen virtual desktop funktion i MS XP Pro, har jag missat något eller är det inget OS?

Ja jag har då aldrig hört talas om ett Operativsystem som kallas Windows, däremot så känner jag till ett outvecklat primitivt dock utspritt VIRUS som kallas Windows och utvecklas av den amerikanska hacking-groupen Microsoft, alias M$... :blink::devil:

Kul humor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple vägrar tillåta kloner

Vad skulle man med kloner till. Ingen kan ju tillverka lika snygga datorer som Apple hur som helst.... :P

Nej, men billigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

Cmd+tab är IMHO helt nödvändigt för en trevlig OS X-upplevelse. Samma sak med cmd+backspace och cmd+backspace+shift för papperskorgshanteringen. Just (cmd)alt+tab är väl ändå ett exempel på en bra funktion som vi kan tacka Windows för, eller?

 

Nöjer mig inte med cmd-tab. Den är bra för vissa saker, men jag saknar översikten, programmens namn m.m. Dockan är mer gjord för att vara snygg i demo-syfte och inte så mycket i användbarhetssyfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
[...] Dockan inge' bra som programväxlare

Dockans svar på Apple-menyn slö [...]

Alt-Tab?

Cmd+tab är IMHO helt nödvändigt för en trevlig OS X-upplevelse. Samma sak med cmd+backspace och cmd+backspace+shift för papperskorgshanteringen. Just (cmd)alt+tab är väl ändå ett exempel på en bra funktion som vi kan tacka Windows för, eller?

 

Nöjer mig inte med cmd-tab. Den är bra för vissa saker, men jag saknar översikten, programmens namn m.m. Dockan är mer gjord för att vara snygg i demo-syfte och inte så mycket i användbarhetssyfte.

Jag håller med. Cmd + tab är inte direkt någon optimal lösning. Åtminstone inte i sin nuvarande form.

Men det finns ljusning på den fronten i och med Panthers Exposé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Nöjer mig inte med cmd-tab. Den är bra för vissa saker, men jag saknar översikten, programmens namn m.m. Dockan är mer gjord för att vara snygg i demo-syfte och inte så mycket i användbarhetssyfte.

Det optimala alternativet/komplementet till dockan är enligt min mening DragThing. Totalt oumbärligt om man har många program installerade på sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt ett alias för Application mappen i dockan. Högerklick viker ut/upp innehållet med ikoner och namn, och det är bara att välja program att öppna (liknar i princip det man kan göra med ett av hörnen i MaxMenus). Enkelklick öppnar mappen i ett fönster, och låångt klick viker ut på samma sätt som högerklick.

 

Mycket smidigt tycker jag och (faktiskt) lite av Windows sätt att leta/öppna program (fast bättre förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jag har lagt ett alias för Application mappen i dockan. Högerklick viker ut/upp innehållet med ikoner och namn, och det är bara att välja program att öppna (liknar i princip det man kan göra med ett av hörnen i MaxMenus). Enkelklick öppnar mappen i ett fönster, och låångt klick viker ut på samma sätt som högerklick.

 

Mycket smidigt tycker jag och (faktiskt) lite av Windows sätt att leta/öppna program (fast bättre förstås).

Detta är ett riktigt klassiskt - men konstigt nog inte så välkänt - OS X-knep. Fast är det inte i själva verket Applemenyns funktion man till viss del återskapar med denna metod? Snarare än Windoze, alltså…

 

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jo, jag tycker faktiskt dockan är helt underbart bra. Bara man inte försöker använda den som något den inte är.

 

Själv har jag alla program som jag använder ofta på fast plats i dockan, och då vet jag alltid precis var jag ska trycka för att starta/byta till det jag vill använda. Jag har iof inte en länk till programmappen, men det är mest för att jag står ut med att öppna ett finderfönster och trycka på "Applications".

 

Jag måste väl dock erkänna att jag har ändrat så att dockan alltid börjar längst uppe till höger och bygger på neråt, istället för från mitten och utåt (kräver tredjepartsprogram eller terminalarbete). Så jag fuskar ju. Men jag kan ju åt minstone göra det, och helt bekymmersfritt, något man inte alltid kan säga om andra system och liknande inställningar som inte "finns med i systemet".

 

 

Och jag kan verkligen inte förstå inställningen att dockan mest skulle vara "för syns skull". Herregud, tror du verkligen på vad du säger? Att apple skulle göra en central del av OS:et till glitter för demo:n? Då tror jag du är ute och cyklar. Antingen är du för fast i dina gamla mac os 9-mönster, eller så vet jag inte vad.

 

Dockan har ju namn på programmen, förutom högupplösta, mycket tydliga ikoner. Inte tusan hade Apple-menyn mer information? Och inte fanns det några contextual menues för att t ex styra mediaprogram eller ändra inställningar som "available/away" i ICQ och liknande. Dessutom behövde man själv lägga in mappar och annat i den, så det gick knappast snabbare att sortera än vad det gör i dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som suger mest är väl ändå luftintaget och ljudnivån på vindtunnlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äppel burkar måste bli billigare. PowerMac och PowerBook har väll ganska hyffsat pris, men en billig stationär dator utan inbyggd skärm hade varit så trevligt. (www.2khappyware.com) Men annars är det rätt att Apple behöver pengarna.

Äppel burkar måste bli snabbare. G5an är här och det tackar jag för men snabbare G4or och G3or borde varit här för länge sen. För tusan - PC användare börjar så smått inse att dom inte behöver det senaste och snabbaste längre (inte för att det var Apple som visade dom det, vilket det borde ha varit) men mac användarna kan ännu inte få nog av prestanda. Why?

Tvåknapparsmus som standard - iaf med PowerMac.

Ge mig mer cache också föresten.

Och varför höja priset på iBook igen?

Tråkigt att Apple inte har mer inflytande på Moto och BIG Blue, för då kanske vi hade sett nya processorer lite snabbare.

 

/Tack, det var skönt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jo, jag tycker faktiskt dockan är helt underbart bra. Bara man inte försöker använda den som något den inte är.

Det här är väl lite av själva kärnpunkten. När man konverterar från OS 9 gäller det att i vissa sammanhang tänka i lite nya banor, det går inte att svära över att allt inte funkar som i det gamla systemet, utan det gäller att lära sig utnyttja det nya systemet utifrån dess egna förutsättningar.

 

Exempelvis att arbeta i kolumnläge, vilket är mycket kraftfullt, men inte har någon som helst motsvarighet i 9:an. Med en kombination av kolumnläget och piltangenterna samt begynnelsebokstäver finns möjlighet till blixtsnabb navigering. Eller att verkligen utnyttja multitrådningens fördelar, vilken faktiskt är rätt oanvändbar i 9:an. Att lära sig använda verktygsfältet i Finderfönstren och bokmärkesmappen för att skapa snabba navigeringsvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga alias till tex Application i dockan är visst ett bra tips, men det är slött. Det tar (för mig) för lång tid att få fram menyn. Har man flera alias, och man klickar fel, så måste man först klicka bort menyn innan man kan gå till nästa.

 

Kolumnläge är säket OK till mycket, men inte riktigt bra det heller. Du kan inte bestämma hur mycket du ska se (alltid 3 nivåer). Den kommer inte ihåg bredden på dina kolumner, så har du långa filnamn så ser du inte vad mapparna/filerna heter. Då måste du manuellt varje gång bredda upp just den komlumens bredd så att du kan navigera vidare.

Du kan inte navigera med en tangenttryckning. Tex om du har många många mappar, så skulle man vilja trycka "T" för att hoppa direkt till mappar som heter på T.

 

Och ja, jag vet att det finns en massa tredjepartslösningar, men handlade inte tråden om vad som suger hos Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag kan verkligen inte förstå inställningen att dockan mest skulle vara "för syns skull". Herregud, tror du verkligen på vad du säger? Att apple skulle göra en central del av OS:et till glitter för demo:n? Då tror jag du är ute och cyklar. Antingen är du för fast i dina gamla mac os 9-mönster, eller så vet jag inte vad.

Förklara då för mig dockan tillför som är så nyyt och revolutionerande och som inte fanns i OS9 eller andra OS?

 

Utan tvekan är det en "bells and whistles" dvs funktion som i första hand ska vara snygg i demo- och marknadssyfte.

 

Dockan har ju namn på programmen, förutom högupplösta, mycket tydliga ikoner. Inte tusan hade Apple-menyn mer information? Och inte fanns det några contextual menues för att t ex styra mediaprogram eller ändra inställningar som "available/away" i ICQ och liknande. Dessutom behövde man själv lägga in mappar och annat i den, så det gick knappast snabbare att sortera än vad det gör i dockan.

 

Jo, men du ser inte namnen förrän du håller musen över den. Programväxlaren hade alla aktiva applikationer i namnordning. Det var betydligt snabbare att gå dit och växla till "Programnamn" än att leta efter en symbol i dockan.

Jag påstår inte att programväxlaren var bra. Jag använde själv oftast andra program (Tilery tex). Min poäng är att Apple inte har gjort några framsteg när man bytte programväxlaren mot dockan.

 

Apple-menyn var MYCKET snabbare på att visa sitt innehåll än vad ett alias i dockan är. En knapp sekund för att få upp menyn och ytterligare lika mycket tid för att få upp varje undernivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Att lägga alias till tex Application i dockan är visst ett bra tips, men det är slött. Det tar (för mig) för lång tid att få fram menyn. Har man flera alias, och man klickar fel, så måste man först klicka bort menyn innan man kan gå till nästa.

 

Kolumnläge är säket OK till mycket, men inte riktigt bra det heller. Du kan inte bestämma hur mycket du ska se (alltid 3 nivåer). Den kommer inte ihåg bredden på dina kolumner, så har du långa filnamn så ser du inte vad mapparna/filerna heter. Då måste du manuellt varje gång bredda upp just den komlumens bredd så att du kan navigera vidare.

Du kan inte navigera med en tangenttryckning. Tex om du har många många mappar, så skulle man vilja trycka "T" för att hoppa direkt till mappar som heter på T.

 

Och ja, jag vet att det finns en massa tredjepartslösningar, men handlade inte tråden om vad som suger hos Apple?

På min powerbook tar det 0,7 sek innan alla programmen i programmappen visas (94 objekt). Visst kunde det vara ännu rappare, men slött vet jag inte riktigt om jag vill kalla det. I OS 9 och tidigare körde jag alltid med BeHierarcic, eftersom Apple-menyns intällningar är en notorisk problemkälla. Jag kan hålla med om att man gärna skulle vilja kunna switcha utan det onödiga "stänga-mappen-klicket".

 

Det här med bredden på kolumnerna stör mig också. Men visst kan du skriva begynnelsebokstaven för att välja fil eller mapp. Tangenttryckningsnavigering fungerar sålunda.

 

Kom på en till detalj som suger i OS X; att man i dialogrutor per automatik får "gå till"-rutan markerad snarare än filsystemet. Innebär en irriterande extra tabb-tryckning innan man kan navigera med piltangenterna.

 

Det som är lite intressant är kanske att många av de saker som många här (inkl jag själv) retar sig på faktiskt blir lösta iom Panther. Jag ser fram emot det med spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Förklara då för mig dockan tillför som är så nyyt och revolutionerande och som inte fanns i OS9 eller andra OS?

 

Utan tvekan är det en "bells and whistles" dvs funktion som i första hand ska vara snygg i demo- och marknadssyfte.

 

Jo, men du ser inte namnen förrän du håller musen över den. Programväxlaren hade alla aktiva applikationer i namnordning. Det var betydligt snabbare att gå dit och växla till "Programnamn" än att leta efter en symbol i dockan.

Jag påstår inte att programväxlaren var bra. Jag använde själv oftast andra program (Tilery tex). Min poäng är att Apple inte har gjort några framsteg när man bytte programväxlaren mot dockan.

 

Apple-menyn var MYCKET snabbare på att visa sitt innehåll än vad ett alias i dockan är. En knapp sekund för att få upp menyn och ytterligare lika mycket tid för att få upp varje undernivå.

I äldre Mac OS fanns ju ingen funktion som utan knapptryckning visade vilka program och fönster som är öppna. Däremot har ju Win haft den funktionen ett bra slag.

 

Jag ser inte riktigt problemet med att inte namnen syns direkt, faktiskt. Så svårt kan det väl inte vara att lära sig några programs symboler utantill? Själv har jag flera hundra program i min dator, och om det för ovanlighetens skull förekommer en symbol jag inte känner igen i dockan (jag brukar oftast komma ihåg vilka program jag öppnat) så bjussar jag på den tid det tar att placera muspekaren över symbolen ifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om du har vissa mappar med för långa filnamn för att synas i kolumnläge (som jag själv inte använder, men iaf) så ge då den mappen egna inställningar (med andra ord: som lista eller som ikoner) och dubbelklicka på den istället för att enkelklicka, då får man fördelarna av kolumnläge men slipper just sånt som för långa filnamn för att synas ordentligt.

 

Jag kan ju inte låta bli att reckommendera macosxhints.com, det är en helt oumbärlig sida både för att hitta "tredjepartslösningar" till problem och att helt enkelt få insikt i smarta lösningar som Apple redan har tänkt på men som man som gammal OS 9-användare (eller datoranvändare över huvud taget) inte kommer på att ens testa, även om dom är väldokumenterade (i hjälpprogrammet som man vägrar öppna för att det är för långsamt visserligen :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om man har svårt att minnas ikoner så, ja då är det klart att dockan blir mindervärdig. Men har man den låst till ett hörn, och minns dom olika programmens ikoner (och positioner i dockan) så går det mycket fortare att använda den en rullgardinsmeny. Helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skriva förutom i Win först men eftersom jag är så dåligt bevandrad i win så visste jag inte om de fanns eller inte. MacOS X är ju BSD och i alla unix os finns det faktiskt.

Det finns inte med i systemet per default, men i Microsofts egna PowerToys, som du laddar ner gratis här;

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow...s/powertoys.asp (Virtual Desktop Manager)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju börja med några detaljer jag verkligen ogillar:

 

1. Varför kan man i Finder med snabbkommando eller via menyn kopiera men inte flytta filer på samma sätt som i Windows?

2. Varför har jag hunnit läsa samtliga hjälptexter om Alla_Funktioner i hela Officepaketet på en gammal sur PII:a via kommandot F1 på PC innan Apples hjälptexter ens har hunnit öppnas?

3. Hur kommer det sig att Javamotorn i OS X är så ohyggligt mycket sämre och instabilare än i Windows?

4. Varför kan inte Apple fatta att ungefär 97% av alla användare faktiskt har glädje av fler än en knapp samt även scrollhjul på en mus?

5. Hur kan Apple underlåta att lämna med sådana självklara hjälpprogram/funktioner som ett program för defragmentering, en ftp-klient och en REN texteditor i systemet?

6. Hur kan Apple ha så undermålig support och så rackiga garantivillkor?

 

OK, shoot!

 

1)

 

Japp det är mycket smidigare i Windows på den punkten :)

 

2)

 

Hmm Apples systemhjälp tycker jag är helt ok faktiskt, kanske för att jag är van vid att XP's dito är ganska seg den också :D

 

3)

 

Håller med, får ständigt "nullpointerexeption" framslängd när han ska ladda en applet

 

 

4)

 

Apple pro mouse är en skojig sak men inte praktisk direkt, har dock lärt mig tillräckligt med tgb kombinationer ihop med den för att den ska vara användbar, men scrollhjul och högerknapp vill vi absolut ha.

 

 

 

5 a)

 

 

Håller med, en integrerad defragmenterare är faktiskt en självklar sak i ett OS av idag

 

 

5 b

 

Last login: Sat Sep 6 15:32:19 on console

Welcome to Darwin!

[c***-**-***-**:~] Reefer% ftp

ftp> ?

Commands may be abbreviated. Commands are:

 

! features mls proxy size

$ fget mlsd put sndbuf

account form mlst pwd status

append ftp mode quit struct

ascii gate modtime quote sunique

bell get more rate system

binary glob mput rcvbuf tenex

bye hash msend recv throttle

case help newer reget trace

cd idle nlist remopts type

cdup image nmap rename umask

chmod lcd ntrans reset unset

close less open restart usage

cr lpage page rhelp user

debug lpwd passive rmdir verbose

delete ls pdir rstatus xferbuf

dir macdef pls runique ?

disconnect mdelete pmlsd send

edit mdir preserve sendport

epsv4 mget progress set

exit mkdir prompt site

 

 

5 c)

 

Last login: Sat Sep 6 19:35:46 on ttyp1

Welcome to Darwin!

[c***-**-***-**:~] Reefer% emacs

 

6)

 

Lyckligtvis har jag klarat mig ifrån Apple support hitintills så jag har ingen erfarenhet av dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skriva förutom i Win först men eftersom jag är så dåligt bevandrad i win så visste jag inte om de fanns eller inte. MacOS X är ju BSD och i alla unix os finns det faktiskt.

Det finns inte med i systemet per default, men i Microsofts egna PowerToys, som du laddar ner gratis här;

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow...s/powertoys.asp (Virtual Desktop Manager)

Det ingår enligt MS inte som del av Windows! MS skriver på sidan du länkade till.

 

Note We've taken great care to ensure that PowerToys operate as they should, but they are not part of Windows and are not supported by Microsoft. For this reason, Microsoft Technical Support is unable to answer questions about PowerToys. PowerToys are for Windows XP only
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i2n2

 

eehh jaha? och det var just det jag ....skrev? vad var nu meningen med ditt inlägg? eller ska jag räkna upp alla saker som MacOS X saknar men Windows XP har? är det det som du är ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...