Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapa en 733 MHz PowerPC G4


aaberg1963
 Share

Rekommendera Poster

2021-04-07 21:16, Alix säger:

En annan grej att tänka på: Äldre skivavbilder kan inte monteras i Catalina och senare då dessa inte längre stöder Mac OS Standard. Ja, det låter knäppt, men så är det.

Tragiskt att Mac OS  har blivit som en iPhone, tyckte mycket mer om de tidigare operativsystemen, snyggare gränssnitt, lättare att jobba med, ingen iCloud och annat trams. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-10 18:07, aaberg1963 säger:

B. Valde Ny avbild. Bläddrade mig fram till en av .cdr-filerna. Fick besked att jag inte kan spara detta dokument med filnamnstillägget ".cdr" Filtillägget som krävs är ".dmg".

Jag slarvade i infot här; när du matat in den blanka cd:n och fått upp fönstret för Skivverktyg, väljer du Bränn (den gul-svarta ikonen). Därefter i fönstret Välj avbild som ska brännas väljer du .cdr-filen. Sedan väljer du Bränn och inväntar resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-11 09:54, iMarc säger:

Tragiskt att Mac OS  har blivit som en iPhone, tyckte mycket mer om de tidigare operativsystemen, snyggare gränssnitt, lättare att jobba med, ingen iCloud och annat trams. 

Man behöver ju inte använda icloud om man inte vill... Man kan ju kopiera sina filer till annat media... Man behöver inte ens vara uppkopplad med en Mac efter att man har installerat de program som man vill ha... Men om man vill installera nyare Mac program så måste man vara uppkopplad verkar det som. Jag har en del äldre Mac program på CD-r som jag har fått från mässor för några år sedan . De kan jag inte använda till Catalina som jag har nu.  Men bildfiler, textfiler t.e.x. kan man ju läsa på en Mac med äldre program. Jag tänker inte installera Big sur på min Mac mini utan vänta tills nästa version för jag gillar inte namnet. 

/Maria

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite glada nyheter @Alix, @SwedeBear och alla ni andra som har stöttat med svar på mina frågor - nu har jag fått igång OS 9.2 på min mac! Äntligen efter mycket frustration och många timmar.

 

Jag fick tag på ett original USB-mac-tangenbord idag men det gick ändå inte att starta med kommando + R i recovery-läget, startar bara från hårddisken som vanligt. Kanske någon vet varför?

 

Däremot kunde jag starta i Verbose-läge, vilket gjorde att jag kunde byta ut tidigare ägares lösenord. Därefter kunde jag montera den MaxOS9.dmg-fil jag tidigare lagt på hårddisken (från USB) och starta installationen av OS 9.2 på det sättet.

 

Tack för all hjälp!

 

 

Tips som kanske andra kan ha nytta av:

Så här startar du en Mac med Verbose Mode

Du kan starta upp i Mac OS X-verbose-läge bara en gång, vilket betyder på den specifika uppstarten, genom att hålla ner Command + V omedelbart efter strömmen på en Mac (eller omedelbart efter omstart).

De exakta stegen för att starta en Mac i Verbose Mode är följande:

  1. Starta Mac-datorn som vanligt genom att trycka på strömbrytaren (eller starta om Mac-datorn)
  2. Börja omedelbart att hålla ner kommando + v-tangenterna så snart som Mac-datorn startar eller när du hör startklockan
  3. Fortsätt hålla Command + V på startstart tills du ser vit text mot en svart bakgrund visas på skärmen, vilket betyder att Verbose Mode är aktivt på det systemets start
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...