Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapa en 733 MHz PowerPC G4


aaberg1963
 Share

Rekommendera Poster

Efter att hållit på med Mac under 80- och 90-talet gick jag över till PC och har glömt en hel del mac-kunskap. Har köpt en gammal 733 MHz PowerPC G4 för att kunna återläsa alla gamla hårddiskar med foton, filer, spel sedan barnen var små. Så nu håller jag på att lära mig om Mac igen.

 

Det system som jag använde senast var nog 9.2 på en G3 om jag inte minns fel. På den Mac G4 jag köpt sitter OS X version 10.4.11 men verkar inte fungera riktigt. Tyvärr fick jag inte med OS-skivan. Eftersom jag vill börja med att rensa datorn och ominstallera kommer då några frågor:

 

1. Som jag förstår det kan jag även köra OS 9.2 på denna dator. Kan jag installera in det efter en formatering och bara köra 9.2 eller måste jag först installera om OS X?

 

2. Om jag behöver OS X (10.4.11) var går det att köpa eller ladda hem? Föredrar en ny skiva men vet inte om de säljs längre. Går det att ladda ner systemet lagligt så var?

 

3. Annat att tänka på? Jag vill mest få igång mina gamla backuper och säkra foton, dokument osv. Givetvis hade det också varit kul att kunna få igång en del gamla spel som jag har sparade och om jag minns rätt körde i OS 9.någonting.

Redigerad av aaberg1963
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vet ej, ser ut som på bilden och är daterad 2001.

 

Finns det någon länk till OS X att ladda ner för installation till USB-sticka?

Redigerad av aaberg1963
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, aaberg1963 säger:

Vet ej, ser ut som på bilden och är daterad 2001.

 

Finns det någon länk till OS X att ladda ner för installation till USB-sticka?

Aha, då är det denna, finns på svenska till och med:

 

https://macintoshgarden.org/apps/mac-os-s1-921-installrestore-swedish-powermac-g4-quicksilver-2001

 

Mac OS X finns här:

https://macintoshgarden.org/apps/mac-osx-mac-os-10-ppc

 

Kan inte installeras via USB-sticka, måste installeras via optisk enhet eller skivavbild.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Perfekt! Tack för hjälpen Alix. Har laddat ner filerna till min PC som du tipsade om i senaste inlägget. Bränt den första på en CD via Nero Burning i min PC och sparat skivan som UDF, men när jag startar om mac-datorn kommer inte skivan upp i starten (söker efter alla enheter och har även provat med alt-tangenten). Däremot visas CD-skivan på skrivbordet när datorn startat från hårddisken. Vad gör jag för fel? Annat format jag ska välja när jag bränner skivan?

 

Uppdatering: Såg när jag öppnade skivan att filen heter Power_Mac_G4_install_0.cdr antar att jag behöver skapa den som någon iso-fil eller annat till brännarskivan?

Redigerad av aaberg1963
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag pysslade med detta. Och inte via Windows. Men jag vill minnas att UDF är fel, det ska vara någon hybrid Joliet+ISO9660. Vet inte om det stöds i Windows. Men det går med brännarprogram till Mac OS X*.

Skivavbilden som sådan är Mac OS Standard, men det är en annan sak.

 

*Som i Burn:

 

dump.png.9b631583f7a8baece6e2c7b5d9c12381.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tydligt råd. Provade att installera Burn men fick svaret att det inte fungerade på mitt system. Känns retfullt att vara så närta- Har fått tag i filerna via din länk och sparat ner men kan inte konvertera .cdr-formatet så det går att bränna skivorna i rätt format och sedan installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som .cdr är en skivavbild. Det du i så fall vill göra är att montera denna med ett verktyg, exempelvis Daemon Tools. Det blir då en virtuell skiva som beter sig som en skiva du stoppat in i datorn. Därefter kopierar du den virtuella skivan till en fysisk cd/dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, aaberg1963 säger:

Tack för tydligt råd. Provade att installera Burn men fick svaret att det inte fungerade på mitt system. Känns retfullt att vara så närta- Har fått tag i filerna via din länk och sparat ner men kan inte konvertera .cdr-formatet så det går att bränna skivorna i rätt format och sedan installera...

I Mac OS X ändrar du bara filändelsen från .cdr till .iso. Sedan kan du fortsätta.

 

dump.png.ee2180e9614d31bde05ad1d4d16f0657.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, aaberg1963 säger:

Provade att installera Burn men fick svaret att det inte fungerade på mitt system.

Du kan då testa SimplyBurns annars: https://simplyburns.sourceforge.io/

 

Direktlänk till äldre version: https://kent.dl.sourceforge.net/project/simplyburns/SimplyBurns rev428/SimplyBurns-build-rev428.zip

 

Edit: Eller jag kanske missförstår? Hittade du en gammal variant av Burn och försöker köra den på Catalina eller senare? Senaste Burn ska funka.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej att tänka på: Äldre skivavbilder kan inte monteras i Catalina och senare då dessa inte längre stöder Mac OS Standard. Ja, det låter knäppt, men så är det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Simplyburns nu och skapat min första installations-cd. Verkar fungera och CD-skivan kommer igång när jag startar om med C-tangenten men det tar lång tid när jag startar från CD-spelaren för att läsa in startfilerna. Till och med "hackade" en del som en skiva som hakat upp sig, så jag avbröt starten. Är det vanligt att det tar lång tid för startskivan att läsas in?

 

Eftersom jag ska formatera om hårddisken måste jag ha installationsfilerna på skivor. Provade via modern extern CD-läsare i USB-uttaget men den vill datorn inte kännas vid i uppstarten. Antar att det är samma som med USB-sticka att den läser in USB efter systemstarten.

 

Fortsätter att bränner in de andra systemfilerna på skivor och får sedan testa att starta om och hoppas de fungerar på skivorna.

 

Tack alla för goda tips! Har ni mer tankar så är jag idel öra.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, aaberg1963 säger:

Till och med "hackade" en del som en skiva som hakat upp sig, så jag avbröt starten. Är det vanligt att det tar lång tid för startskivan att läsas in?

Svårt att säga. Fel i skivbränningen? Skit på linsen? Minus eller plus på skivan kan eventuellt påverka. ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 minuter sedan, Alix säger:

Svårt att säga. Fel i skivbränningen? Skit på linsen? Minus eller plus på skivan kan eventuellt påverka. ¯\_(ツ)_/¯

Fast skivan snurrar upp fint och visas på skrivbordet när jag startar från hårddisken istället. 

 

Tillägg: När jag startar upp från CD-skivan "Power_Mac_G4_Install" med C-knappen nedtryckt kommer det upp en diskett med frågetecken på skärmen, så vet inte om det tar lång tid för att läsa in systemfilerna eller det är något knepigt. Får låta datorn stå en stund och jobba så får vi se vad som händer.

Redigerad av aaberg1963
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, aaberg1963 säger:

Fast skivan snurrar upp fint och visas på skrivbordet när jag startar från hårddisken istället. 

 

Tillägg: När jag startar upp från CD-skivan "Power_Mac_G4_Install" med C-knappen nedtryckt kommer det upp en diskett med frågetecken på skärmen, så vet inte om det tar lång tid för att läsa in systemfilerna eller det är något knepigt. Får låta datorn stå en stund och jobba så får vi se vad som händer.

Har fått stå en stund nu och jobbat men inget mer händer, blinkar ett frågetecken i en diskett på skärmen. Har provat med med båda första installationsskivorna och samma problem. Verkar som startsystemen inte hittas. Monterar jag skivorna efter att jag startat upp från hårddisken visas de på skrivbordet utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite förvirrad över det du skriver. Du använder en PC? Eller en mac? Kan du utveckla hur du gör? Gärna steg för steg, det är svårt annars att hitta felet.

 

Att boota via USB kan du glömma, det fungerar inte på en PPC-mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, om du har kvar din OSX-miljö på G4:an och den är utrustad med brännare, så kan du använda Skivverktyget och Återskapa en .cdr-fil till en hårddisk eller blank CD/DVD-skiva. cdr-formatet är en 1-1-kopia. iso-formatet är mer begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort:

 

1. Laddat ner systemfilerna som .cdr till min PC från länken jag fått ovan: https://macintoshgarden.org/apps/mac-os-s1-921-installrestore-swedish-powermac-g4-quicksilver-2001 (kunde inte gå till sidan i min mac därför fick jag använda min PC.

 

2. Flyttat över filerna till min mac G4 med USB-sticka.

 

3. Installerat SimplyBurns på min mac: https://simplyburns.sourceforge.io/

 

4. Via SimplyBurns på min mac skapat cd-skivor utifrån .cdr-filerna. Jag har valt läget "Bränn som avbild" (tror jag det heter) och då blir formatet automatiskt HFS+. Vet inte annars hur jag ska få ut filerna ur cdr-formatet men kanske det är formatet som blivit fel (HFS+)?

 

5. Efter att bränt två cd-skivor  "Power Mac G4 Install" och "Power Mac G4 Restore CD 1" provade jag att starta om macen med cd-skiva i datorn. (Skivorna är efter bränningen inte i .cdr-format utan det går att se filerna när jag tar upp skivorna på hårddisken).

 

6. Höll ner C-tangenten och datorn startade upp från cd-skivan. Blev först en grå bakgrund och sedan kom symbolen upp med blinkande frågetecken på en mapp. Lät datorn stå en stund så medans hårddisken "klickar" en del, lite som en skiva som hakat upp sig. Efter cirka 15 minuter har inte mer hänt.

 

7. Startade om datorn från hårddisken. Bytte skiva och startade om med C-tangenten nedtryckt. Samma sak igen även med denna skiva.

 

8. Startar om macen från hårddisken och då kommer cd-skivan upp fint och visar sig på skrivbordet som de ska. Med andra ord inget fel på cd-spelaren.

 

@SwedeBear Jag har inte provat ditt förslag men värt att testa. Vilket format ska jag välja på skivverktyget? Jag har OS X Tiger installerat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, aaberg1963 säger:

Jag har valt läget "Bränn som avbild" (tror jag det heter) och då blir formatet automatiskt HFS+. Vet inte annars hur jag ska få ut filerna ur cdr-formatet men kanske det är formatet som blivit fel (HFS+)?

Testa om Tiger har liknande högerklicksfunktion som Catalina i Finder. Då borde det bli rätt. Kan man tycka. Se dump.

 

Cd.jpg.69369b11a4cd227e69424c50527a6bcb.jpg

 

Annars kan du testa att helt enkelt bara kopiera över innehållet från den monterade skivavbilden via Finder till hårddisken. Sedan starta om med alt-knappen och se om du kan välja Mac OS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Testa om Tiger har liknande högerklicksfunktion som Catalina i Finder. Då borde det bli rätt. Kan man tycka. Se dump.

<borttagen bild>

Annars kan du testa att helt enkelt bara kopiera över innehållet från den monterade skivavbilden via Finder till hårddisken. Sedan starta om med alt-knappen och se om du kan välja Mac OS 9.

Som Alix här skriver. Om du inte provat innan kan du prova att starta med inmatad bränd skiva med alt-knappen intryckt för att se om skivan dyker upp i den vyn.


Bränna med avbild/cdr-fil med Skivverktyg: börja med att mata in en blank skiva att bränna. Macen/G4an frågar vad du vill göra med den, välj då att öppna med Skivverktyg;
585625274_Bild1.thumb.png.80514e1e895e0c4006e716fae6354add.png

Därefter väljer du vilken avbild du vill bränna på den blanka skivan;670943147_Bild2.thumb.png.7c30ce5a96760992f8a97fb3e580159d.png

och sedan;462673951_Bild3.thumb.png.ae723fd81826478df6b1cf5d51ed9af1.png

1165855898_Bild4.thumb.png.a6f9de834037c1594bf8fcc21438d76a.png

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat en del till och även testat olika förslag. Följande har testats:

 

1. Provat att komma till recovery-läget genom omstart och olika kombinationer av tangenttryckningar, enligt förslag på webben. Har inte kommit in i recovery utan datorn startar efter ett tag som vanligt. Har PC-tangentbord så det finns inget kommando men har provat med ctrl, alt, windowsknapp etc i ändlösa kombinationer.

 

2. Har provat med förslaget ovan av @SwedeBear med följande resultat:

A. Stoppade i tom cd-skiva. Valde skivverktyget. 

B. Valde Ny avbild. Bläddrade mig fram till en av .cdr-filerna. Fick besked att jag inte kan spara detta dokument med filnamnstillägget ".cdr" Filtillägget som krävs är ".dmg". 

C. Valde då att använda mig av .dmg.

D. Får upp ny dialogruta som säger: Kunde inte skapa "Power_Mac_G4_Install_0.dmg". Resursen upptagen.

 

Hm, vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-08 16:22, Alix säger:
Spoiler

 

Testa om Tiger har liknande högerklicksfunktion som Catalina i Finder. Då borde det bli rätt. Kan man tycka. Se dump.

 

Cd.jpg.69369b11a4cd227e69424c50527a6bcb.jpg

 


 

Annars kan du testa att helt enkelt bara kopiera över innehållet från den monterade skivavbilden via Finder till hårddisken. Sedan starta om med alt-knappen och se om du kan välja Mac OS 9.

1 timme sedan, aaberg1963 säger:
Spoiler

 

Nu har jag provat en del till och även testat olika förslag. Följande har testats:

 

1. Provat att komma till recovery-läget genom omstart och olika kombinationer av tangenttryckningar, enligt förslag på webben. Har inte kommit in i recovery utan datorn startar efter ett tag som vanligt. Har PC-tangentbord så det finns inget kommando men har provat med ctrl, alt, windowsknapp etc i ändlösa kombinationer.

 

2. Har provat med förslaget ovan av @SwedeBear med följande resultat:

A. Stoppade i tom cd-skiva. Valde skivverktyget. 

B. Valde Ny avbild. Bläddrade mig fram till en av .cdr-filerna. Fick besked att jag inte kan spara detta dokument med filnamnstillägget ".cdr" Filtillägget som krävs är ".dmg". 

C. Valde då att använda mig av .dmg.

D. Får upp ny dialogruta som säger: Kunde inte skapa "Power_Mac_G4_Install_0.dmg". Resursen upptagen.

 


 

Hm, vad göra?

Testade du det jag skrev ovan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix Ja. Provade det också blir bara hårddisken som dyker upp när jag startar med alt-knappen.

 

Har också provat med att bränna en installations-cd i "ISO9660+Joliet och HFS+ hybrid" men datorn startar inte från cd-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, aaberg1963 säger:

@Alix Ja. Provade det också blir bara hårddisken som dyker upp när jag startar med alt-knappen.

 

Har också provat med att bränna en installations-cd i "ISO9660+Joliet och HFS+ hybrid" men datorn startar inte från cd-skivan.

Har du testat fler skivavbilder från sajten jag länkade till? Det finns ingen garanti att de fungerar som är upplagda där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat två av dem: Power_Mac_G4_Install_0.cdr och Power_Mac_G4_Restore_CD_1.cdr,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...