Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken upplösning och fps ska jag välja?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Har inte filmat så väldigt mycket med iPhone. Har använt 1080 och 30 fps tidigare med den inbyggda kamera appen, resultatet har blivit sådär. Nu tänkte jag börja filma med ProCamera. 

Filstorleken bryr jag mig inte om då jag filmar högst 2-3 minuter varje gång. 

I ProCamera så finns som synes diverse upplösningar och fps. 

Tanken är att bildkvalitén ska bli så bra som möjligt, och att filmen har bra fps så den inte blir hackig. De filmsnuttar jag tar efter ett visst tema framöver tänkte jag klippa ihop till 1 film och bränna på en DVD. Så min fråga är vilka inställningar jag ska göra för bästa möjliga kvalité samt att det blir kompatibelt med iMovie eller något annat videoredigeringsprogram. 

4675422F-2ED7-4BDB-A2B2-78C5A36BEA99.png

EAB125D6-D559-4392-B3D8-1F5F174C0D6C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bränna på DVD som stöder max 576 kan du ställa ner till det.

Men om du tänker för framtiden och ska spara klippen i digitalt format så ska du film i maximal upplösning.

Personligen skulle jag lägga ner planer på att bränna på DVD för det är inte ett tidsbeständigt format alls.

Utan efter några år är chansen väldigt stor att du inte kan läsa dom längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Ska du bränna på DVD som stöder max 576 kan du ställa ner till det.

Men om du tänker för framtiden och ska spara klippen i digitalt format så ska du film i maximal upplösning.

Personligen skulle jag lägga ner planer på att bränna på DVD för det är inte ett tidsbeständigt format alls.

Utan efter några år är chansen väldigt stor att du inte kan läsa dom längre.

Risken. :pusspadig:

 

Ps. Eller det kanske är lika bra att det inte går om det var dåligt. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill helst ha det på ett Media, är inte sugen på att köpa en Bluray-brännare. Kanske en USB 3.1-sticka är bättre, är ju en begränsning dock också att jag har inte en 4K-TV, men jag vet andra som har. Så rådet är alltså högsta upplösning, men mer fps än 60 så blir väl filmen i slowmotion? 

Så ska jag då välja den högsta upplösningen och 60 fps? Sedan konvertera i olika format av den kompletta filmen till andra anpassat efter deras utrustning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha det på så många ställen som möjligt,moln,fysiskt media i form av hdd som backup.

 

Ja du ska filma i maximal upplösning och sen om du nödvändigtvis måste bränna på DVD konvertera.

 

Nej mer än 60fps betyder inte slowmotion. Utan det är bara en siffra som anger bilder per sekund. 

Eftersom Apple TV bara stöder 60 Hz är det ingen ide att välja högre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

men mer fps än 60 så blir väl filmen i slowmotion? 

Nej, den ger dig bara möjlighet att sakta ner filmen. Med 25fps så får du 50% slow motion, med 50fps 25% med 100fps 12,5% osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag skulle ha det på så många ställen som möjligt,moln,fysiskt media i form av hdd som backup.

 

Ja du ska filma i maximal upplösning och sen om du nödvändigtvis måste bränna på DVD konvertera.

 

Nej mer än 60fps betyder inte slowmotion. Utan det är bara en siffra som anger bilder per sekund. 

Eftersom Apple TV bara stöder 60 Hz är det ingen ide att välja högre.

Ja om du bara visste vad många olika moln jag har, så det är inga problem. Har extern hårddisk också och ett par USB-stickor. Ok ja 60 fps borde väl räcka, ögat ser väl knappt skillnad på 30 och 60 fps? Jo det får bli lite konverteringar osv. Tackar för tipset. 

15 minuter sedan, sevensleeper säger:

Nej, den ger dig bara möjlighet att sakta ner filmen. Med 25fps så får du 50% slow motion, med 50fps 25% med 100fps 12,5% osv.

Relaterade till appen Kamera slowmotionläget ?. Tack då vet jag bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Relaterade till appen Kamera slowmotionläget ?. Tack då vet jag bättre. 

Ah. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig DVD stödjer inte 60fps på ett bra sätt. Speciellt inte i Europa med PAL-systemet baserat på 50Hz. Bluray eller AVCHD (kvalitet ungefär som bluray, vanligt format för videokameror för typ 10 år sedan) stödjer överlag 25, 30, 50 eller 60fps i diverse olika upplösningar. 

Ska man bränna ut på DVD-skivor bör man bränna ut en skiva i AVCHD-format som går att spela i de flesta blurayspelare (men inte i många DVD-spelare).  Då slipper man köpa en bluraybrännare men kan ändå göra skivor i 720p eller 1080p. AVCHD 1.0 stödjer 60fps i 1280x720, AVCHD 2.0 stödjer 60fps i 1920x1080 men inte riktigt alla blurayspelare klarar av AVCHD 2.0. Vissa Blurayspelare klarar även att man bränner en DVD med Bluray-format (BD5 eller BD9), men det kan man inte lita på.

 

Jag vet inte om AVCHD är så bra för framtidsarkivering. Det är ju ett standardiserat format åtminstone, som går att läsa så länge det finns DVD-läsare att tillgå. Mina erfarenheter säger att DVD-skivor håller längre än USB-minnen, men det kan ju bero på att de USB-minnen jag har från typ 2004 var av rejält sopig kvalitet och på typ 8-16MByte.  

 

AVCHD använder jag själv mest i Windows, men det finns nog Mac-program som kan fixa det också, Apples Motion exempelvis. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögat upplever stor skillnad mellan 24/25/30 och 50/60 fps. Det beror på vad du vill efterlikna, dom lägre uppdaterinsfrekvenserna ger den rörelseoskärpa som "på film". 50/60 Hz ger en märkbart skarpare bild pga kortare exponeringstid. högre framme rate ger mer videospels-skärpa och lägre frekvens ger det man är van vid från Hollywood. 
Detta är ett komplicerat ämne, frågan blir vad du vill åstadkomma med dina filmer.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Hummel säger:

Ögat upplever stor skillnad mellan 24/25/30 och 50/60 fps. Det beror på vad du vill efterlikna, dom lägre uppdaterinsfrekvenserna ger den rörelseoskärpa som "på film". 50/60 Hz ger en märkbart skarpare bild pga kortare exponeringstid. högre framme rate ger mer videospels-skärpa och lägre frekvens ger det man är van vid från Hollywood. 
Detta är ett komplicerat ämne, frågan blir vad du vill åstadkomma med dina filmer.

Ja den slutliga filmen var tänkt att se på TV’n. Är ju en enorm skillnad på DVD och Bluray i bildkvalité. Så vad jag erfar nu kommer det bli en väldig massa krångel med konverteringar till olika bildformat utifrån vad berörda personer har för utrustning. En har 4K-Tv med Bluray spelare, en annan 2K-TV med vanlig DVD spelare. Jag själv 2K-TV och Blurayspelare etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Ja den slutliga filmen var tänkt att se på TV’n. Är ju en enorm skillnad på DVD och Bluray i bildkvalité. Så vad jag erfar nu kommer det bli en väldig massa krångel med konverteringar till olika bildformat utifrån vad berörda personer har för utrustning. En har 4K-Tv med Bluray spelare, en annan 2K-TV med vanlig DVD spelare. Jag själv 2K-TV och Blurayspelare etc

Va fasen är det du spelar in? Amatör porr? ???

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en inofficiell revolutionerande film, vår existens, omvälvande teorier, den enda sanningen. Ett filosofiskt, vetenskapligt kåseri kan man säga. 

Ska sedan granskas. Med lite tur blir det ett Nobelpris. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Det är en inofficiell revolutionerande film, vår existens, omvälvande teorier, den enda sanningen. Ett filosofiskt, vetenskapligt kåseri kan man säga. 

Ska sedan granskas. Med lite tur blir det ett Nobelpris. :)

????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning kan ju vara att lägga filen som , tja, mp4 eller .mkv via handbrake på USB, och så får folk se det på TVn, via Blurayspelaren, datorn, eller vad de nu kan tänkas välja. Men vad du än gör, inte en vanlig DVD, det är helt omöjligt att få bra är min erfarenhet av familjefilmer. Kan nog bli lättare att göra DVD om man spelar in i 50p än 60p, men då blir problemet istället att många datorer/mediaspelare tycker bättre om 60p så baserat på vad filmen spelas upp på/med blir det problem. 

Sist gjorde jag såhär: Fixade en bluray i 1920x1080, 60p (chansade på att de flesta blurayspelare trots allt klarar 60p), och när jag lagt ner allt jobb på den så gjorde jag en snabbkonvertering till DVD och gav släktingarna 2 skivor var. En Bluray med bra bild och en DVD med dålig.  

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, iMarc säger:

Skämt åsido. Det är filmsnuttar på mitt barnbarn som ska bli till en hel film tillslut 

Låter som ett långtidsprojekt. Spela in och redigera i högsta möjliga kvalitet så kan du sedan distribuera i vad som då är lämpliga format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Har du utrymme är det väl aldrig fel att filma med så hög upplösning och fps som möjligt?

 Fps är avgörande för hur resultat kommer se ut. Det är inte alls säkert att högre fps är bättre, troligen är det sämre. 

Vad gäller upplösning kan man väldigt säkert säga att högre upplösning är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Låter som ett långtidsprojekt. Spela in och redigera i högsta möjliga kvalitet så kan du sedan distribuera i vad som då är lämpliga format.

Det är även filmer inspelade av min dotter, har inte kollat vilket format än. Det verkar som det är väldigt mycket olika upplösningar och fps dock. Verkar bli ett tidskrävande projekt. 

27 minuter sedan, Hummel säger:

 Fps är avgörande för hur resultat kommer se ut. Det är inte alls säkert att högre fps är bättre, troligen är det sämre. 

Vad gäller upplösning kan man väldigt säkert säga att högre upplösning är bättre.

Önskar jag hade kunskaperna, men låt säga det är blandat vad gäller de olika filmernas upplösning och fps, är det så att den filmsnutt med sämst kvalité bestämmer resultatet i slutändan? Vad gäller program för konvertering osv så har jag tillgång till de flesta, även PC program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Hummel säger:

 Fps är avgörande för hur resultat kommer se ut. Det är inte alls säkert att högre fps är bättre, troligen är det sämre. 

Vad gäller upplösning kan man väldigt säkert säga att högre upplösning är bättre.

Det handlar väl mest om att man riskerar att konvertera mellan uppdateringsfrekvenser som inte delas av något lämpligt gemensamt heltal? Typ att ändra 25 fps till 24 fps.

16 minuter sedan, iMarc säger:

Det är även filmer inspelade av min dotter, har inte kollat vilket format än. Det verkar som det är väldigt mycket olika upplösningar och fps dock. Verkar bli ett tidskrävande projekt. 

Önskar jag hade kunskaperna, men låt säga det är blandat vad gäller de olika filmernas upplösning och fps, är det så att den filmsnutt med sämst kvalité bestämmer resultatet i slutändan? Vad gäller program för konvertering osv så har jag tillgång till de flesta, även PC program. 

Det går givetvis att koda om en VGA-film till 4K och använda i ett 4K-projekt. VGA-delarna kommer nog inte se roliga ut, men 4K-delarna bör inte påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bra metoder att byta mellan olika bildhastighet. När det gäller spelfilm som i alla fall historiskt har spelats in på kemisk film och 24 fps så konverteras den genom att spela upp den med 25 fps, därav får filmerna några procent kortare speltid. Det används andra mer avancerade metoder för att konvertera mellan andra hastigheter. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Hummel säger:

Det finns bra metoder att byta mellan olika bildhastighet. När det gäller spelfilm som i alla fall historiskt har spelats in på kemisk film och 24 fps så konverteras den genom att spela upp den med 25 fps, därav får filmerna några procent kortare speltid. Det används andra mer avancerade metoder för att konvertera mellan andra hastigheter. 

 

Riktig konvertering 24 -> 25 fps, alltså utan att ändra speltiden, är väl inte så lätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, därför blir filmen kortare i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...