Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

Det gick väl på runt en timme eller kanske lite mer för mig, jag tog inte tiden så men ungefär en timme. Konverteringen av filsystemet tar ju längst tid, om man har valt göra det. Låter man den vara kvar på HFS+ så går det rimligen fortare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Det där med att konvertera filsystemet skrämmer mig lite. Måste samtliga program man har skrivas om i så fall? Då lär ju det mesta krascha.

 

 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem sett ännu, även gamla spel, typ Snood, fungerar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som använder operativsystemets inbyggda kodbibliotek för filhantering, de fungerar som tidigare och behöver inte skrivas om. Inget av de program jag har, har haft några problem med filer sedan jag bytte till High Sierra - inte ens gamla klassikern StonesCreate (design och grafikverktyg) som inte uppdaterats sedan 2008.

 

De program som har problem med nya filsystemet, det är de som använder det direkt genom lågnivå-anrop istället för via opetativsystemets inbyggda rutiner/bibliotek. Det är främst speltillverkare som kör direkt mot filsystemet för att öka hastighet, men även för att det passar deras utvecklingsmiljö för de brukar köra egen utvecklingsmiljö istället för Apples.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En förändring i denna uppgradering, är att jag inte längre kan göra små

ljudförändringar. I den tidigare uppgraderingen kunde man göra små

ljudförändringar, genom att hålla ner controll + alt. medan man justerade

ljudet med ljudtangenterna.

 

Är det samma sak på, era datorer?

Har Apple tagit bort denna funktion?

 

Carlbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En förändring i denna uppgradering, är att jag inte längre kan göra små

ljudförändringar. I den tidigare uppgraderingen kunde man göra små

ljudförändringar, genom att hålla ner controll + alt. medan man justerade

ljudet med ljudtangenterna.

 

Är det samma sak på, era datorer?

Har Apple tagit bort denna funktion?

 

Carlbo

 

Jag har en touch bar med skjutreglage för ljudet så jag vet inte hur det är på en mac med vanligt tangentbord tyvärr :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En förändring i denna uppgradering, är att jag inte längre kan göra små

ljudförändringar. I den tidigare uppgraderingen kunde man göra små

ljudförändringar, genom att hålla ner controll + alt. medan man justerade

ljudet med ljudtangenterna.

 

Är det samma sak på, era datorer?

Har Apple tagit bort denna funktion?

 

Carlbo

Test skift + alt + volym i stället så ska det kanske funka (så är det i Sierra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test skift + alt + volym i stället så ska det kanske funka (så är det i Sierra).

Tack! Jag hade tydligen glömt detta, så ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test skift + alt + volym i stället så ska det kanske funka (så är det i Sierra).

...och där lärde jag mig något nytt också. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu märker jag att det verkar inte att fungera att köra Time Machinebackupen, den står bara och förbereder.

 

Min Time Capsule delas mellan min MacBook Air och iMac. ( som bara kör Mavericks)

Kan det att göra med det nya APFS

 

 

Verkar vara så..

https://forums.developer.apple.com/thread/81560

 

skit

https://discussions.apple.com/thread/8096805?start=0&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det intressant, efter lång förberedelse har den börjat rensa upp

 

post-113-0-65632600-1507836779.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden du refererar till är för betaversionen från juli. Jag vill påstå att den infon är inaktuell idag. Jag har TimeMachine på en extern hårddisk, inkopplad via kabel, och det fungerar hur bra som helst, alltså precis som imnan bytet till Hugh Sierra. Den gör säkerhetskopior precis som den ska.

 

Eftersom uppgradering innebär ändring av flera systemfiler, programfiler (ny version av Mail, Bilder, Safari, Anteckningar mm) och inställningar så är det en hel del att köra över, och har du en extern hårddisk som delas med en annan dator så kan det varaså den behöver tänka extra när det gäller utrymme och så.

 

Ta det bara lugnt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden du refererar till är för betaversionen från juli. Jag vill påstå att den infon är inaktuell idag. Jag har TimeMachine på en extern hårddisk, inkopplad via kabel, och det fungerar hur bra som helst, alltså precis som imnan bytet till Hugh Sierra. Den gör säkerhetskopior precis som den ska.

 

Eftersom uppgradering innebär ändring av flera systemfiler, programfiler (ny version av Mail, Bilder, Safari, Anteckningar mm) och inställningar så är det en hel del att köra över, och har du en extern hårddisk som delas med en annan dator så kan det varaså den behöver tänka extra när det gäller utrymme och så.

 

Ta det bara lugnt..

https://m.facebook.com/hugh.sierra.5?ref=content_filter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden du refererar till är för betaversionen från juli. Jag vill påstå att den infon är inaktuell idag. Jag har TimeMachine på en extern hårddisk, inkopplad via kabel, och det fungerar hur bra som helst, alltså precis som imnan bytet till Hugh Sierra. Den gör säkerhetskopior precis som den ska.

 

Eftersom uppgradering innebär ändring av flera systemfiler, programfiler (ny version av Mail, Bilder, Safari, Anteckningar mm) och inställningar så är det en hel del att köra över, och har du en extern hårddisk som delas med en annan dator så kan det varaså den behöver tänka extra när det gäller utrymme och så.

 

Ta det bara lugnt..

 

Tack för svar, får ge mig till tåls, och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh.... den har börjat ta backup, är på 206 MB av 16,72 GB ...det var som tusan.

Får gå o lägga mig, hoppas det är klart i morgon bitti, kör trådlöst... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16,72 Gb? Det lär ta en stund när det är trådlöst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det höll på fram till kl 6 i morse.

Gick lite fortare med en extern disk, trådat, 2 tim.

Kör alltid dubbla Time Machine.

 

Ska testa hur det funkar med SuperDuper senare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra stöder inte fusion drive i nuläget och jag skulle tro att detta problem är relaterat till det.

 

Missupfattning från Din sida - jag har ingen Fusion-Drive i min maskin. Jag har en startvolym som består av 2 x Samsung SSD 850 PRO i mjukvaru-RAID 1. Jag har inte läst någonstans att begränsningen Fusion gäller alla former av mjukvaru-OD. Var har Du läst det?

 

High Sierra har fullt stöd för såväl Fusion Drive som rena SSD-, Flash- och hårddisksystem. Däremot har APFS i dagsläget endast stöd för SSD och Flash-enheter. Fusion Drive och HDD kan inte använda APFS, och kan bara köras med HFS+ under High Sierra. Dessvärre sker konverteringen av SSD/Flash från HFS+ till APFS automatiskt i samband med installation av High Sierra, och man kan inte välja att behålla HFS+. (Jag tror att det gick i ett par av High Sierras beta-versioner, men det var då det...) Det är förmodligen det här som ställer till det: min gissning är att en konvertering till APFS skulle bryta RAID-uppsättningen, och för att undvika risken för dataförluster har Apple därför stängt av den möjligheten. Enligt Apple har emellertid såväl High Sierra som APFS stöd för RAID, åtminstone delvis: "Apple File System does not directly implement software RAID; however APFS-formatted volumes can be combined with an Apple RAID volume to support Striping (RAID 0), Mirroring (RAID 1), and Concatenation (JBOD). APFS-formatted volumes can also be used with direct-attached hardware RAID solutions." En lösning skulle alltså kunna vara att först formatera båda SSD-enheterna med APFS, och sedan installera High Sierra. Haken är förstås att det då handlar om en nyinstallation snarare än en uppgradering, och all befintlig data på båda SSD-enheterna raderas i samband med formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

High Sierra har fullt stöd för såväl Fusion Drive som rena SSD-, Flash- och hårddisksystem. Däremot har APFS i dagsläget endast stöd för SSD och Flash-enheter. ...

Så kan man ju också resonera. Helt bakvänt, alltså. Vad är det nya med High Sierra jämfört med Sierra. Jo, APFS. Nä, vänta lite, så är det inte alls. APFS har inget direkt med High Sierra att göra, det funkar utmärkt utan APFS. Jahaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra fungerar utan APFS, så vad Sierra innebär är i praktiken en trimmad och finjusterad Sierra. Lite nya rutiner för grafik, uppgraderade versioner av Bilder, Mail m m. Jag tycker inte det är fel. High Sierra = Sierra II. Som Snow Leopard var en trimmad och finjusterad Leopard, och Mountain Lion en finjusterad Lion. Det har kommunicerats från början från Apple att High Sierra inte är någon revolution, utan en ny version av Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dtet fungerade inte att fortsätta göra SuperDuperbackup på den SSD-disk jag har.

Kommer inte upp nån valbar hårddisk.

 

 

Kan jag förstå.

 

Som jag tolkar det här

http://www.shirt-pocket.com/blog/index.php/comments/can_you_dig_it/

 

så ska jag låta SuperDuper radera disken och sedan görs en helt ny backup.

 

Edit:

Som det ser ut så är det Skivverktyg som får radera min externa SSD-disk

och formatera den i APFS

 

 

post-113-0-34567400-1507915830_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det inte att fungera med SuperDuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...