Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

Tänkte vi kunde samla alla problem som uppkommer under samma tråd.

 

För mig:

 

(iMac 27", late 2012, NVIDIA GeForce GTX 675MX 1 GB, 16 GB minne)

 

1. iMac kraschar när jag förhandsgranskar bild i Adob Bridge.

 

2. Vissa sidor t.ex SR börjar bilden fladdra om jag gör fönstret större, gäller både Chrome och Safari.

 

Känns som att det är grafiken som spökar.

Någon mer som har samma problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

1. Har inte Adobe Bridge, så vet ej. Adobe brukar ju ha problem med nya Mac OS...

2. Antar du menar SvT, jag kollade precis med Safari och växlar jag mellan fullskärmsläge och vanligt läge så blinkar det till just i själva växlingen, vid det uppspelade videoklippet. Det är det enda jag har märkt. Jag kollade Youtube, händer inte där...

Överlag tycker jag att Safari kör upp sidorna snabbare, men jag körde säker start och kollade hårddisk etc. innan uppgradering. Men det jag tänkte spontant på var just att sidorna laddades snabbare, att grafiken kändes snabbare.

De program som jag använder fungerar bra, har inte märkt av några problem. Uppgdaterade MS Office 2016 innan jag satte igång High Sierra, det hade kommit en del...

Nya Bilder är jag mycket förtjust i, äntligen kan man enkelt använda ihop med extern redigerare (som man kunde i iPhoto och Aperture). Jag har provat Affinity Photo och Luminar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade med Opera nu och Opera har problem. Kollade SvT Play, där fladdrar Opera vid uppspelning av klippen, det gör inte Safari. (Safari blinkade bara i själva växlingen mellan fullskärm och vanligt läge) Opera skakar till i fönstret på Youtube också. Så Opera har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här heller med Safari i fullskärmsläge på någon videosite.

Hade problem med Netflix under beta testningen med försvann på GM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En småsak som hände mig efter uppgradering, mina objektiv i sidofältet i Finderfönstret var helt omkastade så jag fick flytta tillbaks dem, lätt att göra (är ju bara att dra och släppa) men ja första det hänt mig vid uppgradering av nytt OS. Och så var reglaget för ljuset på bildskärmen nerdraget, det har hänt förr vid några tidigare uppgraderingar så det var jag inte förvånad över att jag fick ställa upp ljusnivån igen (Macbook Pro). Inget ovanligt att några inställningar i systemet kan nollas/återställas vid uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med taggar.

 

På plussidan är iaf att "Bilder" blivit bättre.

 

 

Samma som vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är Bilder som det borde ha varit från början, men fortfarande ingen ersättare för Aperture men nu kan jag köra ihop med Luminar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade går (torsdag). Gjorde för andra gången misstaget att ta med iCloud. I går klarade min MacBook Pro av att starta om utan problem. I dag (fredag) så vill den inte starta. Den fick stå och försöka minst en kvart, kanske en halvtimme, men ville inte starta.

Jag fortsatte försöken efter lunchen. Det visade sig att den försökte starta från nätet. Men den hade inte lösenordet och frågade inte efter det heller. Efter lite bläddrande i manualer "hittade" jag alt-knappen. Och där valde jag givetvis min inbyggda disk. Då gick det bra! (I det här läget kan man välja viket nät och ange ett lösenord. )

Jag ser med spänd förväntan fram till starten i morgon bitti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade går (torsdag). Gjorde för andra gången misstaget att ta med iCloud. I går klarade min MacBook Pro av att starta om utan problem. I dag (fredag) så vill den inte starta. Den fick stå och försöka minst en kvart, kanske en halvtimme, men ville inte starta.

Jag fortsatte försöken efter lunchen. Det visade sig att den försökte starta från nätet. Men den hade inte lösenordet och frågade inte efter det heller. Efter lite bläddrande i manualer "hittade" jag alt-knappen. Och där valde jag givetvis min inbyggda disk. Då gick det bra! (I det här läget kan man välja viket nät och ange ett lösenord. )

Jag ser med spänd förväntan fram till starten i morgon bitti.

Vad menar det med att den försökte starta från nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...från nätet.." Hårdvaran sänder en begäran via nätverket till en server som Apple kontrollerar. I begäran ingår viss information om vilken hårdvara som som sänder den. Mottagande server sänder ner den information som behövs för att ladda hårdvaran med ett operativsystem. Tekniken i fråga är gammal. Jag använde den mot andra datorer än Apple's i början av 90-talet.

 

(Vid ett tillfälle startade (= svenelska bootade) jag en server från en av dess klienter. Sen kunde jag installera ett OS på servern och till slut starta klienten från sin server. "Tungan rätt i munnen behövs ibland." )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...från nätet.." Hårdvaran sänder en begäran via nätverket till en server som Apple kontrollerar. I begäran ingår viss information om vilken hårdvara som som sänder den. Mottagande server sänder ner den information som behövs för att ladda hårdvaran med ett operativsystem. Tekniken i fråga är gammal. Jag använde den mot andra datorer än Apple's i början av 90-talet.

 

(Vid ett tillfälle startade (= svenelska bootade) jag en server från en av dess klienter. Sen kunde jag installera ett OS på servern och till slut starta klienten från sin server. "Tungan rätt i munnen behövs ibland." )

 

 

Du pratar om när man uppdaterar eller installerar OS X och inte när man startar datorn på ett normalt sätt.

Din beskrivning får det som att låta att efter du uppdaterat datorn så när du startar den så bootar den från nätet. Ett scenario som icke är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"bootar den från nätet" - I allra högsta grad möjligt! Inte spec. svårt heller, varken ur principiell eller praktisk synpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Det här är också en fråga om hur mycket den ville hämta från nätet. iCloud är som sagt var med i sammanhanget. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"bootar den från nätet" - I allra högsta grad möjligt! Inte spec. svårt heller, varken ur principiell eller praktisk synpunkt.

 

 

Verkligen osannolikt eftersom du i din beskrivning uppdaterat datorn varför skulle den då sen boota från nätet efter det.

Jag förstår verkligen inte hur man lyckas med det utan att du aktivt valt det.

Efter man uppdaterar ett OS så plötsligt hamnar inte bootskivan på nätet.

 

Eller förstår jag dig fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Det här är också en fråga om hur mycket den ville hämta från nätet. iCloud är som sagt var med i sammanhanget. DS

 

iCloud har ingenting med saken att göra när du återställer en från nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån allt som framkommit om High Sierra hittills, har jag kommit fram till att den här gången är det bäst att vänta 6 månader innan jag uppgraderar. För egen del flyter allt på i stort sett helt utan problem med 10.12.6.

 

Jag har fortfarande inte fått besked om uppgraderingen till min datorn.

Varför?

Ni andra har ju redan installerat.

Fast å andra sidan är det kanske bäst att vänta med det på grund av "buggar"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått besked om uppgraderingen till min datorn.

Varför?

Ni andra har ju redan installerat.

Fast å andra sidan är det kanske bäst att vänta med det på grund av "buggar"?

Den dyker denna gång inte upp som en uppdatering. Kolla förstasidan i App store.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fortfarande inte fått besked om uppgraderingen till min datorn.

Varför?

Ni andra har ju redan installerat.

Fast å andra sidan är det kanske bäst att vänta med det på grund av "buggar"?

Den ligger på förstasidan och inte som en uppdatering. Men, du kanske ska vänta utifrån det som buggar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra räknas som installation av ett nytt operativsystem, inte som en uppdatering av det gamla. Därför hittas den inte under uppdateringar. Gå in på App Store i Macen, det bör synas redan på första sidan annats kan du gå in och söka efter det.

 

Det har varit samma tidigare också när Apple släpper ett nytt operativsystem. Antagligen för att minimera risken att det installeras av misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det har varit samma tidigare också när Apple släpper ett nytt operativsystem. Antagligen för att minimera risken att det installeras av misstag.

Vad menar du med "tidigare"? Jag har fått de senaste årens Mac OS X under uppdatering. Jag minns, för man kunde gömma dem med att högerklicka på dem. Så här:

 

osx-yosemite-upgrade-banner-mas.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som buggar? Kan inte påstå att några buggar drabbat mig egentligen. Men webbläsaren Opera har problem, tills Opera har löst det så kör jag Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som buggar? Kan inte påstå att några buggar drabbat mig egentligen. Men webbläsaren Opera har problem, tills Opera har löst det så kör jag Safari.

För dig rullar allt utom Opera alltså? Jag har inte vågat byta till High ännu nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...