Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Vilket man egentligen inte gör. Kopierar, alltså.

 

 

Inte du/ni kanske men många gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte du/ni kanske men många gör det.

Jag menade bokstavligt. Inom filsystemet skrivs endast metadata. Det ser ut som två olika filer men är det inte. Från en disk till en annan sker inte kopiering utan kloning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade bokstavligt. Inom filsystemet skrivs endast metadata. Det ser ut som två olika filer men är det inte. Från en disk till en annan sker inte kopiering utan kloning.

 

 

Bokstavligt eller inte det är skillnaden mellan när man kopierar med HFS+ och APFS som jag bryr mig om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokstavligt eller inte det är skillnaden mellan när man kopierar med HFS+ och APFS som jag bryr mig om. :)

Som sagt, det är olika mekanismer och därför går det olika fort. Det är inte samma mekanism som går olika fort i olika filsystem. Du kanske inte bryr dig om det, men det är ändå fakta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är olika mekanismer och därför går det olika fort. Det är inte samma mekanism som går olika fort i olika filsystem. Du kanske inte bryr dig om det, men det är ändå fakta.

 

 

Fakta är att där har du en prestandaökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta är att där har du en prestandaökning.

Nej, du har fel. Det är olika mekanismer som ser likadana ut för ögat. Varför vill du inte förstå?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har fel. Det är olika mekanismer som ser likadana ut för ögat. Varför vill du inte förstå?

 

 

Vad är det att förstå. Samma arbetsätt på olika filsystem och på det ena går det snabbare. Enligt mig så är det en prestandaökning.

Vad som händer eller hur det går till bryr jag mig inte om.

Fakta är att det går snabbare att kopiera filer med AFPS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det att förstå. Samma arbetsätt på olika filsystem och på det ena går det snabbare. Enligt mig så är det en prestandaökning.

Vad som händer eller hur det går till bryr jag mig inte om.

Fakta är att det går snabbare att kopiera filer med AFPS

Sinnebilden av faktaresistens. Jaja, jag har förklarat hur det förhåller sig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sinnebilden av faktaresistens. Jaja, jag har förklarat hur det förhåller sig i alla fall.

Fakta är att det går snabbare att kopiera med AFPS.

Eller försöker du förneka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte ta en paus killar? Jag behöver kila iväg för att fixa lite popcorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte ta en paus killar? Jag behöver kila iväg för att fixa lite popcorn. :)

Jag är klar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta är att det går snabbare att kopiera med AFPS.

Eller försöker du förneka det.

Ja, jag förnekar det, eftersom man inte kopierar. Jag har förklarat hur det egentligen går till i stället, men du vill inte förstå skillnaden: ”Vad som händer eller hur det går till bryr jag mig inte om.” I ett nördigt macforum har man därmed krönt sig frivilligt med en dumstrut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte ta en paus killar? Jag behöver kila iväg för att fixa lite popcorn. :)

Jag har hunnit handla ostbågar... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förnekar det, eftersom man inte kopierar. Jag har förklarat hur det egentligen går till i stället, men du vill inte förstå skillnaden: ”Vad som händer eller hur det går till bryr jag mig inte om.” I ett nördigt macforum har man därmed krönt sig frivilligt med en dumstrut.

 

 

Den korrekt termen under huven är att klona när det gäller AFPS.

Men det är något som användaren när han använder Finder inte vet eller ens bryr sig om. Utan det är mycket riktig enbart nördar som bryr sig om och med det har vi fastställt att du är en större nörd än mig.

Faktum är och vad användaren ser när han kopierar en fil i APFS är att det går snabbare,mycket snabbare än med HFS+

Om du vill få det till att det inte är en prestandaökning så gör det.

Men likväl när jag kopierar en fil i AFPS och du i HFS+ så gör jag det snabbare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den korrekt termen under huven är att klona när det gäller AFPS. ...

Ja, från en volym till en annan. Inom samma filsystem görs varken en kopiering eller en kloning, utan det skrivs metadata till en container om var data finns. Det ser dock ut som en kopierad fil i Finder.

 

... Men det är något som användaren när han använder Finder inte vet eller ens bryr sig om. Utan det är mycket riktig enbart nördar som bryr sig om och med det har vi fastställt att du är en större nörd än mig. ...

En nörd är också en användare.

 

... Faktum är och vad användaren ser när han kopierar en fil i APFS är att det går snabbare,mycket snabbare än med HFS+ ...

Det är inte vad jag ser eftersom jag som nördig användare egentligen vet vad som sker.

 

... Om du vill få det till att det inte är en prestandaökning så gör det. ...

Absolut. Därför att det är så. Att APFS har stöd för en ny slags ”hårda länkar” och kloning innebär inte att det inte har funnits på andra sätt med andra tekniker. Dock inte ”native” i filsystemet.

 

Men likväl när jag kopierar en fil i AFPS och du i HFS+ så gör jag det snabbare. :)

Jag är det ende som kopierar en fil av oss två...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, från en volym till en annan. Inom samma filsystem görs varken en kopiering eller en kloning, utan det skrivs metadata till en container om var data finns. Det ser dock ut som en kopierad fil i Finder.

 

En nörd är också en användare.

 

Det är inte vad jag ser eftersom jag som nördig användare egentligen vet vad som sker.

 

Absolut. Därför att det är så. Att APFS har stöd för en ny slags ”hårda länkar” och kloning innebär inte att det inte har funnits på andra sätt med andra tekniker. Dock inte ”native” i filsystemet.

 

Jag är det ende som kopierar en fil av oss två...

 

 

Det är ju det jag säger att det tekniska bakom vad som händer eller vad som görs har ingen betydelse.

Utan det är vad som händer när man arbetar med Finder och då heter det kopiera. Oberoende om det är HFS+ eller AFPS.

Har varit av uppfattningen att du är bestämd att man ska kalla saker för vad dom är och inte ändra på språk och tekniska termer.

För mig och säkert för många andra så när man säger kopierar så bryr man sig inte om vad som händer i bakgrunden.

 

Det står kopiera i Finder och filen får namnet kopia så enligt mig är det att kopiera. Skulle det varit något annat användaåmässigt skulle Apple har namngett om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag säger att det tekniska bakom vad som händer eller vad som görs har ingen betydelse.

Utan det är vad som händer när man arbetar med Finder och då heter det kopiera. Oberoende om det är HFS+ eller AFPS.

Har varit av uppfattningen att du är bestämd att man ska kalla saker för vad dom är och inte ändra på språk och tekniska termer.

För mig och säkert för många andra så när man säger kopierar så bryr man sig inte om vad som händer i bakgrunden.

 

Det står kopiera i Finder och filen får namnet kopia så enligt mig är det att kopiera. Skulle det varit något annat användaåmässigt skulle Apple har namngett om det.

Här blir det lite motsägelsefullt. Apple har implementerat en ny teknik som alla, som har hört talas om den, tycker är så fantastisk, eftersom det går snabbare och kanske till och med ökar utrymmet (populär myt). Däremot ska det tydligen talas tyst om vad tekniken innebär. Det ”har ingen betydelse”. Öh, jo. Att filer inte kopieras inom samma APFS-volym är potentiellt ett problem. Har man TVÅ databankar i stället för EN databank, dit två metadatacontainrar pekar, så minskar risken för att data går helt förlorad. Bland annat detta är alldeles säkert orsaken till att man lyfte bort stödet för APFS på fusion drive. Men om du är nöjd med att "it just works", så är du bara att gratulera. Dock ligger det i sakens natur att detaljerna i APFS intresserar en del datornördar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe har släppt att de avråder sina användare att uppgradera till High Sierra (vilket var väntat) och några spel fungerar inte (också väntat), men annars så verkar det fungera bra för de flesta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot ska det tydligen talas tyst om vad tekniken innebär.

 

 

Vem har påstått det? Börjar du inte bli lite paranoid och hittar på saker ur tomma luften nu?

 

Jag tycker det är verkligen enkelt.

 

post-45175-0-64007700-1506958287_thumb.png

 

post-45175-0-09709600-1506958298.png

 

post-45175-0-64651500-1506958318.png

 

Nu har jag kopierat en fil och det tog mindre än 1s.

Det ser jag som en prestandaförbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök förklara för mig varför det inte går att uppdatera Sierra till High Sierra om startvolymen betsår av två st SSD som körs speglade i mjukvaru-RAID.

 

High Sierra-installer tvärvägrar helt sonika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag tycker det är verkligen enkelt.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-10-02 kl. 17.30.21.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-10-02 kl. 17.30.39.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-10-02 kl. 17.30.48.png

 

Nu har jag kopierat en fil och det tog mindre än 1s.

Det ser jag som en prestandaförbättring.

Se schema angående vad du egentligen har gjort. Du har skapat ytterligare en container med metadata som talar om för Mac OS att du nu har två mkv-filer som omfattar samma data. Du har inte kopierat någon data. Det är därför det går så fort. Du får gärna se det som en prestandaförbättring om du vill.

 

post-28798-0-51069100-1506960209_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök förklara för mig varför det inte går att uppdatera Sierra till High Sierra om startvolymen betsår av två st SSD som körs speglade i mjukvaru-RAID.

 

High Sierra-installer tvärvägrar helt sonika.

High Sierra stöder inte fusion drive i nuläget och jag skulle tro att detta problem är relaterat till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se schema angående vad du egentligen har gjort. Du har skapat ytterligare en container med metadata som talar om för Mac OS att du nu har två mkv-filer som omfattar samma data. Du har inte kopierat någon data. Det är därför det går så fort. Du får gärna se det som en prestandaförbättring om du vill.

 

 

 

 

Du får kalla det vad du vill men jag håller mig till den terminologi som Finder redovisar.

Faktum är att operationen går snabbare med AFPS än med HFS+.

Det ser jag som en prestandaförbättring,alla fall gemene man kommer uppfatta det så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kalla det vad du vill men jag håller mig till den terminologi som Finder redovisar.

Faktum är att operationen går snabbare med AFPS än med HFS+.

Det ser jag som en prestandaförbättring,alla fall gemene man kommer uppfatta det så

Ja, terminologin i Finder är densamma som tidigare. Det gör det lättare för vanligt folk. Att det faktiskt sker något annat är nörderi. Men om man vill veta hur det kan komma sig att en fil nu kan ”kopieras” så mycket snabbare i High Sierra än i Sierra så måste man ha klart för sig vad som egentligen händer. Du minns kanske när Bilder kom? Hur man plötsligt kunde ha två bildbibliotek på vardera säg 20 GB, fast de inte tog upp mer plats på hårddisken än 20 GB? Det ena Iphoto, det andra Bilder. Och man kunde ta bort vilket som, bilderna var ändå kvar. Ungefär samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...