Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

Hur lång tid tog det för er att installera High Sierra?

 

Gör det nu på min MacBook Air SSD...

 

41 min

 

På min iMac med fusiondrive tog det nästan två timmar. Vid ca 32 minuter kvar stod den och tuggade i nästan 30 minuter innan det började släppa. Jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Min uppgradering av High Sierra på Imac 2013 tog lång tid. Nästan två timmar. Men nu är det i alla fall klart.

 

Några grejer blev konstiga med High Sierra. Min lösenordshanterare SOHO notes slutade fungera. Det visade sig att jag hade en gammal version. Chronos har slutat utveckla programmet- men det fanns en nyare version att lada ner än den jag hade.

Med den nyare versionen lyckade jag få fram lösenorden igen. Phu.

Nu har jag installerat Dashlane också, så nu har jag två lösenordshanterare, men det tog ett par dagar att skriva in alla lösenord i Dashlane.

 

Bridge kraschade en gång (första) när jag förhandsgranskade en bild. Men bara en gång. Nästa gång fungerar Bridge normalt.

Vid omstart fick jag upp något innan inloggning om uppgradering av grafikkortet samt att jag skulle koppla in min Canon EOS kamera till datorn.

Dessa båda har jag även lyckats få bort. Canons EOS Utility låg i startobjekt under systeminställningar.

 

En sak är kvar. Kan leva med det men lite irriterande är det.

Det har kommit till en ny användare - Annan.

Vid varje start - vid inloggning finns en by användare - "Annan".

Kontroll i systeminställningar - användare och grupper - finns ingen användare som heter Annan.

Gäst finns men den är avstängd.

 

Om någon vet och kan berätta hur jag tar bort användare "Annan" (som inte finns i användare och grupper) så är även det irritationsmomentet ur världen.

Jag kan inte ta någon skärmbild på fenomenet på grund av att det är vid inloggning - alltså när man väljer vem som ske loggas in - som den mystiska "Annan" dyker upp.

 

Annars har jag inte upptäckt något som jag tycker är konstigt.

(Använder mest Safari, Mail, Lightroom och Photoshop.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara 1:a installationen på en fusiondrive

Inlägget högre upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en dum fråga, men hur ser man om det är HFS+ eller AFS på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en dum fråga, men hur ser man om det är HFS+ eller AFS på disken?

 

 

Tryck på Äpplet i övre högra hörnet - Om den här datorn - Systemrapport - Lagring

 

post-45175-0-52569400-1508057464_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sierra is da shit än så länge.

Samma här. HS är inte färdigt. Det varierade stödet för APFS vittnar obönhörligt om det. Kanske får Apple ordning på det, och de flesta buggarna, innan årsskiftet. Men man kan inte säga att det har startat bra, med tanke på att det uttalade syftet var att finputsa Sierra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stör mig lite på att utvecklarna av SuperDuper inte hängt med riktigt, så jag kan ta backup..

Men det kommer väl snart. Finns en Betaversion, får väl testa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så det blir när Apple tar för stora steg.

 

 

Och när dom tar små steg så gnälls det då också :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betaversionen av SuperDuper 3.0 B4 tycks fungera i alla fall, påbörjade en backup nu

 

Betan finns längst ner på denna sidan

http://www.shirt-pocket.com/blog/index.php/comments/so_many_rabbit_holes_so_little_time

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så konstigt? För stora eller för små förändringar är båda extremfall.

 

 

Konstaterar att det spelar ingen roll vad Apple gör så gnälls det :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sket sig med SuperDuperbackup

 

Min externa SSD är formaterad i APFS, kanske är fel..

 

 

 

 

Edit:

Körde SuperDuper en andra gång, och nu fullföljdes hela programmet.

Beta är en beta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppgradering av High Sierra på Imac 2013 tog lång tid. Nästan två timmar. Men nu är det i alla fall klart.

[---]

Annars har jag inte upptäckt något som jag tycker är konstigt.

(Använder mest Safari, Mail, Lightroom och Photoshop.)

 

Eftersom jag har en iMac med Fusion Drive så skedde i mitt fall ingen automatisk konvertering från filhanteringssystemet HFS+ till APFS i samband med uppgraderingen. Därför gick hela processen snabbare: cirka 40 minuter.

 

Bra att Lightroom och Photoshop fungerar för dig, men här ett varningens ord för framtida eventualiteter. Jag körde den senaste versionen av Adobe Creative Cloud på macOS 10.12 Sierra utan problem. Efter uppgradering till 10.13 High Sierra fungerade Adobe CC fortfarande alldeles utmärkt (använder främst Illustrator, Photoshop, och Dreamweaver). Emellertid var det lite annat i operativsystemet som strulade – se "Feltyp -43 och radera mappar i Terminal" om du vill. I samband med felsökningen formaterade jag om min Fusion Drive (förstås fortfarande som HFS+) och gjorde en "ren" installation av 10.13 High Sierra på ett helt tomt system, alltså utan att först installera 10.12 Sierra. Efter det kan jag inte ens installera Adobe Creative Cloud, trots att jag hämtat de senaste installationsfilerna från Adobe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande Soho Notes så var det långe sedan Chronos slopade stödet för det. Programmet är ersatt av den nya mjukvaran NoteLife som är omskrivet från grunden.

 

Jag är mer ledsen över att Soho Organizer inte fått en ersättare, Chronos stoppade jtvecklingen flera år sedan. De kom ut med iTriumph som en ersättare, men redan efter v1 lanserats så tog de bort programmet.

 

Men inget av detta beror på High Sierra.

Jag har NoteLife, det fungerar bra. Men det använder annat filformat än Soho Notes så efter import till NoteLife blev det lite dubletter och stök (vilket Chronos hade varnat för) men infon kom med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr brukar Adobe strula på olika sätt när Apple släpper nytt OS. Jag har för länge sedan valt andra alternativ. Adobe utvecklar ju sina program på Windows i sin egen utvecklingsmiljö, sen lägger de ihop den koden med specifik Mac-översättar-program och de gör en "bypass" till Mac OS:ets egna bibliotek och rutiner, alltså använder dem inte. Så Adobes program är egentligen lätt maskerade Windows-program.

 

Saliga Pagemaker utvecklades på Mac, det var tydligen andra tider då men det var Aldus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om macOS High Sierra

Jag har macOS Sierra Version 10.12.6 men i App store finns inget om man klickar på uppdatera-pilen.

Beror det på att den nya versionen ännu bara är en beta-modell? Skall jag vänta med uppdateringen eller klicka på reklambilden och uppdatera den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om macOS High Sierra

Jag har macOS Sierra Version 10.12.6 men i App store finns inget om man klickar på uppdatera-pilen.

Beror det på att den nya versionen ännu bara är en beta-modell? Skall jag vänta med uppdateringen eller klicka på reklambilden och uppdatera den vägen?

 

Du får gå till AppStore och ta ner den. Klicka på High Sierra-bilden

 

 

post-113-0-47022300-1508158232_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om macOS High Sierra

Jag har macOS Sierra Version 10.12.6 men i App store finns inget om man klickar på uppdatera-pilen.

Beror det på att den nya versionen ännu bara är en beta-modell? Skall jag vänta med uppdateringen eller klicka på reklambilden och uppdatera den vägen?

Bra frågor! Jag tror att Apple tog beslutet att inte låta den bli en uppdatering eftersom den är långtifrån färdig. Ett beslut som antagligen togs i sista momangen. Själv kommer jag att vänta med uppdatering. Jag kallar det nämligen uppdatering jag också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra frågor! Jag tror att Apple tog beslutet att inte låta den bli en uppdatering eftersom den är långtifrån färdig. Ett beslut som antagligen togs i sista momangen. Själv kommer jag att vänta med uppdatering. Jag kallar det nämligen uppdatering jag också.

På ett sätt kan man säga att inget operativsystem är färdigt eller har någonsin varit färdigt, men jag tycker vi kan säga att High Sierra är tillräckligt färdigt för att byta till det. Det är absolut ingen beta-version.

 

Men jag förstår att för Alix handlar det om APFS som i dagsläget enbart är implementerat för SSD och inte för Fusion-hårddiskar. Nu är detta inget som hindrar High Sierras funktionalitet, oavsett om filsystemet kör HFS+ eller APFS så är användarupplevelsen samma. Jag märker inte som användare någon praktisk skillnad, även om det är skillnad på teknisk nivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren men jag tror jag håller an ett tag till. Kanske den dyker upp under filen som uppdatering vad det lider.

Inget är så bra att det inte går att förbättra så på sätt och vis har du rätt Raphael.

Mvh

Igge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju en självklarhet att allt inte är perfekt. Inte ens den sista versionen av exempelvis Sierra är felfritt.

Frågan är snarare hur mycket man kan begära av den första versionen. Jag upprepar att High Sierra uttryckligen skulle vara en förfinad version av Sierra. Det ställer höga krav på den första versionen. Där har Apple misslyckats. Oavsett var man personligen upplever eller ej.

Det indragna stödet för APFS på fusion drive är ett tydligt bevis på detta misslyckande. Stödet fanns alltså med i betaversionerna. Det kanske inte alla känner till eller är lätt att glömma bort.

Därmed inte sagt att High Sierra inte skulle duga för de flesta användare. Men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra är en förfinad version av Sierra även om den kör HFS+ med Fusion Drive. :) Jag menar, det handlar inte bara om AFPS. Med eller utan AFPS så är HS förfinad jämfört med S. Jag vet Alix har en annan åsikt om det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr brukar Adobe strula på olika sätt när Apple släpper nytt OS. Jag har för länge sedan valt andra alternativ. Adobe utvecklar ju sina program på Windows i sin egen utvecklingsmiljö, sen lägger de ihop den koden med specifik Mac-översättar-program och de gör en "bypass" till Mac OS:ets egna bibliotek och rutiner, alltså använder dem inte. Så Adobes program är egentligen lätt maskerade Windows-program.

 

Saliga Pagemaker utvecklades på Mac, det var tydligen andra tider då men det var Aldus.

Jag har fått följande påpekande på Fotosidan när jag påtalade att de utvecklar för Mac som du påtalar: "Adobe utvecklar på och för båda plattformarna. Det som däremot stämmer är att Adobe typiskt sett inte bygger sina program på teknik som enbart finns för ena plattformen, t.ex. används inte inbyggda grafikfilter etc i mac OS X respektive Windows, för då hade t.ex. photoshop inte gett samma resultat på båda plattformar. Gissa hur kul det är i riktiga produktionsflöden.

 

Det där är i allt väsentligt en gammal fördom som uppkom under den tiden Apple släpade efter prestandamässigt"

 

Vad gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har precis skaffat ny iMac med High Sierra installerat. Har använt flyttassistenten för att flytta över mina filer och allt verkar ok förutom Bilder.

 

När man väljer Alla Bilder ser dom pixlade ut och när man försöker öppna dom blir fönstret vitt.

Väljer man Ögonblick ser allt bra ut men väljer man en bild så öppnas Bilder igen och allt ser pixlat ut.

 

Har kört Reparera Bibliotek vilket inte hjälpte, så vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...