Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

Jodå, det finns buggar. Automatisk växling mellan grafikkort ställer till det, exempelvis. Bara att googla. Här, bland annat. Men alla behöver förstås inte uppleva samma, eftersom hårdvaran varierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Jodå, det finns buggar. Automatisk växling mellan grafikkort ställer till det, exempelvis. Bara att googla. Här, bland annat. Men alla behöver förstås inte uppleva samma, eftersom hårdvaran varierar.

Det gjorde det för mig i Yosemite också, med min gamla MBP. Nu har jag bara ett grafikkort. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, High Sierra fungerar bra för mig. Opera skakar fönstret när man växlar mellan fullskärm och vanligt, och bilden fladdrar vid uppspelning av videor på Youtube. Det händer inte i Safari så jag kör Safari tills Opera fixat problemen. I övrigt har jag inte märkt annat än att några av mina Finder-inställningar nollställdes, ingen stor grej lätt att fixa tillbaks. Min Macbook Pro har inte dubbla grafikkort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, High Sierra fungerar bra för mig. Opera skakar fönstret när man växlar mellan fullskärm och vanligt, och bilden fladdrar vid uppspelning av videor på Youtube. Det händer inte i Safari så jag kör Safari tills Opera fixat problemen. I övrigt har jag inte märkt annat än att några av mina Finder-inställningar nollställdes, ingen stor grej lätt att fixa tillbaks. Min Macbook Pro har inte dubbla grafikkort. :)

Aha, bra att höra att alla inte har problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade just. Har inte heller någon uppdatering tillgänglig, men lika bra det.

Har du inte på förstasidan menar du?

post-76941-0-60655000-1506768612_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo. High Sierra finns i en stor reklambanner som dyker upp stort ibland och ligger med två andra mindre reklambluttar vid sidan om. Men den finns inte på sidan "Uppdatera", som även andra nämnt, och som jag sen såg att andra nämnt, som du kanske också sett. Eller så har du inte sett det, eller så har ingen sett det men alla vet, eller så har nästan alla, utom en, eller två sett det. Eller så har...jag hakat upp mig. :totaltgalen:

Jag tippar på det sistnämnda, hakat upp dig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, bra att höra att alla inte har problem. :)

 

Det har aldrig hänt att alla har problem. Så dåligt lyckas inte ens Apple.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har aldrig hänt att alla har problem. Så dåligt lyckas inte ens Apple.... :whistling:

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac funkar som jag önskar att det ska funka, jag kan inte rå för att jag inte har problem med det. High Sierra innebär inga stora förändringar mot Sierra, det är som när Snow Leopard kom och var en bättre Leopard, eller Mountain Lion som var en bättre Lion.

 

Jag tyckte Sierra var bra, och High Sierra fungerar på samma sätt och ser likadant ut. Framförallt är det ju förändringar "under skalet", t ex det nya filsystemet. Jag vet om att det är ett nytt filsystem, men jag märker ingen praktisk skillnad i användandet av datorn pga det. Safari tycks visa webbsidor lite snabbare än tidigare, det är en sak till som jag märkt. Största förändringen är Bilder där det nu äntligen går att köra ihop med extern redigerare på ett smidigt sätt - det är en funktion som jag saknat.

 

Men i övrigt har jag inte märkt några direkta skillnader, det är som att köra Sierra... så det är ju ingen "Wow fantastiskt med nytt" utan det mesta är precis som innan uppgraderingen. Och de program jag använder funkar, flera av dem har kommit i nya versioner nyligen (MS Office 2016, Ulysses m fl). Men även en trotjänare som Stones Create, som inte uppdaterats sedan 2008!, fungerar... Program som är skrivna utifrån Apples riktlinjer fungerar.

 

Däremot har jag hört det finns strul med Adobe, men de kör sitt eget utvecklingssystem och brukar strula med nysläppt Mac OS, det är inget jag belastar Apple för. Jag slutade använda Adobe för många år sedan, kör andra alternativ som fungerar bättre med Mac.

 

Jag kör inga nätverksdiskar/NAS eller har ett komplext nätverk hemma. Jag har inte Netflix och strömmar inte till andra enheter. Jag har en optisk kabel som jag tankar ut ljudet med till min stereo. För det jag har datorn till så fungerar allt bra. Även Bank ID fungerar, jag har vanligt på fil med bank ID-programmet. Ingen koppling till dosa eller liknande.

 

Så jag har faktiskt inte upplevt några direkta problem eller störningar - annat än med Opera - känns och fungerar som Sierra. Men det kan bli annorlunda för nästa Mac OS eftersom det slopar stödet för 32 bitars program. Så nu är det läge att gå igenom de program som man har, uppgradera till nyare 64 bitars om det finns eller överväg andra 64 bitars programalternativ. Stones Create som jag har är 32 bitars så det kommer inte fungera i nästa Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac funkar som jag önskar att det ska funka, jag kan inte rå för att jag inte har problem med det. High Sierra innebär inga stora förändringar mot Sierra, det är som när Snow Leopard kom och var en bättre Leopard, eller Mountain Lion som var en bättre Lion.

 

Jag tyckte Sierra var bra, och High Sierra fungerar på samma sätt och ser likadant ut. Framförallt är det ju förändringar "under skalet", t ex det nya filsystemet. Jag vet om att det är ett nytt filsystem, men jag märker ingen praktisk skillnad i användandet av datorn pga det. Safari tycks visa webbsidor lite snabbare än tidigare, det är en sak till som jag märkt. Största förändringen är Bilder där det nu äntligen går att köra ihop med extern redigerare på ett smidigt sätt - det är en funktion som jag saknat.

 

Men i övrigt har jag inte märkt några direkta skillnader, det är som att köra Sierra... så det är ju ingen "Wow fantastiskt med nytt" utan det mesta är precis som innan uppgraderingen. Och de program jag använder funkar, flera av dem har kommit i nya versioner nyligen (MS Office 2016, Ulysses m fl). Men även en trotjänare som Stones Create, som inte uppdaterats sedan 2008!, fungerar... Program som är skrivna utifrån Apples riktlinjer fungerar.

 

Däremot har jag hört det finns strul med Adobe, men de kör sitt eget utvecklingssystem och brukar strula med nysläppt Mac OS, det är inget jag belastar Apple för. Jag slutade använda Adobe för många år sedan, kör andra alternativ som fungerar bättre med Mac.

 

Jag kör inga nätverksdiskar/NAS eller har ett komplext nätverk hemma. Jag har inte Netflix och strömmar inte till andra enheter. Jag har en optisk kabel som jag tankar ut ljudet med till min stereo. För det jag har datorn till så fungerar allt bra. Även Bank ID fungerar, jag har vanligt på fil med bank ID-programmet. Ingen koppling till dosa eller liknande.

 

Så jag har faktiskt inte upplevt några direkta problem eller störningar - annat än med Opera - känns och fungerar som Sierra. Men det kan bli annorlunda för nästa Mac OS eftersom det slopar stödet för 32 bitars program. Så nu är det läge att gå igenom de program som man har, uppgradera till nyare 64 bitars om det finns eller överväg andra 64 bitars programalternativ. Stones Create som jag har är 32 bitars så det kommer inte fungera i nästa Mac OS.

Bra sammanfattat. Nu blir jag ju sugen att installera. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag förstår verkligen inte hur man lyckas med det utan att du aktivt valt det."

 

Du får fråga Apple! Den väntade definitivt på något. Det enda den rimligen kunde vänta på var nätet. Efter start med hjälp av alt-knappen så fick jag välja mellan nätet och egen skiva. Jag valde egen skiva och då gick det bra. Om man väljer nätet så får man fråga om vilket nät och ev. lösenord till nätet. (Jag provade vid ett senare tillfälle.)

 

PS Om det hade gällt ett annat OS, det som jag arbetade med på 90-talet, så hade jag kunnat reda ut detta i detalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattat. Nu blir jag ju sugen att installera. :D

Det bara måste du göra. Hur kan du har kvar gamla Sierra nu när nya, fina High Sierra finns att ladda ned? :):devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bara måste du göra. Hur kan du har kvar gamla Sierra nu när nya, fina High Sierra finns att ladda ned? :):devil:

Haha! Precis! :innocent:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xyz123, det låter som återställningsfunktionen i Mac OS där man kan köra återställningsprogrammet från internet. Det är användbart om man t ex har bytt ut den interna hårddisken/SSDn mot en annan. Återställningsprogrammet kan formatera och göra en nyinstallation av Mac OS.

 

Uppdaterar man via App Store så hämtas installationen ner från internet och sen installeras det i datorn. Installationen aktiverar inte återställningsprogrammet, troligen har du gjort något val eller tryckt på några tangenter för att den ska söka efter återställningsprogrammet.

 

Återställningsprogrammet ligger inte på iCloud. Man behöver inget iCloud konto för att köra återställningsprogrammet.

 

Efter installation av nytt OS så frågar den om dina iCloud uppgifter för att koppla upp dig mot iCloud tjänsterna igen (mejl, kontakter, iCloud drive, kalender osv). Det är normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se om jag är en av dem som får problem... :whistling:

post-76941-0-97132500-1506799215_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moahaha! :totaltgalen:

En så länge rullar allt... ;) Har testat Logic och surf bara dock. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju nämna det att innanjag uppgraderade så klrde jag en säker start och gjorde koll av hårddisk etc., bara för att minska risken för problem. Jag gör alltid det innan jag byter till nytt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju nämna det att innanjag uppgraderade så klrde jag en säker start och gjorde koll av hårddisk etc., bara för att minska risken för problem. Jag gör alltid det innan jag byter till nytt OS.

Jag gjorde också säker start, gör också alltid det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde också säker start, gör också alltid det. :)

Ja och även köra säker start efter installationen och någon gång i månaden som övrigt underhåll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

och någon gång i månaden som övrigt underhåll. :)

Samma här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte dykt på några problem efter uppdatering (har kört med high sierra sedan betan) till High Sierra 10.13 (17A365) Jag iofs ny hårdvara (MBP 15" 2017). Alla appar som jag använder fungerar bra, Även inkoppling av extern monitor (4k HDR tv) fungerar bra. Jag har inte upplevt någon av de rapporterade kända buggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat High Sierra på Sierra.

Saker jag använder dagligen är final Cut Pro X med Compressor.

SwitchResX för extern 4K-skärm.

Freestyle Libre för flash glukos mätning.

Fusion för Windows-virtualisering.

Adobe Lightroom

 

Fusion kunde inte boota en Boot Camp-partition pga High Sierra. Jag ringde Vmware-supporten som elegant gav mig en temporär lösning inom minuter. 2 dagar senare återkopplade supporten via email med komplett lösning.

 

 

Tycker High Sierra fungerar bra bortsett från Fusion-strulet, vilket löstes inom minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Apple inte kanske säger det högt är det lite Tic-Toc över deras OS X-utveckling. Först kommer en version som är mer en beta än ett färdigt OS. Det gäller ju att presentera nya saker så fort som möjligt av en anledning jag inte begriper. Det förvånar mig inte om HighSierra fungerar bättre än Sierra. ElCap fungerade bättre än Yosemite osv. Men än så länge verkar ingen kunna påvisa en prestandaökning med det nya filsystemet. Det är inte så viktigt men det skulle vara roligt om det var så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Apple inte kanske säger det högt är det lite Tic-Toc över deras OS X-utveckling. Först kommer en version som är mer en beta än ett färdigt OS. Det gäller ju att presentera nya saker så fort som möjligt av en anledning jag inte begriper. Det förvånar mig inte om HighSierra fungerar bättre än Sierra. ElCap fungerade bättre än Yosemite osv. Men än så länge verkar ingen kunna påvisa en prestandaökning med det nya filsystemet. Det är inte så viktigt men det skulle vara roligt om det var så.

 

 

Testa att kopiera stora filer så har du din prestanda ökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...