Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Resor


iMarc

  

24 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilka världsdelar, kontinenter har du besökt?

    • Europa
      24
    • Afrika
      5
    • Asien
      10
    • Nordamerika
      13
    • Sydamerika
      2
    • Australien (Oceanien)
      3
    • Antarktis
      1
    • Arktis (Ingen kontinent/världsdel, men fick vara med ändå :))
      0


Rekommendera Poster

Spanien, varmt och trevliga människor, lite lagom laid back.

Nej gillar inte turister och det ska vara tropiskt klimat, där jag var sist var knappt några turister alls. Men en resa utomlands varsomhelst är i alla fall bättre än ingenting även om det så bara är till Frederikshavn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Nej gillar inte turister och det ska vara tropiskt klimat, där jag var sist var knappt några turister alls.

Vart var du sist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten kom på att jag hade en fråga, när jag utomlands skulle betala middagar/hotell med kortet så fick jag ibland valet att betala med SKR eller Euro... jag har ingen aning vad som är bäst för vad jag än betalar med så får ju de euro-pengar antar jag så för dem spelar det ingen roll, och för min del får jag väl betala växlingsavgift ändå oavsett vilken valuta jag väljer, jag fattar inte riktigt, vad betyder det här, vad är smartast att välja och varför det?

Det är smartast att välja landets lokala valuta, annars får du en sämre kurs än vad din kortutgivare (bank, vanligen) ger dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack, då tror jag jag valde fel då. Hade ju vart bra om man hade vetat innan. :)

Ja, köpte du en ny bil så blir det mycket pengar. Köpte du en middag för två så blev det inte många kronor skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är smartast att välja landets lokala valuta, annars får du en sämre kurs än vad din kortutgivare (bank, vanligen) ger dig.

 

 

Ok, tack, då tror jag jag valde fel då. Hade ju vart bra om man hade vetat innan. :)

 

 

Ja, köpte du en ny bil så blir det mycket pengar. Köpte du en middag för två så blev det inte många kronor skillnad...

just precis, för den som är ute och reser för jämnan kan det så klart vara viktigt att tänka på.

Men för den vanliga turisten som är på en resa en gång om året max eller liknande så spelar det ju ingen större roll.

 

Ibland blir jag så trött på dem som alltid ständigt och jämt jämför priser hit och dit, att stå på exv en restaurang utomlands och räkna ut vad som är mest gynnsamt är ungefär lika dumt som att ta bilen och åka ett par extra mil bara för att kilopriset på potatis skiljer någon krona mellan två affärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå valutor och växlingskurser. Senare i vår ska jag till Monte Negro, där har man Euro. Först försökte man med D-mark men det gick inget vidare.

-jo, men vi tar Euro istället, fast vi kör med egen växelkurs, var det någon av de som bestämmer där som kom på.

-ja, men vad bra, utropade en annan, då kan utländska investerare och alla turister komma till oss och tänka - åh så billigt allting är här.

Sagt och gjort, 2006 blev Euron officiell valuta i den sista delen av det forna Jugoslavien som blev självständigt.

 

Är man nyfiken på den exakta versionen så finns det massor av läsning på nätet, exv wikipedia, om detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vart var du sist?

Thailand under regnperioden. Koh Chang och sedan i Suwannakhuha i provinsen Nong bua lamphu nordöstra Thailand inte långt från Udon Thani.

Ska tillbaka till Suwan igen har många goda vänner där, bla en kille som är som en bror för mig och mitt ex son som jag älskar väldigt mycket. Vi har ofta kontakt.

Problemet är att ta sig dit igen, får spara mycket pengar och länge, men dit ska jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

just precis, för den som är ute och reser för jämnan kan det så klart vara viktigt att tänka på.

Men för den vanliga turisten som är på en resa en gång om året max eller liknande så spelar det ju ingen större roll.

 

Ibland blir jag så trött på dem som alltid ständigt och jämt jämför priser hit och dit, att stå på exv en restaurang utomlands och räkna ut vad som är mest gynnsamt är ungefär lika dumt som att ta bilen och åka ett par extra mil bara för att kilopriset på potatis skiljer någon krona mellan två affärer.

Fast det är kul att summera en god middag och inse att man inte gjorde av med mer än 18 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

...

En europeisk tågresa jag är intresserad av är tunneln England - Frankrike, dessutom verkar 60-talsterminalen på CDG i Paris läcker. Så att binda samman de sakerna till en resa är något som hjärnan ibland jobbar med.

Då var det avklarat. En kort, men intensiv minisemester. Morgontåg (billigaste avgången, 48,50 €) från St Pancras (London) till Gare du Nord (Paris) non-stop, några timmars promenad i Paris och flyg hem. En halvtimme efter avgång åkte vi in i tunneln, ca 20 minuter senare var vi i Frankrike, Total tågtid, 2 timmar och 16 minuter. Man förväntas checka in på stationen ca 30 minuter innan avgång, det är även säkerhetskontroll och gränskontroll, allt tätt placerat. Skanna biljetten, en spärr öppnas, gå några meter och passera säkerhetskontroll (de bryr sig inte om vätskor och liknande), passera UK Border följt av fransk gränskontroll. Tydligen hade de effektiviserat lite för UK Border var obemannad. I Paris var det bara att gå direkt ut på gatan. Tågen kändes lite slitna, men jag satt bra, det gick tyst och mjukt (160 km/h under kanalen, annars 300). Själva lokdelen av tågen verkar rymmas i en och en halv vagn.

post-16839-0-03775900-1402830850_thumb.png

I Paris lyckades jag gå lite vilse, men hann ändå se Agnès Vardas hus.

CDG T1, 60-tals terminalen, var läcker, men snurrig. Man går i cirklar (nu känner jag igen mig...) på olika våningar. Snygg blandning av betong och plast. Läckra rör med (fjädrande) rullband.

Den lokala varianten av Air force 1 var parkerad intill terminalen.

post-16839-0-29763400-1402830873_thumb.png

post-16839-0-75725000-1402830891_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har de så mycket pengar där nere?

 

 

 

Många som är rika där. Fördomar?

Så här står det om Thailands ekonomi

Landet stabiliserade ekonomin år 1999, huvudsakligen tack vare en stark exportnäring (som upplevde en ökning på 20 procent år 2000). Tillväxten år 2003 och 2004 nådde över sex procent per år. År 2000 hade Thailand en BNP per capita på 1 954 US dollar.

Landets naturtillgångar innefattar bland annat timmer, bly, gips, zink, naturgas, gummi, tenn och safirer. Industrin omfattar elektronik, bilar och textilindustri. Skogsproduktion, mestadels teakavverkning var en viktig inkomstkälla men 1998 förbjöds den eftersom teakbeståndet minskade i betydligt högre takt än nyplanteringen.

Turismen står för runt 5 procent av Thailands BNP. Landet har även ett stort och välkänt nöjesliv. Detta förekommer främst i Bangkok och de största turistorterna ex.vis Pattaya och Phuket. Viktiga exportvaror är ris, fisk och skaldjur, datorer, elektriska apparater, andra lättare industrivaror och kläder. Thailand är världens största exportör av ris. Ungefär 55 procent av den odlingsbara arealen används för risodling. Landets BNP består till 40 procent av industri, till 10,5 procent av jordbruk och till 49,5 procent av service och övrigt (2000).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så här står det om Thailands ekonomi

 

Ja och? Jag frågade om du har fördomar eftersom du uttrycker förvåning att det finns dom som har råd med en iPhone i Thailand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
sevensleeper

Funderar på att boka en resa till Budva, Montenegro. Någon som varit där? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Funderar på att boka en resa till Budva, Montenegro. Någon som varit där? 

Min bror har varit där, tror jag. Är det det stället där man kan v andra ut till ett ställe då det är ebb (lågvatten). Har sett bilder, och det ser riktigt trevligt ut där, och de hade det jättebra där.

 

Men, vill man verkligen resa utomlands när det är så fint i Sverige - spec nu? Eller är det en kommande vin†erresa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, sevensleeper säger:

Funderar på att boka en resa till Budva, Montenegro. Någon som varit där? 

@Alix - Varför roligt, har du varit där? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, modEric säger:

Min bror har varit där, tror jag. Är det det stället där man kan v andra ut till ett ställe då det är ebb (lågvatten). Har sett bilder, och det ser riktigt trevligt ut där, och de hade det jättebra där.

 

Men, vill man verkligen resa utomlands när det är så fint i Sverige - spec nu? Eller är det en kommande vin†erresa?

En vecka eller två är det gött att komma ifrån Sverige. Men, inget slår en bra svensk sommar så är det helt klart. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sevensleeper säger:

@Alix - Varför roligt, har du varit där? :) 

Nej, jag blev bara så paff, har aldrig hört talas om stället. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Alix säger:

Nej, jag blev bara så paff, har aldrig hört talas om stället. :blush:

Hehe... Ok. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2014-02-12 på 16:59, Telly82 säger:

När nu 8 medlemmar har röstat och alla har varit i Europa, varför har då inte Europa fått 100% av rösterna?

post-11001-0-51812200-1392220596_thumb.png

 

Det är väl kanske för att totala procentsatsen blir 100%, men det ska den ju inte vara eftersom man fick/kunde/skulle rösta på fler alternativ.

 

Men det är fortfarande märkligt för att det finns 20 röster, men bara 8 röstande. Då borde procenten bli 20/8*100%=250%

Vet inte hur du menar, men 8/20=0,4=40%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, boevil säger:

Vet inte hur du menar, men 8/20=0,4=40%.

 

Om man har 8 medlemmar som röstat och alla 8 röstat på Europa så borde väl 100% av de röstande varit i Europa? (Och inte 40%.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Om man har 8 medlemmar som röstat och alla 8 röstat på Europa så borde väl 100% av de röstande varit i Europa? (Och inte 40%.)

Vet ränkelogiken bakom omröstningen hur frågan är formulerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Om man har 8 medlemmar som röstat och alla 8 röstat på Europa så borde väl 100% av de röstande varit i Europa? (Och inte 40%.)

Jo jag vet, men jag trodde att du inte förstod hur 40% var beräknat.

 

Fel av mig.... :dumstrut:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
16 minuter sedan, boevil säger:

Vet inte hur du menar, men 8/20=0,4=40%.

 

Jag tolkar det som du: 8 av 20 är 40%. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vet ränkelogiken bakom omröstningen hur frågan är formulerad?

Den vet i alla fall hur många som röstat och att omröstningen tillåter flerval. Hur frågan är formulerad har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...