Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Resor


iMarc

  

24 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilka världsdelar, kontinenter har du besökt?

    • Europa
      24
    • Afrika
      5
    • Asien
      10
    • Nordamerika
      13
    • Sydamerika
      2
    • Australien (Oceanien)
      3
    • Antarktis
      1
    • Arktis (Ingen kontinent/världsdel, men fick vara med ändå :))
      0


Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Den vet i alla fall hur många som röstat och att omröstningen tillåter flerval. Hur frågan är formulerad har inte med saken att göra.

Ja, det måste vara nåt fel i programvaran. Förmodligen vill summerar de alla svar till 100% och fördelar därefter, och tänker inte på att det är en multialternativs-fråga. Det vore en annan sak om man bara kunde välja ett alternativ - då blir det 42%.

Just nu är det 21/21.

 

21av21.png.6fb6fa5fe2435dbecbda3e573e3b1db3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar
16 minuter sedan, modEric säger:

Ja, det måste vara nåt fel i programvaran. Förmodligen vill summerar de alla svar till 100% och fördelar därefter, och tänker inte på att det är en multialternativs-fråga. Det vore en annan sak om man bara kunde välja ett alternativ - då blir det 42%.

Precis! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte råd att åka nånstans i sommar. Stannar hemma, fint här med. :)

 

Det var faktiskt rätt många år sen jag åkt utanför Norden. Finns inte mycket anledning heller till att resa längre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, Semmelman säger:

Har inte råd att åka nånstans i sommar. Stannar hemma, fint här med. :)

Det är det absolut! :) 

 

6 minuter sedan, Semmelman säger:

Det var faktiskt rätt många år sen jag åkt utanför Norden. Finns inte mycket anledning heller till att resa längre än så.

Inte? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varmt å kletigt å massa folk å inte pratar de svenska å badstränderna är inte finare än de svenska... nej skämt åsido, det finns nog många platser jag skulle vilja åka till i Italien, Spanien, Frankrike, England, Rom, Paris, Prag, Wien, Barcelona, Lissabon, men samtidigt är det lite jobbigt å kostar pengar att resa och en del resmål verkar de tröttnat på turister å inte vill ha dem där och jag å min sida ser mig ogärna som turist så de slipper mig. Finns många resmål kvar att upptäcka i Norge så det räcker, där är det dyrt förvisso så det kan inte ske varje år. Men i värmen som är nu har jag ingen reslust alls nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Semmelman säger:

Det är varmt å kletigt å massa folk å inte pratar de svenska å badstränderna är inte finare än de svenska... nej skämt åsido, det finns nog många platser jag skulle vilja åka till i Italien, Spanien, Frankrike, England, Rom, Paris, Prag, Wien, Barcelona, Lissabon, men samtidigt är det lite jobbigt å kostar pengar att resa och en del resmål verkar de tröttnat på turister å inte vill ha dem där och jag å min sida ser mig ogärna som turist så de slipper mig. Finns många resmål kvar att upptäcka i Norge så det räcker, där är det dyrt förvisso så det kan inte ske varje år. Men i värmen som är nu har jag ingen reslust alls nånstans.

Man får försöka,  i den utsträckning det går att åka när det är lågsäsong för svenskar. :)  Ja, Norge har mycket att erbjuda. Jag gjorde en roadtrip en gång mellan Stockholm - Stavanger. En fin resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så satans fint där, svårt att hitta nånstans där det är finare, tyvärr bara lite dyrt. Jag har kört bil till Lofoten och Bergen ett annat år, den västra kusten åt Stavanger är ju där det finns de mest spektakulära dalarna å fjorderna. Kanske ska bli till Stavanger nästa gång då. Åh love it. Hoppas vinna pengar på Lotto så man har råd åka runt lite mera där.

Fast å andra sidan vad är det egentligen värt att se allting, gör det mig lyckligare än för stunden? Nja svårt att sälja in det till sig själv så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
33 minuter sedan, Semmelman säger:

Ja det är så satans fint där, svårt att hitta nånstans där det är finare, tyvärr bara lite dyrt. Jag har kört bil till Lofoten och Bergen ett annat år, den västra kusten åt Stavanger är ju där det finns de mest spektakulära dalarna å fjorderna. Kanske ska bli till Stavanger nästa gång då. Åh love it. Hoppas vinna pengar på Lotto så man har råd åka runt lite mera där.

Fast å andra sidan vad är det egentligen värt att se allting, gör det mig lyckligare än för stunden? Nja svårt att sälja in det till sig själv så där.

Jag skulle vilja åka mer på västsidan, någon gång. :) 

 

Jag reser mycket och gärna. Just i år har det inte blivit många resor ännu, men hoppas på fler. Ett mål för mig är 100 länder innan jag loggar ut, jag har blott avverkat 35... ?️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt mål är att bli 100 år innan jag loggar ut. Det är målet alla fall sen får vi se om vår herre har andra planer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, Semmelman säger:

Mitt mål är att bli 100 år innan jag loggar ut. Det är målet alla fall sen får vi se om vår herre har andra planer. :)

Det är det för mig också. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt 60 tal var det vanligt med yrkesskolor så jag valde verkstadsteknik på 2 år Varför vet jag inte, men några år senare visade det sig att jag valt rätt yrke.

 

Kompisen på samma utbildning hade släktingar som emigrerat till Australien som var vanligt på den tiden som han fick bo hos under tiden han kände sig för om han ville stanna eller inte.

 

Efter någon månad skrev han till mig och berättade att han fått tips om att åka till Darwin där alla oljebolag hade verkstäder och kontor som sökte licenssvetsare och verkstadstekniker till oljeplattformarna mellan Nya Guinea och Darwin.

 

Några månader senare fick jag nytt brev från kompisen som hade berättat om mig för oljeborrchefen som gav mig jobb som mekaniker och licenssvetsare, men jag måste ta mig till Singapore för företaget tillsammans med alla andra oljeborrningsföretag i Darwin höll på att flytta till Singapore med alla sina stora skeppsvarv som några år senare blev ett "Klondyke" för oljeborrning.

 

 Svenskar hade gott rykte  hos chefer på Oljeplattformar. Det märktes på kontoret där jag skrev anställlningskontraktet. Innan man får anställning på amerikanska företag i oljebranschen skickas man till läkarundersökning och  svetstestas på deras licenser som skrivs ut av ABS American Buro of shippings kontrollant. 1104 licensen måste man förnya varje halvår.

 

Mitt första företag jag arbetade för  hette Reading&Bates Oildrilling Co som hade hemmahamn i  USA.

 

Riggen var en trebent JackUp rig där man hissar upp benen som sedan flyter på skrovt dragen av två bogserbåtar till nästa borrställe. Vi arbetade två veckor och ledig i två med full lön.

I stället för att supa upp avlöningen på barerna i Singapore blev jag medlem i Singapore Flygklubb där jag tog flygcert på en Cessna 172.

 

Det fanns två oljeborrningsområden som alla bolag hade riggar i och det var SydOstAsien och Persiska Viken där jag arbetade på oljeplattformar på den Iranska sidan utanför Abadan.

 

Eftersom jag var mekaniker och svetsare skickades jag till olika skeppsvarv där riggar låg för reparation, bland annat till Kape Town i Sydfrika och Sierra Lerone.

 

Under de drygt 20 år jag var i olika länder var Singapore den absolut bästa platsen jag varit på och bott i. Min dotter är född i Singapore.

 

Här ett gammalt gulnande foto på en rig under flytt.

 

 

Riggbild.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som besökt makedonien? är det bra? tar gärna emot tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
43 minuter sedan, oyoy säger:

Någon här som besökt makedonien? är det bra? tar gärna emot tips.

Dessvärre, skulle vilja dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, oyoy säger:

Någon här som besökt makedonien? är det bra? tar gärna emot tips.

Grekland är fint, men öarna är bättre än Makedonien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...