Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS7


Hassekung

Rekommendera Poster

Vore bra med en gemensam tråd där vi alla kan skriva om våra upplevelser om iOS7.

 

Efter min uppdatering (som för övrigt tog ca 6 timmar) har samtliga appar, utom apples egna, försvunnit. Läste inte det finstilta innan uppdateringen men inte ska väl de försvinna pga det?

 

Gjorde samma uppdatering på paddan nu på morgonen och det gick finfint, inga problem. Tog ca 30 minuter. Alla appar följde med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 177
  • Created
  • Senaste svar

Jag har en 4s, uppdaterade till iOS 7 igår. Alla appar och allt följde med som det skulle en så fort jag ska använda tangentbordet blev den JÄVLIGT seg. Det går knappt att skriva alls, det tar ca 5 sekunder för ordet att dyka upp skärmen.

Någon som har samma problem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att erkänna :stjarnsmall: Visade sig att vid uppdateringen så hade det lagts till en blank sida mellan hemskärmen och "sida 3". Upptäckte inte detta först då antalet sidor syns väldigt dåligt med den nya uppdateringen.

 

....och nej, jag är inte blond (numera) :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iPhone 5 och allt verkar fungera felfritt. Snabbt och allt finns kvar.

 

Jag undrar ändå om inte Apple har gjort det möjligt att ha veckonummer i kalendern? Jag hittar det inte i alla fall. Ganska dåligt om de inte fixat det nu tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte namnsdags- och svenska helgdagar att visa sig vare sig i kalender, week cal eller notiscenter trots att jag prenumererar på dom. Funkade utmärkt i iOS 6. Någon som har en lösning eller samma problem? Födelsedagar syns dock, konstigt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem här med pren på sv helgdagar o veckonummer. Födelsedagar syns… iPhone 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som har problem med tidszon? Efter uppgradering till iOS7 ändrades klockan till helt fel tid. Kikade därför under Inställningar - Allmänt - Datum och tid. Jag har valt att ställa in automatiskt, men telefonen hittar ingen tidszon. Platstjänster är på.

 

Jag ställde in klockan och tidszon manuellt, men slog sedan på automatiskt igen för att kontrollera. Men nä, det funkar inte. Fler som är drabbade?

 

Edit; Den som söker finner. Jag hade tydligen slagit av tidszon funktionen i inställningar, under systeminställningar för platstjänster. Slog på det, nu funkar det som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte stänga ned aktiva program på samma sätt som tidigare med IOS7. Någon som vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig fick ett nytt telefonnummer efter att ha uppdaterat, utan att ha bytt sim-kort.. Tycker det låter konstigt men vet någon vad det kan bero på? Det borde väl vara omöjligt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon tillverka en app som gör att man får samma design som innan, men med de nya funktionerna?? Den som gjort den nya layouten borde på sparken. Jag får migrän av att titta på skärmen nu... allt är så j-a OTYDLIGT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som upplever följande problem; har en bild sparad i bildmappen som är tagen med en digitalkamera (bred bild). Importerad till telefonen via dropbox. Har nu denna bild som låsskärmsbakgrund. På iOS6 hade jag inga problem med att skala bilden så att den passade in på skärmen, dvs över- och underkant på bilden hamnade på över- och underkant på skärmen. Nu går det förvisso att skala bilden i iOS7 också, DOCK så återgår den till sin normala storlek innan jag väljer att spara. Den vill alltså inte bibehålla min skalning. Bilden är därmed inzoomad som sketans då iOS fokuserar bildens mitt.

 

Bugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte stänga ned aktiva program på samma sätt som tidigare med IOS7. Någon som vet hur man gör?

Ovanföra varje ikon med öppna program syns en större ruta. Dra den uppåt så stängs det ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon tillverka en app som gör att man får samma design som innan, men med de nya funktionerna?? Den som gjort den nya layouten borde på sparken. Jag får migrän av att titta på skärmen nu... allt är så j-a OTYDLIGT.

Han som var ansvarig för designen heter Jony Ive och är Apples designchef... Jag tycker designen fungerar bra! Lite mer variation på typsnitt hade dock inte skadat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom utseendet på några app-ikoner (t.ex. Safari och Musik som ser för jävliga ut) så är nya designen enn friskt bad efter en känsla av sunkighet - det känns som om någon öppnat alla fönster i en sal som varit ovädrad många år. Renheten och kommunikationen människa maskin når med iOS nya höjder - frågan är om man kan komma mycket längre på små burkar med liten skärm - utan att falla i fällan och börja plottra med en massa fysiska knappar vill säga (det är en svår synd).

Jon Ive did it again...och det var guvetvis väntat - annat hade varit en global skandal av enorma mått - mannen är ju sedan många år klotets tyngsta och mest inflytelserika designer - en sån som det står om i historieböcker i framtiden (böcker i ämnet vill säga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är framför allt den konstiga mellanblå färgen som används i ikoner, bokstäver mm som jag får ont i huvudet av. Är det någon som vet om man kan ändra den på något sätt, till något mindre migränframkallande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem här med pren på sv helgdagar o veckonummer. Födelsedagar syns iPhone 5

Jäpp, även jag kör iPhone 5, om det nu har någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat både paddorna och min iPhone 5 allt gick väldigt smidigt, nöjd med allt. Förutom en sak... Airplay funktionen försvann för min nedladdade musik! Så nu kan jag inte skicka den via apple tv ut i bioanläggningen. Är det bara jag som inte hittar eller har fler samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser kalendern i iOS7 likadan ut som i iCloud? iCloud ändrade på kalenderutseendet i går och man blir helt desperat när man ser hur de tser ut nu. Inga tydliga avgränsningar mellan dagarna i månadsvyn, Allt ser ut som ett sammelsurium av aktiviteter, har ju flera ilagda för varje dag.

 

Vill gärna ta del av fler synpunkter på kalendern än de som redan finns i tråden.

 

Är det som jag misstänker så får jag hålla mig så långt ifrån 7 som det bara går, så länge som möjligt......

 

Utformningen på kalendervyerna är enormt viktiga, allt det andra kan man hantera och lära sig hur det funkar och kan bli spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser kalendern i iOS7 likadan ut som i iCloud? iCloud ändrade på kalenderutseendet i går och man blir helt desperat när man ser hur de tser ut nu. Inga tydliga avgränsningar mellan dagarna i månadsvyn, Allt ser ut som ett sammelsurium av aktiviteter, har ju flera ilagda för varje dag.

 

Vill gärna ta del av fler synpunkter på kalendern än de som redan finns i tråden.

 

Är det som jag misstänker så får jag hålla mig så långt ifrån 7 som det bara går, så länge som möjligt......

 

Utformningen på kalendervyerna är enormt viktiga, allt det andra kan man hantera och lära sig hur det funkar och kan bli spännande.

 

ja de är relativt lika.

 

 

där har du ett klipp som går igenom bla. kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående designen så har jag kört iOS7 sedan beta 1 i slutet av juni. Tyckte också att framförallt färgvalet och vissa ikonen var anskrämligt fula till en början. Dock vänjer man sig.

 

Efter ett par veckor lär man sig att leva med den nya designen och den nya paletten. Idag när jag tittar iOS6 så känns den gammal och sunkig. Ge det lite tid är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat både paddorna och min iPhone 5 allt gick väldigt smidigt, nöjd med allt. Förutom en sak... Airplay funktionen försvann för min nedladdade musik! Så nu kan jag inte skicka den via apple tv ut i bioanläggningen. Är det bara jag som inte hittar eller har fler samma problem?

Airplay finns numer i kontrollcenter svep uppåt på skärmen så hittar du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett "litet" problem sedan uppdatering av min iPhone 5S. Jag gjorde en backup till iTunes innan jag uppdaterade till iOS 7. Under installationen blev det något krångel och installeraren behövde nollställa telefonen för att lyckas med uppdateringen. Det var antagligen dumt att acceptera det, för nu när jag försöker få in datan från min backup på telefonen så säger den att backupen (från iOS 6) inte är kompatibel med nuvarande system...

 

Har någon en idé hur man kan lösa detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade i morse. Gick bra. Nyss var det 14 appar som ville uppdateras.

 

När jag tryckte på öppna för en av de första i listan (vet inte vilken) så slocknade skärmen. Går inte att stänga av på känn heller.

 

Jag hade TuneIn-appen med Mix Megapol igång så nu låter det enbart om den.

 

Jag ringer upp telefonen. Den ringer men ingen reaktion på skärmen. Verkar totalt död.

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat, alla app:ar med och inställningar. Så långt allt väl. Färgen på musik-app:en gillar jag inte. Varför röd? Tycker den kunde ha fått vara kvar som blå. Utseendet fungerar ok, börjar vänja mig även om 3D effekten är borta. Tråkigt att väder-app:en inte ger ikoner i notiscentret utan talar om vädret med text - tar ju längre tid läsa text än att se en bild på en sol och en gradsiffra. Lite väl mycket text och för lite bilder, det tycker jag om designen.

Men ett problem - det gör trögt för telefonen att ta emot inmatningar. Har en iPhone 4.
Det är som att den "fastnar" tillfälligt och sen kommer den igång igen. Ung som att tangentbufferten blir full och så måste den bearbeta det innan den kan ta emot ny inmatning. Är det nya multitasking som är grunden för problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iOS 7 är ett steg i rätt riktning tycker jag, med en hel del trevliga förbättringar och det gick fint att ladda ner och installera (efter att ha väntat några timmar efter den värsta ruschen). Designen känns dock lite halvdan och ogenomtänkt. Ikonerna för t.ex "inställningar", "kontakter" och "kamera" är hiskeligt taffligt gjorda och något man skulle kunnat hitta i Windows 95 för 20 år sedan. Gamecenters ikon är fullständigt ologisk. Vad säger den om innehållet? De transparenta mapparnas konturer försvinner nästan om man använder en ljus bakgrund och här funkar tyvärr inte de dynamiska bakgrunderna som är just alldeles för ljusa. Samma med vissa ikoner. Med en mörk bakgrund funkar faktiskt den nya färgskalan på ikonerna riktigt bra. Kontrollcenter är bra men varför går den inte hela vägen upp och täcker hela skärmen som notiscenter gör? Ser fånigt ut. "Kontrollcenter ger snabb tillgång till de inställningar och appar du ofta behöver komma åt", skriver Apple. Tack, men varför kan jag inte själv få välja dessa inställningar och appar som Apple anser att jag ofta behöver komma åt? Varför finns i princip bara tiden på startskärmen? Hade t.ex varit trevligt att kunna kolla vädret utan att behöva slå på mobilen. Och nu finns det inte ens i notiscentret - åtminstone inte hos mig. Något som hade varit trevligt hade varit att kunna swipa tillbaka till hemskärmen från öppna appar utan att behöva trycka på hemknappen och dessutom kunna stänga av appen helt inifrån själva appen utan att behöva aktivera multitasking-läget. Annars är det väl helt OK på det stora hela.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...