Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, modEric säger:

Lever de i en egen tidrymd? eller samma som vår?

Jag ändrade mitt inlägg eftersom jag kom på att sommartiden efterfrågades av bönderna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

*inte* efterfrågades av bönderna. Det skulle bli för tidigt för korna att mjölkas.

Det var något med bönderna i alla fall... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Jag kommer att tänka på Asterix. I ett av seriealbumen tänker romarna röja undan skog för att anlägga en naturlig park. Det här med sommartid är samma andas barn. 

Gudarnas hemvist var det väl, ett lyxhotell åt Romarna som inte blev långlivade där. :hihihi:

279880460_32df71ba-25db-43e4-af7c-2f9dba

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Gudarnas hemvist var det väl, ett lyxhotell åt Romarna som inte blev långlivade där. :hihihi:

279880460_32df71ba-25db-43e4-af7c-2f9dba

Exakt! Fatta vilken suverän tecknare! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag kommer att tänka på Asterix. I ett av seriealbumen tänker romarna röja undan skog för att anlägga en naturlig park. Det här med sommartid är samma andas barn. 

Sono

Pazzi

Questi

Romani

10 timmar sedan, Svolder säger:

*inte* efterfrågades av bönderna. Det skulle bli för tidigt för korna att mjölkas.

Det där hade kunnat lösas om bönderna hade mjölkat kossorna som vanligt istället för att bry sig om att väckarklockan ringer när den pekar åt nordost.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

EU vill slopa tidsomställning 2019. Citat:

 

”Redan nästa år kan bli sista gången EU-länderna går över mellan normaltid och sommartid, om EU-kommissionen får igenom sitt nya förslag om slopad tidsomställning.

– Tiden är kommen för att sluta trixa med tiden. Att ställa om klockan är inte längre meningsfullt, sa Maroš Šefčovič, som ansvarar för energifrågor inom kommissionen.”

 

:yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, e-snobben säger:

Med andra ord blir det mest troligt inte konstant sommartid redan i år som det tidigare var sagt. Och med andra ord kommer vissa länder troligen välja normaltid istället för sommartid. Jag hoppas verkligen att Sverige väljer normaltid. :crossfingers:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. Att ha sommartid hela året är konstigt, men bättre än att byta två gånger per år, vilket är helt stört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. Att ha sommartid hela året är konstigt, men bättre än att byta två gånger per år, vilket är helt stört.

EU verkar tycka att enskilda länder ska få bestämma själva om de vill köra sommartid eller normaltid hela året, vilket är bra. Jag tycker att Sverige ska ha normaltid men eftersom tyskarna, enligt EUs lilla internetomröstning, vill ha sommartid kommer vi då att ha olika tid. Vilket jag inte har några större problem med.

En kompromisslösning är att införa permanent sommartid och samtidigt ändra Förordning(1979:988) om svensk normaltid till Regeringen föreskriver att den för tidsangivning inom landet gällande tiden (svensk normaltid) skall vara den av Bureau International de l'Heure fastställda normaltiden Temps Universel Coordonnue (UTC). Alltså ta bort slutet (ökad med en timme).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

EU verkar tycka att enskilda länder ska få bestämma själva om de vill köra sommartid eller normaltid hela året, vilket är bra. Jag tycker att Sverige ska ha normaltid men eftersom tyskarna, enligt EUs lilla internetomröstning, vill ha sommartid kommer vi då att ha olika tid. Vilket jag inte har några större problem med.

En kompromisslösning är att införa permanent sommartid och samtidigt ändra Förordning(1979:988) om svensk normaltid till Regeringen föreskriver att den för tidsangivning inom landet gällande tiden (svensk normaltid) skall vara den av Bureau International de l'Heure fastställda normaltiden Temps Universel Coordonnue (UTC). Alltså ta bort slutet (ökad med en timme).

 

Det funkar, antar jag.

Jag antar att varje land kan välja sin egen tidszon så att den antingen motsvarar nuvarande normaltid eller sommartid?

Huvudsaken för EU och näringsliv är väl att länder inte skiftar tid i tid och otid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, här står det som jag skrev ”att man i praktiken byter tidszon”. Sommartid som formellt begrepp försvinner helt. Bra.

 

I samma artikel får folk också rösta. Ändå rätt många röster (fast givetvis inte representativt, man kanske kan anta att Aftonbladetläsare hellre vill ha kvar det nuvarande):

 

dump.png.6abeb15ae8986898ed7ea7a792f88f1e.png

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Ja, här står det som jag skrev ”att man i praktiken byter tidszon”. Sommartid som formellt begrepp försvinner helt. Bra.

 

I samma artikel får folk också rösta. Ändå rätt många röster (fast givetvis inte representativt, man kanske kan anta att Aftonbladetläsare hellre vill ha kvar det nuvarande):

 

dump.png.6abeb15ae8986898ed7ea7a792f88f1e.png

55k+ är ett bra underlag. Har sett andra från andra tidningnar - och även en på SVT om jag inte minns fel. Alla sa samma sak. Sommartid! :yeahbaby:

 

Om nu länderna skall välja själva, tror jag det blir som det sas lite innan - att alla väljer sommartid, och sen att Finland och Estland(?) är det väl som uttryckligen önskat vin†ertid. Det skulle göra att alla hamnar i samma tidzon - vilket är bra för handeln. Hela Europa är ju i princip +1, och Finland +2. På så sätt skulle vi alla få samma. :yeahbaby:

 

5 timmar sedan, e-snobben säger:

Ja, det är bättre att ha normaltid både sommartid och vintertid. :D 

Yep, då gör vi sommartiden till ny normaltid. :ThumbsUp:

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, e-snobben säger:

Med andra ord blir det mest troligt inte konstant sommartid redan i år som det tidigare var sagt. 

Det har jag aldrig sett. Det har väl alltid varit 2020 eller senare?

21 timmar sedan, Alix säger:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. 

Viktigast är att det blir samma över hela EU, så att inte vissa länder fortsätter att växla tid. Och dessutom kanske inte väljer samma tidsperiod som andra länder som fortsätter att växla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det har jag aldrig sett. Det har väl alltid varit 2020 eller senare?

Viktigast är att det blir samma över hela EU, så att inte vissa länder fortsätter att växla tid. Och dessutom kanske inte väljer samma tidsperiod som andra länder som fortsätter att växla.

Nej, växling av tid ska inte längre vara tillåtet. Tanken är att varje land ska välja tidszon, som jag har förstått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Nej, växling av tid ska inte längre vara tillåtet. Tanken är att varje land ska välja tidszon, som jag har förstått det.

OK, då läste jag väl litet slarvigt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Det är väl rätt märkligt om EU i samma andetag som de tar bort en onödig förodning samtidigt *förbjuder* länder att ha växling. Det borde väl, rimligen, vara upp till länderna själva att besluta.

Det kan man tycka, men tydligen är näringslivet emot det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det är väl rätt märkligt om EU i samma andetag som de tar bort en onödig förodning samtidigt *förbjuder* länder att ha växling. Det borde väl, rimligen, vara upp till länderna själva att besluta.

1 timme sedan, Alix säger:

Det kan man tycka, men tydligen är näringslivet emot det...

Å andra sidan ska sägas att samtliga medlemsländer ska godkänna denna ändring innan den träder i kraft. Om de gör det har de sagt sitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Svolder säger:

Det är väl rätt märkligt om EU i samma andetag som de tar bort en onödig förodning samtidigt *förbjuder* länder att ha växling. Det borde väl, rimligen, vara upp till länderna själva att besluta.

Tanken är att om man ändrar sig så ska man få byta tid om man förvarnar. Så vill man växla kanske man kan lämna in en massa anmälningar om framtida byte av tidszon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tanken är att om man ändrar sig så ska man få byta tid om man förvarnar. Så vill man växla kanske man kan lämna in en massa anmälningar om framtida byte av tidszon.

Det är nog bra att olika länder har möjligheten att ställa något till rätta som visade sig bli fel. Men jag tror inte att det utformas som en möjlighet behålla nuvarande tidsväxling. Enklast är väl att villkora med en karenstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, e-snobben säger:

Bäst vore om var och en fick själv bestämma vad klockan är. (L) :hihihi:

Konsten att aldrig försova sig. :D

 

– F^^n vad du är sen idag. Klockan är ju 11.

– Neejdå... Den är prick 5 i 8. Jag hinner nog en kaffe till.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2012-03-26 på 17:44, Alix säger:

... Om det är så stora fördelar med sommartid kan den väl inte vara dålig halva året... :rolleyes:

Nej, den är så klart dålig hela året, sommartiden. Rimligtvis är vi biologiskt och evolutionärt anpassade till den tid som solen bestämmer på himlen. Dock är vi människor högmodiga, och vi vill förstås kontrollera sådant. Därav följer att vi i Sverige givetvis (vi gillar AI, kontroll, coola grejer, m m) kommer att ha sommartid året runt. En känsla av kontroll (bortom all kontroll) är alltid att föredra! :D 

 

”Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganisera. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation, och också vilken underbar metod detta är för att skapa en illusion av framsteg medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering”. /ev. Charlton Ogburn (citatet attribueras Gaius Petronius, men det är fel)

 

dump.png.878fccf7eb17552a25fe4a6f6fb80271.png

 

Artikel.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Svolder säger:

Jag håller i princip med om att ljusa morgnar är bäst på vintern, men jag vill nog se handfasta bevis på att norrlänningar mår mycket sämre än skåningar innan jag helt köper resonemanget. Jag arbetade en höst/vinter i Gävle och Uppsala för många år sedan och mitt bestående minne är att det aldrig blev riktigt ljust förutom någon ynka timme mitt på dagen. Det var stor  skillnad mot den upplevda ljusmängden i Skåne, och då var jag ändå bara vid gränsen till Norrland.

Jag tycker att soliga mornar är bäst, året runt! Låt oss ha sommartid, det låter varmt och sköntB) :D;) 

 

Edit: Med det vill jag bara ha sagt att hur man än vänder sig har man rumpan bak. Kosmetiska förändringar ger inga egentliga fördelar utöver möjligen placebo.

Redigerad av Alix
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sluta ställa om klockan är positivt. Det rimliga är då att ställa klockan så att solen i den valda tidszonen står som högst klockan 12 på dagen.

De som uppskattar mer ljus efter jobbet får vid behov börja jobba lite tidigare på morgonen. Det är givetvis inget som man själv kan bestämma i alla jobb, men om tillräckligt många vill börja jobba tidigare så kommer samhället att ha förändrats efter några år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att sluta ställa om klockan är positivt. Det rimliga är då att ställa klockan så att solen i den valda tidszonen står som högst klockan 12 på dagen.

De som uppskattar mer ljus efter jobbet får vid behov börja jobba lite tidigare på morgonen. Det är givetvis inget som man själv kan bestämma i alla jobb, men om tillräckligt många vill börja jobba tidigare så kommer samhället att ha förändrats efter några år.

Hear, hear! Väl talat! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...