Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du en miljon till övers, satsa på att finna ett UFO


Pocahontas

Rekommendera Poster

Intressant fråga, jag undrar om det finns några experiment där man med medicin el liknande fått en människa att sova - inte koma - i typ en vecka och sen sett hur han mår? Mår han som en prins eller skit vore intressant få veta.

Jag läste en artikel för många år sedan om en man som lyckades gå i dvala i flera månader utan mat och vatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Intressant fråga, jag undrar om det finns några experiment där man med medicin el liknande fått en människa att sova - inte koma - i typ en vecka och sen sett hur han mår? Mår han som en prins eller skit vore intressant få veta.

Kryo vad jag förstått är att man ligger i en kall vätska, men cellerna får ju inte nå fryspunkten så de kristalliseras, därmed tror jag kroppen måste injiceras med någon form av "glykol" för att komma under fryspunkten, ligger temperaturen över 0 så sker ju ett naturligt åldrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många Sci-Fi filmer så försätts besättningen i sk kryo-sömn för att inte åldras och behöva utstå ett vaket lidande med många års resa. Min fråga är, om det rent vetenskapligt i framtiden skulle vara överhuvudtaget möjligt med kryo-sömn utan att kroppen skadas allvarligt?

Det förutsätter att någon teknik kan frysa ögonblickligt och senare tina upp lika ögonblickligt utan att celler skadas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att någon teknik kan frysa ögonblickligt och senare tina upp lika ögonblickligt utan att celler skadas.

Ungefär så, ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så säkert, vad händer om man i dvala sänker kroppstemperaturen till plus 1 eller 2 eller nåt nära noll, går det naturliga åldrandet lika fort då, avtar inte all cellaktivitet istället?

 

Fråga nån björnexpert, åldras de lika fort på vintern som på sommaren? Finns kanske bättre djur som sänker temperaturen mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så säkert, vad händer om man i dvala sänker kroppstemperaturen till plus 1 eller 2 eller nåt nära noll, går det naturliga åldrandet lika fort då, avtar inte all cellaktivitet istället?

 

Fråga nån björnexpert, åldras de lika fort på vintern som på sommaren? Finns kanske bättre djur som sänker temperaturen mera.

Våra kroppars funktion, åldrandet inklusive, är "bara" kemi.

Sänk temperaturen och jag föreställer mig att kemin med mindre energi går långsammare och därmed också åldrandet.

Lät det förnuftigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra kroppars funktion, åldrandet inklusive, är "bara" kemi.

Sänk temperaturen och jag föreställer mig att kemin med mindre energi går långsammare och därmed också åldrandet.

Lät det förnuftigt?

Ja, den dagen medicinen kan framkalla en syntetisk "dvala", har man nog kommit en bit på vägen i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en artikel för många år sedan om en man som lyckades gå i dvala i flera månader utan mat och vatten

Jag har för mig att hjärnans energiförbrukning är lika stor vid sömn som i vaket tillstånd. Jag hittade något om att hjärnan behöver motsvarande ca 120g glukos varje dygn, om det stämmer vet jag inte, så om man inte lyckas stänga av hjärnan mer eller mindre så måste energi nog tillföras, ex med dropp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket drar den i koma då?

Eller drömmer man i koma?

Den bör ju dra mindre i nästan fruset tillstånd dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 year later...

Tack, men där stod inga nyheter förstås, man får väl anta att det inte va nåt mysko föremål då annars hade man väl hört nåt.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15112685.ab

 

En marängswiss av betong...

Här var lite från ngn dokumentär de gjorde. Intressant där mot slutet med nya (3d) bilderna. Sen har dem väl gjort några resort dit till. Har för mig att de skickate ett test till ett lab i Israel som hittade/utvann mineraler där - samma som i flygteknik.

 

Försvaret var väl intresserat med, men sa väl nej sen. (Vilket stämmer bra in... de är bara intresserade ett leta efter saker som *inte* finns (läs ubåtar) :rolleyes:)

 

Det har väl varit lite tyst nu för de jagar väl mer pengar för att forts, och de har väl varit på nån grejj i Sydamerika med, + det där med den ryska Cat-ubåten fr i höstas.

 

Följer dem på Twitter (@OceanXteam). Det kommer lite nyheter där då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet riktigt, kan de inte skicka ner nån maskin som slår av, hugger, borrar av lite material så kunde de väl skicka ner en sån där de hitta Wasa-skeppet med, en tung grej med ett vasst rör på som hugger av en bit av materialet och åker med upp. Nån jäkla teknik måste väl finnas för att ta med material, man gör det ju från månen borde man väl kunna göra det från några meters djup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...